ŠKODA techweb [homepage]
Technická data
7. ledna 2000

Specialitky

v minulosti naší automobilky


Š 1000/1100MBG (MBX)

První obměnou embéčka byla Škoda 1000MBG a dvoudvéřová Škoda 1000MBX které měli upravený motor na vyšší výkon, větší kompresi, dva karburátory a samozřejmě vyšší spotřebu v roce 1967 vynikl vůz Škoda 1100MBX se zvětšeným motorem , který zůstal ještě větší kuriozitou než typy 1000MBX/MBG. V dílnách byl postaven také kabriolet na bázi Škody 1000MB, který měl bohužel malou tuhost karoserie a tak neměl šanci na realizaci.

Š Winetou
Úplným bombónkem potom je prototyp Škoda Winetou , který byl postaven u švýcarské firmy Guttli AG Dietlikon a sériově vyráběn opět nikdy nebyl.

Š Formule 3
V roce 1964 byl postaven monopost formule 3 s litrovým motorem a rozvodem OHV. Škoda F3 měla motor z embéčka otočený tak, že byl před zadní nápravou. Měl výkon kolem 90k při 8600 otáčkách. Tyto monoposty dosahovaly rychlosti přes 200km/h.

Š 120S Rally

Variantou odvozenou od Škody 110 byla Škoda 120S Která vznikla na objednávku ministerstva vnitra jako rychlý vůz pro tehdejší Veřejnou bezpečnost. Díky této sérii se mohla homologovat jako Škoda 120S Rally a použít pro sportovní úpravy. Měla motor o objemu 1174cm a výkon až 88kW, litinovou osmikanálovou hlavu a náporové chlazení s chladičem vpředu. Karburátor byl buď jikov 32DDSR nebo 2x WEBER 40DCOE. Brzdy byly dvouokruhové bez posilovače vpředu kotoučové a vzadu bubnové. Vůz byl vybaven litými koly z lehké slitiny s pneu 165/80 13 - 205/50 13. Karoserie byla schodná s typem 100/110.

Buggy Š Kirby

Vzniklo také několik prototypů buggy Škoda Kirby bylo to vozítko pro volný čas s podvozkem motorem a dalšími díly ze Š110 mělo zajímavou karoserii kola z hliníkové slitiny a nulovou šanci být schválena k provozu po pozemních komunikacích v ČSSR.
Vyráběla ji ve spolupráci se Škodovkou v Itálii firma Autozodiaco.

Š Supersport typ 724 "FERAT"

V roce 1971 postavili v Kvasinách nízké sportovní kupé Škoda Supersport typ 724 mělo sklolaminátovou a značně hranatou karoserii. Vůz měl nosnou podlahu s pomocným rámem a motor ze soutěžní stodesítky, vpředu výklopnou rampu se šesti světlomety a za ní pod víkem náhradní kolo a kola z lehkých slitin. Zajímavostí bylo, že se odklápělo celé přední sklo včetně střechy a dveří, otočená poháněcí soustava - tedy motor uprostřed a za ním převodovka. Prototyp měl premiéru jako hlavní poutač na Bruselském autosalónu v roce 1972 a nejsmutnější bylo, že nebylo možné přijímat objednávky vážných zájemců. Přesto, že auto mělo mnoho dílů ze sériové škodovky nikdy se ani malosériově nevyrábělo. Jediné čeho se prototyp dočkal byl černý lak, obrovské křídlo a hlavní role ve filmu Upír z Feratu.

Š 1100GT
Podobnou epizodou bylo kupé 1100GT

Š 720/740

Nástupce Š100/110 měl mít dvě verze první byla Škoda 740 s motorem o objemu 900 a 1100cm druhým byla větší Škoda 720 s motorem 1250 až 2000cm Oba vozy měli klasickou koncepci tedy motor vpředu a pohon zadní nápravy. Karoserie pro typy 720 a 740 vznikly v Itálii u Giorgreta Giugiara známá je spíše jeho firma Ital Design. Projekt nové Škodovky byl první na kterém Ital Design pracoval. Karoserie byly typu sedan, kombi, kupé a hatchack. Ani jedna varianta se neprosadila částečně pro naprostou rozdílnost obou typů např Š740 měla litinový blok a převodovku ze dvou polovin a Š720 hliníkový blok a převodovku jako skříň s víkem (pozn. také pro rozdělění výroby RVHP, chipmen). Jediné co zůstalo byl motor typu 720 o objemu až 1997cm ze kterého se vyvinul motor pro Škodu 180/200RS. Motor o objemu 1600cm dosahuje výkon až 170k bez přeplňování. Pro zajímavost existoval i speciál Škoda 2000MI s přeplňovaným motorem se vstřikováním o objemu 1773cm, který je umístěn uprostřed a má výkon 238k - vznikl v roce 1975.

Spider Skokan

V kategorii B5 vznikaly speciály jako jedenapůllitrový spider Skokan s motorem ze Š720, který dosahoval rychlosti přes 220km/h vznikl v roce 1972.

Spider typ 733
V roce 1975 vznikl další spider typ 733, který měl celohliníkový šestnáctiventilový dvoulitr 2xOHC s výkonem 180k

Š 180/200RS

V březnu roku 1974 se vyrobily v továrně čtyři prototypy typ 734. Byly to sportovní speciály označované jako Š180/200RS, které měly motor 1771 a 1997cm s rozvodem OHC a karoserii vycházející ze Š110R. Používali převodovky Porsche, vlečená ramena zadní nápravy a dosahovali rychlosti přes 220km/h. Tato auta bohužel nebyla homologováma.

Š 130RS

Š130RS vznikla jako pokračování Š180/200RS, měla motor o objemu 1289cm, ale s rozvodem OHV mazání se suchou klikovou skříní, pětkrát uloženou klikovku, osmikanálovou hlavu válců a karburátory 2x Weber 40DCOE nebo Weber 45. Postupným vývojem dával motor až 105kW při 8500 otáčkách. Vůz měl širší nápravy, zadní nápravu s vlečenými rameny, kotoučové brzdy na všech kolech s posilovačem, pětistupňovou převodovku se samosvorným diferenciálem a rozšířené laminátové blatníky.Vůz měl montována litá kola z lehké slitiny s pneu 165/80 13 - 205/50 13.
Okruhové verze dosahovaly rychlostí přes 220km/h

Š typ 738
V roce 1978 vznikl prototyp typ 738 vycházející ze Š130RS původně měl motor ze Š720 o objemu 1771cm později celohliníkový šestnáctiventilový motor 2x OHC o objemu 1997cm.

Š Garde 1600
V roce 1983 vznikl speciál namontováním motoru z Lady 1600 do Škody Garde. Auto mělo spoustu spoilerů upravený podvozek a rozšířené nápravy bohužel byl postaven pouze jeden kus.

Š 130LR

Od roku 1984 se stavěl závodní automobil Š130LR odvozený od sériové Š130, který se však původní Š130RS nikdy nevyrovnal, ale přesto vyhrál spoustu závodů.
 

Na základě řady 105/120 vynikly také prototypy s motorem vpředu a pohonem zadní nápravy nebo provedení pick-up s motorem položeným vodorovně pod podlahou za zadní nápravou.

Š Rapid Cabrio

Kabriolet Škoda Rapid Cabrio se vyráběl koncem osmdesátých let a to buď firmou Heinzinger v Německu nebo u nás v Metalexu. Bohužel pouze pro vývoz protože pro českou republiku tento vůz nemá homologaci.
Doplnil bych, že na letošním srazu (99) jsem viděl Rapid Cabrio dovezený z Německa a platným naším OTP.

Autor článku: Zazaa (Radek Záleský)

zobrazit další autorovy články
upravit článek pro tisk

Komentáře k tomuto článku (14):




 

© 1999-2018, Petr Váňa a Insidea Digital s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.
Zásady ochrany osobních údajů