|
14. ledna 2000
Elektrické stahování oken 2pro starší vozidla Když jsem minulý rok přemýšlel jak vylepšit své vozidlo,
přemýšlel jsem především o zlepšení pohodlí. Jednou z možností, která mě
napadla bylo vylepšení o elektrické stahování okének. Protože nejradši
při úpravách chodím "vyzkoušenou" cestou začal jsem si zjišťovat, zda se
někdy nějaké elektrické stahování okének pro vozy Š105-136 nedělalo třeba
na vývoz nebo do speciálních verzí. Bohužel zjistění ze všech stran byla
záporná, nikde nikdo nevěděl o žádném originálním řešení. Poté jsem přišel
na myšlenku stavby, nebo úpravy mechanismu z jiného vozidla, ale možné
potíže mne odradili. Také jsem začal přemýšlet nad možností použití elektrického
stahování okének použitého ve vozidlech Felicia, a když jsem kontaktoval
ochotného prodejce, tak ten mi sdělil, že existuje to samé jako má Felicia
i v univerzální verzi. Takže jsem se jal toto zařízení koupit a vyzkoušet.
První co mě překvapilo, bylo to že to vyrábí česká firma a to Jablotron.
Našince od koupě těchto mechanismů odradí nejspíše cena, v jednodušší verzi
"bez dorazů" se pohybuje okolo 4.000 Kč, ve verzi s jednotkou pro dorazy
ještě cca o 1.000 Kč více. Vzhledem k tomu že jsem samozřejmně šetřílek
pořídil jsem levnější verzi bez dorazů. Dodaná sada obsahuje dva motory
s převodovkami a převodem "na kličku", dále několik redukcí pro různé zapuštění
kličky, poté asi 10 typů pro jednotlivá ozubení na různých typech vozidel.
Velkým plusem je prodej i jednotlivých dílů, kdy lze dokoupit např. již
zmíněné proudové jednotky, nebo náhradní spínač.
Na obrázku je dodávaný komplet. Jak je patrné z obrázku dodávaných
redukcí je skutečně dostatek.
Zbytek sady tvoří montážní materiál a elektroinstalace sestávající z
kabelů a podsvícených spínačů. V dražší verzi je pak v této sadě ještě
dvojice proudových snímačů pro zjišťování dorazů. Instalace motorů, volba
redukcí a tažení elektroinstalace je jednoduše popsáno v českém návodu.
Nejdříve jsem začal s instalací motorů do dveří, po odkrytování dveří jsem
vyzkoušel umístění motorů a poté je bez problémů přidělal pomocí přiložených
přípravků a spojovacího materiálu, samozřejmně, že byla potřeba vrtačka.
Přidělání motoru do dveří Š Rapid, použito dodávaného spojovacího materiálu.
Volba výškové redukce je jednoduchá pasuje tam jenom nejnižší, taktéž
volba redukce na zuby byla jednoduchá po postupném vyzkoušení všech, pasovala
bez vůlí pouze jedna. Dalším krokem v instalaci bylo natažení kabelů, problém
nastal při protahování do dvěří, kdy původní průchodky (již mnou dodělávané,
originál tam není nic), dělané pro centrální zamykání a reproduktory již
nestačily a bylo potřeba převrtat otvory na větší. Bohužel kabeláž byla
krátká, nebo možná dveře dlouhé, takže bylo nutno konce mírně prodloužit
(jedná se o dva kabely). Dále jsem postupoval umístěním spínačů, toje limitováno
použitou kabeláží do středu vozidla, ale po mírném předělání by bylo možno
přemístit spínače například do dveří apod. Poté jsem zapojil kabeláž ke
spínačům a k zapalování a zemi. Pro umístění spínačů jsem vybral u mne
nevyužitý prostor popelníku, kam se mimo nich přesunul také batest. V následující
době jsem pečlivě vše vyzkoušel, plně to fungovalo na první pokus. Před
zakrytováním dveří jsem ještě do "tapecírunku" přidělal krytky, které jsou
součástí sady a vše bylo hotovo.
Krytky nepůsobí v interiéru nijak rušivě.
Samotná instalace netrvala déle jak tři hodiny. Pro upřesnění dodám,
že není možné původní kličky ponechat už proto že není kam je dát a navíc
by mechanické ovládání poškodilo převody síly od motorku ke stahování.
Jestli výsledný efekt za to stojí musíte posoudit sami. Montáž jsem prováděl
do Š120 a Š Rapid, ale podle mne by bylo možné toto zařízení zamontovat
do všech existujících typů vozidel Škoda.
Hodnocení
+ funkčnost, pohodlí
+ kompletnost sady (nic dalšího již není třeba)
+ snadná montáž pro průměrně zručného motoristu
+ prodej i jednotlivých dílů
- cena
- u levnější verze absence "dorazů"
Pokud se chcete kouknout na nabídku elektrického stahování oken zde
je adresa
Jablotronu.
Dodatek k článku, funkce levnější verze pro mne nebyly dostačující
a tak jsem se jal vyvíjet elektronickou jednotku řízení stahování okýnek.
V současné době je tato jednotka hotova a plně funguje v mém voze, je řízena
mikropočítačem (Atmel) a mimo základních funkcí má doimplementovány dorazy
(spínače), časovou kontrolu běhu motorů, na tlačítku je k dispozici více
funkcí, např. při krátkém stlačení jede na doraz, při delším držení jede
dokud držíte tlačítko, dále spolupracuje s alarmem, při zamknutí vozidla
automaticky zavře okénka, v letních měsících pak má i volbu otevřeného
větrání (automaticky vyřazuje pohybové čidlo) dále umí při krátkém opustění
vozidla (do 5 min) opět automaticky otevřít okénka do původní pozice atd.
Navíc umožňuje ovládání z více tlačítek - jedny ve dveřích a druhé uprostřed.
Umožňuje z jednoho tlačítka ovládat obě okénka. Umožňuje aktivovat pamět
polohy okénka, kdy se po nějaké operaci vrací do půdodní polohy. Jednotka
je vybavena inteligentním řízením spotřeby, tzn. že v klidovém stavu při
zaparkovaném vozidle neodebírá žádný proud. Toto vše jsem dostal do zařízení,
které se cenou (s vývojem) podobá ceně jednoduchých proudových spínačů
dodávaných k původní sadě za další tisíc korun.
Poznámka pro některé funkce jednotky je třeba specielně upravený alarm
(komunikuje s jednotkou okének po sériovém spojení). Jednotka ani její
schéma není na prodej.
Obrázek mnou vyvinuté jednotky ovládání elektrického stahování okének
- v testovací verzi.
Autor článku: Chipmen (Petr Váňa)zobrazit další autorovy články upravit článek pro tisk
|
|
|