Olej 15W50 a 15W40 Rozdíl??
Autor |
Zpráva |
Peťa
Příspěvky: 61 Bydliště: České Budějovice
|
Olej 15W50 a 15W40 Rozdíl??
ahoj vám. mám š.120L dávám 15W50.ale soused měl felicii tam dával 15W40.prodal ji a koupil jiné auto.a dal mi 4 lahvičky 15W40. Je tedy možnost smísit to s 15W50 z mé 120??
_________________ moje zlatíčko š.120L 1985 světle modrá
|
1.9.06, 18:55 |
|
|
Reklama
|
Reklama
|
|
|
|
Peter50kw
Příspěvky: 1467 Bydliště: Košice
|
Obecne je 15W40 vhodnejsi, nakolko 15W50 je zbytocne husty, co sice moze znizovvat hlucnost motora, ale zvysuje spotrebu. Rocnik 1985 tak husty olej nepotrebuje, starsie modely by mohli mat urcitu vyhodu z hustejsieho oleja zvlast v lete. Miesat tie oleje mozes bez obav. Vysledna viskozita bude niekde medzi, zhruba v pomere v akom to namiesas.
|
1.9.06, 19:47 |
|
|
Peťa
Příspěvky: 61 Bydliště: České Budějovice
|
Peťo dík.já myslel kdoví co v tom nejni za vědu a ono takle.dobrá budu tam lejt tamto.
_________________ moje zlatíčko š.120L 1985 světle modrá
|
1.9.06, 20:15 |
|
|
ferrari
Příspěvky: 9235 Bydliště: Partizánske
|
Peter50kw píše: Obecne je 15W40 vhodnejsi, nakolko 15W50 je zbytocne husty, co sice moze znizovvat hlucnost motora, ale zvysuje spotrebu. Rocnik 1985 tak husty olej nepotrebuje, starsie modely by mohli mat urcitu vyhodu z hustejsieho oleja zvlast v lete. Miesat tie oleje mozes bez obav. Vysledna viskozita bude niekde medzi, zhruba v pomere v akom to namiesas.
Čo sa týka vizkozitných tried, oleje môžeš bez problémov miešať...len si daj pozor na inú vec...ak si doteraz používal 15W50 = to bol nejaký olej s API triedou tak SF, možno ešte SE. Ten olej 15W40 by mohol mať tak SJ, možno aj vyššie...ak máš nabehaných veľa kilometrov (= úsady z oleja v motore), može ti tento olej uvoľniť úsady , môžu sa ti zapchať kanály,...motor v háji.
_________________ Kilecko Zmenilo majiteľa... Embucha = moja 125ka znova žije Hybridka = R.I.P. Megane 1,9D AR 156 1,9 JTD; AR 159 SW 1,9 JTD; AR 146 1,6 Twin Spark 88kW, ´97
|
2.9.06, 08:37 |
|
|
ferrari
Příspěvky: 9235 Bydliště: Partizánske
|
_________________ Kilecko Zmenilo majiteľa... Embucha = moja 125ka znova žije Hybridka = R.I.P. Megane 1,9D AR 156 1,9 JTD; AR 159 SW 1,9 JTD; AR 146 1,6 Twin Spark 88kW, ´97
|
2.9.06, 08:38 |
|
|
Peter50kw
Příspěvky: 1467 Bydliště: Košice
|
Do starej Skodovecky by si mal davat minimalne API SD, striedanie SF a SJ nepredstavuje problem. Uz trieda SD obsahuje dost detergentov aby sa motor drzal cisty (Dobova reklama "S AD olejem dobre dojedem!" - API SC). Trieda SF a vyssie zanechavaju bezvyznamne mnozstva usadenin. SF je najvyssia trieda pre motory bez katalyzatora. Vyssie triedy maju prisnejsie limity na prisady, ktore by mohli potencialne skodit katalyzatoru. Najlepsie mazacie vlastnosti maju API SG, kde sa este neobmedzovali fosfaty. Vyssie triedy API nemusia byt nevyhnutne vylepsene - jednoducho vyrobca oznacuje olej najvyssim API, ktore olej splni. Dosledok je, ze API SJ splna aj vsetky nizsie API a moze ich nahradit. Jediny problem je ked pouzivas M6A (API SB) a chces ho nahradit olejom rady AD (API SC a vyssie). Detergent zapracuje, uvolni usadeniny a tieto zapchaju olejove kanaly. Co sa tyka povodneho dotazu, predpokladam, ze oleje pouzivane su API SF a lepsie. V takom pripade su akekolvek obavy zbytocne.
Olej, ktory sa pouzival do felcky musi byt API SG a vyssie (VW 501.01).
|
2.9.06, 14:16 |
|
|
Peter50kw
Příspěvky: 1467 Bydliště: Košice
|
Klasifikacie olejov do benzinovych motorov, ktore sa daju dnes kupit
API SB - olej M6A - bez detergentov - v ziadnom pripade nevymienat za olej vyssej API triedy - hrozi kolaps motora
API SC - uz neexistuje
API SD - snad nejaky MOGUL SUPER, ak sa este robi, mozno nahradit API SF, ktory je bezne dostupny a lacny
API SF - vhodny pre auta bez katalyzatorov, okrem tych, co su zahumusene pouzivanim M6A
API SG - VW501.01 - uz sa nerobi
API SJ - vhodny pre vsetky auta, okrem tych, co su zahumusene pouzivanim M6A
Klasifikacia SAE - ciste o hustote oleja
Cislo oznacene s W je pre studeny, bez W pre teply motor
0W, 5W, 10W - syntetika a polosyntetika, vyborne vlastnosti pri studenych startoch
30 - riedky olej, pouzivat len ked vyrobca motoru schvaluje jeho puzitie, moze priniest malu usporu paliva
40 - bezny olej pre pouzitie v Europe
50 - husty olej, vhodny do vybehanych motorov, ktore nedrzia tlak oleja, moze sposobit vyssiu spotrebu
priklad:
SAE 10W40 - polosyntetika (celorocne - S130, favo, felcka, akekolvek moderne auto, pre starsie auta vyhodene peniaze)
SAE 15W40 - mineral (celorocne vhodny prakticky do kazdeho auta, dodrzat API specifikaciu!)
SAE 10W30 - mineral vhodny pre starsiu skodovecku v dobrom stave na zimu
SAE 15W50 - mineral vhodny pre vylagrovanu skodovecku celorocne
SAE 5W40 - syntetika vhodna pre auta od felicie nahor
SAE 0W40 - syntetika, v nasich koncinach luxus
|
2.9.06, 14:50 |
|
|
ferrari
Příspěvky: 9235 Bydliště: Partizánske
|
Peter50kw píše: Do starej Skodovecky by si mal davat minimalne API SD, striedanie SF a SJ nepredstavuje problem. Uz trieda SD obsahuje dost detergentov aby sa motor drzal cisty (Dobova reklama "S AD olejem dobre dojedem!" - API SC). Trieda SF a vyssie zanechavaju bezvyznamne mnozstva usadenin. SF je najvyssia trieda pre motory bez katalyzatora. Vyssie triedy maju prisnejsie limity na prisady, ktore by mohli potencialne skodit katalyzatoru. Najlepsie mazacie vlastnosti maju API SG, kde sa este neobmedzovali fosfaty. Vyssie triedy API nemusia byt nevyhnutne vylepsene - jednoducho vyrobca oznacuje olej najvyssim API, ktore olej splni. Dosledok je, ze API SJ splna aj vsetky nizsie API a moze ich nahradit. Jediny problem je ked pouzivas M6A (API SB) a chces ho nahradit olejom rady AD (API SC a vyssie). Detergent zapracuje, uvolni usadeniny a tieto zapchaju olejove kanaly. Co sa tyka povodneho dotazu, predpokladam, ze oleje pouzivane su API SF a lepsie. V takom pripade su akekolvek obavy zbytocne.
Olej, ktory sa pouzival do felcky musi byt API SG a vyssie (VW 501.01).
Nesúhlasím celkom. Keď si čisto hypoteticky dlhú dobu lial do motora olej 15W50 API SE a menil si ho po 10000 km, v motore už musia byť úsady (každý olej tvorí úsady). Keď potom dáš API SJ (napr. Madit Turbo plus 15W40 minerál), ten má určite účinnejšie antikalové prísady = môže (nehovorím, že musí) rozpustiť kaly od starého oleja.
To v podstate potm tvrdíš, že do motora, kt. 100 000 km jazdil na M6AD môžeš spokojne naliať plnosyntetiku API Sx...no. neskúšal by som to...
Keby to navyšebolo tak ako píše, kde by bol rozdiel medzi Maditom Uniol (15W40, API SF) a Maditom Turbo Plus (15W40, API SJ)? Oba sú čisto minerálne...
_________________ Kilecko Zmenilo majiteľa... Embucha = moja 125ka znova žije Hybridka = R.I.P. Megane 1,9D AR 156 1,9 JTD; AR 159 SW 1,9 JTD; AR 146 1,6 Twin Spark 88kW, ´97
|
2.9.06, 20:02 |
|
|
Peter50kw
Příspěvky: 1467 Bydliště: Košice
|
2 Ferrari, Do motora, ktory najazdil 100000 km na olej v cene 50 penazi/liter by si zacal liat olej v cene 250~500 penazi za liter? To by som naozaj nerobil. Asi si ale zle cital - oleje od API SC su slusne aditivovane a vytvaraju radovo menej usadenin ako M6A. Oleje roznych typov a cien sa lisia viskozitnou stabilitou, viskozitnym rozsahom, staolstou parametrov, kvalitou mazania, setrnostou ku katalyzatoru. Existuju oleje, ktore musis vymenit po 5000 km, lebo stracaju mazacie schopnosti aj v motore S100 a oleje, ktore spolahlivo mazu motor s vykonom 50kw/l aj po 30000 km a dvoch rokoch. Za to sa plati. API specifikacia je velmi hruby ramec aby sa toto vsetko postihlo. Ak nemas istotu, daj dole kryt ventilov a ak tam najdes milimetre humusu, ostan pri oleji, ktory si doteraz pouzival. Ak bude motor sice zacierneny ale vrstvicka do 0,1mm, kludne tam mozes dat najmodernejsi a najdrahsi olej. Jedina skoda sa stane tvojej penazenke. Este k usadeninam, tie sa tvoria z dvoch zdrojov. Prvy su spaliny z motora - prefuky okolo piestov, druhy zdroj je degradacia samotneho oleja. Ja som sa konzervativne drzal linie, od API SF nahor je vsetko zamenne za lepsie API. Prax je taka, ze pri dodrzani horeuvedeneho mozes vypustit API SC a naliat tam API SL a nic hrozneho sa nestane.
|
3.9.06, 07:38 |
|
|
Šemik
Příspěvky: 15104 Bydliště: Praha
|
To je zajímavé, vůbec jsem netušil že jsou ty oleje tak komlikované Jen jsem se do toho tak trochu zamotal, tak se musím zeptat takto: Jaký olej byste mi dopuručili nalít při další výměně do mého rapida? Má najeto necelých 90 000km, když jsme jej zakoupil měl najeto 74 000km a byl tam olej 15W40 který jsem vzápětí preventivně vyměnil, neboť byl dost černý, za olej M7ADSIII 15W40 od fy. PARAMO který jsem tam nechal 6000km. Při další výměně (v 80 000km)jsem tam nalil M8AD 15W50 též od PARAMA neboť M7ADSIII zrovna nebyl. Když jsem měnil jsem rozvodový řetěz tak se mi motor zdál být dost čistý. Jakou značku a druh oleje byste mi dopuručili používat?
_________________ ŠKODA 742 FOREVER TEAM
|
3.9.06, 08:08 |
|
|
Peter50kw
Příspěvky: 1467 Bydliště: Košice
|
Šemik píše: To je zajímavé, vůbec jsem netušil že jsou ty oleje tak komlikované Jen jsem se do toho tak trochu zamotal, tak se musím zeptat takto: Jaký olej byste mi dopuručili nalít při další výměně do mého rapida? Má najeto necelých 90 000km, když jsme jej zakoupil měl najeto 74 000km a byl tam olej 15W40 který jsem vzápětí preventivně vyměnil, neboť byl dost černý, za olej M7ADSIII 15W40 od fy. PARAMO který jsem tam nechal 6000km. Při další výměně (v 80 000km)jsem tam nalil M8AD 15W50 též od PARAMA neboť M7ADSIII zrovna nebyl. Když jsem měnil jsem rozvodový řetěz tak se mi motor zdál být dost čistý. Jakou značku a druh oleje byste mi dopuručili používat?
Ten M7ADSIII je asi 15W40 API SF, tak to je asi pre ten motor optimum. Vlastne cokolvek co ma na sebe napisane API SF a lepsie a SAE 15W40. Ak vela jazdis po meste, mohol by si skusit nejaku lacnejsiu polosyntetiku alebo syntetiku napriklad z rady slovnaftu http://www.oleje.cz/eshop/seznam_prod.php?p=0I1I15I&kat=10106 je vhodny MADIT PRIMA a MADIT SUPER 2000.
Moznosti je vela a neda sa jednoznacne povedat, ze vsetci musia davat do motora to iste. Rozni vyrobcovia vyrabaju prakticky ekvivalentne oleje, navzajom zamenne a miesatelne. Je mozne bez obav miesat aj oleje roznych vyrobcov a specifikacii, s tym, ze zmes bude mat skor vlastnosti smerom k najhorsiemu pouzitemu oleju .
|
3.9.06, 08:48 |
|
|
ferrari
Příspěvky: 9235 Bydliště: Partizánske
|
to Semik: práveže je to v podstate jednoduché = používať celoročný olej od renomovaného výrobcu, odsledovať kedy sa začne sfarbovať do čierna a teda odladiť intervaly, kedy ho meniť. Netýriť motor za studena a malo by to byť OK.
To Peter 50kW: Ech, aspoň by som každému, kto chce používať o niekoľko tried lepší olej ako deteraz odporúčal sňať víko ventilov (ako si radil) a olejovú vaňu (nie je to tak pracné) a poriadne preveriť čistotu motora - napr. veľmi veľa úsad býva práve vo vani.
Tiež sa mi nezdá, že "Rozni vyrobcovia vyrabaju prakticky ekvivalentne oleje" - čo tie články na Techwebe:
http://skoda.panda.cz/clanek.php3?id=406
http://skoda.panda.cz/clanek.php3?id=215
No, asi by bolo načase túto diskusiu ukončiť a čo sa mňa týka zostáva v platnosti toto:
"Voľby typu oleja JE IBA O POCITOCH!!! Myslím, že motor Š742, alebo favo zhruba rovnako vydrží, či budeš doň liať Madit Super (10W/40, API SE) alebo Madit Turbo plus (15W/40, API SJ) alebo Madit super 2000 (polosyntetika myslím, že 10W/40, API neviem); len ho nesmieš týriť za studena a olej musíš meniť v správnych intervaloch (t.j. aby nezostal motor zvnútra zakarbónovaný; aby sa nestihli usadzovať kaly). Len preboha nie NO NAME olej z Tesca, alebo lídla!!!
Ale, taký olej ako si kúpil v lídli za 350 som ja kúpil v Tescu za 130 Sk (taká 5 litrovka z čierneho plastu a olej "No name" 15W40,API SF/CC); ale ja som ho nalieval iba do otcovho motora, lebo ten žerie tak 1l/1000km, ten zožerie všetko.... Pozor, ten olej má podozrivú tmavú farbu (= na 99% je to recyklovaný olej!!!). Do svojho auta by som hi NIKDY nenalial. Taká argumentácia, že motor ide super - zlý olej nezbadáš hneď, zbadáš ho po tisíckach km...
Keď si už dal 350 SKK za olej, prečo si nekúpil radšej Madit Uniol (v Tescu 4l = 299 Sk) alebo MAdit M8AD (okolo 350 Sk/4l)"
http://skoda.panda.cz/forum/viewtopic.p ... c&start=30
_________________ Kilecko Zmenilo majiteľa... Embucha = moja 125ka znova žije Hybridka = R.I.P. Megane 1,9D AR 156 1,9 JTD; AR 159 SW 1,9 JTD; AR 146 1,6 Twin Spark 88kW, ´97
|
3.9.06, 09:43 |
|
|
Peter50kw
Příspěvky: 1467 Bydliště: Košice
|
Snazil som sa poskytnut najzakladnejsie veci, aby som zbytocnej "vedy" ulahcil zakladnu orientaciu.
Kto chce vediet viac, nech zacne napriklad pri uvedenych vybornych clankoch pana Cecha.
Este k ciernemu oleju - tu plati maxim "Farba nemaze".
Recyklovany olej by som tiez nevidel ako problem - dolezita je specifikacia,
dokonca som pocul ze recyklovany olej uz neobsahuje relativne nestabilne zlozky a je vlastne kvalitnejsi.
|
3.9.06, 10:28 |
|
|
Peťa
Příspěvky: 61 Bydliště: České Budějovice
|
no vy ste ty oleje rozebrali.tak napíšu co je přímo na té lahvičce SAE 15W-40 , API SL/CF, ACEA A3/B3 MB 229.1 do 120?s tím minulým olejem.a je to CASTROL-Protection
_________________ moje zlatíčko š.120L 1985 světle modrá
|
3.9.06, 15:55 |
|
|
Šemik
Příspěvky: 15104 Bydliště: Praha
|
Takže jsem se na základě výše uvedených příspěvků a článků rozhodl, že automobilu bude dopřávat olej M7ADSIII 15W-40 od fy. PARAMO a vyměním mu jej každých 6000km. Doufám, že jsem se rozhodl dobře...
_________________ ŠKODA 742 FOREVER TEAM
|
4.9.06, 08:56 |
|
|
Reklama
|
Reklama
|
|
|
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
|
|