Poraďte motorový ojel pro Favorita
Autor |
Zpráva |
Peter50kw
Příspěvky: 1467 Bydliště: Košice
|
katoo píše: Peter50kw píše: Jura píše: Co byste doporučili za olej na favorita rok 94 se vstřikováním? Je to jedno? Může být jakýkoliv 15W-40? Díky Mal by byt SAE SF alebo lepsi. A nevypláchne to usazený nečistoty?
Jedine keby si v minulosti jazdil na M6A.
|
23.9.06, 17:52 |
|
|
Reklama
|
Reklama
|
|
|
|
Jarous
Příspěvky: 69 Bydliště: kdesi kolem Prahy
|
1kw je prostě o chlup víc
Thor7 píše: katoo píše: Jaké máš pak v zimě starty?
Zatím v pohodě, ale uvažuju na zimu o startéru z feldy
vřele doporučuji, mám ho týden a je to opravdu markantní rozdíl...
|
25.9.06, 11:29 |
|
|
katoo
Příspěvky: 78 Bydliště: Návsí okr. Frýdek-Místek
|
Koupil jsem PARAMO 10W-40
API SL/CF/EC
ACEA A3,B3
Trochu sebojím,aby mi to nerozpustilo případné usazeniny.
Co vím,tak je na motoru najeto přes 30 tis. na 15W-40.předtím už nevím
Není to tedy moc velké ryziko vlít tamtěch 10W-40? (to co jsem koupil mohu ještě vyměnit).
(10W-40 jsem koupil hlavně kvůli zimě)
|
29.9.06, 11:22 |
|
|
Keldon
Příspěvky: 12
|
katoo píše: Koupil jsem PARAMO 10W-40 API SL/CF/EC ACEA A3,B3 Trochu sebojím,aby mi to nerozpustilo případné usazeniny. Co vím,tak je na motoru najeto přes 30 tis. na 15W-40.předtím už nevím Není to tedy moc velké ryziko vlít tamtěch 10W-40? (to co jsem koupil mohu ještě vyměnit). (10W-40 jsem koupil hlavně kvůli zimě)
Taky jsem byl před podobným problémem, kdy mi značkový servis celou dobu lil při výměně oleje do motoru Felicie 1.6 (VW-motor, OHC) olej řady 15W-40. Pro motor s hydraulickými zdvihátky je tento olej naprosto nevhodný. Přešel jsem tedy sám na olej 10W-40 (Total Quartz 7000) a žádná komplikace nenastaly, ani auto nežere olej. Pročítal jsem na toto téma mnoho internetových diskuzí, včetně německého fóra Welches Motoröl ... na www.motor-talk.de . Když srovnávám názory zde u nás v Česku a v Německu, tak zjišťuji propastné rozdíly. Němci po několikaletém užívání olejů 15W-40 (pokud jej vůbec ještě používají) náhle přecházejí dokonce na plnou syntetiku, např. LiquiMoly Synthoil High Tech 5W-40 HD, což je údajně jedna z mála 100% syntetik ve třídě 5W-40 (ostatní jsou většinou HC-oleje), dokonce jsem se setkal s názorem, že do žádného auta, vyrobeného po r. 1980 olej třídy 15W-40 nepatří, jsou názoru "Dreck ist Dreck und muss weg!" Dokonce i u nás proklamováný názor, že moderní "minerály" žádné usazeniny nevytvářejí popírají. Doporučují co nejrychlejší přechod na plnou syntetiku, čím dřív, tím líp,není na co čekat!
Zato pro nás Čechy je typické: "... co když se rozpustí usazeniny, .... co když motor začne žrát olej .... do starého motoru lít kvalitní olej je zbytečné vyhazování peněz .... atd. atd."
Co si tedy vybrat? Co je pravda? Připouštím, že u našich motorů OHV (od Š 1000 MB až po Felicie 1.3) bych byl v případě použití 5W-40 trošku opatrný. Co se týče našich favoritů s motory OHV, pak bych se požít olej třídy 10W-40 (jak říkají někteří polosyntetika) nebál.
|
29.9.06, 13:05 |
|
|
Peter50kw
Příspěvky: 1467 Bydliště: Košice
|
Ja som na felcke presiel z mineralu na plnu syntetiku pri 80000. Teraz mam o 20000 viac a problemy niesu ziadne. Vyhody sice tiez nevidim, ale verim, ze to motoru prospieva, hlavne pri kratkych jazdach po meste a zvlast v zime. Uz sa o tom tu vela napisalo. Prehladaj prispevky a dozvies sa. Teoreticky by mala byt aj nizsia spotreba, lenze ja s tym autom jazdim rychlejsie ako spociatku, tak sa to strati.
|
29.9.06, 21:49 |
|
|
katoo
Příspěvky: 78 Bydliště: Návsí okr. Frýdek-Místek
|
Něco jsem už o tom přečetl,na tomhle foru už asi všechno,ale člověk je bytost pochybovačná
s 15W-40 jsem měl u favorita spotřebu i pod 6L (delší trasy),zato v zimě jsem nešel pod 8L .
Uvidíme co spraví 10W-40 (ale zase jezdím na LPG )
Jinak dík za pomoc
|
30.9.06, 05:40 |
|
|
kdoasi
Příspěvky: 212 Bydliště: Praha, Ostrava
|
Keldon píše: Taky jsem byl před podobným problémem, kdy mi značkový servis celou dobu lil při výměně oleje do motoru Felicie 1.6 (VW-motor, OHC) olej řady 15W-40. Pro motor s hydraulickými zdvihátky je tento olej naprosto nevhodný. Přešel jsem tedy sám na olej 10W-40 (Total Quartz 7000) a žádná komplikace nenastaly, ani auto nežere olej. Pročítal jsem na toto téma mnoho internetových diskuzí, včetně německého fóra Welches Motoröl ... na www.motor-talk.de . Když srovnávám názory zde u nás v Česku a v Německu, tak zjišťuji propastné rozdíly. Němci po několikaletém užívání olejů 15W-40 (pokud jej vůbec ještě používají) náhle přecházejí dokonce na plnou syntetiku, např. LiquiMoly Synthoil High Tech 5W-40 HD, což je údajně jedna z mála 100% syntetik ve třídě 5W-40 (ostatní jsou většinou HC-oleje), dokonce jsem se setkal s názorem, že do žádného auta, vyrobeného po r. 1980 olej třídy 15W-40 nepatří, jsou názoru "Dreck ist Dreck und muss weg!" Dokonce i u nás proklamováný názor, že moderní "minerály" žádné usazeniny nevytvářejí popírají. Doporučují co nejrychlejší přechod na plnou syntetiku, čím dřív, tím líp,není na co čekat!
Jsou to pěkné bláboly. SAE klasifikace nemá nic společného s rokem výroby. Rád bych věděl, jak SAE ovlivňuje hydraulické zdvihátka.
|
1.10.06, 11:09 |
|
|
ferrari
Příspěvky: 9235 Bydliště: Partizánske
|
...a zasa sme sa dostali do rôznych polemík ohľadne olejov...ach, ten marketing...
_________________ Kilecko Zmenilo majiteľa... Embucha = moja 125ka znova žije Hybridka = R.I.P. Megane 1,9D AR 156 1,9 JTD; AR 159 SW 1,9 JTD; AR 146 1,6 Twin Spark 88kW, ´97
|
1.10.06, 11:46 |
|
|
Keldon
Příspěvky: 12
|
kdoasi píše: Keldon píše: Taky jsem byl před podobným problémem, kdy mi značkový servis celou dobu lil při výměně oleje do motoru Felicie 1.6 (VW-motor, OHC) olej řady 15W-40. Pro motor s hydraulickými zdvihátky je tento olej naprosto nevhodný. Přešel jsem tedy sám na olej 10W-40 (Total Quartz 7000) a žádná komplikace nenastaly, ani auto nežere olej. Pročítal jsem na toto téma mnoho internetových diskuzí, včetně německého fóra Welches Motoröl ... na www.motor-talk.de . Když srovnávám názory zde u nás v Česku a v Německu, tak zjišťuji propastné rozdíly. Němci po několikaletém užívání olejů 15W-40 (pokud jej vůbec ještě používají) náhle přecházejí dokonce na plnou syntetiku, např. LiquiMoly Synthoil High Tech 5W-40 HD, což je údajně jedna z mála 100% syntetik ve třídě 5W-40 (ostatní jsou většinou HC-oleje), dokonce jsem se setkal s názorem, že do žádného auta, vyrobeného po r. 1980 olej třídy 15W-40 nepatří, jsou názoru "Dreck ist Dreck und muss weg!" Dokonce i u nás proklamováný názor, že moderní "minerály" žádné usazeniny nevytvářejí popírají. Doporučují co nejrychlejší přechod na plnou syntetiku, čím dřív, tím líp,není na co čekat! Jsou to pěkné bláboly. SAE klasifikace nemá nic společného s rokem výroby. Rád bych věděl, jak SAE ovlivňuje hydraulické zdvihátka.
Ještě k těm mým "blábolům":
SAE XXW- určuje "startovatelnost" motoru při nízkých teplotách. Obecně platí, že čím je nižší zimní číslo (OW, 5W, 10W), tím nižší může být teplota okolí při zachování tekutosti oleje dostatečné pro spuštění motoru. Selským rozumem řečeno, čím je číslo před W nižší, tím je olej tekutější (řidčí) za studena. Ne za tepla! Při provozní teplotě jsou všechny oleje (např. XXW-40) zhruba stejně řídké.
A teď k těm hydraulickým zdvihátkům (hydroštelům): Netýká se to vozů Š 1000 MB, Š 100/110, Š 105/120, Favorit a Felicia 1.3. Poprvé se hydr. zdvihátka objevují až u Felicie 1.6 a dále u fabií a oktávií. Slouží vlastně k vymezování vůle ventilů. U těchto vozů tedy odpadá pravidelné seřizování vůle ventilů za studena. Jsou v místě vačkové hřídele (v hlavě motoru) a vyžadují, aby byly po nastartování motoru co nejrychleji promazány olejem. Olej 15W - XX je tedy za studena hustší, tudíž i hůře čerpatelý a dostává se k hydr. zdvihátkům s urč. zpožděním oproti olejům s nižším číslem XW- . Hlavně za chladného počasí pak dochází k jejich poškození, což se zprvu projevuje jejich klepáním. Pokud i toto jsou bláboly, tak nemám k tomu co dodat.
|
1.10.06, 20:29 |
|
|
kdoasi
Příspěvky: 212 Bydliště: Praha, Ostrava
|
Keldon píše: Ještě k těm mým "blábolům": SAE XXW- určuje "startovatelnost" motoru při nízkých teplotách. Obecně platí, že čím je nižší zimní číslo (OW, 5W, 10W), tím nižší může být teplota okolí při zachování tekutosti oleje dostatečné pro spuštění motoru. Selským rozumem řečeno, čím je číslo před W nižší, tím je olej tekutější (řidčí) za studena. Ne za tepla! Při provozní teplotě jsou všechny oleje (např. XXW-40) zhruba stejně řídké. A teď k těm hydraulickým zdvihátkům (hydroštelům): Netýká se to vozů Š 1000 MB, Š 100/110, Š 105/120, Favorit a Felicia 1.3. Poprvé se hydr. zdvihátka objevují až u Felicie 1.6 a dále u fabií a oktávií. Slouží vlastně k vymezování vůle ventilů. U těchto vozů tedy odpadá pravidelné seřizování vůle ventilů za studena. Jsou v místě vačkové hřídele (v hlavě motoru) a vyžadují, aby byly po nastartování motoru co nejrychleji promazány olejem. Olej 15W - XX je tedy za studena hustší, tudíž i hůře čerpatelý a dostává se k hydr. zdvihátkům s urč. zpožděním oproti olejům s nižším číslem XW- . Hlavně za chladného počasí pak dochází k jejich poškození, což se zprvu projevuje jejich klepáním. Pokud i toto jsou bláboly, tak nemám k tomu co dodat.
Myslel jsem bláboly na citovaných německých fórech. Vím, co je SAE, proto je nesmysl tvrdit, že olej určitého SAE je vhodný/nevhodný pro motor nějakého roku výroby. Díky za vysvětlení k hydraulickým zdvihátkům, sice mezi 15W a 10W je rozdíl pouze 5 stupňů při stejné viskozitě, tak nevím proč říkat "naprosto nevhodný", ale budiž.
|
1.10.06, 22:19 |
|
|
katoo
Příspěvky: 78 Bydliště: Návsí okr. Frýdek-Místek
|
Někde jsem četl,že 15W-40 má bod tuhnutí -30°C a 10W-40 zase -33°C.
|
2.10.06, 03:59 |
|
|
Bukaj
Příspěvky: 4747 Bydliště: Černíky
|
katoo píše: Někde jsem četl,že 15W-40 má bod tuhnutí -30°C a 10W-40 zase -33°C.
No, bod tuhnutí asi né, to by v Rusku v zimě měli i s olejem 5W-40 v motoru kostku másla
Ty čísla značí použitelnost v zimě/v létě, a to tak, že 0W má požadované mazací vlastnosti (viskozitu) i při -50°C, 5W při -45°C, 10W při -40°C a 15W při -35°C. (vyšší W se snad ani nedělaj). To druhé číslo značí vlastnosti v létě - tam je to číslo ve °C.
Ty teploty nemají nic společného s provozní teplotou motoru, vyjadřují jen, za jakých vnějších podmínek splňuje olej požadované vlastnosti.
To tak v kostce k těm čísílkům
_________________ Å 130 L 86 - cestovní limuzína Levandulka 1000 MBG De Luxe 67 - v renovaci Felda Combi GLXi - 1,3 MPi 97 - k užitku tátovi 130LPG 130L 86 - denní vůz 1000MB MB 69, 1.8.68 Ať mi nikdo neříká, že něco nejde... Škoda 742 Forever Team
|
2.10.06, 07:15 |
|
|
Reklama
|
Reklama
|
|
|
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 36 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
|
|