Vyhledat témata bez odpovědí | Zobrazit aktivní témata Právě je 27.11.24, 16:44



Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 31 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3  Další
 Automatické rozsvietenie tlmenych svetiel 
Autor Zpráva
Uživatelský avatar

Příspěvky: 3694
Bydliště: Vysočina
Příspěvek 
Narazil jsem na další odkaz s automatem na světla:

http://www.paja-trb.unas.cz/elektronika ... vetla.html

časem snad nakreslím schéma toho svého bastlu :D

_________________
ŠKODA 125L LPG, r.v. 1988 béžová
ŠKODA 125L LPG, r.v. 198? červená


13.10.06, 18:08
Profil ICQ Zobrazit autorovy stránky
Pspvek Reklama

   
Uživatelský avatar

Příspěvky: 3694
Bydliště: Vysočina
Příspěvek 
Tak schéma je tady:

Obrázek
Po kliknutí se zvětší

Schéma jsem poskládal z několika návodů a myslím, že je to nejlepší automat při zachování jednoduchosti zapojení.
Pár výhod:
- světla se rozsvítí až po nastartování a době asi 2s
- spínač reaguje na dobíjení a ne na tlak oleje
- po vypadnutí dobíjení zůstanou světla rozsvícená
- nejsou potřeba 2 relátka pro tlumený a parkovačky
- jednoduché zapojení

Všechny hodnoty součástek berte jako orientační, moc na tom nezáleží. Tyristor lze použít jakýkoliv (1A by měl stačit), může být místo něj i triak. Dioda (P600M) také není podmínkou, může být i jiná "ze šuplíku", alespoň 5A. Relé je možno použít stejný typ jako je na tlumený, nebo na vyhřívání zadního skla.

Funkce je myslím jasná: po nastartování začne alternátor dobíjet a zhasne kontrolka dobíjení, na vstupu označeném jako "dobíjení" se objeví napětí asi 14V a začne se přes odpor nabíjet kondenzátor. Až dosáhne určitého napětí, tak se otevře tyristor a sepne relátko. Pokud náhodou vypadne dobíjení (nízké otáčky) tyristor zůstane sepnutý a světla svítí, dokud se nevypne zapalování -> alternátor přestane dobíjet a kondenzátor se přes diodu vybije, takže obvod je připraven na další spuštění. Trimrem se samozřejmě nastavuje prodleva od nastarování po spuštění světel (asi 2-5s).

Součástky jsem pospojoval systémem vrabčího hnízda.

Připojení do elektroinstalace automobilu: nejlepší je si sehnat oba čtyřpinové konektory - samec a samice - udělat jakousi prodlužku a vyvést z ní potřebné tři vodiče 1,2,3. Nebo je možno se napíchnout přímo na dráty buď na straně vypínače světel, nebo až za svorkovnici. 1 - přívod proudu pro světla, 2 - obrysovky + parkovačky, 3 - tlumený + dálkový

svorku "od poj. č 2" zapojit nahoru na jištěnou stranu na 2. pojistku
svorku "dobíjení" zapojit na kontrolku dobíjení (k tomu se moc dobře hodí tohle http://www.gme.cz/index.php?action=deta ... pict=&jaz= a nemusí se fikat kábel)

Myslím, že je to celkem jasný návod, ale pokud někdo nebude vědět rady tak ať napíše.

To co sem stavěl asi nebylo úplně podle tohodle schématu, ale snad to bude fungovat. Možná bude potřeba ještě za kondenzátor dodělat dělič, aby se kondenzátor nabil alespoň na 5V a pak to teprve sepnul. Teď budu jedno stavět, tak pak dám vědět.

*** Před ten tyristor se musí dát ještě tranzistor, teď se mi to nechce překreslovat, ale kdyby to chtěl někdo stavět, tak ať napíše a ještě bych to nakreslil.

_________________
ŠKODA 125L LPG, r.v. 1988 béžová
ŠKODA 125L LPG, r.v. 198? červená


Naposledy upravil Martin dne 3.11.06, 17:34, celkově upraveno 4



13.10.06, 18:55
Profil ICQ Zobrazit autorovy stránky

Příspěvky: 524
Bydliště: Orlová
Příspěvek 
Ono když se to tak veme, tak ty návody na spínání světel vyjdou na stejné brdo. Ale líbí se mi na tom že taková primitivní věc dokáže usnadnit život a hlavně ušetřit peníze a body. :D

_________________
Škoda Forman 135GLX - 43kW BMM, r.v. 1993


13.10.06, 19:11
Profil

Příspěvky: 13
Příspěvek 
co takhle vymyslet jednodušší:denní světlomety.Zapínají se při startu,vypínají zapnutím běžných světel nebo vypnutím klíčku,jsou u nás homologované,nejlevnější polské 250 kč/ks,šetří to benzín,pokuty,žárovky a alternátor.

_________________
OCTAVIA COMBI 1.9 TDI 81kW


13.10.06, 22:06
Profil

Příspěvky: 547
Bydliště: Ostrava
Příspěvek 
Nelépe by bylo kdyby se svítilo jen v noci a nebo při snížené viditelnosti a byl by klid. :wink:


13.10.06, 23:20
Profil
Uživatelský avatar

Příspěvky: 1467
Bydliště: Košice
Příspěvek 
PRAVE STUDUJEM felcku, kam pripojit rele aby sa mi jednoducho po otoceni klucikom rozsvietili svetla. Na vypinac to nedavam, lebo sa mi nechce rozoberat pristrojovku. Mate s tym dakto skusenosti?


14.10.06, 16:44
Profil
Uživatelský avatar

Příspěvky: 3262
Bydliště: Uherské Hradiště (Kunovice)
Příspěvek 
Peter50kw píše:
PRAVE STUDUJEM felcku, kam pripojit rele aby sa mi jednoducho po otoceni klucikom rozsvietili svetla. Na vypinac to nedavam, lebo sa mi nechce rozoberat pristrojovku. Mate s tym dakto skusenosti?


Zkus to zapojit na nějaké zařízené které je zapnuté pouze při klíčku v poloze 1 (spínač ventilátoru, stěračů nebo čehokoliv), nějak to voperovat do svorkovnice nebo tak něco - zapoj fantazii.



AD. připojení k alternátoru: to připojení k alternátoru je asi nejjednodušší, ale jednoznačně přes tyristor s tím že na gate tyristoru připojíš předřadný odpor, tohle nebude dělat žádné problémy protože odpor žárovky je nesrovnatelně menší a proud potřebný pro tyristor je oproti tomu který protéká žárovkou je zcela zanedbatelný. Relé přímo závislé přímo na činnosti alternátoru je nešťastné řešení, situace kdy člověk projíždí 80km rychlostí v noci klikatou alejí staletých dubů a vtom přestanou svítit světla je opravdu velice nepříjemná :)


15.11.06, 15:28
Profil ICQ

Příspěvky: 203
Bydliště: Horní Pěna
Příspěvek 
Kámoš to u Formana (novýho, pojistky jako ve Feldě) nastrkal normálně pod pojistky do držáků a chodilo to. Nemusel nic rozebírat, prej to je jen pracovně, ale jezdí to do teďka, i když auto změnilo majitele.
A ve Feldě přímo jsem to viděl jen tak hozený za vypínačem světel, ten se dá celkem jednoduše vytáhnout. A spínaný plus tam někde taky bude, protože potkávací jsou přes klíček.

_________________
Mazda 323, červená


16.11.06, 09:48
Profil ICQ Zobrazit autorovy stránky
Uživatelský avatar

Příspěvky: 180
Bydliště: Čaklov, okr. Vranov n/T SR
Příspěvek 
Ja mám ten úplne najspoľahlivejší a najlepší automat a najlacnejší automat....seba :lol: Neviem prečo ale naučil som sa štartovať tak že s pravou rukou otáčam kľúčikom a ľavú mám na vypínači svetiel, hneď ako to naskočí ich zapnem, a rovnako tak aj vypínam motor... súčasne kľúčik+svetlá. Neviem prečo to tak robím a vôbec nemyslím na to keď to robím, robím to už motoricky. Myslím že je to celkom fajn zvyk a dúfam že sa ho nezbavím (svietim stále takže by som si odvyknuť nemal :lol: Trošku ste mi s tými príspevkami pomotali hlavu ale nakoniec som sa rozhodol že to nechám na ako to je.. budem to robiť ja :wink:

_________________
Š 125L r.v.89


16.11.06, 09:56
Profil ICQ
Uživatelský avatar

Příspěvky: 3694
Bydliště: Vysočina
Příspěvek 
Tak při zhasínání motoru mám taky jednu ruku na klíčku a druhou na vypínači světel a vypnu obojí skoro zároveň (světla o chvíli dřív, jinak by to začalo pískat). Ale když startuju, tak musím mít druhou ruku na sytiči a třetí bohužel nemám, ale po nastartování a vyjetí z garáže jsem se taky naučil rozsvítit. Někdy na to ale zapomenu když popojíždím ve městě, ale to mi hlídá taky "pípák".

_________________
ŠKODA 125L LPG, r.v. 1988 béžová
ŠKODA 125L LPG, r.v. 198? červená


16.11.06, 11:22
Profil ICQ Zobrazit autorovy stránky

Příspěvky: 35
Příspěvek 
petr petr píše:
Vašek Tábor píše:
Na alternátor bych nic nestrkal, žárovka je pro buzení alternátoru a když tam bude ještě něco jinýho, bude to dělat bordel. Kontrolku mazání bych zase použil jedině s tyristorem napájeným od zapalování, protože když je hodně velkej hic, tak může mazání problikávat i při volnoběhu a blikaly by i světla.
A abych přispěl i se svojí troškou do mlýna: www.deepeyes.mysteria.cz/tune.html


Věř že nebude,je to odzkoušený a je to úplně v pohodě.Ale je to na každém co si tam dá je to jen varianta.

Pokud se pouzije signálovy vystup z altiku, overi se i jeho funkcnost. Ja toto pouzivam u Fabii,Octavii atd, a pokud je problem s altim, kabelama a td, tak tenhle figl mi toto odhali. Pro zhasnuti kontrolky tzreba signal staci, pro obsluhu rele jiz ne , a vzdy to bylo shnilym dratzem od altiku k pristrojovce. RAAL


16.11.06, 20:31
Profil

Příspěvky: 258
Bydliště: Bohdaneč u Zbraslavic
Příspěvek 
Já jsem nic nestavěl, do toho se neženu, ale koupil jsem spínač na principu rozpoznání navýšení napětí v/450 Kč/, nebyl jsem spokjojen, občas světla blikala a nebo zhasínala. Ten jsem potom vyměnil za časové reléový spínač / 200 Kč /, které mi rozsvítí světla po 20ti vteřinách po zapnutí zapalování. a v té době se nastartuje a rozběhne i 120cítka. Jen občas se rozjíždím ještě se zhasnutými světly jen pár vteřin..

_________________
___________________
|^^^^^^^^^^^^^^| ,, _\_
|**** PARADIO***** '|""";.||.___.
|_..._...______==== ___|__|..., ] |
"(@ )'(@ )""""*|(@ )(@ )*****(@)
Škoda 120GL 1987 - VW PASSAT 1.8T/110kW


30.11.06, 18:19
Profil
Uživatelský avatar

Příspěvky: 709
Bydliště: Milovice
Příspěvek Re: Automatické rozsvietenie tlmenych svetiel
wordy píše:
Zdar pánové.Poradí niekdo,ako viriesit automatické zapínání,a vypínání tlmenych svetiel?



zdar.Já lidem dělám automatické rozsvícení světel následovně.Je k tomu potřeba kabel,konektory a dvě relé (používám klasický co se dávaj do pojistkový skříně na fávo).nejdřív popíši jak to funguje.Při zapnutí zapalování se rozsvítí parkovačky a po nastartování se zapnou potkávací (dálkový a mlhovky fungují také).

První relé:na jeho cívku na jednu stranu dám kostru a na druhou vemu plus ze spínačky (15).Vísledek je že při zapnutí zapalování relé sepne na pak už na jeho kontakty napojím jeden kabel co vede jako hlavní přívod na spínače a na druhý natáhnu kabel co vede jako vývod ze spínače na parkovačky.

Druhé relé: Na jeho cívku na jednu stranu dám kostru a na druhou natáhnu drát co vede z altíku na kontrolku nabíjení.pak už na kontakty relé připojím kabel co vede do spínače na potkávací a na druhý napojím kabel co vede ze spínače k potkávačkám
(tedy přesněji řečeno co vede do relátka do pojistkový skříně který to sepne)..

To zmiňovaný že radši nic na kontrolku dobíjení nenapojovat jak tu bylo zmiňováno tak sem se nesetkal aby stím někdo měl problém.Altík dobíjí jak má a zatím dosud sem to dělal asi tak 25 lidem a nikdo zatím nepřišel s problémem......
:D


30.11.06, 19:09
Profil ICQ
Uživatelský avatar

Příspěvky: 337
Bydliště: Kolárovo
Příspěvek 
Ked zapojíme na dobíjanie,co stane,ked za jazdu prestane dobíjat?Podla mna je to velmy riskantné!


25.12.06, 19:29
Profil
Uživatelský avatar

Příspěvky: 7662
Bydliště: Praha východ
Příspěvek 
Světla nezhasnou, protože je drží ten tyristor...

_________________
"Šlápněte na to trochu, ať nemusím brzdit!"


25.12.06, 19:45
Profil ICQ
Pspvek Reklama

   
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odpovědět na téma   [ Příspěvků: 31 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 7 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
Český překlad – phpBB.cz