Vyhledat témata bez odpovědí | Zobrazit aktivní témata Právě je 11.11.24, 02:47



Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 37 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3  Další
 Baterie 
Autor Zpráva

Příspěvky: 263
Příspěvek 
michalkatka píše:
ak je batéria predimenzovaná, alternátor 20-40A tlačí do baterky až kým sa nenabije na plno a to pri krátkych jazdách v meste sa nestane nikdy, takže vtedy je alternátor veľmi namáhaný.

To je právě omyl. Alternátor tlačí do baterie jen tolik energie, kolik se jí z baterie vzalo při startování (předpokládám nabitou baterii před startováním). A je jedno, jestli se ta energie vzala z 35Ah baterie nebo ze 120Ah baterie, energie odebrané pro start motoru bude pokaždé přibližně stejně, takže pro alternátor se situace nijak nezmění.
Problém by mohl být, kdyby ta velká baterie byla hodně vybitá, pak by z alternátoru tahala velké proudy dlouho a to už by mu možná mohlo uškodit.


27.2.06, 10:28
Profil
Pspvek Reklama

   
Uživatelský avatar

Příspěvky: 286
Bydliště: ČR
Příspěvek 
Dobíjení baterie proudem odpovídajícím 1/10 kapacity po dobu 10 hodin není určitě optimální, ale spíše nejjednodušší na obsluhu. Navíc je to dávno překované, kupte si dneska někde nabíječku s konstatním proudem...


27.2.06, 10:32
Profil Zobrazit autorovy stránky
Uživatelský avatar

Příspěvky: 19159
Bydliště: SR Bratislavský kraj - Senec
Příspěvek 
Kybergreg píše:
michalkatka píše:
ak je batéria predimenzovaná, alternátor 20-40A tlačí do baterky až kým sa nenabije na plno a to pri krátkych jazdách v meste sa nestane nikdy, takže vtedy je alternátor veľmi namáhaný.

To je právě omyl. Alternátor tlačí do baterie jen tolik energie, kolik se jí z baterie vzalo při startování (předpokládám nabitou baterii před startováním). A je jedno, jestli se ta energie vzala z 35Ah baterie nebo ze 120Ah baterie, energie odebrané pro start motoru bude pokaždé přibližně stejně, takže pro alternátor se situace nijak nezmění.
Problém by mohl být, kdyby ta velká baterie byla hodně vybitá, pak by z alternátoru tahala velké proudy dlouho a to už by mu možná mohlo uškodit.


bateria nefunguje tak že koľko vody odleješ, toľko prileješ, batéria pre nabitie potrebuje viac energie ako vie odovzdať, takže čím silnejšia batéria, tým zbytočne dlhšie dobíjanie...


27.2.06, 10:34
Profil
Uživatelský avatar

Příspěvky: 19159
Bydliště: SR Bratislavský kraj - Senec
Příspěvek 
Luboš píše:
Dobíjení baterie proudem odpovídajícím 1/10 kapacity po dobu 10 hodin není určitě optimální, ale spíše nejjednodušší na obsluhu. Navíc je to dávno překované, kupte si dneska někde nabíječku s konstatním proudem...


optymálne je strážiť maximálne napätie na članku ( pri olovených je to myslím 3,8V ), a samozrejme teplotu... batérie sú veľká veda...


27.2.06, 10:36
Profil
Uživatelský avatar

Příspěvky: 286
Bydliště: ČR
Příspěvek 
michalkatka píše:
Kybergreg píše:
michalkatka píše:
ak je batéria predimenzovaná, alternátor 20-40A tlačí do baterky až kým sa nenabije na plno a to pri krátkych jazdách v meste sa nestane nikdy, takže vtedy je alternátor veľmi namáhaný.

To je právě omyl. Alternátor tlačí do baterie jen tolik energie, kolik se jí z baterie vzalo při startování (předpokládám nabitou baterii před startováním). A je jedno, jestli se ta energie vzala z 35Ah baterie nebo ze 120Ah baterie, energie odebrané pro start motoru bude pokaždé přibližně stejně, takže pro alternátor se situace nijak nezmění.
Problém by mohl být, kdyby ta velká baterie byla hodně vybitá, pak by z alternátoru tahala velké proudy dlouho a to už by mu možná mohlo uškodit.


bateria nefunguje tak že koľko vody odleješ, toľko prileješ, batéria pre nabitie potrebuje viac energie ako vie odovzdať, takže čím silnejšia batéria, tým zbytočne dlhšie dobíjanie...


To je základní nepochopení problematiky, ani z té baterie s vyšší kapacitou (řekněme silnější) se za běžných podmínek nebude odebírat více proudu, tak není důvod, proč by se nabíjela délé...


27.2.06, 10:37
Profil Zobrazit autorovy stránky
Uživatelský avatar

Příspěvky: 286
Bydliště: ČR
Příspěvek 
michalkatka píše:
Luboš píše:
Dobíjení baterie proudem odpovídajícím 1/10 kapacity po dobu 10 hodin není určitě optimální, ale spíše nejjednodušší na obsluhu. Navíc je to dávno překované, kupte si dneska někde nabíječku s konstatním proudem...


optymálne je strážiť maximálne napätie na članku ( pri olovených je to myslím 3,8V ), a samozrejme teplotu... batérie sú veľká veda...


V životě se mi nestalo, aby se baterie i při silném přebíjení nějak nadměrně zahřívala (nad 40°C +-), takže tohle padá. Výhodnější je postupně snižovat nabíjecí proud, případně téměř nabitou baterii nabíjet už jen velmi malým proudem.


27.2.06, 10:40
Profil Zobrazit autorovy stránky

Příspěvky: 15104
Bydliště: Praha
Příspěvek 
Akumulátor tam lze dát prakticky jakýkoli se tam vejde, klidně 120 Ah když ho tam nějak umístíš. Dobíjení bude bez problémů fungovat stejně jak s původní 37Ah. Ten článek s tou vodou je zcela pravdivý, po jeho přečtení to musí pochopit doslova každý kdo dosud neví


27.2.06, 10:53
Profil
Uživatelský avatar

Příspěvky: 19159
Bydliště: SR Bratislavský kraj - Senec
Příspěvek 
Luboš píše:
michalkatka píše:
Luboš píše:
Dobíjení baterie proudem odpovídajícím 1/10 kapacity po dobu 10 hodin není určitě optimální, ale spíše nejjednodušší na obsluhu. Navíc je to dávno překované, kupte si dneska někde nabíječku s konstatním proudem...


optymálne je strážiť maximálne napätie na članku ( pri olovených je to myslím 3,8V ), a samozrejme teplotu... batérie sú veľká veda...


V životě se mi nestalo, aby se baterie i při silném přebíjení nějak nadměrně zahřívala (nad 40°C +-), takže tohle padá. Výhodnější je postupně snižovat nabíjecí proud, případně téměř nabitou baterii nabíjet už jen velmi malým proudem.


to docieliš konštantým napätím, vtedy ti prúd plynule klesá, maximum v aute 14,4V je tam kôli barérii ( to vychádza 2,5V na článok, takže sa opravujem )


27.2.06, 10:58
Profil
Uživatelský avatar

Příspěvky: 19159
Bydliště: SR Bratislavský kraj - Senec
Příspěvek 
Dříve často předepisovaná metoda nabíjení konstantním proudem 0,1 C20 po dobu 13 hod. (předpokládáme úplně vybitý akumulátor) je použitelná i dnes, nemusí se nic hlídat, pouze čas. Celkově vzhledem k účinnosti nabíjení je zapotřebí dodat 130% náboje (platí i pro jiné typy nabíjení).

to je z článku o akumulátoroch na techwebe... http://skoda.panda.cz/clanek.php3?id=379


27.2.06, 11:20
Profil

Příspěvky: 51
Bydliště: Písek
Příspěvek 
- Co se týče horšího dobíjení při zapnutých světlech, tento problém je jen u vozů řady Š 105 -136, protože při zapnutých světlech a topení... klesne napětí v síti díky úbytkům napětí na diodách alternátoru. Regulační soustava alternátoru totiž nereguluje podle aktuálního napětí v síti, ale podle napětí pomocného usměrňovače, kterým se budí rotor. Takže alternátor se v oblasti zátěže 0A - jmenovitý proud nechová jako ideální zdroj napětí, ale při max zátěži klesne napětí o cca 0,7 V (úbytek na diodách hlav. usměrňovače). Pokles/přírůstek napětí 14,4 +-0,7V "zahýbe" nabíjecím proudem poměrně dost, a tak v zimě v dešti (topím+svítím+stěrače) má palubní napětí oproti napětí pomyslně odpojeného akumulátoru malý náskok, takže do baterie teče malý proud.

- 40A do akumulátoru po startu se mi nějak nezdá. Když je aku vybitý, je rozdíl napětí alternátoru a (pomyslně odpojené) baterie velký, ale vnitřní odpor aku taky, takže nabíjecí proud je spíše malý. Když je aku skoro nabitý, je jeho odpor malý a rozdíl napětí aku a alternátoru taky. Tím nechci říct, že by by nabíjecí proud byl během nabíjení konstantí, ale rozhodně nemá takové výkyvy, aby do ní teklo 40 A. Jestli tam takový proud někomu teče, nefunguje mu regulace napětí a akumulátor má funkci stabilizačního prvku v síti, neboli svou vysokou spotřebou při napětích nad 15V drží síťové napětí v jistých mezích, podobně jako princip regulace napětí v Pionýru (Když praskne zadní žárovka, zachvíli rupne i přední, protože napětí tím poskočilo o pár voltů nahoru). Pokud se aku vlivem soustavného přetěžování přeruší (vypaří se elektrolyt), vyletí napětí nahoru a žárovky a elektronika to už nerozchodí.

- Co se týče účinnosti aku, není 100 %, takže víc Ah do něj nacpeme než nám pak vrátí. Tento jev nás ale u aku, který nepřesluhuje, nemusí tak trápit. Když se k aku chová nabíjecí systém slušně, aku se odmění nadstandardní životností.


27.2.06, 13:53
Profil
Uživatelský avatar

Příspěvky: 19159
Bydliště: SR Bratislavský kraj - Senec
Příspěvek 
v tomto všetkom máte pravdu, bavili sme sa o tom, že či je opodstatnené dávať do auta silnejšiu batériu ako je odporúčané výrobcom, ja tvrdím že nie, ak mám mať vo Favorite 44Ah batériu, máj ju tam a štartujem slušne a okrem stavu elektrolytu sa o nič nestarám, žiadne nabíjanie pred zimou...

Dokonca sa mi raz stalo že ráno ( -10 ) prídem k autu a LPG prázdne, vSkúsil som zaštartovať cca 2sek a nič. Prepol som na benzín a určite viete ako dlho trvá štartovanie kým palivové čerpadlo naplní komoru karburátora. asi 10sek štart 20sek oddych... a to všetko asi 4 krát... podotýkam vonku bolo -10.


27.2.06, 14:28
Profil
Uživatelský avatar

Příspěvky: 286
Bydliště: ČR
Příspěvek 
Při -10°C musí i ta základní baterie být schopna dodat tolik proudu, aby statrér dokázal točit motorem aspoň 4-5 minut, to je naprosto normální, tak je to navržené.

Ale je tu i další otázka, baterie s kapacitou 44 nebo 48Ah je třeba o 10-20% dražší a nemáte zase tak automaticky zaručeno, že vydrží o rok déle, aby se to z tohodle pohledu vyplatilo...


27.2.06, 21:33
Profil Zobrazit autorovy stránky
Uživatelský avatar

Příspěvky: 19159
Bydliště: SR Bratislavský kraj - Senec
Příspěvek 
pri optymálnej batérii ( odporúčanej výrobcom ) nám zaručené že batéria je stále na plno nabitá a nezničí sa mrazom. neviem ako dlho je tam tá batéria, ani som nepozeral rok výroby, mám ju v aute od kedy ho mám... ale ak odíde, určite si kúpim Vartu 44Ah, takú som mal v predchádzajúcom aute kým som ho nerozbil, barerka mala 4roky a odišla z vrakom...


27.2.06, 22:51
Profil

Příspěvky: 263
Příspěvek 
Je pravda, že při dobrém technickém stavu auta by v našich zeměpisných podmínkách měla stačit výrobcem předepsaná baterie.
Já teď jezdím s autem s dvoulitrovým V6 motorem a tam je od výrobce předepsána baterie pouze 48Ah, pro chladné oblasti pak 55Ah. Pro stejné auto s motory 1.5 a 1.8 (čtyřválce) dokonce předepisuje 40Ah baterii (48Ah pro chladné oblasti). Zřejmě tyhle baterie skutečně "stačí", ale asi tam nebude žádná (nebo jen velmi malá) rezerva. Stačí si představit městský provoz - každý všední den ráno nastartovat, popojet pár km, vypnout, odpoledne to samé zpátky a pokud se baterka ve zdraví dožije víkendu, tak má možnost se dobít delší cestou (na chatu apod.). Při takovémhle scénáři už ty malý baterky můžou dostat pěkně na zadek.
Já mám v autě od předchozího majitele baterii 60Ah, asi věděl, proč ji tam dává. Mimochodem, na její místo by se vešla i 70-80 Ah baterie...


28.2.06, 09:21
Profil
Uživatelský avatar

Příspěvky: 286
Bydliště: ČR
Příspěvek 
michalkatka píše:
pri optymálnej batérii ( odporúčanej výrobcom ) nám zaručené že batéria je stále na plno nabitá a nezničí sa mrazom. neviem ako dlho je tam tá batéria, ani som nepozeral rok výroby, mám ju v aute od kedy ho mám... ale ak odíde, určite si kúpim Vartu 44Ah, takú som mal v predchádzajúcom aute kým som ho nerozbil, barerka mala 4roky a odišla z vrakom...


Žádná baterie dobíjená běžným alternátorem nebude NIKDY plně nabitá! To odporuje fyzikálním zákonům a výrobce se určitě takhle nikdy nezaručí. :wink:


28.2.06, 11:48
Profil Zobrazit autorovy stránky
Pspvek Reklama

   
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odpovědět na téma   [ Příspěvků: 37 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 10 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
Český překlad – phpBB.cz