Vyhledat témata bez odpovědí | Zobrazit aktivní témata Právě je 28.11.24, 11:42



Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 16 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další
 Ako zapojit konektory na teplomere? 
Autor Zpráva

Příspěvky: 21
Příspěvek Ako zapojit konektory na teplomere?
Zdravim tu vsetkych majitelov a obdivovatelov skodoviek :)
Som tu preklikal cele forum, teda skoro:D no ale nenasiel som zatial odpove na moju otazku takze:

Potreboval by som vediet, ako mam zapojit resp. ake kable mam zapojit na teplomer. Ten je zo skody 105 a ma 3 konektory, zo zadneho pohladu na tn teplomer na lavo dva nad sebou a jeden napravo, v strede je otvor pre ziarovku.
Chcem to na domaci malotraktor a nikde nemozem najst ake kable do toho idu. Jedine co ma vsak znepokojuje je, ze ten malotraktor ma este motor z skody 1202 a nema alternator ale este dynamo a pri dyname je kostra zapojena na + pol baterky, dufam ze ma chapete, tak ci je mozne ten teplomer spojazdnit aj tak. dik

ale popis ake kable mam zapojit na tie konektory by som aj tak rad zohnal.


12.11.08, 22:28
Profil ICQ
Pspvek Reklama

   

Příspěvky: 15104
Bydliště: Praha
Příspěvek 
Když si to prohlídneš, tak zjistíš konektory jsou popsané (+,-,V) + a - je snad jasný, a V je na čidlo.
Problém je ale v tom ukostřeném + pólu což se dříve dělalo, buď můžeš dynamo přepólovat nebo jej vyměn za alternátor.

_________________
ŠKODA 742 FOREVER TEAM


13.11.08, 08:05
Profil

Příspěvky: 21
Příspěvek 
No alternator zatial nemam na ruke ... a akosada prepolovat to dynamo? a ako to potom bude s reglerom?
predfpokladam ze na baterke by som len prehodil svorky.


13.11.08, 10:39
Profil ICQ

Příspěvky: 15104
Bydliště: Praha
Příspěvek 
Přepólování by mělo být celkem jednoduché, na baterce jen přehoď svorky a při zapnutém zapalováním tak 2x ručně krátce sepni kontakt v regleru a zkus to nastartovat, mělo by to bez problémů fungovat.

_________________
ŠKODA 742 FOREVER TEAM


13.11.08, 13:22
Profil

Příspěvky: 21
Příspěvek 
no znie to dost jednoducho aj zlozito zaroven... prehodit svorky nie je problem akurat v tom regleri mam tri cievky. M a D kde mam zapojene kable od dynama a potom, cievky su tocene s "hrubym" medenym dratom a potom jedna svorka B, kde je ciavka tocena s "omnoho jemnejsim" dratom. Takze ktoru mam prepnut? a ako potom zistim ze som to prepoloval dobre? moze sa pri tom aj nieco "pokazit"?Mozno to je uplne jeduche ale radsej sa pytam :roll:


13.11.08, 18:15
Profil ICQ

Příspěvky: 15104
Bydliště: Praha
Příspěvek 
Martttin píše:
no znie to dost jednoducho aj zlozito zaroven... prehodit svorky nie je problem akurat v tom regleri mam tri cievky. M a D kde mam zapojene kable od dynama a potom, cievky su tocene s "hrubym" medenym dratom a potom jedna svorka B, kde je ciavka tocena s "omnoho jemnejsim" dratom. Takze ktoru mam prepnut? a ako potom zistim ze som to prepoloval dobre? moze sa pri tom aj nieco "pokazit"?Mozno to je uplne jeduche ale radsej sa pytam :roll:


Nevím přesně jak má 1202 dynamo a regler, zkus krátce stiknout všechny kontakty, dříve se tohle přepólovávání dělalo když byly tyhle auta ještě běžně v provozu.

Že to funguje správně lze poznat podle kontrolky dobíjení a pro jistotu bych ještě přeměřil napětí při běhu motoru.

_________________
ŠKODA 742 FOREVER TEAM


13.11.08, 18:41
Profil

Příspěvky: 21
Příspěvek 
Oki, dnes to skusim. dufam ze nic nezhori ani sa neprepali ani nic podobne :roll:


13.11.08, 18:45
Profil ICQ

Příspěvky: 15104
Bydliště: Praha
Příspěvek 
Doufám že ne :)

Kdysi o tom byl článek i ve světě motorů myslím, dělávalo se to hlavně kvůli rádiům které na kostře potřebovaly minus.

Pokud se mýlím, zničit by se stejnak nemělo nic.

_________________
ŠKODA 742 FOREVER TEAM


13.11.08, 18:50
Profil

Příspěvky: 21
Příspěvek 
Tak prisiel som domov a skusil som to. Na teplomere so mna pocudovanie sice ziadne znacky nenasiel a to som pozeral dost dobre. Tak nevadi, prehodil som svorky na baterke, kostru na - a + ako zivy. Zatlacil na kontakty trosku to ziskrilo. No nic skusil som nastartovat a motor sa rozbehol. Meral som aj napatie na baterke, pri nizkych otackach mala tak 12,5 V a zirovka dobijania trosicku zmurkala. Ked som pomaly pridal, napatie zacalo stupat az sa pomaly vyskriabalo na nejakych 13,6 V a ziarovka dobijania uz nesvietila...Tak som zacal skusat pripajat tri kabliky ku teplomeru, +, - a od cidla a po kratkom skusani sa zdalo ze rucicka ukazuje ako ma...
Bolo to len narychlo, "testovanie" este len pride, ale zatial to slo.

Akurat stale rozmyslam co sa mysli pod tym pojmom prepolovanie. Dynamo bude stale davat len ten isty prud, vo vnutri sa nemoze nic zmenit, su tam len uhliky. Jedina vec, ktorej ja absolutne nechapem, je regler. Su tam tri cievky a neviem na co, teda vobec neviem ako cely regler funguje, lebo na nieco tam asi su :) Proste ci sa tym slovom prepolovanie nemyslelo len jednoduche prehodenie svoriek. Sam nechapem preco sa kedysi kostrilo na +, aky to malo vyznam. Lebo ked som vlastne len prehodil svorky a zatial sa zda ze vsetko ide ak oma tak neviem...

a dik moc za radu :)


13.11.08, 21:23
Profil ICQ

Příspěvky: 15104
Bydliště: Praha
Příspěvek 
To jsem rád že to funguje :) S tím teploměrem je to divné, máš určitě ze Š120? V plechu hned pod kontakty to musí být vyražené (i když moc zřetelné to taky není). Pro jistotu - koukáš zezadu na teploměr, vlevo jsou dva kontakty nad sebou, vpravo jeden - levý horní je V (čidlo), dolní levý je minus a pravý je plus.

Dynamo bude dávat pořád stejný proud, ale opačné polarity - dříve mělo na kostře +, nyní - :)

a regler : 1.kotvička je zpětný vypínač. Dynamo nemůže být připojeno k akumulátoru trvale, neboť při poklesu svorkového napětí dynama pod napětí akumulátoru při snížení otáček nebo vypnutí motoru by se přes ně akumulátor vybil. Úkolem zpětného vypínače je provést spojení, jakmile napětí dynama dostoupí nastavené hodnoty a rozpojit jakmile napětí klesne a směr proudu se otočí (nejde proud z dynama do aku, ale z aku do dynama)

Zbylé dvě kotvičky jsou pro nastavení výstupního napětí

Snad jsem to popsal relativně dobře..:oops: éra dynam mě dalece minula..

_________________
ŠKODA 742 FOREVER TEAM


13.11.08, 22:14
Profil

Příspěvky: 21
Příspěvek 
No na 99% je ten teplomer zo skodovky, sam som ho vymontoval spolu s cidlom, ked sa sla nasa stara skodovecka zosrotovat :)
Naozaj tam nie je nic vyrazene ani niajk oznacene a tom som kukal ako divy, ale nakoniec som stylom pokus-omyl dosiel k zapojeniu kao si popisal.
1. kotviska spina podla toho, ako sa toci alternator, to som si vsimol, ze pri vyssich otackach ten jazycek zopne, ale nikdy som nejak nepozoroval ze by nejako zopli aj tie zvysne dve...
Tak ci onak zatial to islo uvidime casom

este raz dik :)


14.11.08, 20:27
Profil ICQ

Příspěvky: 3060
Bydliště: Olomouc
Příspěvek 
Šemik píše:
...éra dynam mě dalece minula..

Tak si to hleď bleskem oprášit, veškerý stroje na pevnosti mají dynamo a taky nemám 4 ruky :P
Jinaks to popsal dobře.

_________________
Už tu nejsem, s fórem mi vlezte na hrb. Co jsem měl rozřešeno dořeště prosím přes drak@drakk.eu


14.11.08, 20:37
Profil ICQ Zobrazit autorovy stránky

Příspěvky: 547
Bydliště: Ostrava
Příspěvek 
Šemik píše:
To jsem rád že to funguje :) S tím teploměrem je to divné, máš určitě ze Š120? V plechu hned pod kontakty to musí být vyražené (i když moc zřetelné to taky není). Pro jistotu - koukáš zezadu na teploměr, vlevo jsou dva kontakty nad sebou, vpravo jeden - levý horní je V (čidlo), dolní levý je minus a pravý je plus.

Dynamo bude dávat pořád stejný proud, ale opačné polarity - dříve mělo na kostře +, nyní - :)

a regler : 1.kotvička je zpětný vypínač. Dynamo nemůže být připojeno k akumulátoru trvale, neboť při poklesu svorkového napětí dynama pod napětí akumulátoru při snížení otáček nebo vypnutí motoru by se přes ně akumulátor vybil. Úkolem zpětného vypínače je provést spojení, jakmile napětí dynama dostoupí nastavené hodnoty a rozpojit jakmile napětí klesne a směr proudu se otočí (nejde proud z dynama do aku, ale z aku do dynama)

Zbylé dvě kotvičky jsou pro nastavení výstupního napětí

Snad jsem to popsal relativně dobře..:oops: éra dynam mě dalece minula..


To jak přepólovat dynamo to opradvdu nestačí jen zapojit baterii opačně a stisknout regler!!!
Musí přepojit buď výstupní uhlíky to znamená že ten co jde na kostru půjde na plus a ten co byl na plusu musí se ukostřit a nebo přepojit obdobně budící vinutí dynyma, jinak se dynamo spálí !!!!!
A taky by mne zajímalo jak to potom vyřeší se startérem, ten se bude točit opačně!!!
Jinak dynama sem přepojoval na motorkách, kdysi měly plus na kostru.
A pamatuji že kdysi měl kolega spartaka a chtěl si tam dát altik a neměl druhý startér tak jsem v tom altíku prohodil jen hlavní diody a fičel plusem na kostru :lol:


15.11.08, 15:47
Profil

Příspěvky: 15104
Bydliště: Praha
Příspěvek 
Petr petr : Bylo by možno tu problematiku přepólování dynama více rozvést? Hodně by mě to zajímalo jak to s tím je, v učebnici dílenské elektrotechniky motorových vozidel (vydáno 1956) píšou, že pokud je vhodně proveden zpětný spínač dynama tak že stačí jen přehodit svorky akumulátoru a dynamo se samo přepópoluje aniž by se dělalo cokoliv jiného.

_________________
ŠKODA 742 FOREVER TEAM


15.11.08, 19:34
Profil

Příspěvky: 21
Příspěvek 
no chalani to ste ma doooost zmiatli... to akoze nechcem prijst o dynamo ani nic dalsie!!!

a ktomu starteru, ked sa na to pozriem ako uplny laik, on by sa mal tocit naopak uz pri vymeneni tych svoriek na baterke, bez ohladu na dynamo, cize kostra na "-" ale on sa stale toci normalne, nakolko som po prehodeni tych svoriek normalne nastartoval...


15.11.08, 19:49
Profil ICQ
Pspvek Reklama

   
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odpovědět na téma   [ Příspěvků: 16 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 40 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
Český překlad – phpBB.cz