Zapojeni druhého akumulatoru
Autor |
Zpráva |
cyz
Příspěvky: 3262 Bydliště: Uherské Hradiště (Kunovice)
|
paralelni zapojeni
Paralelní zapojení není zrovna nejšťastnější řešení, musíš brát v úvahu, že baterie které jsou zapojené paralelně se vžddy navzájem vybíjejí, takže bys tam musel dát odpojovač baterie a vždycky při parkování auta baterie odpojit (jako u Avie). Toto vybíjení je sice slabé ale přeci tam je. Pokud už toto vymýšlíš tak by bylo nejspíš nejlepší jednu baterii použít jako hlavní (startovací) a druhou jako záložní pouze pro audio, oddělit je a řídícím obvodem zajistit, aby se nabíjela pouze při dosažení provozního napětí, tedy cca 14V. Nicméně se slabším alternátorem by zejména při častém ježdění ve městě byla nejspíš neustále vybitá.
|
20.1.07, 17:03 |
|
|
Reklama
|
Reklama
|
|
|
|
michalkatka
Příspěvky: 19159 Bydliště: SR Bratislavský kraj - Senec
|
Re: paralelni zapojeni
stále nechápem načo chceš dve autobatérie?, keď chceš mať "záložnú" tak si ju voz v kufri, alebo niekde v motore si ju namontuj, ale nezapájaj, staraj sa aby si ju mal vždy nabitú, ak tu prevádzková odkvecne, prehodíš iba kontakty, alebo jeden... ak potrebuješ väčší výkon, daj silnejšiu baterku, ale k tomu by som odporúčal aj silnejší altík ( napr. 70A z felicie ), a tým by si získal aj vačší prevádzkový výkon pre to tvoje audio...
_________________ Škoda Favorit 135(136)(G)Lx 93 LPG klima červeň
Nie je všetko tak ako vyzerá - rozdiel je v technike...
http://skoda.panda.cz/forum/viewtopic.php?t=3336
|
20.1.07, 20:04 |
|
|
Kybergreg
Příspěvky: 263
|
Šmankote, kdy se konečně vymýtí ten nesmysl, že slabej altík nenabije silnou (s velkou kapacitou) baterii? Pokud altík ve škodovce dokáže dobít 40Ah baterii, tak stejně dobře dokáže dobít i 120Ah baterii (pokud bude vybitá, tak mu to bude akorát dýl trvat, nic víc, ale kdo by si taky do auta dával vybitou baterii, že?). Libovolnou autobaterii nabijete libovolným zdrojem, pokud dává alespoň řekněme 14V. Slabý zdroj (s nízkým výstupním proudem) ji bude nabíjet déle, ale nabije ji taky. Dáte-li si do auta za zadní sedadla (kam asi taky ve škodovce jinam) nabitou 120Ah baterii, tak při běžném provozu ji altík bude dobíjet stejně dobře jako jakoukoliv "obyčejnou" čtyřicítku. Množství energie odebrané baterii při startování je stejné, ať jde o 40Ah nebo 120Ah baterii. Tohle množství tam pak za běhu motoru altík dotlačí za chvíli.
Co se týká paralelního spojení baterií, tak já jsem to na vlastní oči viděl v kámošově Patrolovi, měl skandinávskou verzi, do který se to dávalo standardně (stejně jako se potkávačky automaticky rozsvicely po nastartování). Baterie byly spolu natvrdo spojeny plus na plus a mínus na mínus a od těch spojů pak šly kabely na obvyklá místa (startér, ukostření). Baterie byly stejné, tj. nejen stejná kapacita, ale i výrobce a typ. A nedocházelo tam k žádnému samovolnému vybíjení ani při delší odstávce. Nevýhoda tohoto spojení je v tom, že když jedna z těch baterií z nějakého důvodu odejde, tak ta druhá se přes ni vybije a stejně nenastartuješ. Paralelně spojené jsou pro zvýšení startovací schopnosti ve velkých mrazech, přeci jen byl to šestiválec turbodiesel 2,8. Tady u nás s tim jednu dobu jezdil jen s jednou baterií a taky v pohodě, i když bylo znát, že to nenastartuje tak zlehka jako se dvěma baterkama.
Takže jestli chceš mít jistotu bezproblémového startu v zimě, klidně dej dvě STEJNÉ baterie paralelně nebo dej jednu větší.
Pokud to chceš na živení muziky, protože ti to altík neutáhne, tak na to zapomeň a vyřeš to jinak. Třeba jak tu někdo psal jedna baterie pro auto a jedna pro hudbu a obě elektrické sítě oddělené.
|
22.1.07, 16:25 |
|
|
michalkatka
Příspěvky: 19159 Bydliště: SR Bratislavský kraj - Senec
|
však ja som mu radil silnejší altík viacmenej kôli tej hudbe... a pri krátkych jazdách v meste je čas dobíjania dosť dôležitý..
_________________ Škoda Favorit 135(136)(G)Lx 93 LPG klima červeň
Nie je všetko tak ako vyzerá - rozdiel je v technike...
http://skoda.panda.cz/forum/viewtopic.php?t=3336
|
22.1.07, 19:15 |
|
|
Kachnis
Moderátor
Příspěvky: 10557 Bydliště: Strupčice-Chomutovsko
|
podle me by to slo... jde jen o to zajistit, aby auto melo svoji baterku a potom druhou, audio...a muselo by to chodit tak, ze v klidu by byly rozpojeny, pri startovani rozpojeni a jen pri bezicim motoru by se seply k sobe, aby se audio baterka dobilanevidim v tom zas takovou silenost...
proste mit auto napajeny uplne normalne jako doted, audio mit napajeny z jinyho AKU, minus audio akumulatoru mit spojenej i s kostrou a plus audia mit spojenej pres silny relatko k plusu normalniho akumulatoru a zajistit, aby relatko seplo az po nastartovani auta...
_________________ 742 8ti modelů,2 Rapidy, Feliciaq, TAZ 1500, škoda ForMan,Felicia Š 742 Forever Team, htp never team,Zakladajici clen Klubu ostrych motoru Kdyz do sveta,tak s litinou.. http://kachnis.techsajt.cz
|
22.1.07, 21:00 |
|
|
Bukaj
Příspěvky: 4747 Bydliště: Černíky
|
kachnis píše: podle me by to slo... jde jen o to zajistit, aby auto melo svoji baterku a potom druhou, audio...a muselo by to chodit tak, ze v klidu by byly rozpojeny, pri startovani rozpojeni a jen pri bezicim motoru by se seply k sobe, aby se audio baterka dobilanevidim v tom zas takovou silenost... proste mit auto napajeny uplne normalne jako doted, audio mit napajeny z jinyho AKU, minus audio akumulatoru mit spojenej i s kostrou a plus audia mit spojenej pres silny relatko k plusu normalniho akumulatoru a zajistit, aby relatko seplo az po nastartovani auta...
Relátko?
Spíš nějakej stykač z elektrárny...
_________________ Å 130 L 86 - cestovní limuzína Levandulka 1000 MBG De Luxe 67 - v renovaci Felda Combi GLXi - 1,3 MPi 97 - k užitku tátovi 130LPG 130L 86 - denní vůz 1000MB MB 69, 1.8.68 Ať mi nikdo neříká, že něco nejde... Škoda 742 Forever Team
|
22.1.07, 21:43 |
|
|
Kybergreg
Příspěvky: 263
|
michalkatka píše: však ja som mu radil silnejší altík viacmenej kôli tej hudbe... a pri krátkych jazdách v meste je čas dobíjania dosť dôležitý..
Čas dobíjení bude v obou případech stejnej - pokud vycházíme z toho, že baterie je před startováním nabitá. Při startování se z ní odebere nějaká energie a ta se pak jízdou dobije - tohle dobití bude u 40Ah baterie i u 120Ah baterie trvat přibližně stejně dlouho. Akorát při hlubším vybití si bude "silnější" baterka brát z altíku víc ampérů než "slabší" baterka, to je asi tak jedinej rozdíl.
|
23.1.07, 10:52 |
|
|
Kybergreg
Příspěvky: 263
|
kachnis píše: podle me by to slo... jde jen o to zajistit, aby auto melo svoji baterku a potom druhou, audio...a muselo by to chodit tak, ze v klidu by byly rozpojeny, pri startovani rozpojeni a jen pri bezicim motoru by se seply k sobe, aby se audio baterka dobilanevidim v tom zas takovou silenost... proste mit auto napajeny uplne normalne jako doted, audio mit napajeny z jinyho AKU, minus audio akumulatoru mit spojenej i s kostrou a plus audia mit spojenej pres silny relatko k plusu normalniho akumulatoru a zajistit, aby relatko seplo az po nastartovani auta...
Nejsem si jistej, jestli je to dobrej nápad. To sepnutí "relátka" (to bude relé jako prase...) způsobí velkej proudovej náraz a i na palubním napětí se to podepíše. Ne nadarmo se říká, že nejdřív připojit autobaterii k nabíječce a až pak nabíječku zapnout, nikdy ne obráceně (což je přesně to, co to relátko udělá). To už je lepší mít obě ty baterie trvale paralelně.
A když o tom tak přemýšlím, tak neni dobrej nápad ani to, kdyby se audio-baterie používala odděleně až do určitého stupně vybití a pak by se (při stojícím motoru) připojila do palubní sítě auta kvůli nabití. Vzhledem k rozdílnému stavu nabití obou baterií by došlo k velmi rychlému vyrovnání kapacit (nabitá autobaterie by velmi rychle dobila audio-baterií), což by pro obě baterie nebylo právě nejzdravější. To už by asi bylo lepší ty dvě baterie prohodit, nabitou připojit k audiu a vybitou k motoru, ovšem musí v ní být energie aspoň na jedno nastartování. Pak by se provozem dobíjela a ta druhá u audia zase vybíjela. Že by jim tenhle druh provozu nesvědčil, je jasný, jsou to startovací baterie, nikoliv trakční.
|
23.1.07, 11:00 |
|
|
Kachnis
Moderátor
Příspěvky: 10557 Bydliště: Strupčice-Chomutovsko
|
tak koukam ze kybergreg je asi tak jedinej , kdo se nad tim zamyslel...s tim vyrovnanim stavu mas pravdu, mozna by to chtelo jeste dratovej odpor,kterej by omezil ten proudodovej naraz v siti...audio baterka by se sice dobijela pomalejs ale nebyl by tam ten naraz a to rychly vyrovnavani kapacit baterek..nic jinyho uz me nanapada
_________________ 742 8ti modelů,2 Rapidy, Feliciaq, TAZ 1500, škoda ForMan,Felicia Š 742 Forever Team, htp never team,Zakladajici clen Klubu ostrych motoru Kdyz do sveta,tak s litinou.. http://kachnis.techsajt.cz
|
23.1.07, 14:03 |
|
|
michalkatka
Příspěvky: 19159 Bydliště: SR Bratislavský kraj - Senec
|
záleží na tom ako chce to "audio" používať, ak za chodu motora tak mu stačí silnejší altík, ak na predvádzaní niekde na zraze tak pri vypnutom motore tak silnejša baterka....
_________________ Škoda Favorit 135(136)(G)Lx 93 LPG klima červeň
Nie je všetko tak ako vyzerá - rozdiel je v technike...
http://skoda.panda.cz/forum/viewtopic.php?t=3336
|
23.1.07, 14:07 |
|
|
Kachnis
Moderátor
Příspěvky: 10557 Bydliště: Strupčice-Chomutovsko
|
michalkatka píše: záleží na tom ako chce to "audio" používať, ak za chodu motora tak mu stačí silnejší altík, ak na predvádzaní niekde na zraze tak pri vypnutom motore tak silnejša baterka....
ale ta druha baterka je jistota, ze kdyz to nekde prezene a necha hrat dlouho, ze nastartuje...silnejsi baterka je sice fajn, ale druha je jistejsi
_________________ 742 8ti modelů,2 Rapidy, Feliciaq, TAZ 1500, škoda ForMan,Felicia Š 742 Forever Team, htp never team,Zakladajici clen Klubu ostrych motoru Kdyz do sveta,tak s litinou.. http://kachnis.techsajt.cz
|
23.1.07, 14:10 |
|
|
Bukaj
Příspěvky: 4747 Bydliště: Černíky
|
kachnis píše: michalkatka píše: záleží na tom ako chce to "audio" používať, ak za chodu motora tak mu stačí silnejší altík, ak na predvádzaní niekde na zraze tak pri vypnutom motore tak silnejša baterka.... ale ta druha baterka je jistota, ze kdyz to nekde prezene a necha hrat dlouho, ze nastartuje...silnejsi baterka je sice fajn, ale druha je jistejsi
Tak, tak, jistota je dobrá věc...
...dle mého názoru, když už někdo chce mít záložní baterku, tak bych to nekomplikoval a dal paralelní baterku s mechanickým odpojovačem plusu a byl by pokoj - minimálně poruchové, když vybije jednu baterku, zapne odpojovač, nastartuje a zase odpojí...
...no a jednou za čas pořádně dobije oba aku a je to v pohodě, ne?
Rozhodně bych tam necpal jakoukoli elektroniku (odpory, relé, ...) - cokoli je tam navíc, může se podělat (a zpravidla se tak stane, že, pane Murphy...)
_________________ Å 130 L 86 - cestovní limuzína Levandulka 1000 MBG De Luxe 67 - v renovaci Felda Combi GLXi - 1,3 MPi 97 - k užitku tátovi 130LPG 130L 86 - denní vůz 1000MB MB 69, 1.8.68 Ať mi nikdo neříká, že něco nejde... Škoda 742 Forever Team
|
23.1.07, 15:26 |
|
|
Reklama
|
Reklama
|
|
|
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 60 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
|
|