gokralik
Příspěvky: 11891 Bydliště: Český Těšín
|
Výměna předního ložiska kola Favorit/Felicia bez lisu
Diagnostika problému: Hučení při rychlostech nad 40 km/h (pozor, některé zimní šípové pneu taky umí hučet). Při jízdě do zatáček znatelný nárůst hukotu s přerušovaným zvukem (vut vut vut vut). Musíme rozlišit hučící zadní a přední ložiska, což lze poměrně snadno.
Přední ložiska se dle správného postupu lisují v odborné dílně na mechanickém (případně hydraulickém) lisu, pokud nic takového nemáme po ruce, jde úspěšně ložiska vyměnit i podle následujícího návodu.
K celé výměně stačí vlastně jenom závitová tyč, dvě matky, pár větších podložek a stahovák čepů řízení. Pak běžné nářadí, trouba (či PB hořák) a mrazák. K novým ložiskům (pokud je nekoupíme jako sadu) přikoupíme matice homokinetických kloubů, zajišťovací segerovky ložisek a šrouby držáku třmenu brzdy. Dále bych doporučil vyměnit i svorný šroub spodního čepu i tlumiče a matici se závlačkou čepu řízení. Pokud máme prorezlé štíty brzd, je možné je jednoduše při této operaci vyměnit také.
Nová ložiska hodíme do mražáku k mrkvi, hranolkům a králíkovi a vrátíme se do dílny.
Postup výměny: Vymontujeme těhlice - ještě na stojícím voze povolíme středové matice kol. Auto zvedneme a sundáme kola. Pomocí stahováku vysuneme čep řízení z těhlice, lépe se nám pak bude těhlicí otáčet při povolování ostatních částí. Povolíme držáky třmenů a kompletní brzdu zavěsíme pomocí háčku na držák nárazníku (brzdová hadice musí být volná!). Nyní můžeme povolit svorné šrouby tlumiče a spodního čepu. Ten následně vyrazíme, vyvlečem těhlici z homokinetického kloubu a tlumiče (tady na postupu nezáleží, důležité je zbavit se těch tří částí).
Nyní těhlici upneme do svěráku (můžeme sundat i brzdový kotouč pro lepší manipulovatelnost - já jej sundával, ale když nad tím teď přemýšlím, ničemu by tam nevadil). Pomocí kulatiny stejného průřezu jako je náboj kola jej z vnitřní části vytlučeme, poté sundáme zajišťovací kroužek a stejným způsobem vymlátíme ložisko. Náboj kola přihoďte k zelenině, hranolkům, králíkovi a ložiskům (právě v tomto okamžiku můžeme vyměnit i brzdový štít). Teď doporučuju staré ložisko rozbít tak, aby jsme získali vnitřní kroužek. Ten pak použijeme při lisování náboje do nového ložiska. Zbylé torzo ložiska použijeme taky - jím budeme lisovat ložisko nové, budeme mít jistotu, že bude ložisko tlačeno za vnější kroužek a ne gufero.
Teď si dáme dvě tři hodinky pauzu, aby náboje kol s ložisky stihly zamrznout.
Těhlici nahřejeme (do trouby na 200°C nebo lépe použitím PB hořáku - za 5 minut byla těhlice dostatečně horká). Upneme ji do svěráku, zmrzlé ložisko pomažeme vazelínou (pozor, ložisko neolizujte! I dotýkat se holými prsty je dost nepříjemné, nejlepší je pracovat v tenkých čistých rukavicích). Ložisko lehce vsuneme do těhlice. Z vnitřní strany těhlice se podíváme, jestli ložisko dosedlo úplně na doraz. Pokud ne, vezmeme torzo starého ložiska, přiložíme k novému ložisku (nemá kam uhnout) a opatrně doklepeme. Ložisko zajistíme kroužkem a dokud je ještě vše teplé, vložíme do ložiska (vazelínou máznutý) náboj kola. Ten už ale tak snadno dovnitř nepůjde (rozdíl teplot už nebude tak velký). Takže jím provlečeme závitovou tyč s podložkou a matkou na konci, na druhý konec (zevnitř těhlice - směrem od motoru) navlečeme vnitřní kroužek rozbitého ložiska, podložku a dotáhneme maticí. Zde je třeba si dávat pozor, aby kroužek starého ložiska dosedl přesně na vnitřní kroužek ložiska nového. Utahováním matic vlisujeme náboj do ložiska až nadoraz.
Montáž těhlice je opačným postupem demontáže, dotažení středové matice si necháme na úplný konec, kdy už na voze budou i kola a plnou silou matici dotáhneme. Po ujetí 500 km se doporučuje kontrolovat dotažení matice (sám nevím proč).
Celá výměna mě přišla na 627 Kč a zhruba 4 hodiny čistého času práce. Při kontrolní projížďce je možné, že se od ložisek budou ozývat jakési chroupavé zvuky, je třeba projet ostřeji pár zatáček. Zvuky by měly zmizet.
_________________ Favorit 135GLX, 1992, LPG - Fanouš Forman 136GLX, 1993, LPG - Miloš_
|