Komentáře k článku: Akumulátor dotaz Datum: 3.08.2009, 7:51 Od: Douša Bohumil marně hledám-klidový odběr proudu autobat.-Forman 135LS-auto bez doplňků.Děkuji za případnou odpověď RE: Vybíjení akumulátoru Chtěl vědět kolik na vybíjení akumulátoru vlivem různých trvale připojených elektronických spotřebičů (hodiny, alarm, dálkově ovládané centrální zamykání, rádio, palubní počítač atd.) kolik může být maximálně . Mám 2 nové baterie po půl roce a stejná závada - samočiné vybíjení.Chtěl bych vědět jak se to měří( jednou mi to někdo měřil , že odpojil baterii a do obvodu dal přístroj a něco povídal , že to má 100mA JE TO HODNĚ NEBO MÁLO ) a kolik maximální hodnoty vybíjecího proudu jsou , aby aspon 14 dní vydržela baterie bez natočený motoru ,nebo čím by to mohlo být, kostra ja dobrá . Mám felicii 1.3 MPI větší kpacita aku Chtěl jsem se zeptat mám Š105 L a slyšel jsem že když tam dám aku s větší kpacitou tak se zimě bude lépe startovat.Je to pravda či nikoliv???A jak s nabíjením ???Bude to O.K. nebo ne!!!!jedná se konkrétně o aku s kapacitou 160 Ah ptáte se kam ji dát za sedečkama je místa dost už je to vymyšlené ale potřebuji znát ještě další věci!!!Pokud máte někdo skušenost posím napište na adresu L.Forezby@seznam.cz Předem děkuji za odpověď popř.stavební návody !!! Škodě zdar !!!! RE: S 120 a aku 55 ah Může se tam dát třeba 80 Ah, když se ji podaří řádně upevnit (např. držák baterie v motorovém prostoru u vozů na LPG). Jen pozor, ať si nepořídíte baterii 6 V (některé starší klenoty) či 24 V (některé nákladí vozy a autobusy). Ze skušenosti vím, že jsou i tací inteligenti:-) A pokud alternátor ve voze dokáže dobíjet originální 37 Ah baterii, dokáže dobýt cokoliv. Pro malou "proudovou rezervu" 42 A alternátorů ale extrémní kapacity vhodné nejsou (dlouhé dobíjení do plného nabití a tedy delší čas strávený v neúplně nabitém stavu během provozu), navíc už neskýtají žádné výhody a jsou velmi drahé. Do těch 55 Ah je to ale v pořádku. S 120 a aku 55 ah Zdravím,zajímalo by mě jestli je možno použít do Škodarny 120 baterii 55 ah,urcite tam vleze ale nevim jestli neco neodvarim....pri startu ? a bude stihat alternator 42A dobijet ? dik za radu prosim co nejdriv kdyz uz je ta kruta zima,nejlepe na e-mail ... RE: K nabíjení akumulátorů Je to přesně tak, jak popsal pan Krejčí. Kde kdo nabíjí proudem 0.1x kapacita po dobu 12hodin. To je nejhorší věc, co můžete udělat. Takhle se má nabíjet jen úplně vybitý akumulátor. Běžné servisní dobíjení hradí jen cca 20-30% kapacity. K tomu se musí úměrně snížit proud či čas. add.: regulátor v autě: existujou auta, která řídí dobíjení akumulátoru motormanagementem (ECU). Prostě čas od času zvýší o několik desetin Voltu palubní napětí. Mají speciální signál do regulátoru přímo z Ecu, která si napětí stejně měří kvůli korekci časování vstřiku a zapalování. RE: RE: K nabíjení akumulátorů Popisovany pripad nemusi nutne nic indikovat, nove autoradia maji "ochranu" ktera je vypne pri snizeni napeti. Pri startovani vzdy dochazi k snizeni napeti, protoze proste odber je velky. Me se radio vypina zcela bezne i pri uplne novem a plne nabitem aku. Nebo to take muze byt odlehcovaci rele pres ktere jsou pripojena ruzna zarizeni (svetla, vytapeni) ktere se pravidelne rozepina prave pri startovani. Ja bych to rozhodne nepouzival jako indikator vybiti baterie nebo jejiho stavu. Neni nad to koupit za par korun hustomer. Nebo poridit za dve stovky voltmetr. RE: K nabíjení akumulátorů Zdravím Škodováky Jedna vlastní zkušenost: Nové typy aut mají automatický odpojovač rádia při startování, což naše stodváci nemají. Toho by se dalo využít ke kontole stavu baterie. Například, když já startuju, pustím si autoradio a když při startování přestane hrát (nebo zabliká display) vím, že baterka by už potřebovala dobít. Samozřejmě voltmetr nebo jiný měřák je lepší a profesionálnější řešení, ale ne každý ho má (já taky ne) a tak tohle je taková pomoc v nozi a první oznam baterky, že touží po údržbě. Budu rád, když to bude nějaký odborník komentovat. Majkl K nabíjení akumulátorů Některé příspěvky k nabíjení olověných baterií vozidel jsou pro životnost baterií vyloženě škodlivé, zejména pokud se týká nabíjecího proudu a nabíječek. Moje 29-leté zkušenosti z provozu a výzkumné činosti v oboru jsou následující. Nejdříve k nabíjení: Z hlediska životnosti baterie je nejhorší "intenzivní plynování elektrolytu", kdy dochází k rozkladu molekuly vody (kapaliny) na atomy vodíku a kyslíku (plyny). Tato změna kapaliny na plyn se děje s obrovským zvýšením objemu (při 20 st.Celsia 1880 krát). K rozkladu vody dochází tam, kde je vrstva vody nejtenší - viz osychání kaluží vody na okraji. V baterii je nejtenší vrstva uvnitř pórů elektrod, tam vzniká velký přetlak vyvíjených plynů, které se snaží dostat ven z elektrod. Intenzivní plynování tak má za následek zvýšené vypadávání aktivní hmoty elektrod a konec života baterie. Z tohoto hlediska je důležité, aby při dokončování nabíjení baterie bylo plynování (které je objektivně nutné)velmi mírné. Z toho vyplývají i požadavky na nabíjení a nabíječky, kdy je třeba udržovat nízké a pozvolné plynování. Výkonnější nabíječky musí mít regulaci výstupního nabíjecího) napětí, kterým lze snižovat nabíjecí proud při plynování. Při nabíjení nutno sledovat intenzitu plynování. Z počátku je možno nastavit poměrně velký nabíjecí proud bez toho, by došlo k plynování. Při zvýšení napětí baterie nad 2,4 - 2,45 V/čl. (závisí na teplotě a legurách olověné mřížky elektrod) dochází k plynování. Jestliže je plynování intenzivní, je nutno nabíjecí proud snížit snížením nabíjecího napětí nabíječe. Při dokončování nabíjení je tento postup opakovat stále častěji. Dlouhodobé přebíjení (nabíjení nabité baterie) je nevhodné proto, že dochází i k rozkladu tzv. vazného síranu olovnatého, který přispívá k mechanické pevnosti elektrod a tyto se pak rychleji poškozují vibracemi a chvěním ve vozidle. Není-li nabíječka s regulací výstupního napětí, pak je vhodné použít nějakého měkkého zdroje stejnosměrného proudu (např. zdroje pro vláček nebo autodráhu atd.), který bude nabíjet proudem 0,3 - 0,5 A. Bude to sice trvat poměrně dlouho, ale nebudeme si poškozovat aktivní hmotu intenzivním přebíjením a baterie vydrží nepoměrně déle. Toto nabíjení je vhodné provést aspoň jednou ročně, zpravidla před zimním obdobím. Nabíjení a nabíječky "s konstantním proudem" jsou nevhodné, použitelné jsou pouze do dosažení plynovacího napětí. Konstrukčně jsou složitější a dražší. Požadavek na nabíjecí proud 0,1 C20 /A/ pochází z konstrukce tzv. nabíjecí charakteristiky, který se mylně uvádí i pro servisní nabíjení. Vyjímečná životnost akumulátoru Vlastním Š120 (1986), 136000 km, vše kromě karburátoru původní. Když jsem ji před 7 lety odbržel, byla v ní baterie stará cca 2 roky, značka jakási Topla nebo tak nějak, asi jugoslávská. V Mototechně jsem na radu kamaráda zakoupil přípravek ruské výroby s názvem "SMEKTA" nebo tak nějak za cca 90 Kč, bylo to 6 ampulek se žlutým práškem, který se nasypal do každého článku a následovala min. hodinová jízda. Nevím, ale zdá se mi, že to výrazně prodloužilo životnost akumulátoru (snad chemická desulfatace článků s následnou ochranou článků). Baterka je pořád původní, cca 3x do roka dobíjím nabíječkou dom. výroby a nevalné kvality, bez kontroly nab. proudu. Zatím nemám problém se startováním ani v tuhé zimě (před dvěma týdny -23 st, auto venku pouze pod přístřeškem Nastartováno asi na 5. pokus, subjektivně otáčky startéru velmi slušné). Napětí v dobíjecí soustavě vozu jsem nezkoumal. Shrnuto: ti Rusové asi vymysleli projednou něco vyjímečně kvalitního a já měl vyjímečnou kliku na dobrou baterku. Nevím, jestli je ta "SMEKTA" ještě k dostání, pokud ne, je to škoda. Všem škodovkářům ZDAR!! RE: k nabíjení Akumulátor ve voze bohužel nemůže být nabíjen jinak, než konstantním napětím, protože by docházelo zvýšeným napětím k poškození spotřebičů palubní sítě - hlavně žárovek. Standartní nastavení regulátoru dobíjení ve voze na cca 13,2V až 14,7V je jakýmsi kompromisem, který zajistí slušné nabití akumulátoru a přitom jej ochrání před případným přebitím. K dokonalému nabití akumulátoru je však zapotřebí nabíječka, která jej umožní nabít do plného nabití (2,45 až 2,7V na článek). V tomto stavu je veškerý síran olovnatý rozložen a nedojde k sulfataci. Při běžném dobíjení akumulátoru (pouze provozem vozu) není veškerý síran olovnatý rozložen. S postupem času se krystalky tohoto nerozloženého síranu začnou zvětšovat a dochází k postupné sulfataci elektrod, která snižuje kapacitu akumulátoru. Těm, kteří si chtějí svůj akumulátor udržet co nejdéle fit, doporučuji pravidelně dobíjet dobíječkou. Vybíjení akumulátoru Chtěl bych upozornit na vybíjení akumulátoru vlivem různých trvale připojených elektronických spotřebičů (hodiny, alarm, dálkově ovládané centrální zamykání, rádio, palubní počítač atd.). Přesto, že jsou použity kvalitní a výrobcem schválené přístroje, odebírají z akumulátoru podle druhu trvale pár mA proudu. V mém případě (Felicia - hodiny, rádio a dálkově ovládaný centrál) činí tento proud asi 25 mA. Na první pohled se zdá být zanedbatelný, ale vynásobte si jej počtem hodin za měsíc, přidejte nějaké samovybíjení akumulátoru a zjistíte, že ze 70 - 80% nabitý akumulátor (běžný stav) se takto spolehlivě za 2 měsíce (např. během zimní odstávky) vybije! To může vést někoho k závěru, že má ve voze závadu a přitom je vše vpořádku. k nabíjení Akumulátor se nabíjí vždy (možná mimo speciální případy) regulací napětí (Ohmův zákon). Jediný rozdíl mezi nabíjením v autě a na nabíječce je ten, že v autě je nabíjecí napětí omezeno na 14V ,což zabezpečí, že akumulátor nebude přebíjen. Proud do něj teče podle vybití - čím více vybitý tím menší vnitřní odpor, tím větší nabíjecí proud. Na nabíječce si můžeme dovolit vyšší napětí - vyšší proud, jelikož stupeň nabití si ohlídáme. Něco o funkci akumulátoru. Desky jsou vyrobeny z pórovitého olova, které se časem zanáší, probíhá tzv. sulfatace. To se stává jednak stářím, jednak tím že necháme totálně vybitý akumulátor. S takovým akumulátorem toho bohužel mnoho nesvedeme, existují sice různé postupy jako na speciálním zařízení třemi půlvlnami nabíjet a dvěma vybíjet, ale o účinnosti tohoto zařízení mě ještě nikdo věrohodně neinformoval. Zasulfatování zcela zničí akumulátor. Jak poznat, že je Váš akumulátor špatný? Jde o to, že během nabíjení musí nabíjecí proud při konstantním napětí pozvolna klesat. Pokud nám proud nejdříve stoupá a teprve později klesá, je zle a při prvním mrazíku to poznáme. Jak nabíjet akumulátor? Existuje jednoduchá zásada, zmíněna ve článku ,desetinou kapacity (40AH akumulátor - 4A) po dobu přibližně 12h. Proč přibližně? Protože proud nám neteče do akumulátoru konstantní ,ale klesá a záleží na stupni vybití akumulátoru. Nabití poznáme podle intenzivního plynování článků (bublání). Proud samozřejmě můžeme používat nižší, ale dobu nabíjení musíme přiměřeně prodloužit. S použitím vyššího proudu musíme rozumně, ale není v tom žádný problém. Sám nabíjím 40Ah akumulátor 6A. Samozřejmě dobu nabíjení je třeba přiměřeně zkrátit. Tolik ode mne, chtěl bych ještě poděkovat tvůrcům a přispěvovatelům tohoto webu za skvělou a užitečnou práci. Dobijeni akumulatoru Dporucuji vsem stejne jako autor clanku dobijet akumulator vozu nekolikrate do roku do "plneho nabiti". Ve skodovkach jsou regulatory (a myslim tim jak starsi-releovy, tak i novejsi-polovodicovy), ktere pri jizde dobiji akumulator na cca 75% kapacity. Problemy jsou hlavne pri mestskem provozu, kde pri volnobehu neni regulator schopen radne dobijet. Akumulator, ktery je dlouhodobe nabijeny pod svou kapacitu ji zacina pomalu ztracet. Ja dobijim aku sveho vozu jednou za tri mesice, v zime kazdy mesic. Dobijim do plneho nabiti, to jest intenzivni plynovani a napeti 2.6 az 2.7V na clanek.
|
|
||||
© 1999-2018, Petr Váňa a Insidea Digital s.r.o. Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše. Zásady ochrany osobních údajů |
|