Komentáře k článku: Dodatečná montáž otáčkoměru Otáčkoměr Datum: 6.06.2014, 1:13 Od: Martin Zdarec potřebuji poradit sháním noví otáčkoměr do SKODA ten kulatý. Je možné to někde ještě sehna? Díky Martin čuss potřeboval bych poradit s otáčkoměrem,ja mam otáčkoměr,ze škodovky je troch jiný než na obrázku,má ze předu.kovoví lesklí lem,a ze zadu na něm nejsou barvytak nevym kam který kabel zapojit prosim poradí mi někdo děkuji.. pristrojovka kto vie mi poradiť kde kupim pristrojovku na 130 hranatu aj s napichovačkami?dohoda mailom.Diki otáčkoměr lítá Zdarec Škodovkáři Mám problém ve své 105L mám namontovaný tachomentr z rapida otáčkoměr lítá a chytá se až od 3000 ot./min nahoru.Nevím co s tím je já jsem to tam nemontoval a nevím proč to dělá jeden říká že je to vadný otáčkoměr a vychozený ,druhý říká že je to blbě odrušený a tak opravdu nevím!! Prosím poraďte mi na email:L.Forezby@seznam.cz Škodě zdar !!!!! diodový otáčkoměr Jaké je zapojení u přídavného diodového otáčkoměru??? jiný otáčkoměr Já mám už v autě namontovaný otáčkoměr z LED-diod v místě sdruženého přístroje(uvnitř po obvodu té bílé linky) a ten funguje fajn.Akorát nevím,jak ho tam ten předchozí majitel namontoval.:o))) Ale je fajn. RE: RE: RE: RE: LEDka Hoši oba máte jen 1/2 pravdy.Na odporu není úbytek jen proudu.Ale je to podle zapojení odporu: kokr. v sérii - úbytek proudu, paraleně je na rezistoru úbytek napětí.To jen pro upřesněn:-)Pro tento případ (Předřadný odpor u LED) se vždy zapojuje odpor do série před LED (proto předřadný) z toho plyne že v tomto případě! na odporu dochází k úbytku proudu.Cus RE: otáčkoměr blbne Cego, mam uplne stejnej problem. Otackomer ze 120cy ukazuje cca 5x min. Pravda, ze sem hledal metodou pokus-omyl, co kam zapojit.(cimz chci rict, ze pokud lze otackomer ze 120 odpalit, tak uz to ma za sebou - pred par lety sem delal totez na otackomeru z eRka a ten to vydrzel). Me vyslo ze "1" z civky je uprostred, + a - na krajich (nevim ted presne, ktery kde). HEF otáčkoměr blbne Ahoj. zamontoval jsem otáčkoměr a nejak blbě ukazuje, rafika nejde přes 1000 ot, jakoby to bylo 5x míň neboco (volnoběh jen 200ot). Nevíte čím to je? Při výměně palubky jsem to párkrát blbě zapojil, ale teď jsou dráty správně. odpálil jsem ho tím? díky Uz toho nechte Nechapu Vas, pripadate mi jak nejaky rusaci, co vsechno videj rude! Nechci vas zadnyho urazet, ale podle miho nazoru: 1) Zadnej z vas tomu nerozumi natolik, aby mohl urazet kohokoliv druhyho 2) Zatentovali jste to tady opravdu pakne, uvazuji, ze napisu adminuvi, aby udalal diskusni forum, ve kterym byste si to mohly vyrikat 3) Musim se priklonit k nazoru lidi, ze LED dioda (samozrejmne jen jestli tak vsicni rikame te same vecicce) je "zdrojem" nebo spise "stabilizatorem napeti"! Tedy je dulezite regulovat proud. Pri dosazeni urciteho napeti (podle mne je to vzdy kolem 1,7V ale hadat se nehodlam) proste prestane rust napeti a zacne vzrustat PROUD, ktery nam urcuje, jak LEDka bude svitit. LED diody maji tedy dynamicky odpor, na volt-amperove charakteristice smernice tecny k grafu za "kolenem" znacne inklinuje k nule a graf je priblizne linearni. Podle mne je opravdu mozne predradny odpor volit vypoctem [12V-(1,7V az 2V)]/Ijme tedy 12V minus jmenovite napeti (okole tech 2V) a vydelit vysledek jmenovytym proudem. Hodnotu pak staci zaokrouhlit na nejblizsi hodnotu. LED diody maji podle mne tak pruzny svit, ze drobna odchylka od vypoctene hodnoty vubec nezpusobi ani zhasnuti diody, ani spaleni diody, vybuch diody, vyhoreni auta, nebo jak to jeden z autoru komentaru myslel. Proste se svit LEDky hne pouze minimalne (uvazuji li rezistor z rady E12 a vyssi) Opravdu se mi zda prinejmensim nestastne nastavovat pracovni bod LEDky voltmetrem. To s tim proudem ze jde pocitat kolem 20mA, to je do jiste prevdy pravda, ale jen s pulky, protoze se bezne prodavaji diody s jmenovitym proudem od 2mA do 50mA, takze pozor. Ja ve svem aute zustanu u zarovek, zejmeno proto, ze vidim, jestli sviti ve dne stejne jako v noci (toho jde u LED dosahnout regulaci proudu v zavislost na vnejsim osvetleni, ale to tak seredne zkomplikuje a zesloziti stavbu, ze do toho pujde upravdu jen nadsenec). Dale k te LED k nabijeni: Domnivam se, ze LEDka spojena seriove s predradnym odporem paralelne s zarovkou schovanou pod palubkou je take funkcni zapojeni a s dobijeci soustavou to bubec nehne. Paralelne zapojeny odpor nemuzu doporucit, podotkl bych pouze ze ma dynamicky odpor (priblizne ji lze chapat jako zdroj proudu) coz nevim, jestli pak linearita rezistence rezistoru nabijeci vlastnosti ovlivnuje, nebo ne. Pan Daniel Danaj uvedl "ze na odpore vznika ubytok prudu a nie napätia". To jsem opravdu slysel poprve. "Ved to skus, daj si medzi voltmeter a zdroj nejaky odpor a odmeraj, napätie bude nezmenene" - co to je za hovadinu? To jsem fakt nestihl, mozna prispivatel neskousel odpor s hodnotou 1M (prip 10M) dozvedel by se ze pruchodem proudu z mereneho obvodu vnitrnim odporem voltmetru dojde k ubytku napeti jak na rezistoru tak na voltmetru a to v pomeru jejich odporu ( pro je 1M a 1M tak pan elektrikar dostane polovinu one merene veliciny). Abych mu nekrivdil tak uznam, ze pri nulovem napeti zdroje napeti na volmetru opravdu nepoklesne :) RE: RE: RE: RE: LEDka Teda chlapi, jako eletrika vam asi moc nerika. Proud a napeti na diode neni ve vztahu jako na odporu, respektive "odpor" diody se meni. V realu staci bud seknout tam 470 nebo 560 ohmu (bezny predradny odpor pro svitive diody) anebo jak tu bylo zmineno promenny odpor + voltmetrem... RE: RE: RE: LEDka vs zarovka Fungovalo by to bez problemu. Presne tak jsem to resil ja, ledku do pristrojovky a zarovicka byla schovana vzadu. RE: RE: LEDka vs zarovka co by to udelalo kdyby k ledce s odporem byla paralelne zapojena ta zarovka co tam patri? vybudilo by alternator? RE: LEDka vs zarovka Reseni asi neni univerzalni. Ten proud pres kontrolku trosku zmagnetuje rotor a po roztoceni se prida vlastni proud z altiku pres regulator. Pri LED+R bude ten (pred)budici proud radove mensi. Je otazka, jestli rotor konkretniho altiku ma nejaky zbytkovy magnetismus a jestli ten staci na nabuzeni. To plati pro skodovacky (CZ) altiky. Nevim, jak je to u Boshe nebo Magnetti Mareli (?) a pod. Zigul byl neco jinyho, byl buzenej primo z baterky pres regulator a kontrolku spinalo rele. Kakze jedine pokusem. LEDka vs zarovka Nazdarek elektrotechnici, koukam, ze se celkem vyznate, tak bych se vas chtel zeptat na jednu vec. V clanku se pise, ze pro dobijeni tam musi byt zarovka kvuli zatizeni altiku. Nebylo by mozny zarovku nahradit LEDkou s vhodne zvolenym odporem. Dik za odpoved. RE: RE: RE: RE: RE: LEDka Zdravim sokofkare! Vidim, ze TechWeb zachvatila okurkova sezona a dokazi tady ke konfliktum obojzivelniku s hlodavci! Myslim, ze tema napajeni LED v aute si nezaslouzi zas tolik prostoru. Pravda je stejne vzdycky uprostred. Pokud standardni LEDku (libovolne barvy) v siti auta napajime pres odpor rekneme 560R, coz odpovida proudu cca 20mA(nebo 5k6 pro 2mA LEDky), pak to bude fungovat jak ma a neni potreba hltit techweb zbytecnymi kByty. RE: RE: RE: RE: RE: LEDka Zdravim sokofkare! Vidim, ze TechWeb zachvatila okurkova sezona a dokazi tady ke konfliktum obojzivelniku s hlodavci! Myslim, ze tema napajeni LED v aute si nezaslouzi zas tolik prostoru. Pravda je stejne vzdycky uprostred. Pokud standardni LEDku (libovolne barvy) v siti auta napajime pres odpor rekneme 560R, coz odpovida proudu cca 20mA(nebo 5k6 pro 2mA LEDky), pak to bude fungovat jak ma a neni potreba hltit techweb zbytecnymi kByty. RE: RE: RE: RE: RE: RE: LEDka Takze naposledy, ta formulace:"proud u ruznych typu Led neni stejny" znamena ze pri nastaveni napeti na diode, podle jeji barvy, ji proteka urcity proud, pokud stejne napeti nastavite u jineho typu Led stejne barvy bude proud jiny, z toho plyne, ze kdyby jste povazoval pracovni bod kazde Led proud 20mA pak je vase tvrzeni nespravne a nektere typy Led by to dlouho nevydrzeli(protoze je na krystalu vetsi napeti, to ze se zvysi proud je logicke a netreba to zduraznovat). Pokud nemate katology primo od vyrobce pak necekejte ze vam ochotni prodejci budou pro kazdou Led vyhledavat jmen. Hodnoty. Myslim si, ze uz by jsme tuhle jalovou diskusi meli skoncit, ja citim ze vis o cem pises(pokud je to z Tve hlavy) a nema cenu presvedcovat Te o spravnosti me metody.Kazdy ma jine metody nekdo radeji pocita a jiny zase radeji rovnou zkousi. RE: RE: RE: RE: RE: LEDka Furt se mi nejak nelibi ta formulace:"proud u ruznych typu Led neni stejny". Proud je predevsim takovy, jaky se tam podari vnutit vnejsim obvodem. Navic bod [Ud,Id] pritom lezi na VA charakteristice diody. Tzn. s menicim se proudem se mirne meni i Ud. Nevim furt jak chces na LED diode nastavovat napeti? Kdyz pouziju odpor cca 100kOhm, tak napeti na cervene LED bude (dejme tomu) 1.5V a proud cca 0.1mA (uvazuji napajeci napeti cca 12V), kdyz pouziji odpor 0.5kOhm bude napeti rekneme 1.7V a proud cca 20mA - proud se zmenil cca 200x (a stejne tak i jeji jas) zatimco napeti se posunulo o 0.2V. Zaver: malicka zmena napeti - obrovska zmena proudu (je to jasne z tvaru VA charakteristiky) a tim i jasu diody. Nerozumin popsanemu problemu se shanenim odporu. Vypoctenou hodnotu snadno zaokrouhlim ke vhodne hodnote z rady (E6,E12 atd...) - stale nevidim problem, navic ty musis udelat to same, pokud tam nechces nechat trimr, coz je prostorove narocnejsi, drazsi, mene spolehlive atd... Pises, ze pokud se na diode prekroci napeti, LED se bude zahrivat a dlouho nevydrzi. Vicemene je to pravda, ale zapominas dodat, ze tento narust napeti je doprovazen masivnim narustem proudu a tim i ztratoveho vykonu, ktery je prave pricinou zniceni. To, ze proud je zalezitosti dominantni lze zjistit nahlednutim do libovolneho katalogoveho listu (a to nejen LED diod, ale i "obycejnych"). Vyrobce VZDY udava v sekci Absolute maximum ratings (cesky - maximalni dovolene hodnoty) hodnotu - "maximalni dovoleny proud". V teto sekci se tez muze objevit udaj o napeti, ale pak se jedna vzdy o napeti v zavernem smeru. Navic u LED diod se jako tkzv. "informativni hodnota" udava svitivost pri urcite hodnote protekajiciho proudu, nikoliv napeti - napr. 1300mcd/20mA. Podotykam, ze z obecne minenych uvah jsem vynechal spec. diody (zenerovy atd...). Tvuj zpusob ma jednu jedinou vyhodu a to tu, ze si muzes nastavit jas tak, jak potrebujes, aniz bys ho musel odhadovat z proudu. Jinak na dominantnosti proudu KATEGORICKY trvam, a troufam si rici, ze rozhodne nejsem sam...... ;-) RE: RE: RE: RE: LEDka Dobre, vite jak jsem prisel na to ze proud je vedlejsi? Jednoduse, protoze proud u ruznych typu Led neni stejny. Kdezto napeti je vzdy takove jake jsem uvedl(az na drahe vyjimky). Predstavte si situaci, mate uplne neznamou Led, treba zakoupenou v obchode, ale povinosti vyrobce neni uvadet proud pro kazdou Led a jak ho tedy zjistite? Jednoduse barvu poznate snadno a pak uz staci nastavit na ni napeti(uvedene nize)pomoci promeneho odporu pri provoznim napeti a tuto hodnotu odporu pouzit a pak si muzete pro uspokojeni zmerit proud, ale proc, a ti nejpilnejsi si mohou podle vaseho vzorecku(byt i spravneho) spocitat hodnotu odporu, kterou stejne nesezenou, protoze se nevyrabi. Pokud prekrocite napeti uvedene nize bude se Led citelne zahrivat a dlouho nevydrzi. RE: RE: RE: LEDka Jak jsi prisel na to, ze proud je vedlejsi????? Intenzita svetla LED diody zavisi predevsim na proudu! a v jistem useku dokonce temer linearne. Z hlediska toho pracovniho napeti na diode je akorat dulezite, aby bylo nizsi nez napeti zdroje, kam ji pripojujes, jinak to nebude svitit. Vypocet odporu: Rx=(Uz-Ud)/Ix. Kde Ix je zadany proud (typicky 2-30 mA), Uz napeti zdroje (v aute cca 13.8V), Ud je typicky ubytek na diode (zavisi mj. na barve) (aby to bylo uplne korektni musel by se najit na jeji VA charakteristice, ale to je pro naz ucel zcela zbytecne) a Rx je odpor rezistoru, ktery si pujdes koupit... RE: RE: RE: RE: LEDka Asi doslo k nedorozumeni ja nemel namysli zabudovat do palubky promeny odpor, ale jen nejprve vyzkouset pomoci nej jaky odpor je pro danou Led nejvhodnejsi a potom odpor teto hodnoty pouzit. Souhlasim s tim ze klasicke led maji mezi kontakty pozadovanou velikost napeti pri odberu proudu 20mA. Jinak ja se nechtel hadat a nema cenu tady o tom diskutovat. Jen me trosku popudila reakce pana D.D.. Pojem ubytek proudu je nesmysl, mozna to znamena slovensky neco jineho, ale pochybuji. Pouziji definice: Pri pruchodu proudu vznika na odporu UBYTEK NAPETI, podle Ohmova zakona U=RI.Vase metoda zkouskou je jednodussi ale nepresna. A jeste jedna vec co se tyka Vaseho posudku ze nejsem elektrotechnik. Mylite se opravdu ja mam za sebou tri roky eltech. ucnaku, maturitu z eltech. a ted jsem treti rok na VS take eltech, takze si prosim priste odpustte podobne osobni urazky a radeji si to po sobe prectete. Jestli i presto chcete reagovat prosim na muj email(see@email.cz) a neobtezujte tim ostatni dekuji. RE: RE: RE: LEDka Pre Milan Gono: evidentne niesi elektrotechnik, pretoze by si vedel, ze na odpore vznika ubytok prudu a nie napätia !!! Ved to skus, daj si medzi voltmeter a zdroj nejaky odpor a odmeraj, napätie bude nezmenene !!! Presne ako pise chipmen, podla ohmovho zakona R=U/I vyratas aky odpor mas dat ledku. A pri ledkach sa to pohybuje od 10mA do 20mA. A je to jedno ci to mas na 220V alebo na 14V, hlavny je prud, ktory bude tiect diodou. Ale nic v zlom. Este male upozornenie, pri ratani musite pouzivat zakladne veliciny, teda volty a ampere. Teda miesto prudu 20mA musite zadat 0.02A . RE: RE: RE: LEDka S tim vypinacem mas pravdu, pro neznaleho cloveka asi nic prijemneho. K tomu proudu, samozrejmne ze se prodavaji ledky s proudem od 1mA do 40mA, obvykle vsak maji kolem 20mA. Neznam jediny duvod proc dam davat potak nebo rezistor, je vetsi, tezsi, drazsi a otresy se muze prestavovat nebo dochazet k sumum. Hodnota odporu se vypocitava vzoreckem R=U/I coz napriklad pri 20mA je 14/0,02= 700ohmu pri 2mA to vsak jiz dela 7kohmu takze podle me je proud diody podstatny. RE: RE: LEDka Vis Petre ja si myslim ze je dost nestastne pocitat s tim ze kazda dioda odebira 20mA. Nechci Te nejak presvedcovat, ale v tomto pripade je dulezite napeti na diode jak jsem psal, proud je vedlejsi a je zbytecne se o nej zajimat. Opravdu staci promeny odpor a merici pristroj a neni nutne nic pocitat.A co se tyce toho prepinace ja tvrdim ze v jednoduchosti je sila, a tohle mi moc jednoduche nepripada. Nehlede na to kdyz si to auto pujci ma draha tak ji staci ovladat blinkry a pedali. Palubovka Ja jsem od kamose koupil celou palubovku z GL (pristroje) a jsem maximalne spokojen. Cela montaz se mi zjednodusila asi takto. Na GL palubovce jsem prekontroloval zarovky a spalene a cerne vyndal a vymenil za nove. Vymontoval jsem starou palubovku. Natahl jsem drat od civky (popsanym zpusobem). Pripojil na vstup otackomeru a palubovku namontoval zpatky. Vzhledem k tomu ze kamarad chtel za celou palubovku (teplomer, palivomer, tachometr, otackomer a plast z GL no proste komplet palubovka s pristroji) jenom 500 Kc, tak se mi to zdalo jako dobra koupe a o to jednodusi montaz :-). RE: LEDka Odpor se pocita z proudu diody (obvykle 20mA)a napeti na kterem pobezi (14V) akorat jsem linej hledat ten vzorecek, tusimze je v kazdem katalogu GM. S osvetlenim v noci a ve dne jsem problemy nemel, protoze jsem tam mel prepinac nocni/denni. RE: LEDka Cervena 1,6 V oranzova 2,0 V zluta 2,5 V zelena 3,0 V. Nelze rict presne jaky odpor pouzit, jsou ruzne typy diod LED, bodove, rozptylove, vysokosvitive. Nejlepsi je pouzit promeny odpor a nastavit na diode presne toto napeti. mimochodem ve dne nepoznate jestli Led sviti natoz pak kdyz vam sviti do auta slunko, takze tohle reseni nepovazuji za nejvhodnejsi. LEDka Na kolik Voltu jsou LEDky a jaky je tam tudis potreba dat odpor? Dik RE: 120LS Mate pravdu LSko melo otackomer, seknul jsem se. Uz jsem to opravil. 120LS Taky se musím ohradit - Š120LS měla standardně montovaný otáčkoměr. zarovka dobijeni Zarovka na dobijeni tam byt musi, pouze to potvrzuji z clanku. Jezdil jsem nejaky cas bez palubky (celkem sranda) a po case jsem zjistil horsi startovani. Vypadalo to jako kdyz lepi starter. Po rozebrani starteru a zjisteni ze mu nic neni jsem se pidil dal po chybach. Baterka uz byla temer vybita a tak jsem vymenil alternator. To taky nepomohlo. Nakonec to bylo rele (drive cena cca 400kc) a to kvuli hovadine. Zaverem: 1. Nepokousejte se vyjet s autem bez budiku i kdyz mu na prvni pohled vse funguje. 2. tu zarovku tam urcite nechte, protoze za kazdou chybu se plati. Skodovkam zdar SpeedlineS Škoda 120 LS Škoda 120 LS ma na pristrojove deske tez otackomer.
|
|
||||
© 1999-2018, Petr Váňa a Insidea Digital s.r.o. Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše. Zásady ochrany osobních údajů |
|