Komentáře k článku: Automatické rozsvěcování světel u vozů Felicia problém Datum: 31.01.2012, 16:37 Od: Miroslav Mokren prosím Vás čo mám robiť, keď sa mi nezobrazujú obrázky ? Ďakujem M.M: Levnější... toto zapojení nemusí být také špatné, ale podle mého názoru je zbytečně složité.pro zapojení automatiky světel stačí jedno nebo dvě relé(dle zatížení)+max.3 ks diod. A místo napojení na mazání lze napojit na svorku D+ od kontrolky dobíjení. A navíc odpadá vypínač na letní/zimní provoz. Více na:skoda-virt.cz/cz/clanky/elektrika/5896-automatika-na-svetla/ Obrazky Obrazky na stranke sa nezobrazuju. RE: RE: RE: Automaticke spinani svetel dobrý den, jedná se skutečně o "Automatické rozsvěcení světel ASS1 Škoda Felicia" pokud ano kontaktujte mne, měl bych zájem díky RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Jde to ještě jednodušej Ha ha ha ... testoval sem to dost dlouho a dokonce sem přetížil proudově zařízeni ASS1 od výrobce pana Pospíšila a když se to porouchalo tak stačilo ručně zapnout světla a ono budiž světlo a svítilo se dal.... to sou jen kecy od vás a cena je přijatelná. RE: RE: Automaticke spinani svetel Po u vedeni druhu vozu je možné poslat schema zapojeni... Pouze za važnou objednávku na tel.603707302 a to na dobírku cena je 300kč+poštovné RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Jde to ještě jednodušej světla mohou zhasnout při poruše s kažkým technikým zařízením a proti tomu atest nepomůže.je to o jednoduchosti a šetření, protože některé profi vyýrobky jsou předražené pls pomoc chybí tam schémata .... nemůžete mi je pls poslat ?! RE: Automaticke spinani svetel mám zájem. Prosím o konkrétní informace mam felicii z r. 1995, zajímá mě cena a zda je součástí schéma zapojení. Předem Děkuji. Jirka Help mi... Na strance uz nejsem obrazky jak to mam udelat bez,to nejde,muzes je tam zas dat... Nebo mi je posli na mail. Děkuju RE: RE: RE: automatické rosvěcení světel kup si ass1 od vyrobce kont.603 707 602 RE/ vyrobce automatickych spinaču ASS1 ...na vozy škoda 105-135/Felicia//octavia/fabia/seeat/mazda/ford/wolcvagen a dalši....zaruka neomezena po dobu uživani..... začinal od roku 2003 a bez važnych problemu .. vice na www.sweb.cz/ass1 RE: RE: automatické rosvěcení světel no jo ale relátko tě stojí desetkrát míň ,a nevíte náhodou jak by se to dalo zapojit na peugeota nebo citroena aby se kvuli dalkovejm nemuseli zapinat svetla rucne RE: RE: Jde to ještě jednodušej Ahoj,budu Ti moc vděčný,když mi to schéma s čísly svorek a třeba i barvy drátu zašleš.Mám Felicii 1,3 Mpi.Snad raději mi napiš i označení toho spínacího relé.Zatím díky. Mirek Automaticke spinani svetel automaticke spinani jsem navrhnul a vyrobil mnoho kusu. automatiku mohu vyrobit na vase prani s instalacnim navodem. moznost vyzvednuti osobne nebo i na dobirku. piste na email nostrdo@seznam.cz RE: Rozsvěcování světel po nastartování Pozor na proud relé. Kdysi (´96) jsem si udelal zde Vámi popsané návhrhy s přímým spojením a rok poté mi odešel alternátor, protože na vývodu D+ není alternátor dostatečně chráněn proti proudovému přetížení. Doporučuji zapojit jiný spínací člen (malé jazýčkové rele, či transistor) mezi výkonným relé, spínajícím světla a D+. A to jazýčkové relé chránit diodou. Takže relé alespoň 3. Rozsvěcování světel po nastartování Jako ovládací signál rozsvěcování jsem použil svorku D+,je to instalované i na Felicii a nejsou problémy. RE: RE: Jde to ještě jednodušej Ahoj poprosil bych o čísla svorek na felici.Předem dík Petr RE: RE: RE: RE: RE: Jde to ještě jednodušej Zapnu dalkove vnoci a svitim jak vanocni stromek.Musime zachovat funkcnost systemu auta.Me to slape vzdy a vpohode.Pouzivam jiz 3roky bez zavad. RE: RE: RE: RE: Jde to ještě jednodušej Myslim ze nejjednodusi je jedno spinaci rele!Ukostrime ho,Natahneme k nemu stalych +12V,Pak spinane plus od alternatoru,ktere se obevi po nastartovani no a nakonec pripojime dva draty k obrysovym a potkavacim svetlum!To je cele! RE: RE: RE: Jde to ještě jednodušej Nejlepší je to relé zapojit na kontrolku dobíjení...Jak nastartuješ alternátor začne dobíjet - sepne se relé a už to svítí....Cívka relé se zapojí na kostru a druhý na kontrolku dobíjení....spínací kontakty se zapojí na spínač světel...Plus a dva drátky na park.a potk.....HOTOVO RE: RE: RE: Jde to ještě jednodušej Nejlepší je to relé zapojit na kontrolku dobíjení...Jak nastartuješ alternátor začne dobíjet - sepne se relé a už to svítí....Cívka relé se zapojí na kostru a druhý na kontrolku dobíjení....spínací kontakty se zapojí na spínač světel...Plus a dva drátky na park.a potk.....HOTOVO názor Teda nechci se nijak nikoho dotknout za jeho nápady,protože každej nápad má něco do sebe.Avšak můj názor je takový,buď si koupit originální krabičku s elektronikou,nebo si pomocí tyristoru,tranzistoru,LED diody a kondíku vyrobit jednoduchý zpožďovač,který po asi 10 vteřinách od zapnutí zapalování sepne světla a po vypnutí zapalování opět vypne.Toť můj názor a všem kutilům hodně zdaru !!! RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Jde to ještě jednodušej Mam toto zarizeni v aute prez tri roky a bez problemu.Ze by v noci zahasli svetla je kravina,protoze je to pripojeny paralelne k vypinaci svetel,tudis i kdby zarizeni vysadilo tak svetla funguji dal.I po zapojeni zarizeni vse funguje podle predpisu. Obrázky Vzhledem k tomu, že se zde ztratily obrázky a spousta lidí mi o ně píše, tak jsem vytvořil dokument ve formátu PDF, který je možno si stáhnout zde: http://sweb.cz/Adamek.J/Automat_felicia.pdf JA RE: RE: Jde to ještě jednodušej Buď zdráv Tvoje řešení se mi líbí - v jednoduchosti je síla. Mám Favorita r.v.1990 - můžeš mi poslat detailnější popis Tvého zapojení pro toto auto? Děkuji RE: RE: RE: RE: RE: RE: Jde to ještě jednodušej Vaźeni, jak tak koukam jsou to reseni veskrze pouzitelna do 1. technicke. Dovoluji si poukazat na ustanoveni o pouzivani pouze dilu s atestem MDČR - 8SD. Z nabizenych vynalezu na netu ho ma snad pouze jeden. Pouziti samo-domo konstrukce je prinejmensim o hubu, kdyz vam zhasnou svetla v noci. RE: RE: RE: RE: RE: Jde to ještě jednodušej Nejjednodušší řešení je zapojit relé s dvěma samostatnými spínacími kontakty (nebo dvě relé paralelně) mezi kontakt spínací skříňky kde se po otočení klíčů do 2. polohy (zapnuto zapalování) objeví 12V a druhý vývod relé zapojit ke kontaktu spínací cívky startéru. Funkce je následující: Otočím klíče zapalování - na jednom vývodu relé mám v tu chvíli +12V a na druhém přes vinutí spínací cívky startéru 0V. Proud potřebný k sepnutí relé je podstatně nižší než proud k sepnutí cívky startéru. Světla se tedy automaticky po zapnutí zapalování zapnou.Jakmile začnu startovat na obou vývodech relé se objeví +12V -relé odpadne- světla zhasnou.Přstanu startovat - světla zhasnou stejně tak když vypnu zapalování. Jednodušeji to už nejde. Potřebný materiál 1ks relé (dva spínací kontakty). Kontakty relé připojím paralelně ke stávajícímu spínači světel - jeden kontakt zapne parkovačky a druhý světla - tlumená nebo dálková podle stavu přepínače světel - původní funkce spínače světel zůstane zachována. U některých automobilů jsou (např opel omega)zapotřebí až 4 spínací kontakty - pravé, levé parkovačky,osvětlení palubní desky,zapnutí hlavních světel. Jinak upozorňuji na automatické zapínání světel od firmy Miroslav Janík z Vacenouvic "PIPAK 5" za 380,-Kč, který reaguje na palubní napětí ve voze - móóc zajímavé řešení i pro 24 V RE: RE: RE: RE: Jde to ještě jednodušej Dobrej chtěl bych se zeptat kolik by ten automat na rozsvícení světel stál u Vás,a jak ja složitá montáž do vozu Škoda Felicia. Děkuji RE: RE: RE: Jde to ještě jednodušej nejjednodussi je si to zaslat hotove odeme.! Začátečník prosím vás mohli by ste mi poslat schéma zapojení automatického rozsvěcování světel na vozy felici a fabii RE: jednoduchost Nazdarek,hele potreboval bych nejake jednoduche shema na rosvecovani svetel, nebo jake koliv. A kdyz nic nebude, tak aspon nejake schematko na spozdovec na 12V. ¨Nebo ten casovac 555. Diky moc!! Cekam na odpoved. RE: RE: RE: RE: RE: RE: Jine reseni? dela to nostrdo a email je nostrdo@seznam.cz RE: automat na svetlá ja som to vyriešil obvodom ktory som navrhol pre fabiu (ale je použitelný aj na iné). obrazky z toho clanku sa mi nezobrali tak neviem ako je to v tomto pripade ale ja som to riesil paralelne na spinac osvetlenia. takze mas prepinac leto zima a este plne funkcny povodny. je tam cas 10s po zapnuti kluciku. k tomu este "comming home" ked zamknem alebo odomknem mi na 2 minuty svietie svetla obrysove. RE: automatické rosvěcení světel nechci delat reklamu, ale tento clovicek nostrdo@seznam.cz nabizi jednoduche automatické rozsvícení světel za 300kc s podrobnym navodem. vse je jednoduche! RE: automat na svetlá pardón, premyslel som si to a dá sa to zapojiť dvomi relátkami... automat na svetlá Jednoduchý automat na svetla je zapojený na ktorúkoľvek kontrolku, podľa auta sami najlepšie viete ktorá kedy zhasne. Mne pri štarte posledné zhasne mazanie( Š-Favorit 94), preto ja by som volil zavesiť to tam, samozrejme so samodŕžou pre každý prípad pred zhasnutím motora, vypnutie svetiel až keď je kľúč zapalovania na "0". ešte jedna dôležitá otázka, ako pri vypnutom motore zabezpečiť možnosť rozsvietenia parkovacích respektíve obrysových svetiel?, ďaľšie relátko?, mne s toho vychádza že potrebné sú 3ks relátka alebo to riešiť polovodičmi! čo vy na to? kto z vás si vie rozsvietiť odstavené auto? RE: RE: Jde to ještě jednodušej Automatycké rosvěcování světel: Potřeboval potrobnější návod jak nato jsem bohužel začatecník. DĚKUJI... RE: Jde to ještě jednodušej Tohle zapojení s relé je asi nejlepší.Já jsem ho trochu upravil.Použil jsem tři kontaktové relé.Relé jsem koupil za 120 Kč.Jeden kontakt na obrysovky, druhý na tlumené světla a třetí jako samodrž pro případ zhasnutí motoru za jízdy.Přívod proudu na třetí kontakt je připojen na sv.15 a druhý jde na + ovladací kontakt relé.Tím docílím že světla se rosvítí po nastartování motoru a zhasnou až vypnu klíček.Mezi kontrolku dobíjení a ovladací kontakt relé jeste zapojil diodu a to proto aby při zhasnutí motoru za jízdy se rosvítila kontrolka nabíjení.Ještě tam mam vypínač pro vypnutí při letním provozu.Namontoval jsem to tátovi do filcky a funguje to perfektne.Ja to mam v honde.Jestli nekdo chce můžu poslat presná čísla svorek a barvy drátu ve felicii potřebných pro zapojení tohoto relé. automatické rosvěcení světel Teda, když tady čtu ty články a sleduju ty ceny, není lepší koupit originál automat na rozsvěcení světel? U DS technik (www.dstechnik.cz) prodávají tento automat asi za 420 kč a máte to komplet. Pouze zapojíte jeden drát dle návodu k dobíjení, druhý k mazání, další k proudu za klíčkem zapalování a poslední přes vypínač k trvalému proudu(přepínač zima/léto). Nechci tedy dělat nějakou reklamu, ale našel jsem u této firmy vše co mě zajímalo( od autoalarmu přes centrál a automatické univerzální stahování oken až po senzor pro couvání) Je pravda, že vše něco stojí, ale když elektronice až tak moc nerozumím, je to pro mě rozumné řešení. Jde to ještě jednodušej stači jedno 12v auto rele ktere zapojime mezi vyvod alternatoru pro kontrolku dobijeni a kostru vozidla kontakty spínací zapojime na spinač osvetleni vozidla tzv obrysovky .po nastartovaní vozidla a pokud je alternator dobrý mame na tomto vývodu 14V s dostatečným proudem k sepnutí rele. Rele když sepne zapne svým kontaktem obrysovky a zbytek udela auto samo musime mit jen stale zapnute hlavni osvetleni vozidla .o vice se nestarate ale nedej bože ,že potom sednete do vozidla které to nema pak platite za to,že nesvitite . A navic ziskate kontrolu,že alternator opravdu dobijí a,že se jen,tak tvaři (kratke uhliky ) RE: RE: malo oleje Nevím, o co Vám furt jde! Komu se v zatáčkách rozsvítí mazání, je chladnokrevný vrah (motoru) a co se týče chcípání motoru na volnoběhu, mně to dělá jenom za studena, a pokud mi chcípne z kopce, zařadím 3 a nechám ho zas naskočit, a na rovince je zase lepší, když světla zhasnou, protože se pak netrápí baterka! No a já v zimě nebo za deště, když je nutné svítit, s kopce na neutrál NIKDY nejezdím, protože nechci zemřít v docela nízkém věku! Jednou jsem totiž jel za deště s kopce s vypnutým motorem (nemám posilovač brzd), a když jsem si jen lehce přibrzdil do zatáčky, děkoval jsem Bohu, že ten náklaďák v protisměru se neobjevil o pár vteřin dřív! A místo toho, abyste ocenili, že se autor článku s Vámi chce podělit o své zkušenosti, vymejšlíte si nejrůznější problémy! Ale co, škoda slov - komu není rady, tomu není pomoci! RE: RE: Jine reseni? Ja mam S120 r. v. 1979, vacka S110R, karbec S130, pri 129000 som menil vlozky a piesty (skoro preventivne - nepatrne zvysena spotreba oleja). Loziska som nechal original - vyzerali ako z obchodu. Po jazde na dialnici (rychlostou 130 podla tachometra, takze realne asi 120) kontrolka svieti este pri 1500 otackach. Je to tak odkedy som to auto kupil (103000 km). Takze 80000 km bez zmeny. Pricina je ze ked sa motor zohreje, hlinik z ktoreho je blok sa roztiahne a vole v loziskach sa zvacsia. Pocut aj klopanie ktore predpokladam pochadza z 3x ulozenej kluky. Da sa to spravit vymenou bloku za novsi model ;-), pri generalke som o tom uvazoval. Takze pri jazde po meste je tlak OK a ked sa s tym prejde viac ako 20 km, hlavne v lete, tlak sa znizi. Zaver je jasny - motor nepretazovat a vydrzi dlho. Pytal som sa inych majitelov starsich modelov 105/120 a problem je vseobecny, ale S120 asi kvoli vacsej tepelnej zatazi a vacsiemu zdvihu je na tom horsie. S120LS a S110R sa dodavali s chladicom oleja ktory vlastne chladil aj blok a bol potom hustejsi. Modely M taky problem nemaju. Vyrobca si toho bol zrejme odjakziva vedomy a zvacsil u S120 olejovu vanu aby to troska kompenzoval. RE: RE: jednoduchost Pokud se vam nektere napady zdaji slozite, tak posudte, co mam vymyslene ja: ovladani imobilizeru pres infra DO na klicence (navod z AR), v budoucnu vse napojene pres jednocipovy procesor, ktery bude kontrolovat vse v aute a hlasovym (!) vystupem vam oznami co se prave stalo (svetla, kontrola teploty a mnozsvi vody, deaktivace imobilizeru atd.) - navod z HW serveru. Vse uz tu jednou bylo, jen to dat do kupy. Mercedesy budou koukat :o) RE: RE: jednoduchost A ještě k tomu zpoždění zapnutí, ... stačí tam dát větší kondenzátor místo C1 asi tak 1000 mikro a místo odporu 2,2k potenciometr asi 100k a nastavit si tak čas sepnutí podle sebe, ty hodnoty jsem natipoval možná to chce větší u potenciometru, ale to už není problém odzkoušet.... RE: RE: jednoduchost Nejjednodušší je zapojit to relátko samodržně, když se sepne, tak si současně samo znova zapne napájení natvrdo,a pustí se, až když se vypne zapalování. U Škůdek je to fakt lepší dělat na kontrolku dobíjení, když se relé spíná přes tranzistor, tak to nijak elektriku neovlivní. A k tý upozorňující ledce... stačí si koupit blikací LED, dát k ní do série rezistor 500 ohm a zapojit na trvalej plus a pojistku od světel, - před zapnutím světel je na ní - pól a po zapnutí bude na pojistce + pól, takže není žádnej rozdíl napětí a ledka nesvítí. RE: jednoduchost Máte pravdu v tom, že pri zložitosti elektroniky v súčasných autách by bolo už zanedbateľné pridanie funkcie kontroly a riadenia iných funkcií - pásmi počnúc a osvetlením končiac. Teda toho procesora je skutočne škoda, je málo využitý. Ad Vaša námietka o zložitosti. Každý obvodár Vám potvrdí, že digitálnu logiku odladíte takmer na prvé zapojenie a funguje "debiluvzdorne"; vybrať typ, vyselektovať kus a dostať tranzistor do želaného pracovného bodu s vhodnou charakteristikou zopnutia, hysterézie, minimálnymi kľudovými prúdmi a ešte s dobrou stabilitou je niekedy nad schopnosti a trpezlivosť i profíka v oblasti obvodárskej "duchariny". Takže "jednoduché" môže byť zapeklito "zložité". jednoduchost podruhé Ještě jednou k jednoduchosti. V sekci SVĚTLA je článek Automatické zapínání světel 2, který popisuje asi nejjednodušší řešení. Relé je připojeno jedním vývodem cívky mezi alternátor a kontrolku dobíjení a druhým na zem. Spínací kontakty jsou paralelně ke spínači obrysových světel. Velice jednoduché, velice účinné. V některých případech se asi může objevit problém s nabuzením alternátoru, protože relé odebírá proud tekoucí přes kontrolku dobíjení. Ale po nabuzení alternátoru je všechno v pořádku. RE: jednoduchost Prave ma napadlo uplne jednoduche genitalne riesenie pre tych co zabudaju zapinat svetla cez den v zime: Co tak urobit nejaky blikac s LED (reps. blikajuca) tak, ze po zapnuti zapalovania ked su vypnute svetla zacne blikat a prestane az ked sa zapnu svetla. V lete by sa mohol vypnut vypinacom. Vyhoda : nezatazuje to tak bateriu. [:c). Mohlo by sa to trebars zapojit v Skode 120 mezi poistku c 2 a poistku c.5 (6). jednoduchost Chtěl bych jenom vědět, za čím se tady všichni ženete? Postupně jsme se dostali od jednoho tranzistoru a relé až k časovači 555 a dvěma relátkům. Mám pocit, že se zapomíná na původní záměr autora. Velice levně, jednoduše a bez pracného zásahu do instalace vozidla pořídit automatiku, která rozsvítí světla a pak je nezpomene vypnout. Pokud bychom pokračovali nastoleným směrem, můžeme přejít k mikroprocesorům s pěti nebo více čidly, které vyhodnotí všechno možné a pak jenom rozsvítí světla. V tomto případě bych však razil heslo, že v jednoduchosti je síla. Pokud jsem se někoho dotkl, pak se omlouvám. RE: RE: RE: RE: Jine reseni? Ad myšlienka s 555, ale v pôvodnej logike "zapnúť, keď to vrčí". Nemám overené náležitosti, ide o princíp. Čo tak zapojiť dve relé paralelne. Vinutie "spúšťacieho" napájať cez tranzistor ovládaný výstupom časovača 555. Vinutie druhého relé držať z jeho vlastného výstupu (teda i výstupu prvého). Funkcia: Rozbehom nabíjania sa začne napájať 555 a 555 svojím výstupom na vhodnej časovej konštante zopne tranzistor, teda i vinutie prvého relé, relé zopne, nabudí sa vinutie druhého relé a to tiež zopne, čiže svetlá sú zapnuté. 555 po uplynutí časovej konštanty trvania impulzu prvé relé rozopne. Vtedy už 555 (plus ostatná časť "prípravku") napájanie nepotrebuje. Teda do cesty napájania 555 dať spínací tranzistor, ktorý je bez napätia na báze zopnutý, pri napätí (z výstupu relé) na báze napájanie 555 odpojí. RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Jine reseni? Takvouhle srandu vyrabi http://www.htcentr.cz/frames.htm RE: RE: RE: RE: RE: RE: Jine reseni? Vyrobce bych sdelit nemohl, protoze ho nevim. Prodejce ano. V Koline prodejna CT-Servis, prodavaji to za 800,-. Ale jinak bych se nabidl to vyrobit a poslat (pripadne odevzdat jinak) za 500,-. Uz sem jich par po okoli vyrabel i montoval. Bohuzel zatim mam vymaknutou kabelaz na miru jenom pro dieselovy Peugeoty, takze treba Favorit bych musel vzit delky kabelu od oka. RE: RE: RE: RE: RE: Jine reseni? mohl bis mi zdelit toho vyrobce, hodně o tom uvazuji ale nemám moznost si to vyrobit sam . Dik VAPNO RE: RE: RE: RE: Jine reseni? Uz je to tak udelano, u aut se sdruzenym prepinace a vypinacem svetel (Peugeot, Citroen) to ani jinak nejde. :) Funkcne je to ovsem ve vysledku skoro to samy, nejlede na to, ze zapojeni ridici logiky je uplne stejny. Dokonce se nasel vyrobce takovyho zarizeni, ktery nabizi v manualu obe moznosti u jednoho zarizeni. RE: RE: RE: Jine reseni? Pánové, pánové. jak to tak tady čtu, jste všichni uchváceni myšlenkou "zapnout, když to vrčí". Co takhle "vypnout, když to nevrčí"? Tedy přesně obráceně: Mít stále zapnutý světla (parkovačky+klopený) a mezitím relé, který je v klidu vypnutý? A jednoduchým spínačem ho na léto překlenout? To relé bych asi dráždil přes časovač 555, abych dal akumulátoru pár vteřin na lehčí dobití. (Takhle jako idea to vypadá dobře, ale ještě jsem to nerealizoval, přiznávám.) startovani Zapojeni je velmi jednoduche a celkem dokonale, ale doporucoval bych malou zmenu. Na me S-105 se nekdy pri startovani stane, ze jak starter otaci motorem tlak v mazacim okruhu je dostatecny a kontrolka mazani zhasne, ale motor jeste nenaskocil. Pripadne v zime motor se syticem naskoci, ale nekolik vterin ma tak male otacky, ze alternator proste jeste "nevyrabi" a veskery odber elektricke energie jde tudis z akumulatoru.Vyse popsane jevy zpusobi rozsviceni svetel bud jiz behem startovani nebo tesne po nem, kdy "se motor jeste rozmysli jestli bezet nebo ne" a zbytecne tak namaha akumulator vozu. Odstraneni tohoto nedostatku je jednoduche. Staci obvod spinace pripojit misto na kontrolku mazani na kontrolku dobijeni. Jen je treba na kontrolce vybrat ten spravny konec(nejlepe zkusmo). Tato jednoducha uprava vyse zmineny problem vyresi a naklady na upravu jsou nulove. Jelikoz S Felicia ma motor rizen celkem inteligentni elektronikou, je mozne, ze mnou pozorovane problemy u S105/120 pri startovani se neprojevuji a zapojeni automatickeho rozsveceni svetel funguje spolehlive i bez upravy. S pozdravem Stenly RE: malo oleje Dobry den vsem, mam drobny prispevek pro kutily, kteri alespon trochu rozumi elektronice. Protoze v soucasne dobe nemam prilis casu se zabyvat obvodovym resenim, popisu alespon napad, jak by slo dane problemy vyresit. Vyuzit signal kontrolky mazani se mi jevi jako vhodny, je potreba jej ale o nekolik sekund zpozdit, tak aby byl motor jiz spolehlive nastartovan. Problem moznosti rozsviceni kontrolky mazani lze resit tak, ze tento signal zpusobi jen zapnuti svetel, ale jejich vypnuti jiz nemuze ovlivnit (neco jako tyristor) a k vypnuti svetel dojde az po vypnuti zapalovani. Myslim, ze pri uvazlivem navrhu tohoto zapojeni, nebude o moc slozitejsi a navic ceny techto soucastek se dnes pohybuji v korunovych hodnotach, takze bych do toho investoval. Chci si sam toto zapojeni navrhnout, ale v soucasne dobe mam v realizaci i jine veci, takze nevim , kdy to bude. Je to treba i trochu domyslet, napr. aby se zpozdila jen jedna hrana signalu ..., mozna se najdou i ti, kteri tento napad jeste vylepsi ... Je mozne se i zamyslet nad spolehlivejsim zpusobem zjisteni chodu motoru, napr. i vyuzit pokles napeti pri startovani ... Tolik ode mne. Zdravim vsechny, Jarda. RE: RE: Jine reseni? K dotazu ohledne nenastartovanyho motoru a zapnutyho zapalovani... samozrejme se svetla po delsi dobe rozsviti. Ovsem kdo je tak chytrej, ze necha tyct zapalovaci civkou proud zbytecne, toho uz svetla nezachrani. :) Ohledne blikani olejove kontrolky: mam motor 110R/LS ve S120. Pri startovani mi olej zhasne jeste pred nastartovanim a pokud se ohreje, kontrolka pri volnobehu nekdy problikava. Protoze mam ohnuty karburator, nekdy jsou otacky pekelne nizky. Je mi jasny, ze je to proste chyba motoru, ovsem to mazani jeste pred nastartovanim chyba neni. Myslim, ze rozsviceni svetel uprostred startovani je pro baterku kopanec, kterej si rozhodne nezaslouzi. :) Dobijeni Používám prakticky stejné zapojení. Vstup je ale připojen na kontrolku dobíjení. Je to určitě logičtější, když začne alternátor dobíjet, tak se zapnou světla. Normálně se mi u Fa stává že začne dobíjet až po protočení motoru na 2000ot. Těsně po nastarování sice už maže ale nedobíjí. použité součástky Pro použití tranzistoru bych raději volil BD 139 nebo podobný, už jen pro zvětšení spolehlivosti. KC509 a jemu podobné je jen 100 mA (vzhledem k použitému relé to bohatě stačí), ale v autě jsou tak nepříznivé provozní podmínky, že není na místě šetřit a vždy všechny součástky raději o jeden řád předimenzovat. Všeobecně nejde jen o proudové namáhání, ale i tepelné, mechanické atd. Taktéž je dobré vždy těžší součástky (větší elektrolyty) k pl. spoji přilepit např. tavným lepidlem. super věc Vidím, že si mně předběhl. Taky jsem o tom chtěl napsat, neboť jsem si to udělal a jsem s tím velmi spokojen. Ten přepínač jsem tam taky osadil, ale krabičku s elektronikou hodil pod přihrádku a myslím, že se mi nebude chtít to při "letním" provozu vytahovat a přepínač přepnout, tak že budu jezdit se světlama už asi furt. -Pro ty kterým zhasíná kontrolka mazání při volnoběhu: nedělejte nic se světlama, ale s motorem a těm kterým zhasíná i při větších otáčkách, tak ten motor radši ihned zahoďte. -Někdo tu psal, co když chcípne motor při volnoběhu při jízdě z kopce: normální motor to nedělá, jinak není problém si vždy při setmění zapnout světla spínačem, a pro šetřílky: stříkačky při brzdění motorem zastavují benzín (zjednodušeně), tak že ani kapka benzínu na zmar! a motor nechcípne! RE: RE: RE: RE: RE: malo oleje U aut kde je svorka X tak ne, páč ta funguje tak, že právě při startování je svorka X bez napětí. Na tuto svorku jsou zavěšeny právě ty spotřebiče, které při startu zbytečně zvětšují spotřebu elektriky. RE: Volnoběh clovece, kdyz sem mel ve S110 ten motor co tam patri (s obtokovym filtrem) tak to rozhodne nedalalo. ted tam mam motor S120LS a taky ani neblikne. jediny co mi v hodne nizkejch otackach prosvicuje je dobijeni Volnoběh U starších škodovek (do cca 84), který měli motor s obtokovým mazáním se stávalo úplně běžně, že po prohřátí oleje prosvicovala nebo dokonce trvale svítila kontrolka mazání pri volnoběhu. Jestliže spolehlivě zhasne při zvýšení otáček, je motor OK a není třeba se znepokojovat. Ovšem zmíněné zařízení do těchto typů opravdu není vhodné montovat. RE: Mazani na volnobeh Když jsem míval 105ku, tak se mi to stávalo taky - problik při volnoběhu, měl jsem poctivých 70 000 km (já na tom najel 15 000, než mě ji ukradli), a přede mnou s tím jezdil kolega, kterej s tím životě nejel víc jak 100 km/hod. Po výměně oleje se to uklidnilo, ale za čas, když se to pořádně ohřálo, tak to dělalo zase. Ale za celou dobu jsem s ložiskama žádný problém nepozoroval, a že jsem s tím řádil pořádně. Zkusil bych vyměnit ten olej a pak se uvidí. Já se tenkrát zabýval tím, že bych změřil tlak oleje v motoru, případně se zaměřil na ten redukční ventil, kterej má tlak na starost, ale už jsem se k tomu nedostal, takže nevím jestli tenhle nápad není ptákovina. RE: Mazani na volnobeh nejaky kilometr urcite jeste ujedes, ale hodne zajezi jak moc davas motoru kour, rozhodne bych ho moc nepretacel, protoze by se mohl zadrit na klice. jinak tohle by melo spravit prebrouseni kliky a vymena lozisek na klice (cca 2000kc kdyz ti to udela nekdo znamej). no a tech 70 000km vypada spis na 170 000km anebo ma najeto 70 000km a ten motor nekdo brutalne uvaril, potom nevymenil olej a jezil dal na tu sracku co mu tam zbyla. jo jak se zminuje VICI co mas za olej? RE: Mazani na volnobeh Pir: a jaky mas olej? Mazani na volnobeh Me blika kontrolka mazani vlete pri vysokych teplotach a podelsi jizde na volnobehu ,je to velka zavada nebo ujedu jeste ten nejaky kilometr melo najeto 70 000Km (udajne-Bazar)? RE: RE: RE: RE: malo oleje panové, jestli váš motor mažete bublinama tak je mi vás (a hlavně vašeho motoru líto), pokud vám při ohřátí v nízkejch otáčkách problikává mazání tak máte v hajzlu ložiska na klice. tenhle nápad se mi moc líbí a měl by se montovat do většiny aut, protože jezdí spoustu sebe a jinech vrahů bez světel. akorát by mě zajímalo, když mi kontrolka mazání zhasíná už při točení startérem (u zdravejch motorů je to normální) jestli se mi budou rozsvěcet světla už při startování? RE: Jine reseni? Nejen Tvuj clanek jsem cetl a to co jsem zde navrhoval je jine reseni ktere navrhuji jako jedno z moznych a ne moc slozitych. Jen jsem u Tveho reseni nepochopil jak resis to kdyz nekdo jen zapne zapalovani (ponechme stranou proc by to delal), s tim poklesem napeti, jak pises, se mi to nezda zvlaste u dobre nabite baterie. Jinak se mi toto reseni jevi jako dobre na rozdil od tech ktere pouzivaji kontrolku alternatoru. Mimochodem pokud nekomu na volnobeh blika mazani mel by s tim hodne rychle neco udelat, pripadne s nizkym volnobehem. Jine reseni? Vazeni, po prostudovani clanku z minuleho roku zjistite, ze rozsveceni svetel podle tlaku oleje uz tu bylo. Jsou i motory, ktere po ohrati oleje na pracovni teplotu maji pri volnobeznych otackach (prilis nizkych) kontrolku rozsvicenou, nebo aspon blika. Co se tyce casovani rozsveceni..... neni ani tak potreba snimat otacky motoru, podivejte se na muj lonsky clanek Automat na svetle ponekolikate... je myslim dobry dodat, ze od ty doby jsem zmenil vnitrni zapojeni casovace (funkce stejna), spinac svetel je v novem zapojeni trvale zapnuty a svetla spina jedno rele 12V/30A. U benzinovych motoru se blokovani rozsviceni pripoji ke starteru, u naftovych motoru se pripoji vetsinou ke zhaveni. Uspesna montaz do vozidel Citroen ZX 1.9D, Peugeot 405,309 1.9TD, Skoda (742.*). Podobny zarizeni se u nas v Koline da koupit za 800,-, nemusim asi rikat, ze cena soucastek je v mem provedeni asi 250,-. RE: RE: RE: malo oleje No bracho, ty asi jezdis autem jenom na nakup ne? Jeste se ti nestalo, ze bys vyjel za svetla a dojel za tmy? Budes muset mit na pameti, ze musis zapnout svetla (a to pres to, ze ti sviti), nejde ani o bublinu (me se tam dostala pri brzdeni a asi se budes divit, oleje bylo po horni rysku, takze s kancovinama brzdi), ale co kdyz ti to z kopce na neutral chcipne?? Proste prilisna jednoduchost skodi. RE: RE: Mno... No nebylo by to špatný, já sice taky svítim celoročně, ale občas holt zapomenu. Možná to ale necháme bejt... ted taky nemam zrovna moc casu hrat si s takovejma ptakovinkama :-) Dik, kdyz tak se ozvu. RE: Mno... Pokud o to mas skutecne zajem nebo pokud se najdou jeste dalsi zajemci, mohl bych neco takoveho vymyslet. V podstate jde o to vyhodnotit pulzy od civky pro otackomer pockat jestli budou pritomny cca 5 - 10sec. a pak rozsvitit svetla ktere se zhasnou az vypnutim zapalovani. Cele by to mohlo byt ze 2 - 3 integrovanych obvodu a par dalsich soucastek, za cca 100 - 200kc (pokud si to zapajis sam:-)) Ale pustim se do toho jen pokud bude mit nekdo vazny zajem protoze mam velmi malo casu a hodne prace. A sam jsem tvrdym zastancem celorocniho sviceni takze svetla rozsvecim automaticky a spis by me to asi stvalo nez pomahalo. Samozrejme nemusi to byt jen pro S120 ale pro cokoliv co ma klasickou civku nebo otackomer. RE: RE: RE: malo oleje To aby nesvitily svetla by startovani zarizuje rele X ktere pri starovani dostane 12 V ze stejne svorky jako starter a rozpoji privod do svetel. RE: RE: malo oleje Brácho, ty jsi to asi nepochopil - že ? Tohle je určeno pro ty, kteří zapomínají svítit ve DNE !!! V noci si světla pochopitelně zapneš normálním spínačem. Když už nacucneš tu "bublinu" - což je tedy doopravdy zkancovatělost, mít v motoru málo oleje, tak sice možná světla na chvíli zhasnou, ale to snad ve dne není až takový problém, ne ? Kdosi tady taky říkal, že je to zbytečně složité - to snad ne ? Těch pár součástek je tam proto, aby to nesvítilo už při otáčení startérem - ale až za chvilku. Škodám čest Levnejsi reseni A neni jednodussi a levnejsi reseni udelat klemu z kusu dratu mezi svorky +12V ze zapalovani a obrysova svetla ? Popripade i s prepinacem letni-zimni provoz. Stav oleje Problém s nedostatkem oleje je možný, ale púoužívám toto zařízení již 5 měsíců a nikdy se nic takového nestalo. Pokud někdo jezdí s takovým množstvím oleje, že se mu při jízdě rosvěcuje kontrolka mazání, tak ať raději toto zařízení nepoužívá. Mno... Tohle by se mi libilo u 120ky, ale tak, ze by to po nastartovani 5-10sekund pockalo a pak svetla spustilo. Co vy na to? RE: malo oleje Chtelo by to hlavne udelat poradne, tohle je strasnej vybastl. Skvele je zejmena to, kdyz si motor nacucne bublinu a pak jedes poslepu. Tuhle jsem ji zrovna nacucnul po prudkem brzdeni a predstava, ze by mi zhasla svetla me oravdu netesi.... Kdyz ti upadne drat tak to pak nezhasne, kdyz ti z kopce chcipne motor tak naopak ano..... Asi by to chtelo, aby zapnuti svetel bylo podmineno klickem v poloze 1 a otacejicim se motorem ( to se nejlepsi vyhodnoti z otackomeru, je to otazka 3 soucastek, ale jen na otackomerech s IO MAF115(starsi skodovky)) a vypnuti klickem v poloze 0. Ale chce to vic nez 1 tranzistor.... RE: malo oleje Tak musíš mít dost oleje aspoň to nezadřeš.... :o) malo oleje A kdyz se v zatacce rozsviti kontrolka oleje tak zhasnou svetla?? Chtelo by to pridat kondenzator a diodu aby to preklenulo vypadky...
|
|
||||
© 1999-2018, Petr Váňa a Insidea Digital s.r.o. Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše. Zásady ochrany osobních údajů |
|