Komentáře k článku: Automat světel a spínač větráku RE: RE: Zajimavy Datum: 6.11.2002, 10:10 Od: Martas No teda! Ani se chudákovi Tomovi nedivím, že už toho má plný zuby! Ale to není tak docela pravda, že se v novejch autech relátka nevyskytujou! Anebo snad felda není podle Tebe nový auto? schema protoze zapojeni prochazi vyvojem a na Techwebu neni moc zvykem menit clanek, tak vam vsech chci sdelit, ze celly automat je popsan na http://www.nejedly.com/cerny-tomas/skoda/elektrika/svetla/automat/ takze to URL na sweb.cz/S120/.... , co je zverejneno nize uz neplati. TOmas fachá to Konečně jsem to dostavil a funguje to a to je to hlavní. Ten nápad s tím přepínačem je fakt hodně dobrej, nenapadl by mně elegantnější způsob, jak automat aktivovat nebo deaktivovat, než jednoduše přidělat další polohu do leva k dá se říci stávájícímu spínači. Je to v poho !!! Vychytana vec jak ma byt. Funguje bajecne,kamos si to sestavil a je to opravdu pohoda. Taky se na to v dohledne dobe chystam a uz se tesim,az to tam budu mit. David RE: RE: Zajimavy Ale rele zvladne zapojit i clovek, co tomu zase az tak moc nehovi... RE: Zajimavy Kdepak relátka,ty jsou dneska "pasé". Jen se hoši pěkně učte pracovat s elektronikou (s tranzistorama a integráčema), je to levnější,perspektivnější a dneska už taky spolehlivěší než relátka. V novej autách už relátka nejsou! :) Tomáši, nenech se odradit od kritiků, protože polovina z nich nikdy nic nevymyslela a ta druhá,která jo,tak ta taky ve svej výtvorech "nasekala" chyby, za který by se dneska styděla. RE: RE: RE: RE: ... Hi... nedostatecna odolnost autora? Tady je to dycky tezky. Jiste jste si vsimli, ze co muze rict komentator, si autor dovolit nemuze, ale to je tak vzdycky, co se tyce zapojeni... na muj vkus trochu slozity, ja davam do automatu 3 tranzistory a jedno rele, ovsem v mym pripade je zjednodusovani schemat spis uz uchylka. ;-) RE: RE: RE: ... Neber to tak tragicky. Treba ta moje "kritika" (pokud to tak chces brat - ja to jako kritiku nezamyslel) je dana mym pristupem. Mam rad co nejjednodusi reseni. Navic k tomu mymu reseni pres 2 rele: 1. uz jsem ho tady popisoval v jiny diskusi; 2. povazuju ho za tak primitivni, ze clanek ani nema cenu - je to popis na 4 radky + soupis materialu (11-12 ks). RE: RE: ... Ani mne nehne RE: ... Don't worry! Kritika bude vzdy a myslim, ze si z ni lze vzdy neco vzit. Jen pis dale.... ... Nu co dodat, snad jen, že jste mne opravdu zklamali, milí čtenáři. Nečekal jsem nějaký zvláštní ohlas, ani chválu, to nééé, ale nečekal jsem tolik zbytečné a neoprávněné kritiky. Je opravdu smutné, že si někteří z Vás nejdříve nepromysleli, co chtějí tomu světu říc ještě před tím, než to světu řekli. Ještě smutnější je, že nepromyšléné nápady putovali rovnou na web a pádné argumentu pouze na můj e-mail. Chybu s hodnotami jsem odstrani, jak nejlépe jsem mohl, diody připouštím, sám je používam ve všech zapojení. Byl to můj první příspěvek, ale také poslední. K zapojení už se opravdu odmítam vyjadřovat, snad jen dodám, že zapojení funguje naprosto dokonale, nehádá se ani s citlivým rádiem, ani s cyklovačem s pamětí, který v sobě má hned několik CMOSek. Na závěr snad jen dodám, že schéma je ke stažení na http://www.sweb.cz/s120l/Download/automat.bmp . Mějte se pěkně. Zajimavy Jenom par veci nechapu: 1. proc "tolik" elektroniky jenom kvuli tomu, aby hlavni svetla sepnula 10 sec. po obrysovych. 2. proc "slozita" (relativne) elektronika pro rozpojeni dvou spinacich relatek, kdyz muzu pouzit jedno spinaci rele s civkou pichnutou na pojistku c. 2 pro spinani jak obrysovych tak i hlavnich svetel (napajeni prerusim jeste pred prepinacem) a zhasnuti vyresit 1 rozpinacim relatkem (v "serii" s prvnim), jehoz civecka je pichnuta na kontakt c. 50 na spinaci skrince. Tento stav je sice lehce "nepredpisovy", protoze pri vypnutym zapalovani nelze zapnout ani obrysovky, ale to lze snadno vyresit pomoci dvoupolohoveho prepinace pred relaty a zdvojeneho napajeni hlavniho prepinace svetel (s automatikou a "na tvrdo"). --- Jinak to spinani ventilatoru je zajimavy, jenom bych k nemu jeste mozna pridal rozepnuti behem startovani - aby se odlehcilo baterce. Ale vzhledem na to, ze pri rozpalenym motoru se precejen tak casto nestartuje... RE: RE: RE: To jsem cekal Jak jsem to myslel? Jednoduse, ale je to mozna tim ze jsem vice od mikroelektroniky nez od aut. 1. V dnesni dobe je pomerne siroky vyber snadno dostupnych soucastek za rozumne ceny. 2. Nikdy by me nenapadlo delat spinani rele ve spojitem rezimu ale samozrejme skokove. V pripade ze tranzistor je castecne uzavren (otevren) proteka zkrz nej proud ktery jej tepelne namaha a take rele nema dostatecnou silu coz se v extremnim pripade muze projevit jako blikani svetel. Snad uz na stredni skole nas ucili jak jednoduse dosahnout spinani velkych proudu a jak udelat zpozdeni pomoci RC a rozhodne to nebylo nic sloziteho s OZ nebo 555 nebo dokonce microprocesorem i kdyz by to byla take reseni ale bylo tam jen o par souc vice nez je Vase zapojeni. A pokud jde o ty diody tak jen jedno rele pracuje spojite takze Vas argument pro to druhe neobstoji i kdyz uznavam ze tady je to celkem jedno. Jinak i zapojeni tranzistoru se spinaci na bazich taky neni uplne "koser" a pravdepodobne nebude fungovat viz. prispevek od SiMiho RE: To jsem cekal No nevim, nevim, v pripade, ze rychle uzavru tranzistor ... (co takhle je nejak oznacit :) ) ale je to PNPcko, tak by me zajimalo, kudy se uzavre proudovy okruh proudu tekouciho do te doby relatkem ... (treba tim pravym), coz je nutne, aby nedoslo k naindukovani napetove spicky. Stale mam tedy za to, ze by tam diody byt mely.... Jinak ve schematu, kde jsou naznaceny spinace neco chybi, nebot podle tohoto schematu, je zcela vylouceno sepnuti pnp tranzistoru... RE: RE: To jsem cekal To by mne zajimalo, jak jste tohle myslel, jsem z toho docela jelen RE: To jsem cekal Domnivam se jestli se mate za neco stydet nejsou to ani tak hodnoty ani diody ale rele ve spojitem rezimu, tato zapojeni byla pochopitelna pred 20ti lety kdy byl soucastek nedostatek ale dnes uz jeden tranzistor (+odpor) a ochrane diody nikoho nezrujnuji. To jsem cekal S tema diodama nemate pravdu, relatka pracuji ve spojitem provozu (nedochazi ke skokovym zmenam napeti diky kondenzatoru C) a tudis jsou diody TEMER zbytecne. Hodnoty soucastek: V tom uz trochu prevdu mate, ale neuvadel jsem je zejmena kvuli pouziti tranzistoru. Kus od kusu jsou ruzne a proto nema cenu (podle mne) uvadet hodnoty, pravda, informativne jsem je mohl uvest. Kondenzator jsem pouzil 33uF rezistor pro nabijen kondenzatoru 200 kiloohmu, do baze tranzistoru 50k, tranzistory univerzalni BC549C a BC559C a u spinacich tranzistoru jsou odpory od 10k do 50k (ja mam 20k), proste co dum da. S temito hodnotami mi to sepne priblizne po deseti sekundach. Kdyz to shrnu, za hodnoty se stydim, ze diody ne :) RE: Hodnoty Hodnoty soucastek si lze pri nejhorsim vymyslet :-), ale byva dobrym zvykem je uvadet, stejne jako byva dobrym zvykem davat zminene ochranne diody - kdybych to konstruoval, urcite bych je doplnil... Hodnoty Zapojení Automatu světel se mě líbí ale již na první pohled jsem ve schematu našel některé chyby.Například u relátek nejsou zakresleny ochrané diody.Dale mne dosti mrzí, že u schematu nejsou uvedeny hodnoty součástek protože takovéto schéma je téměř nepoužitelné.Domnívám se, že pokut uvedete hodnoty součástek bude dost lidí kterí se pokusí schema zrealizovat.Včetně mne.Ale i přes moje výhrady si myslím že je to více nežli užitečný nápad a uvedete-li ty hodnoty součástek jdu do stavby a moc za nápad děkuji. K druhému schématu mám mnohem jednodužší řešení.Stačí od 2 pojistky napojit drát k vypínači a za vypínač umístit dostatečně silnou diodu. S pozdravem Petr Prchal (prchalek@seznam.cz)
|
|
||||
© 1999-2018, Petr Váňa a Insidea Digital s.r.o. Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše. Zásady ochrany osobních údajů |
|