Komentáře k článku: Zapalování „Fojtík“ RE: RE: Tranzistor ? Datum: 14.04.2011, 12:22 Od: Vasek Ano, BU931 odcházejí taky a netuším proč...mám sice ten kus za 78kč z GME, ale stejně nepravidelně hoří(probití C-E se projevuje jako trvale otevřený tranzistor, kde přes něj teče asi 3,5A). A to mám šířku nabíjení cívky nastavenou permanentně na 1ms nezávisle na otáčkách a zatížení (řízené procesorem). Neví někdo proč to odchází? Ochranné obvody: - nadproud: odpor 0,2 ohm v emitoru, kterým se měří proud a při překročení 4A se tranzistor přivře. - přepětí: zenerky 2x180V mezi C a B aby tranzistor otevřel a napětí kleslo. - dU/dt: kondíky 2x22nF/680V mezi C a E aby tranzistor netrpěl prudkým nárůstem napětí. RE: RE: Zapalovanie s dlhou iskrou a bezkontakt čau prosímtě nemáš doma náhodou schéma jak zapojit zapalko z favorita na škoda 120 nebo jak ho zapojit? dík za odpověd RE: Reakce na Zapalování „Fojtík“ ahoj. já mam doma jawu 350, měl jsem tam, když jsem jí pořídil zapalování bezkontaktní optickě s jednim čidlem prý se dávalo i do trabantů je na 6V ale já ho bohužel musel vyndat a nahradit kladívky protože motorka nedostatečně dobíjí a když napětí sleze pod 5V nedává jiskru jedině kdyby byla možná nějaká úprava na nižší napětí... je tam na jedný straně přípojka na počítač sériový port a naproti 5 konektorů na napájení a na cívky...dole svítí zelená led... RE: Zapalovanie s dlhou iskrou a bezkontakt Čau doporučoval bych zapalování z favorita rozdělovač i zapalování.... jezdí to výborně... RE: RE: Chyba? co je to saturacni napeti u mosfetu??? RE: Proč to dělat. S tím zapalováním s Favorita plně souhlasím i s tím,at sou vsechny veci od VN v pořádku.Jen bych na dany motor jestě upravil odstředivou a podtlakovou regulaci Proč to dělat. Řiká to občas muj tata vždy když něco bastlím na autě.Nesnaž se udělat něco líp než továrna.Ta to odzkoušený a funguje to.Navíc auto je pro elektroniku strašný podnebí- teploty,vhlkost,otřesy,atd.. Souhlasím s tím seřídit předstih,nový vn věci + svíčky. Pokud vám to nestačí zapalko z fava je docela good řešení. RE: RE: RE: RE: RE: Zapalování s 555 Zaujimave, ze zmes pri volnobehu ma taky enormny podiel na max.rychlosti:o),kedy volnobez.system uz skor pracuje naopak! a nejaka energia iskry moze max.zlepsit spolahlivost zapalenia zmesi za urcitych podmienok..Narast rychlosti o 17 km/h,od 150 dalej,predstavuje narast vykonu asi o 12 az 15 kw.!Realna rychlost skody 120l s piatimi ludmi.je okolo 134km/h. Treba testovat pri rovnakom vetre,resp.bezvetri.rovina a SKUTOCNA rychlost je dolezita..nie tachometricka..V realnej skusenosti predbieham Fabiou skodovku.ja mam na tachometri 100km/h a predbiehana skodovka 110km/h! RE: Zapalovanie s dlhou iskrou a bezkontakt Toto zapalování jsem používal skoro 12 let.Bylo skvělé, jiskra byla 5 cm dlohá. Zapalování bylo nutno speciálně odrušit, což nebyl problém pro radia. Nikdy mne nezměřili rychlost radarem a důvodů bylo mnoho a příležitosti též , proč se pouze domnívám, kdo tomu rozumí odpoví si sám, Auto startovalo při - 28st. bylo důležité, aby se motor otočil a byl tam benzín.Pak jsem měl dost zájemců o roztažení.Spotřeba se snížila též, bezkontaktní systém rušila vlastní jiskra nepoužil jsem jej.Celé bylo v vodotěsné krabici po starém měniči k infra do tanku, fungovalo na plochou baterku.Byla to sranda, kabely ke svíčkám vydržely pouze drátové, svíčky do 5 až 7tisíc Km, odrušovací odpory 1 ohm.Když pršelo a motor běžel nebylo vhodné dávat ruce k rozdělovači pan Eliáš tam byl.Problem byla STK prostě sranda, pak to vyřešila skleněná kytka z Božkova nebo z Vizovic.Pouze vhodné pro 105, 120 a pod nejeto s tím krámem asi 210 t.Km pak jsem se tim rozloučil. Do Favorita už ne.Nyní jsem zjistil, že to bylo ale z ARA ze 77roku a podstaně složitější s trafem a kondikem ne to je dle fojtíka. Omlovám se!!!! RE: Zapalovanie s dlhou iskrou a bezkontakt Toto zapalování jsem používal skoro 12 let.Bylo skvělé, jiskra byla 5 cm dlohá. Zapalování bylo nutno speciálně odrušit, což nebyl problém pro radia. Nikdy mne nezměřili rychlost radarem a důvodů bylo mnoho a příležitosti též , proč se pouze domnívám, kdo tomu rozumí odpoví si sám, Auto startovalo při - 28st. bylo důležité, aby se motor otočil a byl tam benzín.Pak jsem měl dost zájemců o roztažení.Spotřeba se snížila též, bezkontaktní systém rušila vlastní jiskra nepoužil jsem jej.Celé bylo v vodotěsné krabici po starém měniči k infra do tanku, fungovalo na plochou baterku.Byla to sranda, kabely ke svíčkám vydržely pouze drátové, svíčky do 5 až 7tisíc Km, odrušovací odpory 1 ohm.Když pršelo a motor běžel nebylo vhodné dávat ruce k rozdělovači pan Eliáš tam byl.Problem byla STK prostě sranda, pak to vyřešila skleněná kytka z Božkova nebo z Vizovic.Pouze vhodné pro 105, 120 a pod nejeto s tím krámem asi 210 t.Km pak jsem se tim rozloučil. Do Favorita už ne. zapalování toto zapalování mám upravené ,místo kladívka používám indukční snímač 5mm /BALLUFF/vše 2krát použito na trabantu RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: jine amaterske zapalovani Dobrý den, prosím o informaci na JAK VELKÝ PROUD se dá použít transil (nějaké parametry nikde jsem nenašel voltampérovou charakteristiku ...), a zda opakovaně za účelem "přepěťové ochrany" jako náhradu za SELENOVÝ transil ... Za Vaši případnou odpověď předem děkuji. RE: RE: Chyba? Zase klasické tranzistory mají velkou výhodu v tom, že jim stačí na ovládání napětí do 3 -4 voltů i když s proudem až pár ampér. Tehdy byly jiné vhodné výkonové tranzistory tranzistory asi těžko dosažitelné, z toho pohledu je jeví volba p. Fojtíka na BU 921 nebo 931 jako optimální. Problém je v tom, že to je dvojitý Darlington, který má už z principu velké saturační napětí. Dneska by bylo aktuální, pokud se má vycházet z Fojtíkova zapojení, BU 921 nahradit kombinací jednoduchého výkonového tranzistoru NPN s IC proudem v rozmezí 15 - 30 ampér a závěrným napětím v rozmezí 200 - 500 voltů a ovládacím "méně"výkonovým tranzistorem PNP případně PNP Darlingtonem s IC proudem v rozmezí 4 - 10 ampér. Mělo by se tím dosáhnou snížení saturačního napětí tak o jeden volt. Omlouvám se za rozkouskování příspěvku, celý mně to nebere. RE: RE: Chyba? Problém ale u těchto kvalitních součástek s jinak výbornými parametry je to, že pro úplnou saturaci potřebují ovládací napětí 12 - 15 až 18 voltů, zatímco kvůli spolehlivosti zapalování je třeba, aby zapalování fungovalo minimálně od asi 8 voltů. Existují třeba Mosfety s nižším saturačním napětím, ale ty levné a běžně sehnatelné mají nedostatečné výkonové parametry. A jiné, pokud existují, protože není velký problém je vyrobit, nebudou stát 100 - 200 kč za kus, ale několikanásobně více. Takže pokud se mají v zapalování použít Mosfety nebo i IGBT, musí tam být zároveň i nějaký zdroj zvyšujícího napětí z 5 - 8 voltů na 15 - 18 voltů a proudem 50 - 300 miliampér. Jinak Mosfety a IGBT jsou přirozeně výhodnější k spínání než starší klasické tranzistory, protože netrpí na druhý průraz neboli na průraz způsobený místním přehřátím polovodičové vrstvy. RE: Chyba? Pokud se zvolí jako výkonový spínač Mosfety nebo IGBT, musí se tomu trochu rozumět. Je třeba najít příslušné datashety a podívat se trochu do grafů. Na zapalování dle Fojtíka, tedy náhrada kontaktů výkonovým spínačem je třeba spínač, který zvládne maximální proud aspoň 10-15 ampér a závěrné napětí aspoň 150 voltů, optimálně 200 - 300 voltů. Spínače IGBT byly vyvinuty pro spínání napětí několik stovek voltů jako náhrada Mosfetů, které mají za těchto podmínek příliš velkou saturaci a tudíž výkonou ztrátu. IGBT mají při spínání napětí stovek voltů a proudů od cca 10 ampér znatelně menší výkonovou ztrátu. Přesně opačně to je při spínání nízkého napětí 12 voltů, kdy Mosfety se závěrným napětím 200 - 300 voltů a proudem 15 - 30 ampér mají znatelně nižší saturační napětí než IGBT tranzistory, které se běžně s závěrným napětím pod 600 voltů nedělají. Přirozeně záleží hodně na nadstavení pracovních bodů. RE: Tranzistor ? polom riadene tranzistory nieje asi vhodne pouzit, koli velkemu kolisaniu napatia na sieti, okrem toho po tom, co som vyskusal, a poodpaloval nie zrovna lacne tranzistory v zapalovani s 555, o ktorom som pisal dost davno, som sa rozhodol pre komplet zapalovanie z favorita. je to odladene, prisposobene podmienkam napajania v aute, je to hall, takze bezkontaktne, niet co riesit. jeden trandik, BU941 stoji (ak je to original od ST a nie ta lacna nahrada za 70,-) nieco okolo 350,-, odpalil som ich 6. za to som si mohol hned kupit komplet sadu na vrakaci a bolo by vystarane... musim ale uznat, ze to bolo to najlepsie, co som zatial mal. len T nepravidelne odchadzali. nemam sondu na osciloskop s pomerom 1:1000, nemozem sa pozriet, co sa deje na kolektore, mozno by pomohol VN kondik medzi kolektor a zem... RE: RE: RE: jine amaterske zapalovani Clanok o zapalovani s predlzenou iskrou - je to v Amaterskom radiu 10/1979 Zapalovanie s dlhou iskrou a bezkontakt Chcel by som postavil zapalovanie s dlhou iskrou podla navodu AR 10/1979, ale dost mi vadi, ze sa tu poctia s kontaktym rozdelovacom, je mozna nejaka uprava na bezkontaktny rozdelovac, alebo zastavba bezkontaktneho? Ako vyriesit elektroniku? Neporadi niekto? Skratka chcem do S105 zamontovat zapalovanie s dlhou iskrou + bezkontaktny rozdelovac Tranzistor ? Neskušal niekto použiť poľom riadeny tranzistor v koncovom stupni ? napr IRFP 450 IRFP260 Pripadne tranzistory IGBT. RE: Vynechavanie zapalovania tak fojtika som hodil definitly za hlavu, postavil som zapalovanie s pomocou 555, ktora reaguje na prvy impulz z kladivka a dalsi zakmit neurobi nechcenu iskru, povodne boli pouzite su 169 (myslim nemam pred sebou schemu)v darlingtonovom zapojeni, pouzil som BU 932. Startovanie vyborne, po par metroch beh bez sytica, pri teste ruka na vyfuku uz spaluje bez vynechavania, motor skoda 120 toci na 3 stupni 110 (novy olej, shell V power, pretesneny karburator, novy podtlak, otvorene sanie) Je to zapojenie z Aradia z roku 92 (opat nemam pred sebou).nieje nachylne na okolite ruchy ako vystrazne svetla, ventilator a podobne. Testoval niekto z profikov toto zapalovanie? Vynechavanie zapalovania Dobry den, mam postavene upravene zapojenie fojtika od znameho ktoremu funguje bez problemov. Mne ale hadze iskru aj pri vypnutom motore, zapnutom zapalovani do polohy 1 a spustenych napr. vystraznych svetlach. Skratka obvod vyhodnoti pokles napatia v sieti ako impulz z kladivka, zosilovac to zosilni, tvarovac "vytvaruje" a BU zopne a objavi sa iskra. Neviem prist na to, ako otupit obvod aby reagoval len na zopnutie prerusovaca v rozdelovaci. Stretol sa s tym niekto? Vymena filtr. kondu 220 u/16V za ine hodnoty nepomohlo, na ruke pred vyfukom sa objavuju nespalene kvapky zmesi. Skusal som obvod napajat aj externym zdrojom 12V so spolocnou kostrou s autom ale nepomohlo to... RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: jine amaterske zapalovani Toto zapalování vlastně žádným elektronickým zapalováním není, je to pouze odlehčení kontaktů... KU 605 nejsou vůbec vhodné tranzistory, pro toto popužití byly vyvinuty Darlingtony s malým úbytkem C-E v saturaci. Tranzistor nesmí v saturaci zůstat, protože se pomalu zavírá. Ale o tom jsem psal v článku... RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: jine amaterske zapalovani Jedna povedena konstrukce je napr zde http://www.jawamania.cz/a_technika/tr_zapalovani/tranzistorove_v.jpg KU 605 se hreje protoze bud neni saturovana nebo se ze saturace pomalu zavira. Navic zapopjeni postrada jakoukoli ochranu koncoveho tranzistoru a ten se casto prorazi - proste ulet, presto se to porad siri jako mor...... RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: jine amaterske zapalovani Nam tam pri provozu v "troube" delaly trochu problem i tyristory a diody. KT505 se nam zdal malo robusni a pri vysokych otackach se hral natolik az zustal sepnuty trvale, 3 amperova KT 714 nesnasela dost dobre velkou strmost narustu napeti na akumulacnim kondu, v troube nam spinala v prubehu nabijeni a zapalovani pak vynechavalo. Nejlepe se osvedcily KT 102 ktere byly urcene do radkoveho rozkladu TV a byly konstruovany na 16kHz a vysoke strmosti - buhuzel problem byl opet dostupnost. Vykonove diody bylo take lepsi dat "televizni", bezne 50Hz usmernovacky se hodne hraly. No, dnes se stejneho efektu - dostatecne energie v celem spektru otacek - vyrobne mnohem lacineji, popsal jste to presne, tady uz misto pro amaterske zlepsovatele skutecne neni. Optiku jsme take zkouseli, meli jsme opt. zavory z Tesly Blatna , LED + fototranzistor v plastovem blocku se zarezem pro pruchod clonky, ale neodhodlali jsme se to namontovat na trvalo, bali jsme se zapraseni, i kdyz v tom rozdelovaci moc prachu neni. Protoze na rizeni tohoto zapalovani staci jen kratke + pulsy a ostatni zaridi klopak v zapalovani,tak jsme davali odtrh kolem 0,2mm, kladivko pak lepe sledovalo vacku do vyssich otacek - to si ale davali "vysokootackovi fanatici", pro 5000 rpm vetsina kladivek nevibrovala se standartnimi 0,4mm, pokud nebyl v rozdelovaci mechanicky problem.S mechanicky vadnym rozdelovacem byl s elektronikou problem, i kdyz s civkou jakztakz chodil, zakmit kladivka pri sepnuti pustil do rozdelovace jiskru v momentu kdy palec byl mimo VN sberac a jiskra sjizdela nejsnadnejsi cestou, bud si vypalila cestu ve vicku nebo se prorazila indukcni civka uvnitr - ac se z nas do te doby zapalovanim nikdo vazne nezabyval, tak tohle nas dost vyskolilo. No staci aby byl k disposici obycejny osciloskop s pokud ma VN sondu tak tim lip, i kdyz ta se da improvizovat trubickou navlecenou na VN kabel civky.....pak je hned videt co jaka uprava udela. No, tak jsem si zase jednou pokecal, diky. RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: jine amaterske zapalovani Konda jsem dával vždy na 630 V. Když nebyly, což bylo dosti časté, tak se skládaly 4 ks 1uF/250 V... RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: jine amaterske zapalovani Uvedené zapalování je jediné normálně zveřejněné, které za něco stálo a dodnes má skvělé parametry. Co bylo později, byly většinou zhoršovánky právě díky nedostatečné součástkové základně a neznalosti principu zapalování. Co pomáhalo dost, tak náhrada kontaktů nějakou optikou, nic lepšího nebylo k mání, kdo se dostal k nějakému vn BUčku, tak měl lepší průběh jiskry a větší stabilitu energie v dlouhodobém horizontu, ale jinak nic, kdo měl čím měřit a věfděl jak na to, dokázal vymáčkout z cívky nějaký ten mJ navíc. Uvedené zapalování má výhodu ve změně zap. cívky v transformátor, neřeší se zde časová konstanta tak složitě. Já z upraveného zapalování s 555 těch 12 000 rpm a 120 mJ dostal docela bez problémů, ale chce to skutečně rychlé spínací tranzistory. Vnitřní ochrany Darlingtonů nikdo nebere moc vážně, navíc když mi nějaká vnitřní dioda odejde, tak vyhazuješ celý tranzistor, který může být jinak dobrý. Používám mezi kolektorem a bází buď Zenerku na cca 360 - 400 V, nebo transil na velký proud, je rychlejší. RE: RE: RE: RE: RE: RE: jine amaterske zapalovani Je to tak , ten kond musi snest aspon 250V AC trvale nebo jeste lepe impulsnich 500, kondy na 400V DC nevydrzi, ten vykon tam pridava ten transformator - cca 300us je na primaru indukcni civky zhruba 1/4 periody sinusovky ktera zabezpeci kapacitni jiskru a ionizaci, napeti na primaru indujkcni civky ale neklesne pod cca 24V ktere na nej dodava po dobu asi 1,5ms pomocne vinuti transformatoru(24V se pretransformuje na cca 2kV ktere postaci na udrzeni vyboje na zionisovanem jiskristi - to je pridavna energie, ale zjistit by sla s beznymi meridly jen neprimo). Mate pravdu s temi 12 000rpm , ale zase musite vedet jak na to. Kond se nabiji jednim impulsem ale energie toho pulsu se akumuluje primarne v indukcnosti transformatoru(stejny problem jhako nabijeni klasicke indukcni civky), je tedy nutne snizit primarni indukcnost trafa(vetsi vzduchova mezera) a zvysit impulsni proud. S ceskoslovenskymi soucastkami te doby to byl docela problem, na zapalovani ktere umelo 12000rpm bylo nutno dat do koncoveho stupne 2 KD617 (chteli jsme pouzit bezne prodavane typy). Delal jsem v dilne na opravu vojenskych radaru, meridlama i dalsim zarizenim jsme byli vybaveni dost slusne a presto se to muselo dost pracne odladovat, na auta jsme to dali az po 24hodinovem zkusebnim provozu , z toho 2 hodiny v mrazaku a 5 hodin v troube pri 50st celsia. O to vic me fascinuji lide kteri o tom teoreticky moc nevedi a doufaji ze podle navodu v AR nebo jinde postavi neco super a k tomu jeste lacino a bude jim to chodit mnohem lip nez original a na prvni pokus, bez jakehokoli mereni. Mezi motoristickou verejnosti koluji mnohem horsi systemy nez "Fojtik", ona klasicka civka spinana tranzistorem muze mit i lepsi vlastnosti naz kladivko, ale je treba zabezpecit rychle vypnuti(desaturaci - uvadite i ve svem rozboru, jeste lepsi je pustit do baze zaporne 4V -ale to je komplikace v zapojeni,)kondenzator ke kolektoru dat co nejmensi . Pak nastane problem co se stane pri poruse - vypadnuti fajfky ze svice - pri simulaci na stole se prorazi i tranzistor s 1500V Ucb, nez zatezovat integrovanou ochranu v tranzistoru je lepsi pouzit externi varistor na cca 500V. Ja osobnejsem se setkal s lidmi kteri meli "tranzistorove" zapalovani s KU606/607 na kterem se nedale udrzet ruka, a tvrdili, jak je to vyborny - tedy hlavne ten pocit ze maji tranzistor zapalovani. Pane Cech,osvetu vedete dost dobrou, ale nepoucitelnych je porad jeste dost.... RE: RE: RE: RE: RE: jine amaterske zapalovani Kondenzátor se musí použít typu MP, nebo pro impulzní provoz a nejtěžší podmínky. Jinak pokud je na kondu asi 360 V, je to uvedených cca 60 mJ a víc ani ťuk, žádná cívka další výkon nepřidá. Z tohoto zapalování jsem dostal úplně bez problémů 180 mJ, ale to jdou do háje svíčky a víčko s palcem. Pro zapalování benzínu je 60 mJ až moc a ostrý náběh napětí je vhodný pro starší typy motorů, kde se často zaolejovávají svíce a pro 2T. 60 - 100 mJ je vhodné pro LPG a hlavně zemní plyn. Ale jinak je to zapalování velmi rychlé, není problém točit 12 000 rpm, stačí jen zkrátit časovou konstantu prodloužení jiskry. RE: RE: RE: RE: RE: jine amaterske zapalovani ODTRH NA JISKRISTI SVICKY, ta civka byl preklep RE: RE: RE: RE: jine amaterske zapalovani Zapalovani z AR 10/79 jsem postavil s mensimi upravami. Upravy se tykaly kompenzace poklesu napeti pri startu(pri 12V napeti na C cca 350V, pri 8V napeti na C cca 400V). Provozovano na S120 cca 200 000km s jedinou zavadou - prorazenym akumulacnim kondenzatorem 1M/500V. Opalovani kontaktu prerusovace je prakticky neznatelne - pokud nejsou 12V kontakty zatizeny indukcnosti, tak se prenos materialu prakticky nekona. Energie jiskry je asi vetsi nez 60mJ, tech 60mJ je jen na kondenzatoru, s impulsem z trafa je vykon vetsi. Problemy - silne se opaluje palec rozdelovace, ubyva material elektrod svicek, neubyvaji kontakty ale ubyva material zdvihatka kladivka -normalne se ubyvani kontaktu a zdvihatka kompenzuje. Vyhody - jiskra je intenzivni a strma, odtrh na jiskristi civky jde nastavit i na 1mm(je omezen pevnosti vicka rozdelovace a indukcni civky), ihned po nastartovani jde motor i bez sytice, snadne starty i v zime.Stavet ho ale bez dobrych znalosti a lepsiho vybaveni(meric indukcnosti, osciloskop) je trochu loterie, navic je treba vyresit napajeni zapalovani pres pomocne rele nebo elektronickym ovladanim -zapalovani bere impulsne kolem 12A a to je pro cestu baterka-spinacka-zapalovani prilis velka parazitni indukcnost na ktere vznikaji solidni spicky. RE: Pomoc No jestli chceš opět objevovat Ameriku, tak se nejdříve podívej vo je všechno uvnitř rozdělovače a něco se o tom nauč... Co jsi napsal je nesmyslem již z principu, nic tím nezískáš, akorát větší náklady a hmotnost vozidla... Jestli se chceš do něčeho pustit, tak se inspiruj systémem MPI ve Feldě 1,3... ale nezapomeň udělat nějakým způsobem křivku odstředivé regulace, jestli víš co to je... Pomoc Prosím o pomoc. Elekronické zapalování trošku jinak…. Zde na Techwebu jsem našel návod na elekronické zapalování.Bouhžel je to „jen“ defakto odstranění kladívka.(Neříkám že je to špatný návod).To v žádném případě!!!Právě tento návod mě inspidoval k vymýšlení něčeho podobného.A pokut to autorovy nebude vaďit rád by jsem použil v mé konstrukci jeho el. schéma.Mohu? Tak a teť teorie: Původní zapojení elekroinstalace Škody 105-136 má hned několik nedostatků: 1)Asi jako hlavní je právě již zmíněné kladívko. a)Přes něj protéká veliký proud. b)Na jedno otočení motoru musí sepnout 4x (např. při 5000 ot/min tedy kladívko sepne 5 000x4 což se rovná 20 000 sepnutí za minutu). 2)Dalším nepříznivým faktorem je palec v rozdělovači.Přes ten prozměnu jde již vysoké napětí z indukční cívky a kdo má průhledé víčko tak sám vyděl co se v něm děje…Taková menžší bouřka:o)Ta kvalitě jiskry jistě nepřispívá.To je právě ten problém na který jsem se zaměřil. 3)Dalším faktorem je opotřebení mechanických dílů.Nejrůznější vůle kvalitě také moc nepřispívají. A co s tím…? Zahodit!!!V době elekroniky za pár kaček mechanice odzvonilo.Mám jistou teorii.Má představa je snímat přímo polohu klikového hřídele.Stačil by kulatý plech s jednou dírou.Na druhém držáku by byli umístěny po 90 stupních optočleny.Otočil by li se plech dírou v zorném poli optočlenu optočlen vyšle signál elekronickému zapalování.Elekronické zapalování indukční cívce a z té by šlo vysoké napětí přímo na svíčku.(tím se odstraní problémy s palcem v rozdělovači). Výhody Nevýhody Odstranění veškerých ztrát. Nutnost 4 zapalování a 4 cívek. Tak a teť ten základní problém s ketrým si nevím rady: Rozdělovač má podtlakovou membránu která pootáčí kroužkem na kterém je kladívko nebo nějaký optosnímač atd.Podle typu zapalování.Nevím jak imitovat tuto funkci.Nenapadá Vás někoho něco?Přinejhorším budu muset tuto membránu použít a udělat držák s optočlrny otočný a připojit táhlo od potlaku k pohiblivé části.Kdyby Vás napadlo něco jiného nebo s tím měl někdo zkušenosti prosím pomozte…….Helpppppppppppppppppppppppp.Díky Fojtik Myslim si, ze vymyslet uz vymyslene je naprosto zbytecna ztrata casu a tak souhlasim s p. Cechem ze je lepsi dat do S 105/120 radsi zapalovani z Favorita s upravenymi regulacemi. Ve sve dobe toto zapalovani mozna mohlo mit cenu delat, dnes je lepsi koupit za par stovek lety proverene favoritacke zapalovani z vrakoviste. Mam dotaz- kde bych sehnal nova perka do rozdelovace do S120, Favorita a TAZ 1203/1500, nejlepe nekde Praha a okoli?Poradte mi nekdo, prosim. Diky Petr ETZ + cievka Favorit Uvazujem o zastavbe zapalovania z ://www.tuning.cz/ladaauto/clanky.html resp. z casopisu Udelej si sám 62/87 v kombinacii s cievkou z Favorita, neviem ako prepracovat koncovu schemu k cievke dalsia konstrukcia ETZ na strankach http://www.tuning.cz/ladaauto/clanky.html je naskenovany clanok Elektronické bezdotykové zapalování z casopisu Udelej si sám 62/87 kde je popisane EZ vlastnej stavby sice na Moskvich, ale ako autor pise po zmene rozmerov aj na ine druhy aut s kontaktnym zapalovanim RE: Zapalování s 555 Prosil by som o zverejnenie schemy, diki RE: Zapalování s \"prodlouženou jiskrou\" Prosil by som o zverejnenie schemy, diki RE: Zapalování s \"prodlouženou jiskrou\" V ktorom rocniku, cisle bol navod na zapalovanie s predlzenou iskrou publikovany? RE: RE: Zapalování s \\\"prodlouženou jiskrou\\\" Ako presne postupovat pri zastavbe cievky z Favoritu do VAZu 2105, je mozna kombinacia Favoritovej cievky a zapalovania s predlzenou iskrou a skrytym vypinacom? RE: VAZ2105 Já používám fojtíka,mám to tam už 50tkm,kontakty se neopalujou ani se nemění odtrh,startuje to na první pokus,svíčky vydrží na LPG 20tkm,a oproti klasice je ten motor živější,párkrát jsem zkoušel cvičně přepojit na klasiku a rozdíl je znát. Kdo si chce dát bezkontakt,origoš Lada rozdělovač s Hallovou sondou se prodává ale stojí dvojnásobek kontaktního (cca 2tKč),vhodný spínač i cívku by neměl být problém sehnat na vrakáči.Hodně aut používá zapalování s Hallovým snímačem .Ale nestálo by to 200 Kč jako fojtík,a v případě poruchy by taky asi nestačilo přepojit tři dráty a frčet dál. RE: Zapalování s \"prodlouženou jiskrou\" Čistota svíček není daná typem zapalování, ale stavem motoru, tedy kvalitou spalování a minimálním průsakem oleje do spalovacího prostoru. ------ Pro VAZ všech typů (do modelů s katalyzátorem, které by mělo mít elektronické zapalování) je vhodné zapalování induktivní, tedy s kontakty a cívkou, nebo lépe s elektronickou podobou tohoto zapalování. Pro rozdílnost v mechanickém provedení není možné tam použít zapalování z Favorita přímo, ale pokud se vyrobí dobrý elektronický spínač, dá se použít cívka z Favorita a původní rozdělovač. Nejlépe je využít dílů z posledních typů VAZ 2105 - 07, které měly zcela jistě zapalování elektronické (ale nevím jak to tam bylo dělané, takže přesné řešení nevím). VAZ2105 Zdravim Vas, aky typ zapalovania by bol navhodnejsi pre VAZ2105? RE: RE: RE: RE: jine amaterske zapalovani Siel by tento typ zapalovania aj do VAZu 2105? Zapalování s "prodlouženou jiskrou" Zapalování "Fojtík" je v podstatě jen výkonový spínač posilující kontakt v rozdělovači. Já jsem použil zapalování s prodlouženou jiskrou, které vyšlo v časopise Udělej si sám někdy v roce 1984. Pro zapálení jiskry používá výboj z kondenzátoru (300V), pak po dobu 1,2 ms napájí cívku 24V. Mám ho namontované necelých 7 let (co mám Š105 loni předělanou na Š120). Je pravda trochu složitější (nedoporučuji začátečníkům v elektronice) ale jiskra je mnohem bohatší a maximální výkon jiskry je už při 6,5V (s menším výkonem od 4,5V). Svíčky jsou i po 20000 Km čisté. Opalování koptaktů se mi zatím nijak neprojevilo. Zatím jsou jako nové. Všem doporučuji, není problém jej upravit i pro bezkontaktní rozdělovač. Z Fáva je to nej Jen tak jsem peletěl ten článek a je pravda pravdoucí,že zapalování z Fáva je vždy lepší než nějaké inovace či vylepšení "kontaktního!" zapalvaní.Právě včera jsem to bezkontaktní zapojil do svého Rapida a je to supr.Všem vřele doporučuju do toho zainvestovat.Mě to přišlo na cca 1700,- a to mám ETZ(480,-) i rozdělovač(1200,-) nový. Škodovkářům zdar. RE: el.zapalování A co tak ji nejdříve řádně seřídit? el.zapalování nevíte kde bych sehnal podrobný návod jak sestavit elekronický zapalování?jsem zacatečník v autech.mám 105L a chtěl bych jí trošku oživit,docela žere ,a i když jí rostáhnu tak netáhne.předem díky .fanda škodáren RE: Zapalování „Fojtík“ podruhé Fojtíka jsem měřil a porovnával s kontaktním a elektronickým zapalováním a protože jsem naměřil, nemám toto zapalování rád. Pokud pečlivě článek o Fojtíkovi přečteš, najdeš tam i vysvětlení proč. Trabant nemá rozdělovač, každý válec má vlastní kontakt a zapalovací cívku, proto se bude zapalování chovat jinak, než u čtyřdobého čtyřválce. Fojtíkovo zapalování má díky použití tranzistoru a menšímu kondenzátoru konstantní rychlost zániku primárního proudu, tím se zvětší strmost čela sekundárního proudu a tak u dvoutaktu, který trpí na úsady na elektrodách svíček, bude přeskok jiskry lepší, podobně jako je to u kondenzátorových zapalování, přestože energie jiskry bude menší. Protože u Trabiho je cívka zatížena polovičním počtem jisker, ve vyšších otáčkách má dostatek času na slušné nabít a tak budou provozní parametry v tomto režimu lepší. Náhrada kontaktů bezkontaktním snímačem je správný počin, jestli jsi těch článků přečetl více, tak jsi jistě zjistil, že považuji kontakt za omezující prvek. K elektronickému zapalování - přečti článek Zapalování, kde jsem se k tomu vyjádřil. Pokud něco není jasné, pošli dotaz na můj mail. Zapalování „Fojtík“ podruhé nedalo mi to,četl jsem zas nějaké články a musím uznat,že zde jsou dobré názory na všechny možné věci. Autor článku (Jiří Čech) k Zapalování "Fojtík" má dost věcí v malíku a má moje uznání. Nemyslím si o sobě, že toho hodně znám atd. Ale stejně mi něco říká,že zapalování má po vyladění více kladů než "klasika" dost tomu dává bezkontaktní snímání. Nechci vůbec rejpat,ale chtěl bych docela vidět popis jak má elektronické zapalování vypadat a všechno nastavení (jaká cívka,zapojení zapalování,snímač,nastavení úhlu sepnutí....) od pan Jiřího Čecha. Ať se tedy pokusí něco navrhnout a sestavit,protože o tom má opravdu hodně informací. Reakce na Zapalování „Fojtík“ Ahoj všichni Škodovkáři, nečetl jsem všechny odpovědi a reakce na tento článek,ale každopádně,zapalování jsem si udělal již dříve. Trochu se vrtám (již od mala)v elektronice a nyní studuji vešku.Mám TRABANTA,používám klasické 12V zapalovací cívky a zapalování jsem doma "na stole" odměřil a řádně nastavil dle katalogových údajů od výrobce koncového tranzistoru a pana Fojtíka, dále jsem upravil pár součástek dle pozdějšího měření a zkušeností. Na Trabantu mám udělané optické snímání (nepoužívám kladívka) - infra LED + fototranzistor. Zapalování jsem nainstaloval do TRABANTA. Motor jde a to dost podstatne od spoda. Pokud mu dám "kotel" tak na 1 hrabe, na 2 stále hrabe a občas si prohrábne i na 3 rychlostní stupeň. Upozorňuji že motor je sériový,bez jakých koliv úprav,karburátor je přiškrcený,protože auto jezdí každý den!!!!!!!! A taky to méně kouří. Já nevím,ale četl jsem že tohle zapalování moc lidí nemá rádo,ani autor článku!!! Proč??? Napřed hledejte chybu u sebe, než dělat ukvapené závěry,že zapalování je vlastně na nic................. Schema upravy Fojtika Pred 4 rokmi som robil zapalovanie od Ing. Fojtika do Maruti 800. Je to trojvalec, vyrabany licencne v Indii, vybaveny kontaktnym zapalovanim. Nerobil som to za ucelom zvacsenia iskry, ale z nutnosti, pretoze kontakt sa pravidelne po asi 1000 km doslova zodral, a majitel bol z toho zufaly. Vyrobil som opticke snimanie z IR diody a tranzistora, doteraz to stale vynikajuco pracuje. Cievku som ale nechal povodnu. Teraz som sa prave docital v clanku Zapalovanie o nutnosti pouzit zapalovaciu cievku pre el. zapalovanie a bud pouzit L482, alebo prerobit koncovy stupen Fojtika podla schemy, ktora by mala byt v uvedenom clanku. Z precitaneho tusim ako by to malo byt, ale pre istotu by som to rad pozrel. Mohol by mi to niekto poslat, alebo napisat, kde sa to da stiahnut? Dakujem! Miro Liptak RE: RE: RE: RE: RE: Zapalování s 555 Zajímavé, já s 742/136x a origo zapalováním z Fa na rovině v jednom člověku víc než skutečných cca 150 km/h nejedu... Zahodím to a koupím stodvácu... RE: RE: RE: RE: Zapalování s 555 Jo. Mám to. Ještě jsem zapoměl dodat, že s tímto zapalováním jsem udělal s nijak jinak upravenou Škodovkou 120 L na standard čtyřkvaltu 167 km/h v pěti lidech na rovině. S odpojeným zapalováním 150 km/h. Samozřejmě jsem pokaždé nastavil předstih i směs a v obou případech použil benzín Natural 95 s benaditem. PS: Zkus si taky s tímto zapalováním zajet na emise. Myslim, že rozdíl poznáš hned. RE: RE: RE: Zapalování s 555 Jak se to dělá jsem popsal v článku Přestavba zapalování, stačí si to jen najít. RE: RE: Zapalování s 555 Tak si zkus seřídit u Fáčka předstih bez stroboskopický lampy doma na koleni. Když máš pomalou změnu magn. pole v rozdělovači při pomalém otáčení motoru ráčnou, zapalování nepošle impuls do cívky a tím pádem není ani jiskra. RE: RE: RE: Zapalování s 555 PE = Praktická Elektronika, to PA je špatně, šlo o přehmat, omlouvám se. Uvedený článek je v 7/2003. RE: RE: Zapalování s 555 Co to je PA ? RE: Zapalování s 555 Žádné z uvedených zapalování nedosahuje kvalit zapalování z Fa. V červencové PA vyšla vůbec nejhorší hrůza, která je sice určena pro motocykly a řeší i regulaci předstihu (což považuji za plus, až na špatný výpočet hodnot), tam je vidět, že dotyčný sice umí dobře programovat, ale o zapalování neví vůbec nic. Koncový stupeň je odpudivá ukázka toho, jak se to nemá dělat. Zapalování s 555 Já jsem vyzkoušel už tři typy zapalování, ale nejlepší se mi jeví zapojení od p. Stříteského z A/6 r. 92 s časovačem 555. 555ka odstraňuje jev několikanásobného spínání během jednoho klepnutí kladívka a to hlavně ve vyšších otáčkách. RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Komentáře Slitiny používá konkurence Densa, Denso jede na prakticky čisté iridium, ale o tom by se musel napsat zase dlouhý článek. RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Komentáře ...no a proto to není čisté iridium, ale jakási slitina. RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Komentáře Spojil jsem se přímo s dovozcem Densa a sděluji následující - SK20BR11 skutečně vydrží 100 000 km, ale tuningové iridiové svíce jsou na 20 000, maximálně 40 000 km. Neplést si platinu s iridiem, každý materiál se chová jinak. Není pravdou, že je zapotřebí zvlášť výkonné zapalování, potvrdil mi moje slova, že příliš vysoká energie jiskry snižuje životnost svíčky. Iridiové svíce pro přímý vstřik se vyrábějí ve třech variantách - 100 000, 120 000 a 200 000 km, ovšem v Evropě je problém s velkým obsahem síry v palivech, proto se asi 200 000 km nedosáhne. Problematika iridiových svíček je v technologii, iridium má vysokou teplotu tavení a velmi špatně se zpracovává, každý to neumí. RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Komentáře Kde jste nasel oficialni udaje o zivotnosti ? Ja mam v oficialnim manualu k autu asi nejaky nesmysl? Kazda platinova svicka (snad i ve felicii MPi) ma vymnenny interval 60k km, iridiova by mnela vydrzet vice. Delaji se v provedeni Denso power s 0.4mm tlustou stredni elektrodou pro tuningove pouziti a take s 0.7mm tlustou elektrodou, dvema bocnimi cisticimi a platinovym doskokem, ty maji prodlouzeny interval vymneny na 100 000km (napr. typ SK20BR11). RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Komentáře Iridiová Densa mají oficiální životnost 20 000 km. O přímém vstřiku bude také článek. RE: RE: RE: RE: RE: RE: Komentáře ale jde, svíčky vydrží, protože jsou Iridiové (Denso Iridium Power). Mitsubishi opravdu prodalo patenty např. PSA. RE: RE: RE: RE: RE: Komentáře Nikdo od Mitsubishi patenty nekupoval, každý výrobce se snaží podle svého uvážení pokaždé jiným způsobem. U GDi atd. se používá katalyzátor odlišné konstrukce, problémy s dosažením předepsaných hodnot emisí ale trvají stále. O žádný extrémní výkon zapalování nejde, rychle by odešly svíčky. RE: RE: RE: RE: Komentáře Taky se připojím. Slyšeli jste někdy o MSD zapalování? Je toho plná amerika, používaj to závodníci a dragstry. Z principu je to kapacitní zapalování s opakováním jisker, speciální cívkou atd. Ta fima na tom vydělala balík. ad. ...... níže uvedené rčení, že katalyzátorové motory nepoužívají chudou směs není pravda. Od roku 1995 motor Honda Civic 1.5VTEC-E jezdí na chudou směs až do 1:22ti, motory GDI od firmy Mitsubishi spalují chudou směs až do meze 1:45. Mám zkušenost s Carismou 1.8GDI, používají speciální svíčky od NGK za 985,-Kč kus, s iridiovou elektrodou a odtrhem 0.6-0.8mm. Na zapálení chudé směsi je opravdu potřeba extrémní výkon a naprosto přesné časování. V evropě všichni významnější výrobci nakoupili patenty od Mitsubishi, takže se s chudou směsí asi budeme potkávat stále častěji. (zatím používají přímý vstřik se stech. poměrem kvůli sirnatému benzínu) RE: RE: RE: Komentáře No a to je ten problém, větší odtrh kontaktů... RE: RE: Komentáře Tak ztraty na kontaktech by mohly byt rovny polovine napeti meknuti materialu kontaktu. Ten prenos materialu je typicky pro SS obvody, zpusobuje to el. oblouk, chtelo by to vetsi vzdalenosti kontaktu aby napeti na obloku bylo vetsi nez napeti zdroje. RE: RE: RE: kritika Jak vidět, nečetl jsi článek Zapalování, kde je popsán rozdíl mezi kontaktními a elektronickými zapalováními. Rozdíl není v zapojení elektronik, ale v zapalovací cívce, ta určuje dosažitelnou energii a ne nějaký tranzistor nebo dioda. Rozdíl v koncovém stupni je velmi výrazný, zkus k Fojtíkovi připojit cívku z Favorita, jak se bude zapalování chovat. Jak vidět, začínám se stávat přeborníkem v házení hrachu na zeď... RE: RE: kritika Jo jednoduchý to není ale mě to přesto funguje a bez problémů a dokonce si hodnoty podle grafů jsou téměř identické. Asi se stal zázrak pane!!!!Nebo mi to vysvětlíte jinak???Říkám nemůžu si stěžovat.Jinak originál Favorit zapojení je téměř to samý co fojtík(takže nevidim rozdíl).Takže dál kupujte zapalování z vrakovišť.To je rozumná investice:-)))) RE: RE: RE: jine amaterske zapalovani Našel jsem to - v AR 10/1979 na str. 385 je článek ing. Valenty "Zapalovanie s dlhou iskrou". Jde o kapacitní zapalování s drobnou úpravou, kdy se po prvním výboji nechá nějakou dobu (do 1,7 ms) ještě protékat zapalovací cívkou proud. Jde o převzaté zapojení podle patentu H. Everdinga, upravené na tehdejší tuzemské součástky. Zapalování podle zobrazených průběhů na osciloskopu kombinuje typické vlastnosti kondenzátorových a induktivních zapalování, tzn. strmý nárůst čela impulzu a dostatečnou délku jiskry. Udávaný výkon 60mWs (= 60 mJ) je prakticky optimální a odpovídá zhruba dnešním elektronickým zapalováním. Ovšem pořád je ovládání řešeno pomocí kontaktů. V článku je i plošný spoj a popis výroby transformátoru. Kdo má zájem se s tím vinout, může toto zapalování použít, je každopádně o 500% lepší, než Fojtík. Při srovnání se zapalováním z Favorita je toto výrobně složitější, výkonově shodné a ty kontakty... Ovšem malá úprava vstupní části a je možné použít rozdělovač z Fa. Uvedené zapalování bylo od věci v sedmdesátých letech, kdy u nás nebyly vhodné vn tranzistory dostupné. RE: RE: jine amaterske zapalovani Kapacitní zapalování má svoje plus i mínus. Klady a zápory jsem popsal v článku Zapalování. Zkušenost u T 613 je asi taková - kluci zkoušeli dát místo originálního tyristorového zapalování spínač a cívku z Fa, rozdělovač zůstal původní (je bezkontaktní). Na emisích byly výsledky výrazně lepší, ovšem problém byl jinde - Tatra je osmiválec a tak nad 3 500 ot/min začalo zapalování zlobit, nad 4 000 ot/min se motor prakticky nepodařilo dostat. Omezujícím faktorem je zde zapalovací cívka, která má příliš dlouhou dobu plnění pro toto použití. Zatím jsem zaúkoloval jednoho známého, aby vše opět vyzkoušel s cívkou, která se používá u vstřikového provedení T 613 (Lucas DB 198), mělo by to fungovat lépe. Až budou výsledky, dám vědět. --- Zapalování s prodlouženou jiskrou - někdy okolo r. 1977 - 9 něco takového vyšlo v AR, musel se vinout přídavný transformátor. Vzpomínám si na ně jen matně. Zapalování jistě fungovalo, prodloužená doba jiskry zabezpečila zapálení směsi prakticky vždy. Ve své době to asi o něčem bylo, ale dnes je výkonově překonáno. Jestli se mi ten článek podaří najít, podívám se na něj a ozvu se. --- K emisím obecně - měří se emise na volnoběh a na tzv. zvýšený volnoběh, to znamená v režimu, kdy ještě není v činnosti hlavní systém I. komory. Emisní limity se při aspoň trochu slušném karburátoru dají splnit vždy, protože jsou relativně vysoké (platí vždy ty, které byly v platnosti v době výroby vozidla). Není problém u "M" se dostat na hodnotu 0,1% CO, ovšem problémem je se s tak seškrceným volnoběhem rozjet. Pokud zapalování zajistí zapálení směsi ve všech válcích, celkem nezáleží na typu, na volnoběh jsou tlaky minimální a bohatější směs kapacitní zapalování dobře zapaluje. Vyzkoušet rozdíl se dá přepnutím na klasiku při stejně seřízeném karburátoru na emisní kontrole. Kapacitní zapalování používá SAAB, ovšem u katalyzátorových motorů se chudá směs nepoužívá. RE: Komentáře Bateriove zapalovanie si samo cisti kontakty, hoci za tu cenu ze ich opaluje. Tranzistorove zapalovanie obcas prestane fungovat len preto ze kontakty naraz nespinaju len preto ze je medzi nimi nejaka blba spinka ktoru bateriove zapalovanie spolahlivo roztavi alebo spali. Druhy problem je ze bezne pouzivane tranzistory byvaju vykonovo poddimenzovane, takze sa radi preslahnu, su citlive na kazdu blbost, ich chladenie je diskutabilne, kamos mi raz urobil zapalovanie ktore kolabovalo pri vonkajsich teplotach nad 30 stupnov. Vykon ani spotreba ani rovnomernost behu sa tym nezlepsi ale spolahlivost auta ide do kelu. Vacsina veci ktore nevymysleli v AZNP a ktore si pridate na auto je len potencialny zdroj problemov. Najlepsi vysledok ktory sa da dosiahnut montazou amaterskeho (a mnohych kupenych) elektronickeho zapalovania do S100 - S130 je ze to bude fungovat tak ako predtym. Vela stastia. RE: jine amaterske zapalovani Tohle by me taky zajimalo, jestli to teoreticky muze pomoci. shodou okolnosti jsem od znameho dostal kdysi pry tyristorove zapalovani temer gratis. Pocitove se mi ten motor zda mozna trosku pruznejsi v sirsim spektru otacek, ale jestli selvykon nahoru nebo spotreba dolu nedokazu posoudit, ale fakt je, ze na emisich jsem vzdy dost pod limitem, coz je otazka, jestli je to zpusobeno prave tim zapalovanim a ne treba novym karburatorem. jine amaterske zapalovani A co ruzna zapalovani s tyristory ? A predevsim zapalovani "s prodlouzenou jiskrou" ? RE: Komentáře Ztráty v na kontaktech - správná poznámka, ale když o nich mluvíš - kolik činí? -- Spínání stejnosměrného napětí - kolik těch napečených kontaktů Ti mám donést ukázat? -- Odrušení - to nemyslíš vážně! Co se odrušuje - kontakt, nebo vn část? Komentáře 1) Energie jiskry - při vaší úvaze jste nějak pozapomněl ztráty energie akumulované v cívce výbojem mezi kontakty přerušovače. 2) Spínání stejnosměrného napětí - není to problém, protože ve spínaném obvodu nenaroste napětí na takovou mez, aby při odtrhu došlo k ionizaci prostoru mezi kontakty a zežehnutí oblouku. V praxi jsem ještě neslyšel že by někdo s takovýmto zapalováním zlikvidoval přerušovač. 3) Nějak jste pozapoměl zmínit výhodu odrušení je aj nieco ine Toto zapalovanie nieje zle ale som vyzkusal zapalovanie z Favorita do Skody 120.Ide to spolahlivo a bez problemov.Doporucujem aj ostatnym. RE: RE: zapojeni BU931 OK uz je to vsechno v poradku.mel jsem spatne zapojeni tranzistoru.zapojil jsem to podle vyrobce,ale ono to bylo blbe.ted to slape.diky RE: RE: zapojeni BU931 tak hele.o elektronice neco vim.ale zmatlo me zapojeni podle Datasheetu od vyrobce.podle neho byl totiz na obalu tranzistoru emitor.a jak jsem meril,porad to nesouhlasilo (vnitrni odpory a dioda).takze jsem skusil to zapojit "klasicky" (obal kolektor)a ted funguje to perfektne.....kazdy prece dela chyby,ty ne????????????? RE: zapojeni BU931 Jezisi Kriste, kdyz nic nevis o elektronice, tak se do toho nevrtej !!!! Za ty 3 kila si kup radsi ucebnice, udelas lip... V autech a elektronice se fakt dneska vrta kazdej... A ze si takhle nevyvoperujes doma amatersky slepak... RE: zapojeni BU931 Bud se mohl "upect nadmernyn" ohratim v dusledku neodvedene vykonove ztratou. Zahrejva se hodne? Nebo odesel "napetove", mozne zejmena tehdy kdyz nemas zapojene/spatne zapojene/zniceme ochranne zenerky, ketre tranzistor v pripade nadmerneho kolektoroveho napeti otviraji a tim ho snizuji. Dost by napovedel oscilogram kolektoroveho napeti. Jak se chova ten odesly tranzistor? - vodi stale - tj. nejde zavrit nebo naopak nejde otevrit, nebo je jen lidove receno "nakopnuty"? Transil bych nedaval, zenerky funguji dobre - zapojuji se podle schematu, jak Fojitkova, tak Favoritiho..... zapojeni BU931 jak mam zapojit BU931???ted delam koncak podle schematu a uz mi odesel druhy tranzistor (3kila v haji!!!!).v cem je chyba?je mozne,ze pokud jsem to zapojil blbe,ze odesel??a jak se zapojuje transil mezi bazi a kolektor?poradi nekdo,pane Cech ?.... RE: RE: RE: RE: RE: První chybou ... Konečně rozumná řeč... Akorát regulační křivky jsou u Fa a 742 natolik odlišné, že důležité jsou. Malý předstih způsobuje dohořívání benzínu při expanzím zdvihu, podpalují se výfukové ventily, klesá výkon a zvyšuje se spotřeba. Přímá náhrada Fa do š 105 také není možná, křivky jsou sice přímkami, ale každá má jinou velikost a sklon. - Snažím se tu už delší dobu vysvětlit, že elektronické zapalování s kontakty je šlápnutím vedle, zkoušelo se to u velkých výrobců a nakonec to nikdo do sériové výroby ve velkém nedal, byl to jen přechodný vývoj v padesátých a šedesátých letech. Elektronické zapalování musí být řešeno jako kompletní systém od rozdělovače až po cívku. RE: RE: RE: RE: První chybou ... Prax ukazuje, ze na 1xx najlepsie funguje to co tam vyrobca vymyslel. Mal som v aute viac tr. zapalovani roznych konstrukcii a vzdy to skoncilo poruchou alebo nespolahlivostou. Z cca 10 pripadov montaze tr. zapalovania ani jeden kus nemal ziadne jasne vyhody. Ja by som, ked uz, pouzil favoritacke zapalovanie a miesto upravy charakteristiky rozdelovaca mozno zlahka dvihnut kompresiu. Rozdiely v charakteristikach rozdelovacoch su malo vyznamne. Mam skusenosti s roznymi kombinaciami rozdelovacov a motorov od S1000MB az po S130 a vzdy to po vymene (zasadne za novsi typ) fungovalo aspon tak dobre ako predtym. Dolezitejsia ako charakteristika je dobry mechanicky stav rozdelovaca. RE: RE: RE: První chybou ... S cívkou a jejím oteplením bych si zase hlavu nedělal, provozoval jsem ji takto dost dlouho včetně dlouhých stání na křižovatkách. Když se podíváš na konstrukci cívku Fa a s předřadným odporem, prakticky je vyzařovací plocha tepla stejná a u Fa je větší proud, i když "obráceného" charakteru - se zvyšujícími otáčkami je doba sepnutí delší. Každá cívka se hřeje, navíc je ohřívaná teplem motoru. RE: RE: RE: První chybou ... Konečně slovo o něčem... RE: RE: První chybou ... "Proud 3,5 A je nutný z důvodu životností kontaktů, pokud použiji tranzistor, velikost proudu mne nezajímá." A co cívka? Nebude se přehřívat? Podle normy musí cívka snést trvalý proud 3,5A po dobu 3 hod.Co se stane,když bude proud větší? (bez odporu činí cca 5A) A u Fojtíka je "úhel sepnutí" dost velký,zejména v nižších otáčkách,i s odporem se cívka hřeje,není horká ale teplá ano,teplejší než u klasiky. RE: RE: První chybou ... Jeste bych to rozsiril o to, ze zas nema cenu cpat do civky extremne velke proudy, protoze W=1/2*L*I^2 plati pouze za predpokladu L=konst. Coz, protoze L=f(i) - nebot permeabilita je funkci intezity mag pole, je pravda pouze do urcite vclikosti proudu. Az bude trochu casu zmerim, jak velke proudy ma jeste smysl do obou typu civek cpat. RE: RE: RE: RE: První chybou ... Sorry, predchozi bylo odpovedi Rastovi RE: RE: RE: První chybou ... Ano muzes (pokud vim, v CR se ceny jednotlivych jetych dilu pohybuji v radu stovek kc a celek kolem 1000 kc) a pokud neupravi regulaci (zminil se tu o tom JC a jiste Ti rekne jak presne na to) taky mu to pojede - vyzkouseno - ale nebude to ono. O montazi zapalovani z FA do S120 je tu v sekci "Motor" clanek "Elektronické zapalování použité z vozů Favorit do Š105-Rapid" z 22.10.1999 (4. od konce) od Chipmena RE: RE: Chyba? Kapacitni jev D4 a D5 se mi v zapojeni s IGBT projevil a byl velmi dobre pozorovatelny, ale zapojeni bylo odlisne - vzhledem k "napetovemu" ovladani IGBT. Nicmene myslim, ze i v zapojenich s BUxxx, ktera nemaji odpor mezi bazi BUxxx a zemi, bude tenhle jev pozorovatelny. Ale na funkci nebude mit valny vliv. --- Pokud jsem se zminoval o "dobe sepnuti" u Favozapu vyjadroval jsem se o ni v !relativnim! vztahu k dobe otacky - Tsep/Tot s otackami roste. --- Do Fojtikova zapojeni bych favocivku necpal ani pri dodatecnem zapojeni proudoveho omezeni, ztrata cca 70W za nizkych otacek je v dobe, kdy lze spinani realizovat se spinacim prvkem temer a nebo uplne bez chladice je dost udesna. --- V zapalovacich listach, aspon tech co jsem videl, nic typu BUxxx neni, kdo by se tam tahal se temi spinacimi proudy velikosti 200-300mA. --- Co se tyce dostupnotsi soucastek - to je problem, nove typy soucastek, jsou v obchodech typu GM apod. celkem spatne dostupne, az na vyjimky, tam maji same fosilie. RE: RE: První chybou ... super takze mozem predat komplet zapalovanie so stareho FA, niekomu kto ma skodovku .... skvele RE: První chybou ... Ano, to sice v článku píše a jen tím dokazuje to, že nerozumí zapalovacím soustavám. Proud 3,5 A je nutný z důvodu životností kontaktů, pokud použiji tranzistor, velikost proudu mne nezajímá. - Rasťo: záměna Š 120 za Fa je svým způsobem provozně paradoxní, při částečném výkonu v otáčkách okolo 2000/min jsou vlastnosti regulací zhruba stejné, ovšem při plném výkonu je předstih malý, porovnej obě křivky odstředivých regulací. RE: Chyba? Tak popořádku - když něco Čech napíše, hned se vyrojí spousta oponentů, kteří (až na vzácné výjimky) mají pouze povrchní znalosti a na základě svých subjektivních zkušeností hodnotí. Také kolikrát článek jen přeletí očima a přehlédnou důležité detaily. Varianty zapalování rozdělovač - ETZ z Fa a k tomu cívka s předřadným odporem jsou na denním pořádku a přestože je jiskra výrazně horší než u klasického zapalování, nikomu to nevadí a každému je takové řešení doporučováno. - Kontaktní zapalování mi chodilo do 7 000 ot/min, ovšem rozdělovač neměl jakoukoliv vůli a i převod od ventilové vačky vůli nevykazoval. Jakmile se nějaká vůle objeví, dochází k rotačnímu rozkmitávání vačky, která ovládá kontakty a v tu ránu je zle. Kontaktní zapalování s jedním rozdělovačem se vyrábělo i pro osmiválce a počet sepnutí odpovídal až 12 000 ot/min u čtyřválce, ovšem k tomuto zapalování byla jiná indukční cívka. Problém kontaktů je jinde, ne v počtu sepnutí za min. Omezujícím faktorem je schopnost spínat dostatčně velký proud v tomto režimu (protože kontakty musí být lehké, musí být malé a tedy velikost styčné plochy vychází nedostatečná). Jinak souhlasím s tím, že je lepší jakýkoliv bezkontaktní systém už jen z hlediska životnosti a přesnosti spínání, o tom také v článku nepřímo píši (také si toho nikdo nevšiml). Podobné zapalování s cívkou Fa jsem postavil několikrát a vždy se mi kontakty opalovaly výrazně více, než u klasického zapojení. Po asi 5 000 km jsem brousil a za další 3 000 km kontakty letěly do popelnice, zkoušel jsem dokonce i pouhé 2 mA bez viditelného úspěchu. Saturační napětí na odporové zátěži je něco jiného, než v zátěži indukční, nejlépe je si vše prohlédnout na osciloskopu. Odpor 180 Ohm jsem zkoušel také a nárůst proudu byl velmi pomalý, teprve se zvyšujícím se proudem báze se křivka proudu napřimovala. Odpor 56 (68) Ohmů doporučuje výrobce BU 921 (Siemens) ve svém historickém zapojení, bylo kdysi zveřejněno v modrém AR. Pokud se podíváte na zapojení L482, je tam také budící proud přes 150 mA. Dioda D6 - podle katalogu ji má každý z uvažovaných tranzistorů. BU 921 - 941 jsou tranzistory lehce dostupné za nízký peníz a pokud nemám extrémní nároky na otáčky, proudy atd. není důvodu jich nevyužít. IGBT jsou jistě tranzistory na vyšší úrovni, dokonce je vyvinuta speciální řada pro elektronická zapalování, ale zatím jsem je běžně na trhu (v obchodě) neviděl a určitě jejich cena bude vyšší. - Výkonová ztráta je sice vysoká, ale platí pro volnoběh, se zvyšujícími se otáčkami klesaá, v případě použití cívky z Fa je možné prodloužit uvedený čas 1,8 ms a použít omezovací odpor o kapku větší, kdy proud dosáhne jen 5 A. - Doba sepnutí u Fa je zhruba konstantní, ovšem doba (čas), ne úhel sepnutí, ten se mění se zvyšujícími se otáčkami - to pro ty, kteří se v tom ještě moc neorientují. U bodu 4 jsem popsal jak nedostatek, tak i klad, takže nevím o co zrovna kráčí. - Kondenzátor jsem zkoušel použít i vynechat, pokud je zapalování v dobrém stavu, špičky se negativně neprojevily. Problém nastane v případě, že některá svíčka nepálí a energie se nemá kde vybít, potom tam nabíhá hodně pře 400 V, z tohoto důvodu tam jsou uvedené Zenerky, toto provedení uváděl už Siemens. (Kapacita Zenerek je vůči kapacitě všeho ostatního zanedbatelná, teoretická poznámka je sice správná, ale prakticky ničemu nevadí. Spočítej si okolní proudy.) Psal jsem, že je třeba vyzkoušet, ne že se má za každou cenu odstranit. Rychlost rozpínání BUček je pro zapalování dostatečná, zde není důvod extrémní rychlosti, vyšší rychlost znamená vyšší primární napětí (kondenzátor omezuje rychlost nárůstu, protože při velmi ostrých náběžných hranách se zvyšuje napěťové namáhání všech izolačních materiálů). Kdysi dávno jsem viděl na analogovém 500 MHz osciloskopu průběh sekundárního napětí, kdy na začátku výboje se při maximálním "roztažení" průběhu ukázala ultrakrátká špička přes 80 kV (víc osciloskop s vn sondou nedokázal zobrazit), po připojení kondenzátoru špička zmizela. Totéž nastalo, pokus se omezila rychlost zavírání tranzistoru. Tato špička ale nevznikla vždy, stačilo použít jiný typ zap. cívky a špičku jsme už nenašli. - Zapalovací lišty mají jednu výhodu proti zapalování typu Fojtík - doba sepnutí je řízena počítačem, tranzistor (pokud je tam něco jako BU) je v desaturaci jen velmi krátkou dobu a proto se nehřeje. I když je zcela jistě možné, že se IGBT používají, ale přiznám se bez mučení, že jsem s nimi nikdy nepracoval a ani neznám všechny jejich vlastnosti. --- Pro Rasťa - zapalování z Fa jde normálně na staré škodovky použít, stačí vyměnit pružinky odstředivé regulace a případně pro 105 propilovat doraz, dále se vymění podtlaková regulace (nutná malá úprava táhla kleštěmi). RE: RE: Nesmela obhajoba a ako treba konkretne upravit tie charakteristiky na rozdleovaci ? ak to necham take ako to bolo na FA bude to velka chyba ? RE: Nesmela obhajoba hm, takze ide teda prehadzat komplet zapalovanie s favorita na stare skodovky (rozdelovac, indukcka, ETZ + co este ?) vyzera ze s tym tak jazdite ? První chybou ... Ale Fojtík ve svém článku upozorňuje na možnost zmenšit předřadný odpor,tak aby se eliminoval úbytek napětí na BUxxx. Chyba? Ctvrta chyba se mi nezda chybou, ale logickym umyslem realizujicim snahu o zvyseni energie ve vysokych otackach. Za chybu bych spise povazoval doporuceni pouzit zde favocivku, byt s inteligentnim koncovym favostupnem. U favozapu je doba otevreni spinaciho tranzistoru dana dobou trvani zaporne pulperiody signalu ze snimace. Vzhledem k tomu, ze velikost tohoto pulsu se meni s otackami, zatimco komparacni urovne vstupniho SKO jsou fixni, dochazi k relativnimu prodluzovani doby plneni vzhledem k dobe otocky. Jinymi slovy a strucne, pokud tam dame favocivku, a ikdyz pouzijeme koncovy favostupen, budeme si muset v nizkych otackach pri chlazeni poradit s vykonem cca 70W :-(. Proste favokoncak se bez dynamicke upravy doby plneni v zavislosti na otackach neda rozumne pouzit. Z vyse uvedeneho vyplyva, ze argumentace u chyby c.4 zvysenym ztratovym vykonem na spinacim prvku i civce neobstoji, a urcite ne v kontextu doporucovane napravy. Osobne bych doporucil ponechat zapojeni jak je s tim, ze bych od vyssich otacek (2000?) vypinal predradny odpor. Ad chyba 3: Tranzistor pracuje hodne blizko saturaci. Dioda D6 neni uplne zbytecna, ne v kazdem pouzitelnem tranzistoru je. A zkusenosti s timto zapalovanim, ktere uz nepouzivam? - rovnomernejsi chod motoru, mirne lepsi starty. Kontaky bez znamky opotrebeni, ale je mozne, ze jsem si tehdy upravil vstup tak, aby spinacem tekl mensi proud.... Experimentatorum bych doporucil pouzit v koncovych stupnich bud MOSFETy (dnesni typy uz to zvladnou) nebo IGBTcka, jsou mnohem rychlejsi, zadne starosti se saturaci a desaturaci, zadne power-hungry budici obvody atd. BU921-941 jsou jiz minulosti... Dnesni zapalovaci civky umistene na liste (kazdy valec jedna) v sobe maji IGBTcko a to bez chladice, alespon ne zjevneho.... Dale: Kondenzator C3 by sel snizit, ale ne vynechat, nebot pak se na kolektoru T4 objevuji prilis velke napetove spicky generovane rozptylovou indukcnosti civky a energie v nich ulozena se pali v T4 (protoze se otevrou pojistne ZD D4 a D5) - ale to je dulezite hlavne pro ty, kteri by chteli ultraminimalni ztraty na spinacim prvku. Jeste pokud se honime za ultrakratkymi casy rozepnuti je treba zminit i negativni prinos diod D4 a D5 - zvysuji Mullerovu kapacitu a zpomaluji proces rozpinani. Ovsem zde, vzhledem k pomalosti BU9xx, se toto asi vyrazne neprojevi.... Nesmela obhajoba Vec: rozsudek ve veci ETZ z AR10/94 aliaz "Fojtik" Mno, pekne dostal "Fojtik" na prdel :o). Musim se priznat, ze ac jsem autorem, clanku o "Fojtikovi" na TW (myslim ten zhruba 3 roky stary), musel jsem spoustu Jirkovych argumentu uznat a momentalne jezdim s ETZ z Favase (komplet). S Fojtikem jsem nalital asi 100kkm a bez problemu (asi placebo efekt :o). Musim ofsem dodat, ze jsem pouzival variantu se vstupnim dilem upravenym na Favo rozdelovac navic modifikovany mou malickosti, pro spolehlivy zazeh i v extremne nizkych otackach rozdelovace. Co se tyce rozboru Fojtikova zapojeni: jedna vec mi nedala po precteni clanku spat. Koncovy darlington neni udajne v saturaci s "Fojtikovym" odporem 180R v bazi konc. tranzistoru. Jednak pohledem do datasheetu BU941 (ten jsem pouzil v zapalovani) vidim v saturacnich charakteristikach ze pri proudu 6A staci pro uplnou saturaci Ib>50mA. Mno, ale teorie je teorie, takze padim do sve kutilske mistnustky v panelakovem byte a bleskove sestavuju obvod z onoho darlingtna (BU921 z ETZ Favo) + skodovacka civka s predradnym odporem, napajeno s rezervniho autoakumulatoru - proste kopie konc. stupne "Fojtika". Odpor do baze pouzit 240ohm, kolektorove napeti v sepnutem stavu 1,04V. Se "spravnym" odporem 47ohm Uc=1,03V. Napeti na bazi ve vsech pripadech zhruba 1,6V. Pripominam definici saturace = stav kdy Uc<=Ub. Pokus pokracuje, tentokrat s bypassem predradneho odporu civky (simulace stavu pri startovani) - Uc je tentokrat zhruba 1,4V a s bazovym odporem 47ohm nebo 240ohm se meni radove o setiny voltu. Cili abych to shrnul: i s hodnotou bazoveho odporu o 30% vyssi, nez v originalnim "Fojtikovi" je koncovy tranzistor v saturaci a to i dokonce pri kolektorovem proudu cca 5A. Propoustim, ze muzu mit atypicky kousek tranzistoru. Co na to obzaloba? :-) Jinak k ostatnim argumentum obzaloby nemam podstatnejsich pripominek. Souhlasim, ze je to zbytecne "proudozrout", neresena desaturace atd. ,ale v ramci objektivity jsem proste musel :o) RE: kritika 2 Dusan: Jo kdyby bylo fsechno tak jednoduchy.....Jenze neni :o( RE: kritika da sa prehadzat komplet zapalovanie z FA na stare skodovky ? rozdelovac, elektronika, indukcka .... bude to behat ? kritika Váš názor na tranzistorové zapalování je pochopitelný a věřte mi že s Fojtíkovým zapalováním mám zkušenost.Nicméně bych chtěl řít, že jsem si postavil svoje vlastní zapalování( z Fojtíka jsem ukradl pouze koncový stupeň) s induktivním snímačem(rozdělovač z Fáčka) a můžu Vás ubezpečit v tom, že motor se chová úplně , ale úplně jinak - tichý chod, volnoběžné otáčky jsou klidné a hlavně drží svůj optimální rozkmit a co asi znatelně akcelerace je od 3000/min bezkonkurenční.Proto prosím neodrazujte bastlíře a nepřesvědčujte je o žádném kontaktním zapalování a ani jeho seřízení atd.(Žádné kladívko neuspíná při takových točkách takový proud). Na závěr kontaktní zapalování je kapitolou minulusti!!!A jestli chce kdokoli zvítězit nad tímto problémém aspoň trošku ať si pořídí induční snímač(rozdělovač z Fáčka)a ubastlí si podobné zapalování.Já jsem ochoten na vše odpovědět a schéma i popis co a proč a jak poskytnout. Hlavně proboha!!!!Jsou to všechno pokusy a experimenty. Škodovkářům též nazdar
|
|
||||
© 1999-2018, Petr Váňa a Insidea Digital s.r.o. Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše. Zásady ochrany osobních údajů |
|