ŠKODA techweb > Komentáře k článku: Teorie motoru 4.
ŠKODA techweb [homepage]

Komentáře k článku: Teorie motoru 4.

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Proč?
Datum: 8.08.2009, 17:52
Od: Fran Fatran

Odrate zubk na starter


RE: RE: RE: RE: RE: RE: Proč?
Datum: 17.07.2006, 10:26
Od: Jan Seda

Zdarec potreboval bych radu. Pri startu me misto startování motoru zacne ozývat strasne ostry zvuk podobný tomu kdyz zarazujete bez spojky. pritom mam spojku na neutralu. Nevite v cem moze byt problém??????? DIk


RE: RE: RE: RE: RE: Proč?
Datum: 3.05.2004, 22:01
Od: Jiří Čech

Mezi hlásání bludů považuji srovnávání šestiválce jako dva složené tříválce a posuzování vyvážení podle toho, po kolika stupních a zapalují. Přečetl jsi si Teorii motorů II? Novináři mi stačí - když si vzpomenu na Dolejše a jeho skutečně "odborné" komentáře, je mi z něj dost na zvracení. Každý motor jde vytočit do vysokých otáček, pokud tomu nebrání velký zdvih, ale pro dnešní nároky na komfort je tříválec bez vyvažovacího hřídele nepoužitelný. Všechny momenty má totiž nevyvážené, což způsobuje vibrace, které se velmi špatně tlumí.


RE: RE: RE: RE: Proč?
Datum: 3.05.2004, 13:10
Od: P

Hlásání bludů není u mně. Stačí novinář, který napíše že u 3-válcového motoru a 4-taktu je pořadí zážehu po 120°. "ČMN 30.4."


RE: RE: RE: RE: Proč?
Datum: 3.05.2004, 7:36
Od: Patrik

Když 3-válec 4-takt v motoc. motoru dokáže točit 14000ot/min. tak asi nebude nevyvážený.


RE: RE: RE: Proč?
Datum: 29.04.2004, 18:55
Od: Jiří Čech

Co soi tak nejdříve přečíst teorii motoru II a potom teprve hlásat bludy?


RE: RE: Proč?
Datum: 29.04.2004, 8:52
Od: Patrik

Co takhle třeba 2-válec 4 takt? Taky je vyvážený? Má to 2 konstrukční řešení: 1. Zážeh po 360° - pravidelný zážeh ale písty jezdí spolu 2. zážeh po 180° a následující po 540° - střídání pístů ale nepravidelný zážeh Tomu říkám nevyvážený. Tyhle motory se u automob. sice moc nepoužívají, ale vyrábí se dodnes. U motocyklů patří 3válce nezi špičku. U 3-válce tohle nehrozí, ojniční čepy jsou do trojúhelníku, žádna arytmie a podobné prasárny. To třeba řadové 6-ti válce patří mezi motory kde poznáte zda je nastartovanej jenom podle otáčkoměru - a to jsou konstrukčně 2 tříválcové motory vedle sebe.


RE: Proč?
Datum: 27.04.2004, 18:56
Od: Jiří Čech

Neplést si dojmy s pojmy - vyvážení motoru není o tom kolik udělá zážehů za otáčku a rovnoměrnosti chodu motoru (všechny motory běží rovnoměrně, pokud jsou správně seřízené), ale momenty obou řádů (působí ve dvou osách) jsou nevyvážené, a to dost, tříválce jsou bez vyvažovacího hřídele pro dnešní nároky na komfort prakticky nepoužitelné. Kecy novinářů nechej novinářům, sedni si do toho auta a zkus se s ním projet a udělej si obrázek sám. Naši novináři jsou ve světě známí tím, že se jim pořád něco nelíbí.


Proč?
Datum: 27.04.2004, 11:41
Od: Patrik

Teorie motoru - zajímavé, moje otázka možná uplně nesouvisí. Proč všichni (i odborné časopisy) kamenujou nový motor ŠKODA 1,2HTP z hlediska chodu a zvuku. Ten zvuk je otázka zvyku. Dobrá. Ale vysvětlete mně někdo, proč musí mít 3-válcový motor automaticky nevyvážený chod. Pokud se nemýlím, štyrválec 4 takt - za 2 otáčky klikového hřídele (720°) musí proběhnout zážeh na 4 válcích = z toho = pootočení klikového hřídele mezi následujícím zapálením je 180°. U tříválcového motoru musí taky na 2 otáčky kliky proběhnout zážeh, ale na 3 válcích = z toho = pootočení klikového hřídele mezi následujícím zapálením je 240°. Prodleva mezi jednotlivým zapálením je při stejných otáčkách delší, ale nedochází k žádné nerovnoměrnosti chodu motoru. Montáž vyvažovacího hřídele z tohoto důvodu asi není nutná ( dnes se montují vyvažovací hřídele pro zjemnění chodu motoru i na 4válce, 6-ti válce a pod.) V čem je teda ten "jadrný chod" který tak rádi haní znalci z novin? Dík za reakce.


Klepanie motora II
Datum: 15.03.2004, 14:35
Od: Peter

Mam felicu 1.3MPI 40kW a tiez mi to klepe uz pri mensom zatazeni motora (ko uz bolo pisane v skorsom prispevku). Zaujimalo by ma, aky to ma vplyv na zivotnost motora. Moze byt dovodom klepania aj poskodena lambda sonda? Peter


RE: RE: motor pouze na plyn a vsrikovani
Datum: 4.02.2004, 14:40
Od: Yokotashi

Jak se to "vstrikovani" plynneho LPG jmenuje a na jakem principu funguje? To je zplynovac, ze ktereho se lpg pod tlakem pousti do sani spolecnou tryckou, jako u bosch monomotronic? Ma ekonomicky vyznam zabyvat se tim pro stacionarni motor? Jedna se o to, co namontuji asi za 25000 (samozrejme i s bombou, etc.) do vstrikovaneho Favorita/Felicie? Diky


RE: RE: RE: motor pouze na plyn a vsrikovani
Datum: 4.02.2004, 7:10
Od: Jiří Čech

Tpo je sice pravda, ale u nás se to nějak nemontuje, pokud se něco takového objeví, je to dovoz z venku. O vlastnostech vstřikování kapalného LPG jsem psal v článku LPG.


RE: RE: motor pouze na plyn a vsrikovani
Datum: 3.02.2004, 21:14
Od: SiMi

Ovsem pry nektere sestavy maji v podstate "vstrikovani", kdy se kapalne lpg privadi primo do trysky pred ventil. Jak je to detailne provedeno a hlavne jak to funguje v zimne bohuzel nevim.


RE: motor pouze na plyn a vsrikovani
Datum: 3.02.2004, 19:21
Od: Jiří Čech

Pokud je motor s nepřímým vstřikováním plynu dobře seřízen, má lepší provozní vlastnosti, než s klasickým zplynovačem. Výkon je vyšší a spotřeba o něco poklesne. Motor se také lépe chová v přechodových režimech. Vstřik je nepřesné označení, protože se obecně vstřikuje kapalina, LPG je v plynném stavu.


motor pouze na plyn a vsrikovani
Datum: 3.02.2004, 9:03
Od: Yokotashi

Zajimalo by me, jestli ma nejaky prakticky smysl (vykon, ucinnost) neprime vstrikovani (a priznavam, ze ani nevim jak je realizovane) plynu u motoru, u ktereho se predpoklada provoz pouze na plyn. Vychazim z faktu, ze uprava vstrikovaneho auta na plyn je vyrazne drazsi, nez karburatoroveho a tvrdi se, ze ten plyn vstrikuji. Treba porovnat favorit karburator (bez karburatoru - ten na LPG neni zapotrebi), favorit BMM a favorit MPI. diky


RE: RE: RE: RE: Jakou vačku pro 120 LS?
Datum: 14.01.2004, 21:19
Od: bogos

pan Cech mam k Vam prosbu Uprava mojho motora spocivala vo zvyseni kompresie 10,8:1,hlava znizena o 1 mm,piesty LS (1,5+1,5+3(,vacka favorit 50kw,hlinikove roz. tycky,karburator S-130.Vo Vasom clanku pisete ze je nutne pouzit C-vahadla a upravit odstredivu regulaciu.Pouzit sa da iba 6/Vas citat/ a co s tymi bocnymi? Ak by vam nerobilo problem napisat nieco ako upravu tej regulacie spachat bol by som Vam vdacny. Dakujem pekne za odpoved


RE: vule ventilu
Datum: 29.12.2003, 19:48
Od: Jiří Čech

Od -4°C do +20°C se seřizuje vůle při hliníkových tyčkách na 0,25/0,20 mm, nevidím důvod, proč seřizovat na teplém motoru. Seřizování na teplém motoru je zatíženo vždy chybou, motor totiž může v průběhu seřizování chládnout a tak se rozměry mění. Vůli seřizuj po jednom válci, důležité je pro Tebe postavení pístů, drž se horních úvratí podle značky na řemenici. Hamlin je přílišný puntičkář a chce seřizovat vždy při přesně obrácené poloze palce vůči zdvihátku, u škodováckých vaček zcela zbytečná komplikace, stačí si trošku motorem pootočit a změřit opět vůli, bude dost dlouho stejná.


vule ventilu
Datum: 29.12.2003, 17:59
Od: J.K.

1) Na kolik se serizuji ventily na za tepla? ja jsem na svem favoritu opakovane skousel vuli sacich ventilu a zda se ze i za tepla i za studena je to 0,25mm na sacim (Al rozvod. tycky), a vyfukove za tepla neco pres 0,40 ale 0,45 to asi neni. 2) a jeste by me zajimal postup serizovani, protoze pri popsanem postupu (stridaji ventily 1.valce- serizuji 4.) dochazi k mirne odchylce (jak je to mozne? vacka by mela byt tak ci tak mimo kontakt se zdvihatkem ne?) vuci postupu popsanem kuprikladu v prirucce od Andrew Hamlina ktery doporucuje nastavovat vzdy po jednom ventilu, tedy kdyz je plne otevreny VV 1.valce nastavuji VV 4.valce, SV 1.valce -> SV 4. valce, kdyz je plne otevreny SV 2.valce nastavuji SV 3. valce.


Hlava 130L
Datum: 27.11.2003, 10:24
Od: Radek Vrabel

Zdravím všechny škodovkáře.Potřeboval bych poradit o kolik snížit hlavu na 130L abych dostal z původní komprese 9,7:1 na 11:1.Dik za všechny rady na můj mail Vrablik@centrum.cz.


RE: RE: RE: RE: RE: RE: Jakou vačku pro 120 LS?
Datum: 18.11.2003, 7:51
Od: jarousch

Vdaka za ponuku, ale som z Usteckeho kraja...


RE: prosim o pomoc s BMM
Datum: 13.11.2003, 11:37
Od: Peter

Ked skodovka so vstrekovanim "trha" v niektorych rezimoch jazdy, zvlast po udrzbe ako je vymena sviecok, filtra, cistenie skrtiacej klapky, vymena dakeho snimaca, je potrebne vynulovat riadiacu jednotku.


RE: RE: RE: RE: RE: Jakou vačku pro 120 LS?
Datum: 12.11.2003, 13:14
Od: Peter

Vacka zo 110R pozoruhodne vylepsi dych dychavicnej S105 alebo 120 aj bez dalsich uprav. To mam overene v praxi. Je ale jasne, ze dalsie upravy len zlepsuju vysledny efekt. ------------------------ Jeden kus kopretiny mam doma a rozmyslam ako sa ho zbavit. A este je tam jedno nepouzite rameno zadnej napravy na Rapida. Vazny zaujemca tieto veci moze dostat za symbolicku cenu. Nachadza sa to v KE a som ochotny to okolo vianoc doviezt na Moravu.


RE: RE: RE: RE: Jakou vačku pro 120 LS?
Datum: 12.11.2003, 11:55
Od: jarousch

Pane Čechu, děkuji Vám za vyčerpávající odpověď. Těmi kopretinami jsem myslel orig. litá škodovácká kola. Kdyby náhodou byla k mání, měl bych zájem.


RE: RE: RE: Jakou vačku pro 120 LS?
Datum: 11.11.2003, 13:10
Od: Jiří Čech

Vačka na 120 LS je otevřením stejná, pouze první rok výroby se používala vačka, která měla posunutou výfukovou vačku vůči úvratím, ale úhel byl stejný. Od 1977 jsou všechny vačky stejné. "C" vahadla se dávají na Favotita, ale krajní nesedí, použitelných je pouze 6 ks, musíš si sehnat dva staré motory, nebo koupit nové (kopretiny nech ženským). Spojka - od 4. 10. 1984 se začaly montovat spojky 190 mm, předtím byly talířovky 180 mm na Garde a 120 LS/GLS. Musí se buď vyměnit setrvačník, nebo přesoustružit a převrtat setrvák.


RE: RE: Jakou vačku pro 120 LS?
Datum: 11.11.2003, 6:49
Od: jarousch

Vacka: No je to mozne, ale vacka, pro 120LS a GLS jsou jiné než běžné 105 a 120L. O kompresi uvažuju taky. Když už budu dělat ventily. A sehnat ceckovy vahadla je asi stejnej problem jako sehnat kopretiny. Ted mam ale jiny problem, praskl mi pritlacny kotouc spojky. Protoze je uz 3., tak bych rad koupil novou, ale s vetším průměrem, tuším že 190 mm, vejde se mi do setrvačníku? Mám spojku s centrální (paprskovitou) pružinou.


RE: Jakou vačku pro 120 LS?
Datum: 10.11.2003, 18:07
Od: Jiří Čech

Ano, základní Favo je více zavřené, než Š 105 - 120. Pravděpodobně myslel vačku z 50 kW Favorita, která je označena zelenou barvou a má otevření 248/248°. Je možné také použít vačku ze 110 LS/R. Ovšem je nutné zvýšení komprese a použití "C" vahadel + úprava odstř. regulace, jinak není výsledek nijak zřetelný.


Jakou vačku pro 120 LS?
Datum: 10.11.2003, 14:49
Od: jarousch

Vidím, že je tady trochu živo. Chtěl bych vyměnit sériovou vačku v motoru Š120 LS. Ve sportovních úpravách od p. Mazurka je zmínka o možnosti záměny s vačkou z Fáčka. Z jiného zdroje se mi doneslo, že do Š120 LS se dávaly ostřejší vačky než jsou ve Favoritech. Můj dotaz tedy zní: Je ve Favoritu ostřejší vačka, než u Š120LS r.v. 1984?


RE: Pokles otáček za studena
Datum: 8.11.2003, 12:52
Od: Max.

Zkus diagnostiku, zkratuje se ti asi nejake cidlo. Mohl by to byt snimac otacek, nebo kabel (popr. zoxidovane kontakty konektoru) co vede od nej k ECU.


Pokles otáček za studena
Datum: 6.11.2003, 17:10
Od: Petr Hájek

Zdravim, chtel bych poprosit o radu s problemem, ktery se mi objevil v morotu :o) Jedna se o Favorit s BMM vstrikovanim (40kW). Kdyz je motor studeny (uplne), dojde po nastartovani k poklesavani otacek. Vypada to tak, ze nejprve ma motor spravne volnobezne otacky, ktere po chvili padnou na cca 300 - 400 otacek. Ta chvili opet skoci nahoru a to cele se opakuje, dokud se motor alespon trochu neohreje (cim vetsi je zima, tim dele to trva), necmene teplomer motoru neukazuje stale nic. (do "zeleneho pole" se dostane az po dalsi chvili). Ale neni to jen pri volnobehu. Ikdyz pridam plyn na cca 2000 ot., stejne dochazi k padu na 300-400 ot. a opetovnemu navratu na 2000 ot. Nevite, cim by to mohlo byt? Diky za kazdou radu. Petr


RE: Prosim o radu
Datum: 6.11.2003, 17:00
Od: Petr Hájek

Možná je chyba v podtlakové regulaci předstihu (jestli je to Favo s karburatorem) - zkontroloval bych hadičku podtlaku


RE: RE: RE: RE: Dva dotazy k F136L
Datum: 22.09.2003, 19:19
Od: Jiří Čech

Řadový šestiválec je úplně vyvážen, na rozdíl od motorů V6, kde se dá dobře vyvážit pouze plochý motor s klikami po 60°. Vnitřní síly jsou prakticky stejné a jsou závislé spíše na měrném výkonu a hmotnostech. Rozložení sil je v bloku řadovém a vidlivovém zásadně jiné, blok se proto musí řešit jinak. Ve výkonu a spotřebě není rozdíl. V-motory se používají pouze ze zástavbových důvodů, kdy řadový motor vychází příliš dlouhý. V-motor potřebuje více dílů (OHC dvojnásobný počet vaček atd.).


RE: RE: RE: Dva dotazy k F136L
Datum: 22.09.2003, 13:33
Od: V6 versus I6

Pane Cech, jiz delsi dobu obcas debatujeme se znamymi "v hospode" o tom jaky je rozdil mezi V6 a 6-ti valcem radovym. Nemyslime, ze V6 zabere mene mista na delku atd, ale spise z pohledu vykonu, jizdnich vlastnosti, tocivosti, sil uvnitr motoru a podobne. Jdou rict nejak obecne vyhody/nevyhody V6 motoru oproti radovemu 6-ti valci ?


RE: RE: Dva dotazy k F136L
Datum: 13.09.2003, 12:40
Od: Honza

Díky za odpovědi - k těm výfukům: v prodejnách autodílů i v hypermarketu Globus jsem viděl buď sestavy TYLL na Fa,Fel a to v provedení 40 a 50 kW nebo BOSAL pouze s označením Fa, Fel.Je-li rozdíl mezi 40 a 50 kW verzemi, pak asi mají upravené konstrukce a verze pro 46 kW, kterou mám já, jsem nikde neviděl, tak se ptám, který ze zmíněných je lepší použít, neseženu-li samozřejmě originál.


RE: Dva dotazy k F136L
Datum: 12.09.2003, 21:53
Od: Jiří Čech

Výfuky jsou k dostání na Fa bez problémů, proč si komplikovat situaci?


RE: Dva dotazy k F136L
Datum: 12.09.2003, 21:52
Od: Jiří Čech

Ruční sytič je možné namontovat svépomocí, podle předpisu by se měl zapsat do TP, ale tím bych si zase hlavu nelámal. Každopádně je to prospěšná věc, hlavně je nutné se s ním naučit správně zacházet.


RE: Dva dotazy k F136L
Datum: 12.09.2003, 9:40
Od: f

Rucni sice nemam, ale vyplati se, kdyz jezdis casto na kratke vzdalenosti. (nez se motor zahreje na provozni teplotu).


Dva dotazy k F136L
Datum: 12.09.2003, 5:12
Od: Honza

Omlouvám se, že v tom dělám trochu bordel, ale klasická dotazová rubrika tu není,takže je leccos leckde... Mám dotaz jednak k manuálnímu sytiči na Pierburg u F136L - je možná montáž svépomocí, nebo je třeba nějaká speciální úprava či nářadí a vyplatí se? Druhý dotaz mám k výfukům - dnes jsou k dostání dvě verze na F a Felicie a to 40 a 50 kW.Jaký tedy použít na starší typy motorů se 43 a 46 kW? Děkuju za radu.


RE: RE: RE: RE: RE: RE: Problem s klepanim
Datum: 10.09.2003, 12:16
Od: peterp

Problem vyrieseny. Musim sa podakovat p. Cechovi. Stacilo iba vymazat pamat riadiacej jednotky a to som po vymene vstrekovaca neurobil.


RE: RE: RE: RE: RE: Problem s klepanim
Datum: 9.09.2003, 8:59
Od: peterp

Ono to klepalo aj pred vymenou toho vstrekovaca, ten som menil preto, ze motor mal trhany volnobeh ale dynamika auta je aj v porovnani s 50kw feliciami velmi dobra, takze tam asi vstrekovac bude spravny. To o tom znizeni predstihu rozpojenim toho konektora som este nepocul.Kazdopadne dakujem za radu vyskusam a dam vediet ako som dopadol.


RE: RE: RE: RE: Problem s klepanim
Datum: 8.09.2003, 17:06
Od: Robo

To si menil cely vstrekovac? Ak to robi "klepe" od vtedy, tak ci tam mas original na 50kw. Ten ma priemer difuzoru 27 oproti 24mm na 40kw....Kamosovi to robilo tiez, az kym nedal znovu na 50kw (chcel usetrit)....


RE: RE: RE: Problem s klepanim
Datum: 8.09.2003, 17:04
Od: Robo

Na riadiacej jednotke mas ten konektor. Potiahni tu kritu co ho zakryva k sebe alebo od seba a uvidis zväzok kablov. Je tam jeden spojeny iba takou "spojkou". Skus ho rozopnut. Mal by sa ti zmensit predzapal....Inac ti nic neporadim....iba ak si si nahodov daval menit rozvody a niekto ti vymenil vacku.....


RE: RE: Problem s klepanim
Datum: 8.09.2003, 15:42
Od: peter p

To ma napadlo, keby to bolo MPI tak je asi zle cidlo klepania ale favo s BMM to cidlo nema.No a ked som si precital toto v clanku o BMM tak uz si neviem rady vobec lebo nikde sa nic o nastavovani predstihu nepise:-))) . Zapalování je vysokonapěťové, složené z trafa a výkonového stupně. ECU řídí bod zážěhu (předstih) podle zatížení motoru, otáček, teploty motoru a režimu (volnoběžné otáčky/zatížení). Pro jednotlivé režimy je opět naprogramována "mapa" předstihu výrobcem. Na zapalování se nic neseřizuje, ani neopravuje. Dik ugly


RE: Problem s klepanim
Datum: 8.09.2003, 13:10
Od: pajathinkscool

Předstih?


Problem s klepanim
Datum: 8.09.2003, 9:14
Od: peter palenica

Zdravim vsetkych skodovkarov. Mal by som otazku na pana Cecha. Mam favorit 136GLXi rv. 1994 50kW a uz dlhsi cas si neviem rady s klepanim motoru. Pri trosku vyssom zatazeni(idem na 5tku 100km/h a slapnem do plynu alebo na 4ke pri 60km/h) sa zakazdym ozve klepanie ktore ustane ked uvolnim nohu z plynu. Viem ze favority s BMM este nemali cidlo klepania ale neviem v com to moze byt problem. Vymenil som sviecky, kable filtre, vstrekovaci ventil(ten bol pricinou skubania motoru na volnobeh), motor bol na diagnostike a vsetky cidla vyzeraju OK. Auto je zive a svizne aj oproti inym 50kw favoritom "len" klepe a klepe a klepe..... Neviete poradit kde by mohol byt problem??? Pozn. tankujem natural o.c.95 Zdavim ugly


prosim o pomoc s BMM
Datum: 8.09.2003, 8:05
Od: Robo

Poradte mi niekto ak môzete...Kamosovi "trhala" felda. Ked sa to zohrialo, tak mu to zacalo skakat a nedalo sa na tom chodit. Vymenil som mu sviecky, kable a palec v rozdelovaci. Pomohlo. Ja mam 40 kw BMM a chodilo to super. Vymenil som sviecky, kable a palec (robil som dve auta naraz) a po chvilke mi to zacalo skakat presne ako jemu. Dal som vsetko naspäť, ale nepomohlo. Uz si s tym neviem rady....Poodpajal som cidla (lambdu, tepl. nas. vzduchu atd) a a ni to nepomohlo....Poradte mi niekto, co s tym. Dakujem


RE: RE: Prosim o radu
Datum: 5.09.2003, 7:18
Od: Miro

Problem vyrieseny,dakujem vsetkym za rady.


RE: Prosim o radu
Datum: 3.09.2003, 0:17
Od: Martin

Vyzkoušej volnoběžnou trysku na karburátoru, jestli funguje nejspíš ne, jestli nevíš kde je tak se koukni zezadu na karbec vede tam drát + , pak zkontroluj ukostření karburátoru, když zapneš klíček tak musí ten ventil otvírat to jednoduše vyzkoušej a uvidí se dál


Prosim o radu
Datum: 2.09.2003, 9:39
Od: Miro

Mam Favorit 135 LS rv.92 . Stala sa mi nasledovna vec . Vecer som zaparkoval auto a akonahle som dal dole nohu z plynu,tak mi zdochol motor.Celu cestu pred tym som si ziadny problem s motorom na volnobeh nevsimol.Skusil som preto motor hned nastartovat.Pekne chytil , ale isiel , len kym som pridaval plyn,akonahle som dal nohu dole z plynu, zase to zdochlo.Na druhy den rano som auto znova nastartoval,chytilo na prvy krat ale motor isiel len kym som pridaval plyn.Akonahle som dal dole nohu z plynu,motor znova zdochol a uz sa mi ho nepodarilo nastartovat.Vedel by mi niekto poradit, kde moze byt problem ?Dakujem za kazdu radu.


RE: Stirling
Datum: 27.08.2003, 13:31
Od: Jiří Čech

Celkem správné závěry, ovšem technické provedení není vůbec jednoduché. Využití teploty pro získání mechanického výkonu, při které pracuje chlazení, není v současnosti řešitelné, takže pouze teplota výfukových plynů poslouží účelu. Nevýhodou Stirlingova motoru je obtížná změna výkonu, normálně to jde jen pomalu, rychlá změna zase potřebuje přídavná zařízení. Na využití teploty výf. plynů je lepším řešením turbína, na kterou se může různé příslušenství "pověsit". Článek napíši, ale bude to chvíli trvat.


Stirling
Datum: 26.08.2003, 23:35
Od: flico

V 1. casti Teorii motorov ste sa p. Cechu zmienil o Stirlingovom motore. Mozno ze by ste o tom mohol napisat samostatny chlanok (ak samozrejme mate cas [:c) ). Nieco o tom som nasiel na http://www.bekkoame.ne.jp/~khirata/indexe.htm http://mitglied.lycos.de/PeterFette/ Neviem preco sa nevyuziva v sucasnych konstrukciach motorov na pohon napr. Alternatora resp. kompresora na klime, kompresora pre "turbo" (nie klasicke ale ako maju niektore Mercedesy s nadpisom kompressor). Menej by bol zatazeny samotny motor. Teplo by ziskaval napr. z vyfuku (cca 30% energie) a chladit by sa mohol bud vzduchom (vhodnym umiestnenim chladica, v zime skoro ziadny problem) alebo chladiacou kvapalinou. Najvac by sa mi pacilo to, ze po vypnuti hlavneho motora by este chviu Stirling "bublal" a dobijal [:c). V "nejakych" novych konstrukciach by mohol "priamo" chladit hlavny motor (odoberanim tepelnej energie) a zaroven by ziskal potrebnu energiu pre svoju cinnos. Taketo riesenie sa mi vidi "ekonomickejsie" z hladiska vyrobnych nakladov ako konstrukcia "hybridov", tam su drahe hlavne baterie. S pozdravom Flico.


RE: RE: Úprava motoru
Datum: 24.08.2003, 23:20
Od: Radek

Zdravím, když už mluvíte o tom zvyšování výkonu, co udělá s motorem zvětšení průmerů kanálů v sacím potrubí o 2mm? Přpravuju sací potrubí z Feldy BMM na karb.motor Favorit. Má nějaký smysl zdvihnout karburátor pomocí podložky o nějaký ten mm výše? Dík moc za info. Radek


RE: Úprava motoru
Datum: 21.08.2003, 19:24
Od: Jiří Čech

Pokud budeš provádět předepsanou údržbu a seřizování, tak tento výkon zaručí minimálně 200 000 km, pokud nebudeš mít neustále cihlu na plynu. Vše záleží na provozním režimu: při běžném používání s občasným využitím plného výkonu se nic neděje, tento výkon je pro motor snesitelný. Při rasování pořád nadoraz ale nevydrží dlouho žádný motor.


Úprava motoru
Datum: 21.08.2003, 8:59
Od: Pavel Holeček

Uvažuji o zvýšení výkonu moji fel. 1.3MPi 50kW. Zajmalo by mě, jaký vliv má na spotřebu a životnost motoru úprava na 60kW/5330 tak, jak ji nabízí Motor-excel => vačka a počítač. Dík za opověď Pavel.


RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Zdvihátka
Datum: 18.08.2003, 9:32
Od: Jiří Klokočka

To sotva, ta vůle mezi šroubem vahadla je úměrná vůli ventilu. Tyčky jsou do štelovacích šroubků jen zapřený.


RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Zdvihátka
Datum: 15.08.2003, 18:08
Od: Pepko

A neklepe ti to nahodou o viko na hlave?


RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Zdvihátka
Datum: 14.08.2003, 14:23
Od: Honza Roubík

To zatím nevím. V tom případě by se ale zřejmě změnilo nastavení vůle ventilů a to je v pořádku. Každopádně tyčky budu vyndavat, tak to zkusím. Ještě mě napadlo, zda nemůže být vůle v přechodu některé tyčky na vahadlo (ta miska co do ní zapadá vahadlo).Pokud jste měl někdo podobné problémy dejte vědět. Dík


RE: RE: RE: RE: RE: RE: Zdvihátka
Datum: 14.08.2003, 12:13
Od: eda feifer

a nemáš jen ohnutou nekterou tyčku,to taky nadělá kraválu


RE: RE: FRM
Datum: 14.08.2003, 8:51
Od: Petr Veit

Dekuji. Ona toci az 8000ot, na 7400 zacina cervene pole ;-). Podobnych srandicek je tam opravdu plno, napr. kazda sala na klice i ojnici muze mit jiny rozmer a je treba vse spravne nakoupit a poskladat. Holt Japoncici :-).


RE: FRM
Datum: 13.08.2003, 18:13
Od: Jiří Čech

O jaký nános a čeho to se přesně jedná, to netuším, ale určitě to bude snižovat tření, u VTEC je takových srandiček jistě povícero. Motor, který točí nějakých 7000 ot/min už nějaký ten nástřik či povlak jistě potřebuje. BuĎ v klidu, žádný sajrajt na stěnách válců nedrží a když by bylo něco špatně, nemělo by to šedou barvu.


FRM
Datum: 13.08.2003, 15:47
Od: Petr Veit

Rád bych se zeptal, co to znamená FRM (Fiber Reinforced Metal). Moje Honda Prelude 2.2VTEC má tento materiál nanesen na stěnách válce, vrstva má šedou barvu. Válce jsou k nahlédnutí zde: http://www.volny.cz/veitel/prelude/pic00012.jpg, http://www.volny.cz/veitel/prelude/pic00016.jpg, http://www.volny.cz/veitel/prelude/pic00032.jpg Jde o nějaké zlepšení tření? Když jsem to viděll poprvé, zhrozil jsem se (po přečtení zdejších článků od p. Čecha), že do motoru někdo nalil nějaký sajrajt. Až poté jsem se dověděl, že jde o jakési FRM.


RE: RE: RE: RE: RE: Zdvihátka
Datum: 13.08.2003, 12:38
Od: Jiří Čech

Dá se všechno, ale musí se najít příčina.


RE: RE: RE: RE: Zdvihátka
Datum: 13.08.2003, 5:51
Od: Honza Roubík

Ano na volnoběh to klepe, ztratí se to až při vyšších otáčkách. Co by to znamenalo a dalo by se to odstranit?


RE: RE: RE: Zdvihátka
Datum: 12.08.2003, 13:31
Od: Jiří Čech

Nezlobí některý ventil? Klepání může být špatným vracením ventilové tyčky, klepe to i na volnoběh?


RE: RE: Zdvihátka
Datum: 12.08.2003, 12:59
Od: Honza Roubík

Vačka byla venku při zmiňované rozborce a nevypadala jako poškozená. Abnormální zdvihátka bych asi nesehnal. Nejhorší je, že to klepání je slyšet pouze za běhu motoru, nejvíc při spadávání otáček zpět na volnoběh po přidání plynu. A za běhu motoru je těžké poznat odkud přesně to jde. Někdo prý používá pro identifikaci "podivných" zvuků lékařský stetoskop. Tak nevím ...


RE: Zdvihátka
Datum: 12.08.2003, 12:42
Od: Jiří Čech

Vedení vodítek se opravit dá, je nutné rozmontovat motor a nechat přestružit díry za rozměr 21,2 mm s předepsanou tolerancí a použít abnormální zdvihátka (nevím ale kde je vezmeš). Otázkou je, jestli je to vedením a nebo poškozením vačky ve styku se zdvihátkem. Takhle se to nedá přesně určit, musí se vyhodit ven vačka a zkontrolovat styčné plochy vaček a zdvihátek. Vůle ve vedení zdvihátek je docela ojedinělý jev, hledal bych to spíš v té vačce.


Teplota motoru
Datum: 12.08.2003, 11:18
Od: Pavel K.

Nedávno mi JČ radil upgradovat teplotu v chladicím systému škodivky po zástavbě favomotoru. Tak jsem se k tomu konečně dokopal :o). Nejdřív šla ven stávající expanzka a na jejím místě se po mírném karboflexovém tuningu usadila expanzka z fobie (vosí hnízdo :o). Po několik se km jsem pak vychytával netěsnosti chladícího systému včetně vystřelené hadice z trubky díky vyšímu přetlaku :o(. V neděli jsem se konečně odhodlal k montáži termostatu 88C (favo, WAHLER) a přilil jsem nemrzku. Po cca 100km stačilo dotáhnout sponu u topení a z expanzky po cca 300km nezmizela ani kapička. Potěšilo mě a překvapilo, že v současných vedrech ani nemusím zapínat větrák na chladiči (včetně Prahy), páč teplota mi zatím nad 90C nevylezla. Samozřejmě, že celému upgrade předcházelo řádné propláchnutí chladícího systému a topení a dotěsnění takovým tím sajrajtíkem (Stop Leak, či jaxe to jmenuje) a dotažení/výměna hadicových spon. Doporučuju všem shkodifkářům s fáčkem a výše za zadkem :o)


Zdvihátka
Datum: 12.08.2003, 8:14
Od: Honza Roubík

Zdravím pana Čecha. Nejprve díky za další velmi poučný článek. Mám dotaz který s ním tak trochu souvisí. Mám motor 110L po GO, při které byl upraven na 120. Má 80 000 po této GO a už nějakou dobu se z něj ozývá klepání. Nejprve jsem myslel ojniční ložisko (to mi trvdili rovněž všichni co dělají do aut). Nechal jsem tedy udělat novou GO u jednoho opravdu odborníka. Ten mi po rozebrání zavolal, že je GO naprosto zbytečná, všechna ložiska bez vůle, rovněž pístní čepy atd. ať se přijedu podívat. Opravdu šály i klika bez znatelného poškození a bez vůle. Rovněž pístní čepy, zkrátka nikde nic. Vyměnili jsme tedy pouze pístní kroužky, a motor složili.Běží v pohodě dál, tlak mazání v normálu a klepe vesele dál. Někde jsem slyšel, že klepání mohou dělat zdvihátka, která mají ve vedení vůli a klepou. Poslední dobou se mi zdá, že klepání skutečně jde z bočního víka na bloku motoru, ale může se to rozlýhat. Slyšel jsem že GO vedení zdvihátek není možná, pouze výměna celého bloku. Chtěl bych poprosit o Váš názor. Předem děkuji.



© 1999-2018, Petr Váňa a Insidea Digital s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.
Zásady ochrany osobních údajů