Komentáře k článku: ABS RE: RE: RE: zkratka ABS Datum: 11.02.2008, 10:29 Od: Jiří Čech A co tak Antiblockiersystem? :-) Nejsem angličtinář a tak nevím, jaký tvar je v angličtině správný a kupodivu jsem našel jen anti-lock braking system na Wikipedii, jinde se používá jen ABS bez dalšího vysvětlení. Každopádně si myslím, že název je to poslední, co mne na tom všem bolí. Hlavně, že v autě maká jak má...:-) RE: RE: zkratka ABS Ty se mýlíš... RE: zkratka ABS Sorry,ale mylíš se. To znamená Anti - Block System. zkratka ABS Zdravim, jen upozornim na castou chybu. ABS znamena Anti-lock Braking System. Mnohdy se to vysvetluje vselijak (i v clanku). RE: RE: RE: RE: RE: ABS/železnice Ještě upřesnění. U starších osobních vozů se při signálu zastavení nápravy při brzdění (to snímaj takový ty litinový hrnečky kde je tachodynamo a analogová vyhodnocovací jednotka , u nových provedení zubatý kolečko s hallovým snímačem)povolí brzda celého vozu ( což nevadí, těch vozů vždy jede víc a nikdy neklouzají najednou úplně všechny)takže když je vlak dobře svěšen funguje to +- jako ABS, ani to neškube. Samozřejmě reakční doby jsou mnohonásobně větší než u aut. Novější vozy (s těmi pneumatickými dveřmi)to již mají na každý podvozek zvlášť a ty úplně nejnovější (např. pantografy do Kolína a takový ty červeno krémový na 200 km/h co jezděj do Berlína) na každou nápravu podle předpisu, těch je u nás ale cca 100 ks, u nákladních vozů je skutečně jen jakýsi omezovač tlaku zhruba tak jak popisujete. Lokomotivy mají již od dob "Brejlovce" výkonovou skluzovku, to co popisujete měly úplně první elektrické lokomotivy z 50 - 60tých let(zřejmě jste čerpal z knihy "Zelená nasedat" kde to bylo tak nějak vysvětlováno),ještě jich dost jezdí:) To jen tak na okraj, víc na majlu, pokud náhodou by byl zájem. Petr RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Prosba o radu Tak jo, dalsi historka - to cvakani ve volantu zesilovalo, tak jsem zajel do servisu. Byl tam nejaky novy chlapik, jeste nez vstal od stolu mel diagnozu: Felda? 97? Tak to je jasny, rizeni v hajzlu, vymenit. Zkusebni jizdu ani neabsolvoval - no jasne, tim volantem ani nejde otocit, ja vas objednam, a jaky zvuk myslite? Nevim jestli fakt vypadam jako pitomec, ale s diky jsem odmitnul (byl jsem predtim v tom servisu nekolikrat a rizeni vsem prislo v pohode), druhy den si radeji zavolal jestli je tam jiny technik a zkusil to znovu. A ejhle - jen jsme vyjeli a uz vedel. Bud ten krouzek pod volantem, nebo nekde vule na tyci, pripadne u prevodky (skodolibe jsem se jeste ptal na rizeni, pry jde na Feldu bez posilovace krasne). To bude hned opraveny, objednal me. Jak na potvoru zase slouzil ten blb (zaskakoval) a zase chtel vyndavat rizeni, ze je potreba ho alespon zkontrolovat. Rekl jsem ze nemam cas a opet prijel druhy den - byl tam opet jiny technik, zvednul, vyzkousel, dotahnuli dole tisicihran a bylo. Ty opravy nemusi byt zase az tak drahe, ale nesmi clovek narazit na pitomce co se ho snazi odrit za kazdou cenu, priste uz budu vedet ze si mam nejprve zjistit kdo slouzi. Ten druhy mi sice vnutil promazani lanovodu zadnich brzd a pri te prilezitosti se vymenila i nacata prasatka, ale spokojenost byla na obou stranach - stejne by to bylo potreba udelat a oni vydelali i bez vymeny rizeni. Jinak jsem ovsem to auto nedavno kupoval a zbavat se ho nebudu, tim mene ze bych ho menil za Oktavku kde jsou ty ceny zase nekde jinde... ;-) RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Prosba o radu Presne taketo pukanie sa mi z volantu ozyvalo uz od vyroby (r. 1999, Felda Combi, bez airbagu a posilovaca). Ani v servise si s tym nevedeli rady a robi to doteraz. V piatok som ju radsej predal a kupil Oktavku, tam je to bez pukania. Odporucam pouzit tento postup :-). RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Prosba o radu Ale fuj, nestras! Da se nejak preventivne svepomoci vymenit (jinak nez s volantem)? RE: RE: RE: RE: RE: RE: Prosba o radu No mně to dělalo taky pořád víc a víc a nakonec v tom zapraskalo a rozsvítila se kontrolka airbagu, uplně se rozpadnul ten kroužek co je zespodu na volantu RE: RE: RE: RE: RE: Prosba o radu No, cvaknuti je to podobne jako ta packa smerovek, ale deje se to i kdyz blinkry zapnute nejsou... fakt nevim, mozna jenom vidim problem kde neni a je to normalni vlastnost. Ve stodvace bych si toho ani nevsimnul, tam se (nejen) pri otaceni volantem ozyvaly jinsi zvuky (ale zase jsem tam nepotreboval pri zataceni v nizke rychlosti obe ruce). Diky moc za snahu pomoci, bud se vnutim k nekomu do Feldy a zkusim si to jinde, nebo to necham az na tu prohlidku. Diky. RE: RE: RE: RE: Prosba o radu A neni to treba neco kolem zamku volantu?, nebo vraceni packy na smerovky? RE: RE: RE: RE: RE: Prosba o radu Hm, posilovac rizeni je to co memu vozu citelne chybi. Zato mam airbag takze se bojim v tom stourat abych nedostal pres ksichtik a odpojovat kvuli takove kravine (ono to asi nebude nic vazneho, je to jen takove fakt lupnuti jako kdyz se vypne blinkr nebo tak neco, mozna slabsi) se mi nechce. Az pojedu priste na prohlidku, zkusim se mezi reci optat tam. Diky. RE: RE: RE: RE: Prosba o radu Jestli jde o typ s posilovačem, tak bude něco s ním (lupání mohou dělat přepouštěcí ventily). RE: RE: RE: Prosba o radu Kdyz uz se bavite o tech Feldach... co muze byt spatne kdyz pri otaceni volantem v jednom miste vzdycky v nem nebo po d nim lupne (je to nejen slyset ale i citit v rukach, vzdycky kdyz je volant plus minus v primem smeru)? Nebo je to normalni (treba nejaky unasec nebo co ja vim) a jenom jsem si toho az dosud nevsimnul? RE: RE: Prosba o radu To je nějaké zajímavé, já jsem se stejnou Feldou tento jev nezaznamenal a to jsem byl kolikrát naložen plně. RE: Prosba o radu Mám dlounou Feldu 1.6 z roku 98 a na chod pedálu má dost vliv zatížení zadní části auta. Pokud mám naložený kufr nebo vezu dva lidi na zadních sedadlech, tak klesne zadek a změní se nastavení zátěžového regulátoru. Následkem je že pedál má tvrdší chod než při prázdném autě. RE: RE: RE: RE: RE: ABS/železnice No to je ta rychlíková brzda, to "ABS" jen posílá signál strojvedoucímu, že má probržděno, aspoň si myslím, že to tak funguje, protože z toho lezou jen dráty a to vlaková brzda nezpracuje, tam všechno pracuje čistě mechanicky a pneumaticky. Takže ano, o ABS nejde, proto jsem vždy psal ABS v uvozovkách. RE: RE: RE: RE: ABS/železnice Ono ale o ABS jako takové asi nejde, podle popisu jde pouze o omezovače tlaku, které zablokování kola nezabrání (namrzlé koleje to nerozezná). Já už si to skutečně nepamatuji a vlakem jsem nejel dlouhá léta. Každopádně o ABS s popisovanou funkcí podle článku zcela přesně nepůjde. RE: RE: RE: ABS/železnice Vagony vyráběné v DDR (osobní s pneumaticky zavíranými dveřmy) mají toto "ABS" na každém dvojkolí dvě zprava a dvě zleva (čtyř osý). Starší rychlíkové vagóny mají tzv rychlíkovou brzdu= brzdný tlak v hlavním brzd. válci je úměrný rychlosti jakou souprava jede. A viděl jsem ten tzv. ABS take na starších vagonech, ale již ne na všech dvojkolí, je to taková litinový hrnek s víkem. RE: RE: ABS/železnice Jestli si dobře vzpomínám, tak u lokomotiv existovalo hlášení prokluzu, rozsvítila se kontrolka a začala řvát houkačka, ale že by to samo o sobě regulovalo výkon, to si jaksi nevybavuji. A také dost dobře nevím, kde by se ABS u vagónů vzalo, když musel při každé delší zastávce proběhnout chlapík s kladívkem, který kontroloval uvolněnost brzdících špalků. Kolikrát se stalo, že se kolo neodbrzdilo a i 32 cm dlouhá vydřená plocha nákolku hovořila za vše. Některé typy nákladních vozů brzdy vůbec nemají, jsou brzděny ostatními (proto tak dlouhá brzdná dráha). Pokud se bavíme o Šinkanzenu, tak tam určitě něco takového mohli mít, ale u ČD to nějak nehrozí. RE: ABS/železnice .. by me zajimaly podrobnosti. Vlakem jezdim 28 let denne, ale kdyz nepocitam dynamo tak nejakej elektrickej bazmek je jen u novejsich vozu a este ne na kazdy naprave. Asi jezdim na jiny trati. RE: Prosba o radu Mně to dělala špína ve válci, asi přicpávala ventilky či co. Zkus kompletně vymněnit brdovku, když nepomůže, tak válec. Prosba o radu Mám feldu (r.2000) a objevuje se mi u ní kuriozní věc. Nekdy brzdy brzdí jak pominuté, pedál má krátký a hutný krok, bzrdy nastupují plynule a účinnost je více než dostačující (samozřejmně s přihlédnutím k ohřevu a následnému slábnutí). Někdy se však stává, že pedál má mnohem lehčí chod, ztratí "hutnost", brzda začne více brát až na dorazu ,ztratí se plynulost, při prudkém brzdění se někdy nejdříve blokuje pravé kolo a celkově to brzdí hůře. Popsané stavy nastávají nečekaně, ale většinou to stejně brzdí vždy několik dní po sobě. Nevíte někdo, co to může být? Vzduch tam není, posilovač by měl bý v pořádku. Může to být brzdový válec (špína ve válci, špatné těsnění) nebo samostav? RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: clanek, desticky, ... Kotouče jsou zhruba stejně drahé, rozdíl je výraznější u destiček. Za 680,- je možné koupit komplet na dvoupíst, tomu se dá věřit. RE: RE: RE: RE: RE: RE: clanek, desticky, ... kotouce i desticky? a to byly dvoupisty? Ja kupoval kotouce (tusim ze 640 za par) a desticky (385 ctveřice) a to na 4 pisty Ale pozor, pamatuju si to jen matne. RE: RE: RE: RE: RE: clanek, desticky, ... Tak včera jsem vyměnil koutouče a destičky za nové. Kompletní sada Lucas za 680 Kč. A zatím ticho. RE: RE: RE: RE: clanek, desticky, ... Pískání způsobuje kmitání destičky na kotouči, nebo nějaký "kamínek" v destičce, častý problém u azbestových typů. Proto se na kovovou část destičky nalepuje nějaká fólie, která má za úkol tlumit vibrace. Pokud tam fólii nebo něco takového nemáš, nejde o originální Ferodo nebo Lucas. Pokud to tam je a pořád to píská, zkus pilníkem srazit náběžnou hranu destiček. Někdy pískání zanikne po opotřebení destičky o nějaký ten milimetr. Jestli pískání nezmizí ani potom, dej úplně nové kotouče a nové destičky. RE: RE: RE: clanek, desticky, ... Nejdříve bych chtěl panu Čechovi poděkovat za jeho články. Musím je sice přečíst několikrát, abych je strávil, ale už mně odradily od několika rádoby úprav a pomohly pochopit funkci některých součástí vozidel. Potřeboval bych radu, co udělat s předními brzdami na Š125 aby přestaly pískat. Původní kotouče, které byly po obvodu činné plochy orezlé jsem vymněnil za starší, ale rovné, destičky Lucas, nyní Ferodo. Pískaly oba typy. Za jakoukoli radu děkuji. Ondra. RE: ABS/železnice ale oni používají ABS ani ne tak kvuli zkraceni brzdne drahy, ale proto aby nemeli hranata kolecka. ABS/železnice Jenom pro úplnost - zadlužená, špatná a všemi podobnými novinářskými klišé častovaná železnice (jako obvykle je vše trochu jinak, ale to spíš na jinou diskusi)používá ABS, zde krásně česky nazývané jako protismyk již cca 35 let v běžných osobních vozech. Akorát to maj jednodušší - pevný nápravy, hmotnosti řádově vyšší, než zde. Petr RE: RE: RE: RE: Princip funkce ABS Poradne jste necetl o cem se tu debatovalo. Bylo to prave o tom ze ABS (i ctyrkanalove) musi odbrzdit i kola na strane s lepsi adhezi (pokud je rozdil adhezi obou stran prilis velky), aby nevznikal velky stacivy moment a vozidlo neslo do hodin. S temi tlumici a komfortnim odpruzenim mate pravdu. RE: RE: RE: Princip funkce ABS add: FRAJER ŘIDIČ :asi nepochopil, že čtyřkanálové ABS odblokuje jen a pouze kola na klouzavější straně a ne všechna 4 kola, jako při přerušovaném brzdění, proto bude dráha s ABS kratší. Problém ABS je spíš jinde. Např. auto s měkkým komfortním pružením a horšími tlumiči při intenzivním brzdění na mokré a hodně zvlněné roletě spíš než vozovce bude odskakovat, kola se ve vzduchu zastaví, ABS je odbrzdí a i na velmi krátkou dobu, kdy dopadnou zpět na roletu jsou odbrzděná, tudíž jedete jako po ledě. RE: RE: clanek, desticky, ... Super jsou feroda ale nesmi se prehrat, fritech brzdí o poznání hůř ale i kdyz se prehreje. RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Princip funkce ABS Pane Čech, jsem příznivcem ABS (měl jsem jej na Fordu, nyní na Subaru) a považuji jej za výbornou věc. Nicméně mám z praxe odskoušenou jednu velice specifickou situaci, kdy vůz bez ABS zastaví dřív: měkký čerstvý sníh. Vůz bez ABS se zcela zablokovynými koly jej před sebou hrne až do vytvoření jakéhosi klínu (laicky řečeno hromady) o který se vůz zastaví. Nevím, při jaké rychlosti ABS vypíná, nebo zda je nutné pustit a znovu zmáčknout brzdu, ale vůz s ABS tu hromádku nedělá. Jinak ve všech ostatních situacích (zvlášť na mokru s loužema) je ABS velkým přínosem. Díky za Vaše články. RE: RE: clanek, desticky, ... Desticky Lucas mi vydrzely 70 000 km, z toho zhruba tretina po Praze (ve voze s pohotovostni hmotnosti 1250 Kg). RE: RE: clanek, desticky, ... Kotouče a destičky Lucas jsou pro normální lidi, kdo chce závodit, tak musí jít do něčeho určeného pro závodníky. Půl roku je zcestný pojem, kvalita se označuje ujetými kilometry a druhem provozu. Zajímavé - na Fel 1,6 nám Lucas destičky vydržely 60 000 km (možno doložit fakturou ze servisu). Originální destičky z výroby vydržely 45 000 km. RE: clanek, desticky, ... dsticky lucas jsou na prd, stejne tak jejich kotouce. tuhle kombinaci jsem dvakrat znicil do pul roku a prd to brzdilo. Spatne nejsou Fri.Tech. V kombinaci s kotoucem Lockheed slusny vykon a zivotnost :o) Ma nekdo zkusenosti s derovanymi kotouci Zimmermann? RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Princip funkce ABS Ja jsem absolvoval skolu smyku kazdou zimu, protoze na zimni pneu proste nebylo a to je myslim neocenitelna zkusenost - teda ne ze by se nechala srovnat s profesionalnimi kurzy, to urcite ne, ale obcas se mi to kraveni po parkovistich nebo mezi garazemi vyplatilo kdyz jsem pak v normalnim provozu jel kam jsem puvodne nezamyslel (cimz ovsem nikomu neradim jezdit v zime na letnich gumach). Ted jsem zvedav jak ocenim ten vymysl "blbcu od Bosche", zatim jsem nemel tu cest... RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Princip funkce ABS No jako já nevim,ale třeba u Mazdy co mám je ten systém kdy jsou zadní kola ovládaný společně..no a v knížce o opravách je,že ABS přestane fungovat až rychlost klesne na cca 3km/hod.. RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Princip funkce ABS A pokud jsi si naprosto jisty, ze pro Tvuj pripad skutecne neplati nic z toho co napsal JC tak dej auto do servisu at poradne zkontroluji ABS... RE: RE: RE: RE: RE: RE: Princip funkce ABS To jako mělo být na mě? To snad každý pochopí automaticky, že co platí na suchu, to platí i na mokru a ledě, jen v jinak velkých jednotkách. A nebo čti pořádně, nějaké vytrhávání z kontextu umí použít k výsměchu každý. --- Aleš: Asi jsi toho zatím moc nenajezdil, když neznáš chování auta s rozdílnou adhezí na každé straně. Pokud jsi jel "rychlostí chůze", tak ABS nemohlo být v činnosti, protože pod 15 km/h nefunguje. Mohl jsi zkusit začít brzdit jinak, stačilo pustit pedál a sešlápnout ho znovu menší silou. Tak by se snad ABS neaktivovalo. Bez ABS bys také mohl zastavit až uprostřed křižovatky otočený zadkem dopředu. Sedni si v zimě do nějakého auta bez ABS a zkus si to znovu a potom dej vědět. A v zimě se na těch křižovatkách skutečně každé druhé auto točí, v Praze je to krásně vidět vždy, když si s námi Svatý Petr trošičku zalaškuje. Také jsi se nepochlubil, co jsi tam měl za letní gumy. --- Jinak pro nevěřící mám jedno doporučení: přihlaste se občas na nějakou školu brzdění v extrémních podmínkách, školu smyků atd. kde si můžete vše bez nebezpečí srážky vyzkoušet. Skutečně si myslíte, že u Bosche atd. je jen stádo pitomců, kteří si neumí zavázat boty? RE: RE: RE: RE: RE: RE: Princip funkce ABS Je fakt, že se mi v zimě stalo u fabie s ABS, že jsem dojížděl ke křižovatce, pravá kola byla na ledu, levá na suchu a přestože jsem nejel o mnoho rychleji něž je rychlost chůze, tak po sešlápnutí brzdy mi ABS kopalo do nohy ale auto jelo vesele dál a zastavilo se, až když už jsem byl čumákem v křižovatce... - na nové auto s ABS celkem nemilé překvapení. Kdyby tam jela Tatra, tak mi pěkně "utře nos". ABS má bezesporu velký přínos, ale zrovna toto je situace kdy to neplatí. Jsem přesvědčen, že pokud v situaci kterou jsem popsal pojedou za sebou dvě shodná auta se stejným brzdovým systémem, první bez ABS a druhá s ABS, tak to auto bez ABS bude mít stoprocentně kratší brzdnou dráhu. V takovéhle rychlosti se totiž ani náhodou auto bez ABS "neroztočí" do hodin. To by se v zimě potom "točilo" na křižovatkách a nejen tam každé druhé auto. RE: RE: RE: RE: RE: Princip funkce ABS tyyy jo, fakt? na suchu kdyz se netoci tak nezataci? a za mokra jo? a na lede? jirko, ty si myslis, ze na tenhle web lezou jen samy debilove nebo jak? mne to tak totiz pripada... RE: RE: RE: RE: Pomoc!!! Jakékoli zkrácení pružin odpovídá jakoby vyššímu stlačení pružiny, kola dostanou negativní odklon. Je to přesně ten případ, kdy si sednou zadní pružiny a pneumatiky se sjíždějí zevnitř. Dobře se na takové auto podívej a porovnej s normálem. clanek, desticky, ... Jiri Cech: chvalim, super clanek, ...................................... Brzdove desticky: taky si myslim, ze je treba prave o tomto mluvit, ja kdyz jsem se rozhodoval ktere koupit, take jsem se poptal a nejmin stiznosti a zaroven nejlepsi reference padly na desticky od firmy Lucas. Co me nejvic mrzelo na Ferodech, ze se "jednomu tipovy" odlepilo oblozeni od kovu..................Ondra: priste jukni na http://skoda.virt.cz RE: RE: RE: Pomoc!!! Zdravím, p.Čechu. V předchozím komentáři píšete:"Kola se dostanou mimo svoji optimální polohu vůči vozovce,..." Promiňte moji neinformovanost, ale kola a nápravama přece zůstanou v pozici stejné, jako dřív, co se změní je jenom poloha karoserie, nebo se pletu? Roman RE: RE: Pomoc!!! Hřídel pro upevnění volantu kuželovitá není, je tam normální tisícihran, ale extrémním naražením se konec otvoru ve volantu narazí až na kuželovitý přechod do tisícihranu. Normálně jde volantem po odmontování matice zakývat a sundat lehkým pohybem. Teď jsme zrovna likvidovali toho mého starého plyňáka a protože jsme chtěli použít přepínače pod volantem, tak jsme surovým způsobem volant údery na hřídel srazili dolů. Závit pro matici je sice hyn, ale auto jde do šrotu a tak nás to nebolí. Skutečně asi jediným schůdným způsobem jak naražený volant sundat, je podchlazení hřídele. --- Škodovky s předkem ryjícím asfalt mne celkem dojímají, pokud si někdo myslí, že mu to potom pojede lépe, je na velkém omylu. Kola se dostanou mimo svoji optimální polohu vůči vozovce, negativní odklony ve F1 jsou o něčem úplně jiném, jsou tam úplně jiné síly a tam se zbytek řeší jinou kinematikou. Správný postřeh je o tom brzdění na dorazech, jakýkoliv hrbol je vyhodí do vzduchu a mají dobrzděno. krácení.... Trochu to sem nepatří, ale jde mi o právě o brzdění Tuhle jsem viděl škodovku užovku s uřízlýma pru žinama tak že auto bylo evidentně zkopce dopředu. Co takovýhle auto udělá když dupne na brzdy a ramena jdou na dorazy? Myslím že to přinejmenším skočí na nejbližším vzápětí poskočí na každým následujícím hrbolu. Ptám se na to protože "uříznutých" škodovek tady (Č. Budějovice) jezdí mraky (mnohý z nich mají přes celý auto dva hrozně rychlý pruhy:). Na druhej straně jel sem v autě se zkrácením o 1,5 závitu a ve 110 km/h to bylo oproti normálu docela fajn. Dokonce sem se nebál trochu zatočit:) Je to hovadina nebo to má smysl? RE: Pomoc!!! Hřídel volantu v místě nasazení je kuželovitá, takže volant se dá sundat i tímto způsobem: nohama se zapřeš ze spodu do volantu (tlačit směrek k sobě) a na horní straně táhnout k sobě rukama. Pak kamarád vezme kladivo a udeří (z horní strany) na hřídel. Případně zopáknout. RE: článek Pánové! Porovnávat vychytávky na Mercedesech za více než milion korun (kdyby jen milion) a na škodovce za i méně než pětinu ceny – to snad nemyslíte vážně? Jinak jak jsem napsal – tahal jsem informace ze své sklerózou napadené hlavy a tak tam nemůže být všechno. Šlo jen o osvětlení funkce, jak to vlastně funguje a proč to tak funguje. Každý si může detailnější informace shánět sám, jak to udělal O. B. (což oceňuji jako ten nejlepší způsob, jak si najít patřičné informace) a nečekat na Čecha, co zase za víkend vypotí. Mimochodem odstraňování vody z kotoučů lze řešit elegantně i jinak bez zbytečného přibrzďování, stačí udělat po obvodu kotouče několik drážek, při sešlápnutí pedálu se voda do nich bleskově vytlačí a odstříkne pryč, znají to všichni soutěžáci. Před nějakým rokem se objevilo v tisku řešení tohoto problému pomocí vyfrézované jakoby zaoblené pěticípé hvězdy se silně zakulacenými rohy, myslím, že to bylo od Audi, ale netvrdím to na beton. Každopádně toto řešení prý bylo ve všech hlediscích nejlepším řešením. Já jsem zkoušel na škodovkách také drážky, byly rovné pod úhlem cca 30° od svislice směrem vzad a na vodě to bylo dost cítit, často jsem zatoužil po ABS, kola se velmi rychle dokázala zablokovat. Drážky navíc odvádějí i otěr z destiček a tak auto lépe brzdí. (Těch drážek stačí 5 – 7, nejlépe lichá čísla a z každé strany prostřídat. Zkuste i vetší úhel, poslední varianta měla 45° a brzdy méně hučely.) Jinak popsané mercedesovské řešení je pouze ukázka toho, co všechno umíme naprogramovat do příslušného počítače, nic extra v tom nevidím, protože se pouze využívá šířeji toho, co už tam je (a vydává se to jako poslední výkřik hi-tech). To je jako různě nabastlené ASR, EDS atd., bez ABS by to tam nebylo, nebo by se to řešilo levnějším způsobem. článek Jojo další dobrej článek, jen mi v článku chybělo že třeba mercedes dělá brzdy elektro hydraulický, tj. že človek vlastně nešlape na pístek ale na něco jako potenciometr a pak el. pumpa podle toho zvyšuje tlak v hydraulické soustavě. má to třeba výhodu v tom že při spuštění abs pedál nepulzuje(logicky) a třeba to má i takový vychytácky jako ze za deště system sám od sebe občas neznatelně přibrzdí jen aby otřel vodní film na kotoučích. Při jízdě za deště třeba na dálnici je to celkem dost užitečný. Ale než tohle bude mít nějáká škodovka a jim podobný si asi budeme muset tak 10 let počkat. RE: Pomoc!!! ty jo, to mas docela kliku. Me jednou za jizdy v 105ce volant upadl. Proste rupl ten kus zeleza v jeho pricce a vytrhl se . v ruce mi zustalo akorat bezcenne kolo volantu s 10 cm dirou v pricce a ubohy kus plechu na matici rizeni .... fakt blby pocit. RE: RE: ABS Problém nestejného součinitele adheze pod levými a pravými koly,kdy vzniká stáčivý moment,je možné u malých vozidel (velká auta mají značný moment setrvačnosti a tak ke stáčení dochází pomaleji-je možné to korigovat volantem) možné použít tzv. opoždění nárustu stáč. momentu-systém GMA (Giermoment Aufbau)-součást ABS.Jedná se o systémy GMA1 a GMA2.Kola jsou rozdělena na "Low"-nižší adheze a "High"-vyšší adheze.Principem celého syklu je vždy stupňovité zvyšování tlaku s ohledem na blokování "Low" kola.Přesnou funkci nebudu podrobně vysvětlovat (jelikož si to stejně nepamatuju),ale dozajista je možné vše najít právě v knihách prof. Vlka (snad Elektronické systémy),které jsem zde již několikrát zmiňoval. RE: RE: RE: RE: Princip funkce ABS No, uz to chapu. Ale s tou pitotovou trubici to bylo stejne dobry, ne? :-) Dan RE: RE: RE: Princip funkce ABS Snimace a elektronika ABS jsou v cinosti porad pokud maji napajeni el. proudem z cehoz plyne ze ABS nepotrebuje dalsi snimac ktery by mu meril rychlost kdyz si ji v pohode muze merit celou dobu jizdy kdy nema nic jineho na "praci" a to dokonce ze 4(typicky) zdroju a tudiz v okamziku seslapnuti pedalu ci vi kolik vuz jede a podle toho se muze zaridit. Teoreticky vzato by slo udelat ABS tak aby kompenzovalo rozdilny ucinek brzd uz pri pribrzdovani a ne az v zablokovani ale to je nejspise jen teorie. Jinak (nejen) Fabia je "protkana" CAN Busem ktery vede i do ABS, tudiz jak muzes vedet ze ABS nezna dalsi jizdni parametry? A ty si myslim ze ziskava a predava pokud ma ASR a dalsi doplnky. Pokud vim tak jakekoliv mereni radarem apod. se pouziva akorat u testovacich vozu a zrejme nejen kvuli cene. RE: RE: RE: RE: Princip funkce ABS Jsem ještě zapomněl podotknout, že zablokované kolo na suchu je neřiditelné a tak docela dobře nevím, co chce ten OPRAVDOVÝ FRAJER korigovat volantem. RE: RE: RE: Princip funkce ABS OPRAVDOVÉHO FRAJERA, který to skutečně umí lépe než ABS, bych někdy rád fyzicky viděl. Auto v hodinách je pořád horší než to, které brzdí hůře, ale je JE ŘIDITELNÉ A TAK SE S TÍM DÁ NĚCO DĚLAT, u roztočeného se můžeš jen modlit... Přečtěte si článek až do konce a potom tady meldujte. RE: RE: ABS Jo diky, myslel jsem si to (ze krome blokovani kol to jeste bude hlidat aby nebyl prilis velky rozdil brzdneho ucinku mezi levou a pravou stranou). Ted si vlastne i vybavuju par situaci z letosni zimy, ktere to potvrzuji. RE: RE: Princip funkce ABS ten rozdil adheze mezi levou a pravou pulkou auta je ten jeden konkretni pripad kdy se debatuje o zkraceni/prodlouzeni brzdne drahy s/bez ABS. "...porad lepsi nez se ...roztocit..." -urcite ano, ale to je podstata diskuze-abs zabrani roztoceni za tu cenu, ze bude brzdit moznostmi spis ty klouzavejsi strany s mensi adhezi, aby to auto neslo do hodin. (nejen) muj nazor je ten, ze OPRAVDU FRAJER sofer dokaze vyuzit bez abs vetsi adheze na jedne pulce auta a vznikly moment otaceni je schopen kompenzovat volantem a pak zastavi opravdu driv nez s abs, ktery radsi odbrzdi RE: Princip funkce ABS Opět jeden, který nečte. Kolo se zablokuje, zablokování je vyhodnoceno a kolo je odbrzděno - tím se změří na krátkém úseku rychlost otáčení a také rychlost vozu. Stačí to tak? K zablokování kola dojde vždy, protože žádný systém není schopen tak rychle hydraulikou brzdy regulovat. Lepší systémy vyhodnocují zpomalení kola a akce začne o něco dříve, ale často se i tyto systému úplnému zablokování nevyhnou. Zablokovat všechna 4 kola je možné tak u nových aut s perfektně fungujícími brzdami, jinak je vždy nějaký rozdíl v brzdné účinnosti a ta zabrání okamžitému zablokování všech 4 kol, vždy dojde k rozdílu v časovém začátku blokace. Konkrétně u Žiguli se zablokovaly vždy přední kola, zadní udržoval v pohybu zátěžový omezovač. Porovnává se také otáčení kol pravé a levé strany, z tohoto důvodu je možné prodloužení brzdné dráhy při rozdílné adhezi, ovšem pořád lepší, než se nekontrolovatelně roztočit. Prodloužení brzdné dráhy je sporná věc, nastává pouze v určitých případech. Jak jsem napsal, největší adheze se dosahuje při 15% skluzu, ABS sice na této hodnotě kola neudrží, ale aspoň osciluje někde okolo této hodnoty. Zablokované kolo brzdí vždy hůře. Každopádně se ABS vyvíjelo dost dlouho na to, aby se všechny tyto detaily vychytaly. (Měřící radar se používá u nových typů měřících zařízení místo měrného kola, používá se při testování a měření skutečných hodnot a jeho cena je vskutku líbezná, to by to auto bylo podstatně dražší.) RE: RE: Princip funkce ABS tak to teda nevim kde si ten tvuj radar videl, fabiacky absko ma jen 4snimace na kolech rozvodne trubicky ridici jednotku a to cerpadlo ktery je vicemene soucasti brzdovyho valce nic vic nema RE: ABS presne tak, jedna strana (ta s lepsi adhezi) bude brzdit podstatne lip nez ta na lede a auto proste pujde ke strane a jakoby do hodin. to se ale taky hlida, protoze podle nejakyho predpisu auto pri brzdeni nesmi vybocit o vic jak myslim ze 7 stupnu. a tak se odbrzdi i ta strana co drzi na silnici a proto se u abs prodluzuje brzdna draha. RE: Princip funkce ABS presne tak, bejva na aute nezavislej meric rychlosti-ne rychlosti otaceni kol, ale rychlosti pohybu auta vuci vozovce. meri se to nejakym radarem oproti silnici ABS Ohledne fungovani ABS nemam porad jasno. Dam priklad. Jedu po rovine, leva strana auta jede na suchu, druha po lede. Kdyz ted seslapnu naplno brzdovy pedal, budou se sice jednotliva kola diky ABS porad otacet ale leva strana bude brzdena podstatne vice a auto bude tahnuto vyrazne ke strane (nedojde-li dokonce k roztoceni), podobne jako bez ABS. Pletu se, nebo je system ABS slozitejsi a komplexnejsi ? Doted jsem myslel, ze funkce ABS spociva POUZE v tom, ze brzdny ucinek je nezavisle regulovan pro kazde kolo tak aby nedoslo k jeho zablokovani, ale podle me to nestaci ... Budu to muset nekdy vyzkouset v praxi .. RE: RE: Princip funkce ABS Neviem, ale uz zdravi rozum mi hovori, ze ak by sa posudzovalo podla ostatnych kolies nebolo by to to prave. Podla mna sa vyhodnocuje gradient (narast hodnoty) spomalenia jednotlivych kolies a pri prekroceni hodnot pre dane koleso, auto a idealne adhezne podmienky sa koleso odbrzdi. Mimochodom, nieco take je aj v clanku. Nie je problem zablokovat napr. na lade vsetky 4 kolesa naraz tak rychlo, aby nestihlo "komparacne ABS" zareagovat, "gradientne ABS" zareaguje okamzite. RE: Princip funkce ABS nikdy se ti nezablokuji vsechny kola najednou a to kolo ktery se zablokuje prvni ABS povoli a tak porad dokola nic pridavnyho system nema pokud by se zablokovala vsechny 4 kola najednou coz je proste nemozny tak by to nefungovalo Princip funkce ABS Nechapu jednu vec. Pokud pojedu 100km/h, zaslapnu brzdy a zablokuji se kola, tak system ABS nemuze mit informaci o rychlosti vozu. Ta je v te chvili, pokud se rychlost snima z otacek kola nulova. Tim vlastne nastava pro system stejny stav, jako kdyz auto stoji. Jak tedy ABS pozna, ze je vozidlo stale v pohybu? Ma tedy nejaky pridavny meric rychlosti jako treba pitotovu trubici nebo tak neco? Nechapu a prosim o vysvetleni. Dekuji Dan RE: RE: RE: ABS Právě proto jsem uvedl literaturu prof. Vlka.Tyto knihy jsou maximálně aktuální (vyšly v posl. 1-2 letech). Off topic Omlouvám se, že to není o ABS, ale nevím kam jinam to napsat, aby to vidělo co nejvíce lidí. A nyní k věcí, nutně bych potřeboval schema zapojení otáčkoměru do Favorita (r.v. 1990). Stejná elektronika je i v řadě S 120, 130 ... s hranatými budíky. Díky. RE: RE: ABS Dobra kniha ale urcite mas i verzi 95´ a i tam je o abs houby byla to jedna z knizek v ktere jsem hledal. Jinak na prehled o mechanickych castech vozidla jejich moznych konstrukcnich usporadanich dobra kniha, ale preci jenom uz trochu stara. Bohuzel neco podobneho novejsiho jsem nevidel. RE: ABS Jednu knihu bych take mohl doporucit - Prirucka opravare automobilu, autori J. Kluna a J. Kosek (doufam ze si jmena pamatuji dobre, knihu ted nemam pred sebou). Mam jeji starsi vydani nekdy z roku 1992 a vim ze vysla i pozdeji doplnena o nektere (zejmena el.) "novinky". Je tam popsano mnoho principu, materialu apod. vcelku srozumitelnou formou. ABS Jsem velmi rád,že se článek o ABS objevil.A to především s ohledem na velké množství nesmyslů,které se v některých předchozích diskuzích v souvislosti s ABS objevily.Ani v tomto článku není celá funkce vysvětlena úplně přesně,ale to patrně nebylo záměrem p. Čecha.Jako stručné přiblížení problematiky je článek výborný.Jistě však není v silách p. Čecha ke každé nepřesné informaci v komentářích uvedené psát samostatný článek.Proto bych všem, kteří se oblastí motorových vozidel zabývají doporučil (dle mého názoru) docela vhodnou literaturu.Jedná se o soubor publikací pana prof. Ing. Františka Vlka Dr.Sc. (přednáší na VUT Brno-Obor motorová vozidla).Konkrétně byly jeho nakladatelstvím vydány tyto knihy-Dynamika motorových vozidel,Podvozky motorových vozidel,Převodová ústrojí MV,Stavba MV,Zkoušení a diagnostika MV,Příslušenství MV,Elektronické systémy MV 1,2,Vozidlové spalovací motory,Traktory.Můžete to považovat za reklamu (není),ale pro toho kdo se o automobilovou techniku skutečně zajímá by tyto publikace mohly být vhodné.Možné nevýhody-vyšší cena (cca 300-400 Kč jedna kniha),špatná vazba knih,některé kapitoly se v různých knihách opakují,některé kapitoly velmi odborné (vyžadují větší znalosti matematiky,dynamiky atd.),některé kapitoly naopak psané příliš "populární" formou. RE: Pomoc!!! Jo, "testo nalijeme do formy a babovku vyklopime". To znam. U me stejny pripad skoncil urezanim a ulamanim celeho zbytku volantu, pouzitim masivniho stahovaku a kovarskeho kladiva .. ale bacha .... systemu rizeni ty rany nedelaji dobre. Pricina je IMHO v tom ,ze tu matici nekdo utahoval jako by mela drzet cele auto pohromade a tak vlastne volant na tyc nalisoval. RE: Fabie - ABS ? Podle knihy od Cedrycha je Fabia vybavena ABS BOSCH 5.7 pripadne v kombinaci ABS+MSR nebo ABS+ASR+MSR - toto je informace ze strany 226 ovsem na strane 236 pise ze ABS je vyrobkem firmy ITT Automotive. Bud tedy je nektera informace chybna ci se jedna o licencni vyrobek... Dale pise ze system je 4kanalovy tedy s regulaci vsech 4 kol ale zatimco predni jsou regulovana zvlast tak zadni principem "select low" tedy podle kola ktere drive blokuje. Dalsi mozna zajimave informace ktere se mi podarilo zjistit jsou pojistky v boxu na akumulatoru a to c. 6 40A (hure citelne ale asi skutecne 40A) zrejme pro napajeni cerpadla a c. 7 25A pro zbytek privadejici do ABS +pol akumulatoru a dale v hlavnim pojistkovem boxu c. 25 5A privadejici do ABS zapalovani. Na jednotce by mela byt 2 rele 1. pro cerpadlo a druhe pro ventily. A dle vseho je integrovana elektronika i mechanika do jednoho celku pripojeneho pomoci 42polove svorkovnice. ABS a ASR jsou v jedne jednotce a jejich kontrolky na pristrojovce jsou ovladany pomoci CAN Busu. RE: RE: Fabie - ABS ? Dostal jsem informaci, že hydraulickomechanické ABS se montovalo do Escortů jako příplatková výbava a že i celkem fungovalo. RE: Fabie - ABS ? Co je konkrétně za ABS ve Fabii nevím, zase tak moc se o to nezajímám. Ale pravděpodobně půjde o stejný typ, který se montoval do Felicií, jen patřičně modifikovaný. Do Felicií se dávalo něco od ITT Automotive, mělo to vlastně tři okruhy, dva na přední kola a třetí na obě zadní. Ale znovu opakuji - problematika ABS jde mimo mne, opravit ani nějak vylepšit to nemohu a tak se o ABS nějak zvlášť nezajímám. --- Špatně pochopená věta - kvalita brzdových elementů je prvořadá, nemá se cenu bavit o něčem, co je snad každému jasné, na brzdy patří pouze nejkvalitnější materiál. Jakmile se objeví nějaká nízká cena, nebo krabička typu no name, nebrat! Já používám Ferodo nebo Lucas. Lucas dodává i kvalitní kotouče, na rozdíl od kotoučů Bosch (rozpálený kotouč se po průjezdu kaluží zkroutil tak, že se při sebemenším přibrzdění rozkývával volant). Bosch je "elektrikářská" firma, to je zapotřebí si uvědomit. Praxe je totiž taková, že někdo má hromadu neprodejného zboží, někdo velký a známý to celé odkoupí, přebalí do svých krabic a potom toto pochybné zboží prodává coby značkové. Jinak Ferodo atd. vyrábí i brzdové segmenty pro závodní a sportovní vozy, brzdný účinek je impozantní, stejně jako cena. O včasné výměně brzdové kapaliny jsem psal v Obecných rozumech. Jen bych podotkl, že čím vyšší bod varu (např. Syntol HD 260 má bod varu při 260°C) kapalina má, tím více pohlcuje vlhkost. Vysokým bodem varu se sice splní i při značném obsahu vody předepsaná minimální hodnota bodu varu, ale korozívní působení vody narušuje vnitřní povrch brzdových válečků více, než při stejné bodu varu kapaliny nižší výkonnosti (HD 205). Proto se musí vyměňovat prakticky ve stejném intervalu, jako kapalina s nižším číslem, máte ale větší rezervu bodu varu, stejně "zavodněná" kapalina vyšší výkonnosti má bod varu výše. Jen pro zajímavost - dvoupístové brzdy škodovek mají předepsanou výměnnou lhůtu brzdové kapaliny po 1 roce, čtyřpístové totéž, ale při častém používání přívěsu už po 6 měsících! Ještě se tam uvádí minimální bod varu, je to sice důležitější hodnota, ale běžný motorista ji není schopen změřit. RE: Destičky Pokud si nekdo neni jist destickami necht si koupi Lucase (mam dojem ze dela i na S120 2pist i 4pist) coz je na jezdeni i cenove rozumne. Je dobre obejit nekolik obchodniku protoze u stejnych desticek casto byva velky cenovy rozdil. Na "zavodeni" nebo tunning uz to chce peclive vybirat a taky si zjistit potrebne informace. Setkal jsem se s lidmi kteri sli do nekolika obchodu a rekli ze chteji nejlevnejsi desticky, ktere v tom nejlevenjsim obchode koupili a dokud nepotrebovali dlouze intezivne brzit tak bylo vse v pohode ale najednou desticky zmekly a byly na vymenu (v lepsim pripade jen desticky...) a upozornuji ze ve 2 pripadech jsem si jist ze kapalina byla v poradku. Destičky Dobrý článek, ale velmi mě zaujala poslední věta: "O kvalitních brzdových destičkách snad netřeba vést diskuzi." Myslím si, že téma destiček je právě velmi důležité. Když vezmeš v úvahu kolik je výrobců /teda spíše značek/ brzdových destiček, a hlavně, že část výrobců nabízí více kvalit tak správný výběr není vůbec jednoduchý. A ruku na srdce, kolik z vás se při koupi dotazuje na kvalitu. Většinou to prodejce ani neví. Dle katalogu výrobce kterého má k dispozici vybere příslušný typ a tím to končí. A přitom rozdíly v kvalitě třecích segmentů jsou často veliké. Fabie - ABS ? ABS - Pane Čech není Vám známo jaké ABS používá FABIE? Děkuji za odpověď. RE: RE: RE: Pomoc!!! ja mam volant na fa a chcem za neho nejakych 150-200 SKK takze viac ako 100-150 CZK by som u vas za to nedaval ... inac s tymi kotrmelcami to mozem osobne potvrdit - po 4 kotrmelcoch som vysiel ja s auta s 1/4 cm skrabnutim na ruke a spolujazdec bez skrabnutia (auto ale islo do srotu) ... keby sme to napasovali pod nakladak to si neviem predstavit ..... RE: RE: Pomoc!!! Díky za rady,volant už jsem sundal.Pomohlo na tu matici s tisícihranem na par minut dát takovou gelovou chladící vložku,jak se dává třeba do chladicí tašky nebo na rozbitou hubu:-)Matici jsem samozřejmě úplně nesundaval,kamoš už si takhle nabil nos.Teď stojím před dalším problémem-Volant,kterej tam měl přijít(vypadá jako z feldy,chybí mu klakson,ale lepší než řidítka),mi tam prostě nepasuje!Tisícíhran je daleko jemnější a hlavně má větší průměr.Nevíte náhodou někdo o nějakém zachovalém volantíku?Kolik bych za něj asi měl maximálně dát na vrakáči?Díky,Ondra. RE: Pomoc!!! Ahoj, volant otoč tak, aby byla příčka svisle, za horní část silně táhni, zespodu do příčky prašti kladivem (pokud si ho nechceš poškrábat, tak plastovou palicí) a hlavně si tam na pár závitů tu matici našroubuj, jinak si sám rozbiješ hubu. Felicie a ABS Napřed musím poděkovat p. Čechovi za jeho výborné články, ale již můj dotaz mám Felici r.v. 1997 s ABS a zajímalo by mě jaký je tam systém (dvou či čtyř kanálový). Předem díky. RE: Pomoc!!! Surovou silou, ale kolikrát to nejde i tak. Upřimnou soustrast, já jsem také nedokázal sundat volant na 742. Pomoc!!! Předem se omlouvám za dotaz mimo téma,ale nevím,kam jinam to napsat,aby si to někdo přečetl.U Fáčka se mi zlomil volant(horní část,cca 2 třetiny obvodu volantu,je uplně gumová,nepoužitelná a jen tam tak plandá).Potřebuju poradit,jak ten volant sundat!!!Cedrych píše,že stačí trhnout,ja trham jak vůl,leje ze mě a nic:-( Poraďte mi rychle někdo,jezdit s takovejma řidítkama je celkem o hubu.Jo a tu matici jsem samozřejmě odmontoval... Předem moc díky. RE: ASR, MSR, EDS, ESP Stručné vysvětlení funkcí těchto systémů najdeš na www.skoda-auto.cz/lexikon Musím říct z vlastní zkušenosti (Fabia 1,4 MPi, ABS,ASR,MSR), že zrovna ASR např. výborně funguje při rozjíždění na sněhu a ledu v zimě a blátě a mokré trávě v létě. Loni při záplavách se mi podařilo uvíznout na podmáčené louce. Nechal jsem zařazenou I.rychl., elektronika držela otáčky volnoběhu, ASR se staralo o plynulý záběr obou předních kol a stačilo do auta trochu strčit a jelo se dál. V zimě se vám zase nestane, že by se kola "utrhly" a začaly protáčet. ASR hlídá rozložení hnací síly na obě kola a MSR udržuje otáčky a výkon motoru, který je možný koly v dané situaci přenést na vozovku. Tzn. že se rozjedete plynule, a vlastně nejrychleji jak to na daném povrchu s vašimi zimními pneumatikami jde. ASR, MSR, EDS, ESP Pls nemohl by mi nekdo rict co presne dela ASR, MSR, EDS, ESP dik.
|
|
||||
© 1999-2018, Petr Váňa a Insidea Digital s.r.o. Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše. Zásady ochrany osobních údajů |
|