|
22. října 1999Elektronické zapalovánípoužité z vozů Favorit do Š105-RapidV podstatě mám zkušenosti jen s třemi takto upravenými vozidly, toto
zapalování jsem sice montoval do více vozů, ale od ostatních majitelů nemám
zpětné odezvy jak jim zapalování funguje. Vždy jsem toto zapalování montoval
do vozů typové řady 742, jak do starších - užovek, tak do novějších Emek.
Jestli lze toto řešení použít i pro starší vozy nevím, ale předpokládám,
že ano. Nejdříve uvedu pár důvodů proč montovat do vozidla elektronické
zapalování.
Technickým zázemím systému zapalování a podrobným technickým popisem
se bude zabývat jiný článek už připravený také k publikování.
Pořízení, toto zapalování se dá běžně sehnat jako náhradní díl,
je nutné pořídit rozdělovač, cívku a krabičku el. zapalování (ETZ).Nová
tato sada vyjde na cca 3500 Kč. Proto je vzhledem k téměř nulovému opotřebení
při provozu výhodnější pořídit za levný peníz (cca 1000 Kč) tuto sadu na
vrakovišti. Ostatní součásti systému, jako například svíčky a zapalovací
kabely, není nutné měnit. Pokud jsou zapalovací kabely starší (puvodní)
tak je vhodné je při tomto vylepšení vyměnit za nové.
Zkušenosti s provozem mám různorodé, nejdřive proberu prvního
kamaráda, kde jsme nedopadli moc úspěšně, jeho motor Š105, převrtávaný
na 120, si nijak skoro nevšímal tohoto zapalování a jeho parametry zůstaly
dle
pocitu majitele úplně stejné, jediné co se podle něj zlepšilo bylo studené
startování. Moje zkušenosti, se starým autem byly lepší, především v zimě
startovalo velice dobře (nutno poznamenat že jsem měl baterii 55Ah a startér
1kW). Také motor, který byl zralý na generálku se na čas uklidnil a při
volnoběhu přestaly kolísat otáčky. U mého nového vozidla se stalo toto
zapalování již nutností pro jeho některé provozní parametry. Především
s tímto zapalováním můj motor točí o 300 otáček více (7900), ale nepočítejte
s tím, že v normálním sériovém voze to přidá max. otáčky, nebo výkon. Trochu
se změní kultivovanost, lepším spálením směsi i za kritických podmínek,
ale výkon to opravdu nepřidá. Dále vzhledem k tomu že mám speciální svíčky
bosch tak normální zapalování nebylo s to na nich hodit plnou jiskru již
při mírně sníženém napájení (11V), toto ovšem také není případ normálního
vozu. Co se normálního vozu naopak velmi týká je spotřeba, tu já bohužel
nemohu posoudit (u mne obvykle 13-15l/100km), ale zbývající dva kolegové
jezdí jeden za 6l a druhý v průměru za 7,2l a tvrdí že jim spotřeba po
namontování elektronického zapalování klesla zhruba o 0,3 litru na sto
kilometrů.
Doufám, že jsem trochu přispěl k tomu, aby jste si mohli utvořit obrázek
o tom co asi tak vám může elektronické zapalování přinést a zda má smysl
jej dávat do vozidla.
Autor článku: Chipmen (Petr Váňa)
|
|
|||||||||||
© 1999-2018, Petr Váňa a Insidea Digital s.r.o. Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše. Zásady ochrany osobních údajů |
|