|
22. října 1999
Zadní mlhovkapro vozy Škoda 105 - Rapid Nejdříve něco ze zákonů: od 1.10.1997 musí mít každé motorové
vozidlo (M1) minimálně jedno zadní světlo do mlhy - tak praví zákon 102/95.
Pokud máte tedy jednu mlhovku musíte ji mít namontovánu na levé straně
vozidla (na té co je řidič), maximální počet mlhových světel je 2, ty potom
musí být umístěny vzhledem k ose vozidla. V zákoně je také uvedeno pár
rozměrů pro instalaci:
-Minimální výška od vozovky je 250 mm.
-Maximální výška od vozovky je 1000 mm.
-Vzdálenost od brzdového světla min. 100 mm.
-X značí souměrnost umístění mlhových světel vzhledem k středu vozidla.
Vyhláška 99 řiká, že přední a zadní světla do mlhy smí řidič užít
jen za lhy, sněžení nebo hustého deště (výklad policistů: značně
snížená viditelnost -50metrů). Zadní i přední mlhovky za dobré viditelnosti
především v noci oslňují, takže se nedivte, až na vás budou protijedoucí
řidiči blikat dálkovými a mimo jiné za neoprávněné použití mlhovek dávají
poldové pokutu tak kolem 200 kč.
Dalším bodem je, že zadní mlhová světla musí být zabezpečena tak, aby
šla zapnout pouze s tlumenými, dálkovými, nebo předními mlhovkami. Dále
uvedené schéma zapojení toto respektuje.
A teď trochu praxe:
Zde je elektrické zapojení zadního mlhového světla, schálené
škoda aas.
Varianta A je pro vozidla Š105S, 105L, 120, 120L, 120LS a varianta
B je pro vozy Š105GL a 120GLS.
1. Spínač světlometů do mlhy
2. Kontrolní svítílna (oranžová)
3. Koncové světlo do mlhy
5. Spínací relé
10. K pojistce 5 nebo 6
11. K pojistce 1
Minimální průřež vodiče C je 0,75mm2. Pokud chcete zapojit dvě mlhová
světla tak druhé zapojte paralelně k prvnímu.
Vozidla vyrobená od roku 1985 včetně musela být vybavena alespoň jedním
mlhovým světlem (zadním).To znamená, že všechny vozidla typu M jsou již
z výroby opatřena mlhovkou na levé straně vozidla, pouze modely GLS a RAPID
mají standartně montované dvě mlhovky. Škodovky typu M mají v zadním čele
předvrtané otvory pro přidělání mlhových světlometů, neumysťujte je jinam
! Starší škodovky typu L (do roku 84) tyto otvory nemají, stačí je vyměřit,
dle tabulky s předepsanými rozměry uvedené o něco výše a vyvrtat. Elektrické
zapojení je výše, kabel je nejlepší táhnout cestou, kde jsou taženy ostatní
kabely do motorového prostoru- u motoru u pravého nosníku, pod sedačkou
do kabiny a pod kobercem u středového nosníku dopředu. Mlhové světlo musí
mít v zorném poli řidiče (na přistrojovce) kontrolní svítilnu oranžové
barvy- novější přistrojovky už ji mají jen bývá nezapojena. U vozidel typu
M jsou zadní mlhovky již zapojeny s vyjímkou modelu 105S, přístrojová deska
je vybavena oranžovou kontrolkou pro toto světlo, vypínač těchto světel
je zamontován u klasické palubní desky vlevo od vypínače světel a u GLSkové
palubní desky v společném otočném přepínači předních i zadních mlhových
světel.
U nás
jsou nejčastěji k dostání mlhovky PAL (naše), nebo WESEM (polské) a stojí
do 100 Kč, používají se do nich žárovky 12V 21W stejné jako do směrových
světel, nebo brzdových světel. Sada jako je vlevo na obrázku stojí kolem
150-200 Kč.
Poznámka: Mlhová světla nejsou vhodná k použití jako třetí brzdové světlo
!!!!!! Pár lidí se ptalo proč ? Mlhové světlo je homologované jako
mlhové a brzdové jako brzdové tudíž jsou nezáměné a vzhledem k rozdílné
vyzařovací charakteristice se ani nikdy zaměňovat nesmějí. (Turek)
Poznámka 2: Pokud máte instalováno závěsné zařízení, musí být kabel
vyveden i na něj (vývod č.2).
U typů Š Favorit až Octavia jsou zadní mlhová světla součástí zadní
skupinové svítilny a vše je již plně instalováno. Jedinou podomácku opravitlenou
závadou je zde výměna nefunkční žárovky. Blíže budou tato světla popsána
v samostatných blocích o zadních skupinových svítilnách.
Autor článku: Chipmen (Petr Váňa)zobrazit další autorovy články upravit článek pro tisk
|
|
|