|
24. února 2000
Převodovky a rychlosti+ fomulář na on-line přepočet Převodovky se nejdříve montovaly 4 stupňové. Od poloviny roku 1984 se začali montovat i převodovky 5ti stupňové. Původní převodovky byly převzaty z typu Š 100/110 se stálým převodem 4,44. Od roku 1977 byl standardně montován převod 4,22 , který je i dnes nejrozšířenějším stálým převodem. Tento převod je i v 5ti stupňové převodovce typu Š 125. Pro vozy Š130 – 136 se montovali 5ti stupňové převodovky se stálým převodem 3,9. Převod 3,9 je též používán pro vozy typu Š 120LE (ekonomik). Pro vozy Š 120 LS byl ještě homologován převod 4,5 , avšak tento nebyl montován sériově. Stálý převod je rozdílný z několika důvodů.
Snížení stálého poměru má za následek: zvýšení maximální rychlosti, snížení spotřeby
Zvýšení stálého poměru má za následek: zvýšení akcelerace (viz Š 130LR, Š 130 L/A)
Přehled převodových a stálých poměrů.
Rychlostní stupně |
4 stupňové mimo 120 LE |
120 LE |
5ti stupňové 125L |
5ti stupňové 130-136 |
I. |
3,8 |
3,8 |
3,8 |
3,8 |
II. |
2,12 |
2,12 |
2,12 |
2,12 |
III. |
1,41 |
1,41 |
1,41 |
1,41 |
IV. |
0,96 |
0,93 |
1,08 |
1,08 |
V. |
- |
- |
0,83 |
0,83 |
R |
3,27 |
3,27 |
3,27 |
3,27 |
Stálý převod |
4,22 |
3,9 |
4,22 |
3,9 |
Nyní si každý může spočítat rychlost při určitých otáčkách.
v=0,06*a*o/(ip*is)
kde:
v – rychlost(km/h)
a – otáčky motoru (1/min)
o – obvod kola(m)
ip – převodový poměr
is – stálý poměr
Příklad pro stálý poměr 4,22, obvod kola 1,885m (165/80R13)
otáčky |
I. |
II. |
III. |
IV. |
V. |
500 |
4 |
6 |
10 |
12 |
16 |
1000 |
7 |
13 |
19 |
25 |
32 |
1500 |
11 |
19 |
29 |
37 |
48 |
2000 |
14 |
25 |
38 |
50 |
65 |
2500 |
18 |
32 |
48 |
62 |
81 |
3000 |
21 |
38 |
57 |
74 |
97 |
3500 |
25 |
44 |
67 |
87 |
113 |
4000 |
28 |
51 |
76 |
99 |
129 |
4500 |
32 |
57 |
86 |
112 |
145 |
5000 |
35 |
63 |
95 |
124 |
161 |
5500 |
39 |
70 |
105 |
136 |
178 |
6000 |
42 |
76 |
114 |
149 |
194 |
6500 |
46 |
82 |
124 |
161 |
210 |
7000 |
49 |
88 |
133 |
174 |
226 |
7500 |
53 |
95 |
143 |
186 |
242 |
8000 |
56 |
101 |
152 |
199 |
258 |
Volba rychlostního stupně je to, co pálí mnoho z nás a je jedním z hlavních témat bouřlivých diskusí. Všechny motory škoda typové řady 742 mají podobné parametry spotřeby a výkonu. Viz článek CHARAKTERISTIKA MOTORŮ.
Nejnižší spotřeba je kolem 2500 otáček za minutu, poté lehce stoupá, pak mírně klesá a od 4500 otáček prudce stoupá. Takto vyjádřená spotřeba je v g/kwh. A v rozmezí 2500 až 4500 otáček se pohybuje od 280 do 320 g/kwh. Všeobecně je pro motor dobré pracovat v otáčkách kolem nejvyššího kroutícího momentu, to je u těchto motorů kolem 3000 otáček za minutu.
Tabulka rychlostí v km/h při 3000 otáčkách a pneu 165/80R13
Rychlostní stupně |
4 stupňové mimo 120 LE |
120 LE |
5ti stupňové 125L |
5ti stupňové 130-136 |
I. |
21 |
23 |
21 |
23 |
II. |
38 |
41 |
38 |
41 |
III. |
57 |
62 |
57 |
62 |
IV. |
84 |
94 |
74 |
81 |
V. |
- |
- |
97 |
105 |
Stálý převod |
4,22 |
3,9 |
4,22 |
3,9 |
On-line výpočet rychlosti při otáčkách (funkční bohužel jen pro prohlížeče MS IE a pravděpodobně jen verze 4.0 a výše).
Autor článku: LITR (Tomáš Roud)zobrazit další autorovy články upravit článek pro tisk Vroba SW za rozumn penz
|
|
|