ŠKODA techweb [homepage]
Světla
27. března 2000

Měření zdrojů světla

ztmavené světla, modré nástavce a další


Napsal jsem již pár kontroverzních článků s tématikou úprav světel a změn zdrojů světla apod. Články se setkaly s velkým ohlasem, a to jak pozitivním (souhlasným) tak negativním (nesouhlasným). Jedná se o články např. o instalaci silnějších žárovek H4 (160/100W), nebo článek o ztmavování zadních světel. U těchto článků jsem občas operoval s údaji dle odhadu, proto jsem se rozhodl provést určitá měření, která by potvrdila, či vyvrátila určitá tvrzení.

Měření bylo prováděno Luxmetrem s platným "ocejchováním" metrologickou zkušebnou. Měření byla prováděna při teplotě 15st.C +/- 1st.C. Světelné zdroje byly napájeny externím stabilizovaným zrojem dodávajícím napětí 14V / 20A. Napětí bylo měřeno při zatížení žárovkami a nekleslo pod 13,8 V. Při samotném měření byla hodnota okolního osvětlení 2-4 Lx, což při měření hodnot řádově ve stovkách Lx, činí přípustnou odchylku. Přesnost měření přístroje je podle rozsahu (použitého čidla) 3 nebo 5%. Při měření bylo použito fixačních pomůcek pro světlomet i měřící sondu. Měření bylo pro větši přesnost prováděno několikrát z jiných vzdáleností a konečná hodnota byla vypočítávána statistickým průměrem. Luxmetr samozřejmně měří světelnou intenzitu, takže pokud je dále v textu operováno s výrazy světelného toku jedná se o přepočítané hodnoty na lumeny.

Samotné měření  zahrnovalo čtyři podčásti:

1. Měření ztráty světelného toku při použití ztmavených zadních světel

Měření bylo prováděno ze vzdálenosti 0 cm-50 cm od krytu použity nové žárovky a nová zadní skupinová svítilna.Při měření ztmaveného krytu byl použit starší kryt (cca 5 let) a nastřikán dvojitou vrstvou ztmavovacího spreje MOTIP, černá barva.
Nejdříve jsem změřil světelný tok při použití staršiho neobarveného krytu (stejné stáří),  světelný tok dosahoval intenzity 92% něž u nového skupinového zadního světlometu - měřeno obrysové a brzdové světlo, průměr. Za základ, tedy 100% bude bráno staré světlo, aby bylo možno správně posoudit světelné ztráty.
Bylo prováděno vždy dvojí měření ze vzdálenosti 0/10/20/30/40/50 cm u každého světla, výsledné hodnoty byly zprůměrovány, porovnány, vyčíslen rozdíl, převeden na procenta a sumarizován.
Výsledná světelná ztráta na černo ztmaveného krytu je  57%. Tento údaj je jistě alarmující při myšlence na jakou vzdálenost jsou asi tak vidět takto upravené zadní světla, především pak ještě při zhoršených viditelnostních podmínkách. Poznámka údaj o ztrátě 57% je platný pro obrysová světla, ztráta na brzdových světlech (21W) je menší, 46%. Předpokládaná přesnost měření je 5%.
 

2.Měření ztráty světelného toku při použití modrých nástavců na žárovky H4

Měření bylo prováděno za použití nových žárovek H4 standartního příkonu 60/55W. Měření bylo uskutečněno s tvarovým světlometem typu M3 (Škoda 130), světlomet byl při měření fixován.
Měření bylo prováděno ze vzdáleností 3 a 5 metrů ve stejném úhlu a výšce. Výsledná měření byla porovnána, vyčísleny rozdíly v procentech a rozdíly byly zprůměrovány.
Výsledná světelná ztráta při použití modrých nástavců je 21%. Poznámka při tluměných světlech, při dálkových světlech je to o 2% méně. Je to více než jsem očekával, ale výrazně méně něž někteří tvrdili. Tedy při teoretickém nepovoleném použití žárovek H4 (100/80W) a těchto nástavců, je světelný tok ještě stále vyšší než při použití žárovek H4 o standartním příkonu. Předpokládaná přesnost měření je 5%.
 

3. Porovnání světelného výkonu jednotlivých žárovek H4

Za měrnou jednotku zde byla brána žárovka H4 v standartním provedení(60/55W), pro větší přesnost jsem změřil postupně vždy tři tyto žárovky (Tesla, Elta, Philips) a z jejich výsledků pak tvořil 100% hranici. Měření intenzity světla probíhalo ve vzdálenostech 5, 10, 20 metrů. výsledky jsou zpracovány níže v tabulce. V přehledu je žárovka standartní H4 60/55W, počítána za 100%, dále Elta 100/80W, potom Elta160/100W a Osram +30%. Veškeré žárovky měli za sebou max 5. hodin provozu.
 
Žárovka, příkon Naměřeno tlumené Naměřeno dálkové
H4 60/55W 100% 100%
Elta 100/80W 147% 125%
Elta 160/100W 208% 163%
Osram 60/55W +30% 122% 118%

Hodnoty jsou zprůměrovány z rozdílů vždy ve všech vzdálenostních kategoriích. Předpokládaná přesnost měření je 3% u standartních žárovek a 5% u žárovek 100W nebo 160W(jiný rozsah).
Pro zajímavost kolega Pavel Tatar zkoušel taktéž normální žárovku a žárovku Philips AllWeather na spektrometru, je zajímavé, že mají téměř schodný diagram...

4. Legrácka na závěr

Když už jsem neměl co na práci, tak jsem zkusil jen pro zajímavost na starém světlometu (předním) ztmavení a měřil jeho útlum. Opět jsem použil ztmavovací sprej Motip černé barvy, nanesl jsem jednu vrstvu. Měřeno se standartní žárovkou H4, ztráta světelného toku při použití tlumených světel činila 37%. Při nandání do vozidla nebylo možno s těmito světly jet, měl jsem dojem, že jedu na obrysová světla*.

*Poznámka subjektivní pocit autora.

Závěry lze v tomto případě udělat jednoduše a objektivně, ztmavování zadních světel, případně jiných světel nelze doporučit, skutečně hrozí zvýšené nebezpečí srážky za snížené viditelnosti. Modré nástavce také nelze doporučit, pokud už někdo chce vybočovat z řady a nemá na originální zástavbu xenonů, ať si pořídí spíše přímo "modré" žárovky H4, myslím, že cenově i co do spolehlivosti je to lepší řešení. Nakonec je však také třeba vzpomenout na zákony, které určují, že není možno používat žárovky s vyšším příkonem než 60/55W, dále, že musí svítit bílým světlem, a že nelze zadní světla ztmavovat ...

Autor článku: Chipmen (Petr Váňa)

zobrazit další autorovy články
upravit článek pro tisk

Komentáře k tomuto článku (19):




 

© 1999-2018, Petr Váňa a Insidea Digital s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.
Zásady ochrany osobních údajů