|
27. března 2000Měření zdrojů světlaztmavené světla, modré nástavce a dalšíMěření bylo prováděno Luxmetrem s platným "ocejchováním" metrologickou
zkušebnou. Měření byla prováděna při teplotě 15st.C +/- 1st.C. Světelné
zdroje byly napájeny externím stabilizovaným zrojem dodávajícím napětí
14V / 20A. Napětí bylo měřeno při zatížení žárovkami a nekleslo pod 13,8
V. Při samotném měření byla hodnota okolního osvětlení 2-4 Lx, což při
měření hodnot řádově ve stovkách Lx, činí přípustnou odchylku. Přesnost
měření přístroje je podle rozsahu (použitého čidla) 3 nebo 5%. Při měření
bylo použito fixačních pomůcek pro světlomet i měřící sondu. Měření bylo
pro větši přesnost prováděno několikrát z jiných vzdáleností a konečná
hodnota byla vypočítávána statistickým průměrem. Luxmetr samozřejmně měří
světelnou intenzitu, takže pokud je dále v textu operováno s výrazy světelného
toku jedná se o přepočítané hodnoty na lumeny.
Samotné měření zahrnovalo čtyři podčásti:
Měření bylo prováděno ze vzdálenosti 0 cm-50 cm od krytu použity nové
žárovky a nová zadní skupinová svítilna.Při měření ztmaveného krytu byl
použit starší kryt (cca 5 let) a nastřikán dvojitou vrstvou ztmavovacího
spreje MOTIP, černá barva.
Měření bylo prováděno za použití nových žárovek H4 standartního příkonu
60/55W. Měření bylo uskutečněno s tvarovým světlometem typu M3 (Škoda 130),
světlomet byl při měření fixován.
Hodnoty jsou zprůměrovány z rozdílů vždy ve všech vzdálenostních kategoriích.
Předpokládaná přesnost měření je 3% u standartních žárovek a 5% u žárovek
100W nebo 160W(jiný rozsah).
Když už jsem neměl co na práci, tak jsem zkusil jen pro zajímavost na
starém světlometu (předním) ztmavení a měřil jeho útlum. Opět jsem použil
ztmavovací sprej Motip černé barvy, nanesl jsem jednu vrstvu. Měřeno se
standartní žárovkou H4, ztráta světelného toku při použití tlumených světel
činila 37%. Při nandání do vozidla nebylo možno s těmito světly jet, měl
jsem dojem, že jedu na obrysová světla*.
*Poznámka subjektivní pocit autora.
Závěry lze v tomto případě udělat jednoduše a objektivně, ztmavování
zadních světel, případně jiných světel nelze doporučit, skutečně hrozí
zvýšené nebezpečí srážky za snížené viditelnosti. Modré nástavce také nelze
doporučit, pokud už někdo chce vybočovat z řady a nemá na originální zástavbu
xenonů, ať si pořídí spíše přímo "modré" žárovky H4, myslím, že cenově
i co do spolehlivosti je to lepší řešení. Nakonec je však také třeba vzpomenout
na zákony, které určují, že není možno používat žárovky s vyšším příkonem
než 60/55W, dále, že musí svítit bílým světlem, a že nelze zadní světla
ztmavovat ... Autor článku: Chipmen (Petr Váňa)
|
|
||||||||||||||||||||||||||
© 1999-2018, Petr Váňa a Insidea Digital s.r.o. Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše. Zásady ochrany osobních údajů |
|