ŠKODA techweb [homepage]
Elektrika
27. července 2000

Repase alternátoru

rozebrání, vyčistění, výměna ložisek, smontování



Celý postup je jednoduchý, nejdříve sundáme řemenici a ventilátor (takové to lopatkové kolo). Dále se vyšroubují tři šroubky co drží těleso pohromadě, jsou většinou velmi utažené. Opatrně alternátor  rozpůlíme tak, aby v zadní půlce zůstal rotor a statorové vinutí.


Připraveným háčkem a pojistkami z kousků drátu se opatrně zajistí uhlíky proti vysunutí a vyndá se rotor. Pak se vyšroubuje držák s diodami, sundají se matičky co jsou vzadu. Odpájí ze vnitř jeden drátek co vede z kontaktu v pouzdře na držák s diodami. Vyndá se statorový vinutí i s držákem diod. Pak vezmete "obal" alternátoru a ten už můžete vymýt v Arvě. Rotor stačí jen otřít. Statorové vinutí s diodami se opatrně vymyje v technickém benzínu. Když už je alternátor rozebraný doporučuji vyměnit ložiska a přebrousit sběrací kroužky rotoru. Ložisko v předním víku je přinýtované nýty 4x16 přes takovou plechovou příložku. Zadní ložisko je namáhané míň, je potřeba ho stahnout vhodným stahovákem z osičky rotoru.

Zpětná montáž se provádí následovně:  Do předního víka se vloží ložisko a na něj se nanýtuje příložka. Na osičku rotoru se opatrně nalisuje zadní ložisko. Očištěné statorové vinutí i s držákem diod vložíme  do zadního víka a přiletujeme drátek k fastonu, z venku nasadíme na svorníky podložky a přišroubujeme matky. Do držáků vložíme pružinky s uhlíky a zajistíme je proti vysunutí drátěnými pojistkami. Do misky pro ložisko zadního víka vložíme pružnou podložku a vložíme rotor. Nasadíme opatrně přední víko a celek lehce stahneme šrouby. Dotahujte stejnoměrně, aby se nezkřížil rotor a nedrhl o statorové plechy. Pokud se rotor volně otáčí, vysuneme pojistky které přidržovaly uhlíky. Na osičku navlékneme distanční kroužek, do drážky nasadíme pero a navlékneme ventilátor s řemenicí, nasadíme pérovou podložku a celek dotahneme maticí. Zkusíme zda se rotor protáčí lehce a zda nedrhne ventilátor o přední víko. Tím je montáž alternátoru dokončena, zbývá jen konečná montáž do vozu.

Typy ložisek:
Přední větší 6303-2RS
Zadní menší  6201-2RS

Složitost rozebrání alternatoru je možné rozeznat ze schématického obrázku jeho složení.

Autor článku: Charlie (Karel Baláč)

zobrazit další autorovy články
upravit článek pro tisk

Komentáře k tomuto článku (13):




 

© 1999-2018, Petr Váňa a Insidea Digital s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.
Zásady ochrany osobních údajů