|
28. srpna 2000Octavia model 2001facelift neboli omlazení úspěšného modeluKonečně je to tady, byl představen nový "facelift" vozu Škoda Octavia
model 2001.
Optimalizace tvaru nových prvků karoserie snížila součinitel odporu
vzduchu Cx na 0,30. Velmi výrazné jsou větrací otvory v předním nárazníku,
ty se značně zvětšili a neujdou tak zraku na první pohled. Nově byly také
pojaty boční lišty chránící dvěře proti před drobnými poškozeními. Vnější
kliky jsou mimo verze Classic lakovány v barvě vozu. Nového designu také
dosáhly kryty kol a elektronová kola.
Motory dnes podle požadavků legislativy splňují různé emisní normy až
po EU4, naftové motory pak EU3. V případě benzinových motorů je pak ve
vozidle použita speciální palubní diagnostika EOBD - European On board
Diagnose.
Jedním z často připomínaných nedostatků byl malý prostor pro cestující
na zadních sedadlech, to se s novým typem mírně změní, prostor pro cestující
vzadu byl zvětšen o 22 mm. Tohoto zvětšení bylo dosaženo díky přepracování
zadních sedadel, nijak se to neprojevilo na objemu zavazadlového prostoru,
ten zůstává stejný. Zadní sedadla jsou také už i v nejjednodušší verzi
(Classic) dělená 2:1 a umožňují tak lépe využivat prostor při přepravě
větších nákladů.
Souběžně se světovým trendem i mladoboleslavská automobilka se snaží
zvyšovat bezpečnost svých vozů. Nový model má zesílenou přední část a zasílené
střední boční (B) sloupky. Zadní prostřední sedadlo lze vybavit tříbodovým
bezpečnostním pásem a třetí opěrkou. Přední dveře jsou vybaveny osvětlením
vozovky, případně odrazkou zviditelňující otevřené dveře. Novinkou je také
automatický přerušovač dodávky paliva v případě havárie. Ostatní prvky
jsou vpodstatě stejné jako u předchozího modelového typu (ABS, EDS, ESP,
boční airbagy) akorát se u některých modelů změnilo vybavení z doplňkového
na standartní.
Z přehledu výbav krátký výpis:
Základní verze vozu Škoda Octavia nese nové označení Classic. Jeho výbava obsahuje např. airbag řidiče s přitahovači
předních bezpečnostních pásů a posilovač řízení. Nově má světlomety s čirou optikou, přehlednější grafické řešení
palubních přístrojů, bezpečnostní odrazky ve dveřích a nově řešené nastavitelné a sklopné opěrky hlavy na předních i
zadních sedadlech. Dále nabízí také asymetricky dělené zadní sedadlo nebo novou odkládací síťku v zavazadlovém
prostoru limuzíny, umístěnou bočně za pravým podběhem, a nově řešenou lištu s osvětlením SPZ na víku zavazadlového
prostoru. Užitečné detaily, jako výškově nastavitelné sedadlo řidiče s plynulou regulací, výškově i podélně
nastavitelný volant, upevňovací body pro dvě dětské bezpečnostní sedačky systému ISOFIX, příprava pro montáž
radiopřijímače nebo osvětlení zavazadlového prostoru tu byly i dříve, právě tak jako roletový kryt zavazadlového
prostoru u verze kombi nebo v něm umístěná dvanáctivoltová zásuvka. Novinkou standardních výbav je pylový a
protipachový filtr v systému větrání.
Model Ambiente má ve srovnání s verzí Classic navíc výstražné světlo pro nezapnutý pás řidiče a multifunkční
ukazatel - palubní počítač, který zobrazuje mimo jiné vnější teplotu, průměrnou rychlost, průměrnou spotřebu aj.
Navíc je tu centrální zamykání, mlhovky integrované v světlometech, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější
zrcátka v barvě vozu, zeleně tónovaná skla, boční ochranné lišty a kliky dveří v barvě vozu.
Škoda Octavia ve verzi Elegance je navíc vybavena airbagem spolujezdce, koly z lehkých slitin s novým designem,
výškově nastavitelným sedadlem i pro spolujezdce, uzamykatelnou odkládací přihrádkou s osvětlením, elektrickým
ovládáním předních a zadních oken, čelním sklem se šedým pruhem v horní části, loketními opěrkami vpředu i vzadu a
také klimatizací. Sériově se dodává i příprava pro montáž radiopřijímače s anténou a osmi reproduktory.
Tyto standartní výbavy je pak možno dále obohatit o řadu dalších prvků,
jako např. xenonové světlomety, dešťový senzor pro stěrače, elektricky
nastavitelné sedadlo řidiče, klimatizaci, vyhřívaná přední sedadla, interiér
v kůži atd.
Nově také vypadají přístroje a změnilo se i rozmístění kontrolních světel.
Jako nadstandartní se montuje například kontrolka hladiny náplně ostřikovačů,
nebo kontrola funkčnosti žárovek. Myslím že daleko výstižnější je však
tento obrázek.
Vzhledem k značnému rozšíření elektroniky ve vozidle byl zaveden systém
CAN-Bus který zmenšuje potřeby na nároky na kabeláž. Systém komunikuje
po sériové sběrnici takže jedna tato jednotka ve dveřích dokáže uspořit
klidně i 10 kabelů, které by jinak do dvěři museli vést. Navzájem takto
může být propojeno až devět jednotek. V nové Octavii jsou takto na CAN-Bus
zapojeny například jednotky ABS, ASR a ESP, klimatizace, tempomat,
atd. samozřejmně dle výbavy.
Mechanicky u podvozku nedošlo k žádným převratným změnám, koncepce byla
zachována Octavia tedy stále nemá nezávislé zavěšení všech kol. Změnou
však prošla "elektronická" část podvozku. Mechanický omezovač brzdného
tlaku zadních brzd byl nahrazen elektronickým, který je daleko pružnější.
Elektronickým systémům vozidla však kraluje ESP - elektronický stabilizační
program, ten neustále porovnává směr, udávaný volantem askutečný směr vozidla
a při rozchodu těchto hodnot automaticky pomocí přibržďování jednotlivých
kol, nebo ubráním plynu koriguje dráhu vozidla. K běžnému nadstandartu
pak již patří protikluzový brzdný systém ABS a protikluzový systém při
rozjíždění ASR.
Za zmínku také stojí prodloužené servisní intervaly.U vybraných typů
motorů se servisní interval prodlužuje z 15000 kmna 30000 km, u některých
naftových motorů potom až na 50000 km. Časový limitmezi prohlídkami je
stanoven maximálně na dva roky. Na lak je poskytována tříletá záruka, na
karoserii desetiletá. Záruka mobility platí po celou dobu životnosti vozu.
Použity firemní materiály Škoda Auto a.s.
Všechny fotografie nového modelu Octavie si můžete prohlédnout ve fotogalerii Octavia, snímky 44-68.
Autor článku: Chipmen (Petr Váňa)
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
© 1999-2018, Petr Váňa a Insidea Digital s.r.o. Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše. Zásady ochrany osobních údajů |
|