|
20. listopadu 2000Jak budeme jezdit bez olova ?vozidla která mohou jezdit na "bezolovo", aditiva, úpravyJako první jsem si vyžádal stanovisko výrobce tj. Škoda a.a.s., ti mě
odkázali na oficiální informaci na jejich stránkách,
Použití bezolovnatého paliva u starších vozidel ŠKODA
V souvislosti s připravovaným postupným zákazem distribuce olovnatého
benzínu ve státech EU i v dalších zemích, uvádíme rozlišení vozů ŠKODA
dle povoleného druhu paliva.
1.motory vozů Škoda s pohonem zadní nápravy, vyráběné do roku 1989(končily
typem Š 136), byly konstruovány na olovnatý benzín. U těchto typů motorů
je při trvalém používání bezolovnatého benzínu nutno palivo upravovat přidáváním
vhodných aditiv. Výrobci aditiv jsou nositeli záruky za spolehlivou funkci
motoru při aplikaci jejich přípravků.
Mezi vozidly s pohonem zadní nápravy tvoří vyjímku:
2. Všechna vozidla Škoda s pohonem přední nápravy s motory Š 781.135,
781.136, t.j. typy ŠKODA Favorit, Forman, Pick-up jsou způsobilá trvale
používat bezolovnatý benzín.(Výroba těchto vozů byla zahájena v roce 1988)
Z uvedené informace vyplývá, že podle výrobce neexistují vozy Š742.136
které mohou být provozovány bez úprav na bezolovnatý benzin. V tomto bodě
jsem začal zkoumat dostupnou literaturu, zde jsou výtažky týkající se tohoto
tématu:
Aby jezdily i v roce 2000, autor M.R.Cedrych
Údržba a opravy automobilů Škoda, autor J.Andrt
Z uvedených informací vyplývá, že podle autorů existují vozy Š742.136
které mohou být provozovány bez úprav na bezolovnatý benzin. K tomuto názoru
se osobně kloním í já, protože jejich existence je potvrzená.
Možnosti jak dále řešit problém paliva je více, nejjednodušší to je
u vozidel s oktanovým požadavkem 90, zde bude přímo u stanic náhrada dnešního
benzinu speciál s přísadou draslíku, který zde nahrazuje olovo. U vozidel
s vyšším oktanovým požadavkem (95) kde není možno použít bezolovnatý benzin,
jsou dvě možnosti, motor nechat upravit, nebo používat aditiva.
Aditiva
Úprava
Úprava motoru spočívá v záměně sedel všech 8 ventilů za jiná, pro bližší
informace jsem kontaktoval firmu, která tyto úpravy dělá. Úprava je středně
náročná, trvá cca tři až čtyři dny (samozřejmně že to nedělají celou dobu,
to je doba od předání do předání) a cena u této firmy je 2500
Kč.
Ekonomická kalkulace, vezmeme li v úvahu cenu úpravy a rozdíl ceny benzínu
bez a s aditivy tak musíte najet nejméně 70000 km aby se úprava zaplatila
(počítáno s průměrnou spotřebou 7l na 100km). Každý se tedy musí rozhodnout
sám jestli je výhodné do starého vozu investovat takovou částku. Je možné,
že v případě jiné firmy může být cena nižší, ale odhadem pouze v řádu stokorun. Autor článku: Chipmen (Petr Váňa)
|
|
|||||||||||
© 1999-2018, Petr Váňa a Insidea Digital s.r.o. Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše. Zásady ochrany osobních údajů |
|