|
22. listopadu 2000Úprava chlazení Š110Rna náporové, popis, problémyU eRek je chlazení vyřešeno chladičem umístěným v motorovém
prostoru a průtok vzduchu chladičem je zabezpečen vrtulí hnanou klínovým
řemenem od motoru. Chlazení je to bezproblémové, ale. Doslechl jsem se,
že když odpojím tuto vrtuli, získam tak 1-1,5 koně. A tak jsem jí prostě
odpojil. Neměl jsem sice možnost změřit zvýšený výkon, ale auto mnohem
lépe akceleruje. Motor jde více za plynem, rychleji jde do otáček a ručičku
otáčkoměru se nestíhá divit kam najednou ještě dovede ukazovat. Kde je
tato úprava nejvíce poznat, je při rozjezdu a obvzláště do kopce a při
předjíždění. Je to dáno tím, že při změně otáček už motor není brzděn roztáčením
vrtule a podle výsledků mu to dávalo asi zabrat. Abych nezapomněl, úprava
má i další výhody. Sníží se hluk z motoru a zlepší se startování, obvzlášť
v zimě.
Takže auto chytlo druhý dech, ale jak vyřešit chlazení
?
Přemýšlel jsem o těchto řešeních.
2. Prý existujou elektromagnetický spojky. Vrtule by tak
sice byla hnaná z motoru, ale roztáčela by se pouze když je to potřeba
( v létě pořád ! ). Výkon by tedy byl vyšší pouze při studeném motoru.
Jediný klad by tedy bylo lepší startování při studeném motoru.
3. Vyhodit stávající chladič a dát místo něj z jiného
novějšího auta. Ty jsou dnes hliníkový a mají větší výkon. Tedy při stejném
průtoku vzduchu vychladí víc vody. Problém by byl v nutnosti napasování
nového chladiče na původní místo tak, aby nepřisával horký vzduch z motorového
prostoru a hlavně chladiče mají "umělotmotné nádoby na vodu",
což by jim vadila blízkost výfukovýho potrubí.
4. Vyhodit stávající chladič. V přední masce udělat pořádnou
díru, předělat a zmenšit kufr a dát tam náporák s elektromotorem. Vyřešit
odvod vzduchu ( Nejčastěji dírama ve výku kufru ). Řešení ideální pokud
ti není líto řezat auto a hlavně pokud nepotřebuješ už tak malý kufr.
Já jsem se nakonec rozhodnul pro stávající chladič chlazený
elektromotorem s přídavným náporovým chladičem. Chladiče jsem zapojil následovně.
Když otevře termostat ( velký okruh ) voda vede potrubím do náporového
chladiče pod předním nárazníkem, kde se vychladí, pak jde potrubím zpět
do zadu do původního chladiče ( původně přívod vody od termostatu ). Zbytek
je původní. Voda z původního chladiče jde do motoru, kde se ohřeje a jde
k termostatu, atd. Pokud vodu stíhá vychladit náporák, zadním chladičem
voda pouze protéká (bez chlazení ). Pokud ale náporák nestíhá, čidlo teploty
v náporáku sepne elektromotor na chladiči v zadu. Voda se pak chladí vepředu
náporem a vzadu elektromotorem. Když teplota klesne, elektromotor se odpojí.
( Zatím mam motor připojen pouze na spínač v přístrojovce, abych mohl sledovat
nutnost použití elektromotoru. Ale už to čidlo zapojim ). Nutností ještě
je vyměnit vodní pumpu za pumpu ze škody 120 ( nejlépe po náběhu pětikvaltů
). Tato vodní pumpa je výkonější a to potřebujeme. S tímto zapojením jsem
zatím najezdil přes 1.500 kilometrů za teplot okolí 5 - 25 stupňů. Včetně
jízdy ve městě, pomalé jízdy do dlouhého kopce a také úseky 110 - 140 km/h
( Standartní rychlost mimo město ). Elektromotor jsem musel zapnout pouze
asi desetkrát ( Delší jízda městem v koloně, stoupání do kopce ) Takže
zkušenosti dobrý. Zvědav jsem na zimu a léto. Zima snad problém nebude
když dostatečně namícham fridex a léto snad taky ne, protože zatím jezdím
bez olejového chladiče ( Standartně v eRku, ale nemohl jsem sehnat nové
hadice k připojení ) a ten chci znovu připojit. Akorát ne před původní
chladič ( byl by ofukován jen když by byl sepnut elektromotor ) ale někam
kde bude ofukován neustále ( Asi pod motor, kde je umístěn u 120 GLS ).
Chci totiž docílit, aby elektromotor se zapínal pouze v nejnutnějších případech
jako u škodovek 105 a víc.
Vlastní provedení:
Pod spodkem vozu jsem natahal 8 metrů měděné trubky (
pro rozvod topení po baráku ) o průměru 22 mm a použil jsem i kolena a
spojky na tyto trubky. Dále jsem potřeboval teplovodní tlakovou hadici
o průměru 30mm cca 6 metrů a asi 20 svorek na hadici. Nejdřive jsem si
připravil měděné trubky. Měl jsem půjčené všechno nářadí od známého topenáře
takže to nebyl problém. Vyměřil jsem délky trubek, nařezal je a přiletoval
kolena. Trubky mi vedou ze spodu auta pod spolujezdcem.
Jsou přichyceny na třech místech. Pod zadní sedačkou za
spolujezdcem je díra na vypouštění vody z topení. Tady jsem přichytil první
držák na trubky. Druhý držák na trubky je přichycen pod podlahou spolujezdce.
Ze spoda je díra do podlahy, tu jsem projel vrtačkou a vylezl u spolujezdce.
Třetí díra v podlaze je za nápravnicí, projel jsem jí taky skrz a vylezl
v tunelu. Takže trubky končí vepředu těsně za nápravnicí. Odtud až k chladiči
vedu pouze hadice. Na chladič jsou napojeny originál "S" hadice z favoritu
a na ty pak napojeny hadice, které jsou připojeny na trubky za nápravnicí.
V zadu trubky končí za koncem podlahy, tam jsou kolena pod úhlem 45 stupňů
nahoru a cca ještě 20 centimetrů trubky. Odtud vedu hadice, které vylezou
v motorovém prostoru ( Tam co normálně vede trubka na přívod vzduchu do
topení. To tam nemam ). Tam jsou hadice ukončeny a připojeny na "trubkovou
zatáčku" pod ůhlem 90 stupňů ( nasměrování na původní chladič ) Za touto
zatáčkou vedou pak hadice jedna k původnímu chladiči a druhá k termostatu
( připojena přes "vracečku" z trubek ).
Je třeba dát pozor na správné zapojení náporáku. Horká
voda musí vstupovat do níže umístěné "díry" ( Tam co je čidlo teploty )
a vystupovat v té co je výš. Jinak by náporák správně nefungoval a ani
by se ho asi nepodařilo odvzdušnit. Takto předělat chlazení se mi podařilo
ve dvou lidech za dva dny.
Problémy které ještě musim vyřešit
Autor článku: eRman (Roman Schavel)
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
© 1999-2018, Petr Váňa a Insidea Digital s.r.o. Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše. Zásady ochrany osobních údajů |
|