|
18. prosince 2000
Zimní radovánkytrochu vzpomínek na minulou zimu
Již se blíží doba kdy opět napadne sníh a začnou mrazy a naši
miláčci se změní na tunové sáňky, které dělají všechno možné, jen ne to
co chceme.
O technických aspektech přípravy na zimu jsem se zmínil již v článku
minulý rok a myslím že od té doby se toho příliš nezměnilo, dnes se tedy
vrhnu na umění řidičské. Základem je že auto se v zimě chová zcela jinak
než v letním období, počínaje horším startováním, zvýšenou spotřebou, potřebou
očistění před jízdou a dalšími vlastnostmi bohužel tak typickými pro zimu.
Pro většinu řidičů tedy nic radostného. Minimum je tedy auto připravené
po technické stránce dobře na zimu tj. funkční akumulátor a nabíjecí soustava,
vhodné náplně nemrznoucích kapalin, u dieselů aditivum do nafty, důležitá
je také správná funkce topení a větrání. Většinou nezbytná je také asistence
chemie, tj. rozmrazovačů zámků, rozmrazovačů oken a dalších prostředků.
Přímý vliv pak mají pneumatiky, správnou volbu zimních pneumatik doporučí
na Váš automobil každý pracovník pneuservisu. Většinu z našich automobilistů
však tlačí peněženka a tak není ochotna platit cenu okolo 8.000 kč za zimní
sadu obutí např. pro Felicii. Zimní pneumatiky nejsou povinné, ale přinejmenším
vhodné, pokud je auto provozováno v specifických podmínkách hor, jsou již
nutné (obzvláště pokud člověk za půl dne nepotká jediný sypač). Dněšní
zimní pneumatiky (S+M) již nejsou klasické "zetory" jako starši typy. Dnes
se vlastností dosahuje především složením směsi, vzorek je až na druhém
místě.
Zpět k tématu článku, a to se týká řidičského umění v zimním období.
Řidič je nucen mnoho zvyků změnit a celkově změnit i styl ovládání vozidla.
Klasická jízdy brzda-plyn není v zimním období téměř možná. Buď se ani
nerozjedete nebo skončíte v první zatáčce. Rozjízdění si zaslouží vlastní
zmínku, u vozidel s vyšším výkonem bez elektronické asistence se na jedničku
nelze na sněhu a ledu téměř rozjet, proto je vhodné se rozjíždět na dvojku
nebo trojku (podle situace). V případě že auto někam zapadlo a nelze se
rozjet, je vhodný systém "houpačky" (jednička -zpátečka, případně pouze
jednička). Ideální pro rozjíždění je asistenční elektronický systém ASR,
EDS to však lze očekávat pouze u vybavenějších variant Octavie (Fabie).
Ideální je pak také pohon 4x4. Opakem je problému rozjiždění je problém
brždění, ten je většinou kritičtější. Ideální je brzdný systém ABS, který
znatelně snižuje brzdnou dráhu a navíc zachovává ovladatelnost vozidla.
Většina vozidel však tento systém implementován nemá, proto odborníci doporučují
"přerušované" brždění. Kdy v podstatě "nožně" nahrazujete ABS, co nejrychleji
sešlapujete a uvolňujete brzdu, vozidlo je tak alespoň částěčně ovladatelné
a brzdná dráha se zkrátí (Favorit z 30 kmh na 0, přerušovaně 26,3m nepřerušovaně
30,2m, zdroj Svět motorů). Samozřejmně tuto techniku je nutno si vyzkoušet
někde mimo cestu s dostatěčným prostorem, nejlepší pro to je volné letiště,
nebo velké prázdné parkovistě. Vlastně tohle platí všeobecně o všech jizdních
technikách, že je lepší si je nejdříve vyzkoušet ne naostro, v klidu někde
na volném prostoru. Pokusy v provozu většinou špatně dopadnou. Tak a dostáváme
se k technikám jízdy, základem je respektování a znalost zimních specifik.
Udržování bezpečné vzdálenosti, při tom je nutné si uvědomit, že brzdná
dráha může být násobně delší než na suché vozovce. Nepřekračovat reálnou
rychlost, při které je vozidlo možné zvládnout, i když je někdy žalostně
malá. Je nutno si ovšem uvědomit, že auto se velice ochotně promění v tunové
sáně. Celkově je tedy nutno s ovládacími prvky (spojka, brzdy, plyn) pracovat
daleko citlivěji než normálně. Ano i se spojkou, pokud podřadíte a prudce
pustíte spojku, poháněná kola ztratí kontakt a ...
Samotnou kapitolu si zaslouži používání ruční brzdy, normálně není
provozně používána, ale v tomto případě je ideální pomůckou pro zvládnutí
některých nebezpečných situací. Pro začátek můžeme vynechat parádičky typu
otočení auta o 180 stupňů, to je pouze efekt, daleko častěji se ruční brzda
hodí pro korekci dráhy vozidla v zatáčkách připadně při smycích. Je zde
však potřeba daleko více citu a zkušenosti než při používání ostatních
technik, také je třeba dobrá koordinace používání plynu, brzdy, spojky,
ruční brzdy. Největši problém při jízdě je odhadnutí povrchu, sníh je velmi
obsáhlý co do rozmanitosti, taktéž není vidět co je pod sněhem. Na každém
povrchu je nutno volit jiný styl a rychlost jízdy, tedy jinou pro prašan,
a jinou pro přemrzlý, nebo "chlupatý" sníh. Nejhorší variantou je samozřejmně
náledí. Jak poznat po čem jedeme ? Jedinou možností je na volné silnici
vyzkoušet v nižší rychlosti přibrzdit a pak prudce přidat, a hned víme
na čem jsme. Potíž je v tom, že za cestu se vetšinou několikrát mění povrch
vozovky, podle toho kolik dní* po navštěvě sypače jedeme (*subjektivní
názor). Posledním hlavním elementem je volant. Zde je každý prudký pohyb
po zásluze odměněn, většinou dočasnou ztrátou kontroly. Proto je
bezpodmínečně nutné vyvarovat se všech prudkých manévrů.
Kopce, zasněžený kopec je ta nejvyšší výzva pro motoristu. Zatímco
vozy s zadním pohonem (Š120) nejsou až tak problematické, vozy s předním
náhonem zde mají velké potíže. Pokud nepomůžou zimní pneumatiky přijdou
ke slovu řetězy. Nejhorší je zastavení uprostřed kopce, pak se dá jen stěží
znovu rozjet. Proto se snažíme zakaždou cenu dostat na vrchol bez zastávek.
Zde je rozhodující citlivé ovládání plynu, a pokud možno také rozjet před
kopcem, zvyšuje to šance na vyjetí. Existují ještě dva fígle, první
je částečné vypuštění pneumatik (asi tak na 50%) nicméně při dofukování
se nahoře pěkně zpotíme (není nad plyn v bombičce). Druhý fígl spočívá
v tom že přední náhon zaměníte za zadní, že to není možné ? A už jste někdy
couvali ?
Zatáčka tak jednoduchá že se zde nic nemůže stát a přece se auto i
přes plný rejd snaží jet rovně, u vozidel s předním náhonem je pomoc jednoduchá
- použití ruční brzdy. U vozidel se zadním pohonem (všechno vzadu) je to
horší, předek je zde většinou velmi lehký a tak musíme uvolnit plyn, případně
lehce zabrzdit, čímž se dopředu přenese trochu více váhy a kola opět začnou
zatáčet.
Odstaveček by si zasloužilo také používaní pomůcek pro zvětšení záběru
kol, počínaje sněhovými řetězy, přes pneumatiky s hřeby, stříkané řetězy
a třeba i spony.
Nicměně toto není oblast do které "vidím" protože mé občasné výlety
do hor mi nedávají dost zkušeností abych z nich mohl něco vyvodit.
Jak jste jistě postřehli, tento článek si neklade nárok na detailní
návod jak v zimě jezdit, ale je jen jistou rekapitulací zimních specifik.
Jediné plus, které jsem na provozu v zimě našel je daleko větší solidarita
řidičů. Doufám, že tomu tak bude i letošní zimu.
Autor článku: Chipmen (Petr Váňa)zobrazit další autorovy články upravit článek pro tisk
|
|
|