|
10. ledna 2001
Nádrž Š105-136popis, demontáž, montáž Nádrž u vozů Škoda 105-136 se nachází z důvodu bezpečnosti v prostoru
pod zadnímy sedačkami. Tento prostor je k tomuto účelu používán u všech
vozidel, je to proto, že při autonehodách je tento prostor nejméně zasažen.
U starších vozidel byla bohužel nádrž umístěna pod předním zavazadlovým
prostorem tedy v deformační zóně. Nádrž má kapacitu 38l, novější provedení
tj. po roce 83 má kapacitu 37l.
Nádrž je ocelová, ve spodní části formovaná tak aby zde mohla procházet
převodovka, která v podstatě rozděluje nádrž na dvě stejné poloviny. Obě
"poloviny" jsou spojeny hadicí. V pravé části je napojena přívodní trubka,
je zde také propojení odvzdušnění. Plovák je v pravé polovině horní přední
části. Ve spodní části má nádrž vypouštěcí šrouby.
Co se vypouštěcích šroubů týká, záleží na roku výroby, v roce 1985
byl odstraněn pravý vypouštěcí šroub, v roce 1987 byl odstraněn i levý.
Nádrž je v přední části držena záseky v karoserii, v zadní části pak
dvěma šrouby, v horní části má gumové pásy aby nedocházelo k tření, případně
vibracím a zvukům..
Celý systém prošel několikrát inovací, v roce 1980 došlo k změně odvzdušňování
nádrže, začly být odvzdušňovány obě poloviny. V roce 1981 přibyl ventil
zamezující úniku paliva při převrácení vozu, ventil je jednoduchý kuličkový
(na obrázku nad textem). K další změně došlo v roce 83, tvar nádrže byl
změněn pro novou pětistupňovou převodovku, dále již naposled byl změněn
systém odvzdušnění, v tomto roce bylo změněno tvarově i hrdlo nádrže. Mimochodem
trubka od hrdla k nádrži je rozdílná pro kyvadlovou a vlečenou nápravu.
Poznámka jako náhradní díl lze dostat i nádrž plastovou, tak jako je
tomu u všech novějších vozidel.
Z konstrukčního uspořádání také vychází jedna provozní závada, přetékání
paliva z jedné poloviny do druhé je pomalejší než plnění ze stojanu, proto
i když už pistole vypne, nemusí být nádrž nutně plná, stačí chvilku počkat
až palivo přeteče a znovu doplnit do plné. Z tohoto systému vychází také
nepřesné zobrazování palivoměru, především v zatáčkách, kdy se palivo přelévá
z jedné poloviny do druhé. Proto výrobce zavedl od roku 83 brzděnou ručku
palivoměru, která reaguje na výkyvy se zpomalením.
Palivoměr
Palivoměr je přístupný pod pravou sedačkou (případně pod zadní nedělenou
sedačkou-Rapid). Zvrchu je dvěma šrouby přidělán kryt. Pod krytem je pěti
šrouby přidělán samotný palivoměr. Palivoměr je těsněn gumovým těšněním.
Jeho vyndání je věcí cviku - kdo měl někdy ježka v kleci má již potřebný
cvik. Při vyndavání je nutno dát pozor aby drát držící plovák nebyl při
vyndavání deformován. K palivoměru jsou připojeny tři kabely, jejich zpětné
nandání je jednoduché na palivoměru jsou u konektorů tečky přislušné barvy.
Žlutá a modrá jsou palivoměr, červená je kontrolka nouzové zásoby paliva,
mimo to je palivoměr ukostřen pod jedním šroubem. Palivoměr funguje na
principu odporového drátu, plovák jezdí běžcem po tomto drátu. Kontrolka
nouzové zásoby paliva se rozsvěcí při zhruba 5l paliva. V úplné nouzi je
možno při zamrznutí víčka nádrže tudy dolít benzín.
Pro jistotu schemanastavení plováku.
Občasnou závadou je, že při skoro prázdné, nebo úplně plné nádrži, ručička
palivoměru skočí pod nulu (tj. do pozice jako když je vypnuté zapalovaní).
Je to dáno tím, že ručka palivoměru se dostane mimo dráhu odporového drátu,
v tomto případě stačí na jedné straně patřičně drát posunout.
Demontáž nádrže
Samotná demontáž nádrže není nijak nářočná, ovšem nutná demontáž dalších
součástí která je nutná pro její vyndání je velice náročná. Musí se vypustit
chladicí okruh. spojkový okruh, rozpojit táhlo převodovky, plyn, sytič,
posilovač ... Pro demontáž je potřeba pod vozidlem značný prostor,
buď musí být na nájezdech, nebo na "díře".
Začneme tedy popořadě, v motorovém prostoru uvolníme plynové lanko,
sytičové lanko, včetně uvolnění bovdenů a dále hadici podtlaku. Pod nádrží
demontujeme její kryt, odpojíme okruh spojky(vypustíme z něj brzdovou kapalinu).
Vypustíme nádrž, odpojíme hadice. Demontujeme spojovací hadici mezi polovinami
nádrže. Odpojíme táhlo řazení, a hned vedle náhon rychloměru. Odpojíme
lanovody ruční brzdy (na vahadle) a vytáhneme pod vůz. Vypustíme chladící
kapalinu a vyndáme trubky vedoucí pod nádrží. Pod zadním sedadlem odpojíme
kabely od palivoměru. Převodovku podepřeme heverem a demontujeme spoj příčky
a karoserie.
Heverem snížíme převodovku a povolíme upevňovací šrouby nádrže, vhodnou
manipulací lze nádrž vyndat. Vhodnější je samozřejmně situace kdy je převodovka
ven z vozu, to však představuje mnoho další práce. Montáž je obráceným
postupem demontáže.
POZOR v nádrži i po vypuštění zůstane vždy nějaký zbytek paliva, pozor
při vyndavání.
Nádrž v podstatě nelze svařovat i když je benzin vypuštěn, uvnitř zůstávají
výpary, které jsou také výbušné.
V současné době lze koupit již i plastelíně podobné speciální hmoty
na zalepení děr v nádrži (Fuel Tanks Repair). Jestli je tento způsob opravy
vhodný však nedokážu posoudit.
Autor článku: Chipmen (Petr Váňa)zobrazit další autorovy články upravit článek pro tisk
|
|
|