|
19. ledna 2001Centrální zamykánídodatečná montáž do starších vozidel
Na obrázku dveřní servo zadní, včetně dodávaného univerzálního montážního
přípravku.
Montáž má několik základních bodů:
Na obrázku je schematické znázornění připojení a rovnoběžnosti serva
s ovládaným táhlem.
Propojení táhla serva s táhlem zámku v praxi.
Pokusíme se tedy maximálně vyjít vstříc požadavku rovnoběžnosti s ovládaným
táhlem, dále vyzkoušíme táhlo a spojku dodávané spolu se servem. Zapojení
spojky vidíme na horním obrázku. Podle potřeby zkrátíme táhlo. Provrtáme
dveře a připevníme servo. Pozor aby servo nevadilo oknu při stažení. Při
spojování táhel je dobré mít obě ve stejné poloze, tj. pokud jsou dveře
odemčené mít servo také v poloze odemčeno. V našem případě přijdou pětidrátová
serva do předních dveří a dvoudrátová do zadních. Rozdíl mezi těmito servy
je v tom, že pětidrátová serva mohou vydávat povely (mají dorazy) zatímco
serva dvoudrátová do zadních dveří ne. V praxi se tedy manipulace se zámkem
zadních dveří nijak na ostatních neprojeví (pokud zamknu nebo odemknu zadní
dveře ostatní zůstanou v původním stavu).
Zde jsou dvě nepříliš inspirativní fotky, vlevo je servo lehce z osy,
vpravo je dost nešikovně upevněno.
Dále k druhému bodu, starší vozy Škoda nemají žádnou přípravu pro istalaci
čehokoliv do dveří, hlavním problémem tedy je vedení kabeláže do prostoru
dveří. Novější vozy např. Favorit zde mají použitý "husí krk", bohužel
jeho monáž do starších vozů není možná, není zde dost místa. Nejjednodušším
možným řešením je tedy provrtat proti sobě dostatečně velké díry do sloupků
a dvěří. Proto aby nedocházelo k prodírání kabelů o ostré hrany dáme do
děr patřičné průchodky. Tudy se pak dají pohodlně táhnout i další kabely
k reproduktorům, el. oknům, vyhř zrcátkům apod. s tím je vhodné do budoucnosti
počítat a průchodky(díry) udělat větší.
Na obrázku protažení kabeláže do dveří.
Třetím bodem je instalace jednotky, která řídí serva, její umístění
je víceméně dáno kabeláží, většinou je příhodné místo někde pod přístrojovou
deskou. Obvyklý způsob připevnění je na samořezné šroubky. A dostáváme
se k čtvrtému bodu a tím je kabeláž. Kabeláž dodávaná v sadě je většinou
univerzální, je tedy možné, že některé kabely budou kratší, jiné zase budou
delší než je třeba. Nejčastějším problémem je to že sady jsou připraveny
pro vozidla, která kabeláž vedou u prahu, nikoliv jako starší škody u středového
tunelu. To však není příliš na překážku. Kabeláž mimo to, že se připojuje
k servům a jednotce má ještě připojení k zemi a 12V. Zemnící očko můžeme
s klidem přidělat pod nejbližší šroub do karoserie, samozřejmně nezapomeneme
vějířovou podložku. Před připojením plusu, odpojíme akumulátor. Zařízení
by mělo být stále pod napětím, pokud není v kabeláži pojistka, připojíme
zařízení přes pojistku ve vozidle, obvykle první. Po připojení
Malá poznámka na závěr, na trhu jsou bežně k dostání sady s homologací
pro starší vozidla, jejich instalace je tedy "bez právních problémů", někteří
výrobci však upožorňují, že montáž mimo servis není kryta zárukou. I když
jsem se v celém článku nezmínil o výrobci těchto "centrálů" profesionál
jistě pozná o kterou firmu se jedná, vzhledem k tomu, že se však dá již
v současné době na trhu nalézt srovnatelná konkurence (s kterou bohužel
nemám zkušenosti, proto to zaměření článku) myslím že bude nejlepší, když
si vybere čtenář sám. Pokud se rozhodne pro montáž svépomocí, ví již co
vše potřebuje pro instalaci a jistě si z článku dokáže udělat i obrázek
jak náročná instalace je. Autor článku: Chipmen (Petr Váňa)
|
|
|||||||||||
© 1999-2018, Petr Váňa a Insidea Digital s.r.o. Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše. Zásady ochrany osobních údajů |
|