|
23. února 2001Tisíc hodin na dynamometruzátěžový test motorů 136
Při cyklu podle programu A se po 15 minutách přípravy studený motor
natočí a běží 10 minut naprázdno. Potom se na 35 minut jeho otáčky zvýší
na 2 500 za minutu a zatíží se 50 % největšího výkonu. Dalších 35 minut
běží při 3 750 otáčkách za minutu a se zatížením 75%, potom 15 minut plné
zatížení při 5 000 otáčkách za minutu a na 10 minut odlehčení při volnoběhu.
Znovu otáčky 5 000 za minutu, ale jen při 75% zatížení, zato po dobu 35
minut. Následuje plné zatížení při 3 000 otáčkách za minutu po dobu 15
minut a 10 minut volnoběhu. Tím je cyklus A u konce, pokud se neopakuje.
Zkuste si představit, že jste na zkušebně a sledujete jenom chvíli údaje
dynamometru i otáčkoměru. Uvědomte si, jak dlouho trvá 15 minut, při nichž
se motor dusí plným zatížením při 3 000 otáčkách za minutu, anebo si stopněte
na hodinkách 5 minut, kdy motor pracuje při 5 500 otáčkách za minutu -
lhostejno, zda je to při plném zatížení nebo náhlým odlehčením, je to strašně
dlouho a vůz jako by se přitom přetáčel na čtvrtý rychlostní stupeň do
rychlosti téměř 160 km/h. Během každého cyklu se drastický provoz celkem
padesáti minut zhruba v otáčkách největšího výkonu střídá s desetiminutvými
režimy volnoběhu, tak zhoubného svými nápory na tepelný režim a mazání
motoru. A to vše se opakuje 133krát, celkem 399 hodin doslova vražedného
provozu.
Motor vydržel bez závad a jakýchkoli poruch, i po absolvování tak mimořádně
náročné zkoušky byl schopen dalšího provozu, a jak se můžete přesvědčit
v diagramu, prokázal i neobyčejnou stabilitu všech svých parametrů. S ukončením
133 cyklů sice zřetelně klesl točivý moment, a tím i výkon, který z počátku
během zaběhávání motoru velmi slibně vzrůstal, potvrdila se ale kvalita
motoru, protože příčinou ztráty výkonu byla zřejmě karbonová úsada nebo
jiná nečistota na sedle ventilu, jíž se motor dokázal sám zbavit a vyčistit
se. Potom se obě křivky znovu začaly stáčet vzhůru. Diagram jasně dokazuje,
že po tisícihodinové zkoušce byl motor ve výborném stavu a podával svůj
vrcholný výkon. Taková zkouška odpovídá velmi přibližně ujeté vzdálenosti
80 000 km, ovšem v tak obtížných a náročných provozních podmínkách, jaké
bychom na silnici vůbec nemohli vytvořit.
Zdroj: Škoda Favorit 136 L vyjíždí, Ing. Milan Jozíf a Ing. Otakar Gregora Autor článku: ŠB (Štěpán Březina)
|
|
|||||||||||
© 1999-2018, Petr Váňa a Insidea Digital s.r.o. Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše. Zásady ochrany osobních údajů |
|