ŠKODA techweb [homepage]
Motor
16. března 2001

Přestavba motoru 135 na 136 a 136x

popis


Parametry:
 
Motor 781.135 781.136 781.136X
Zdvihový objem válců (cm3) 1289 1289 1289
Vrtání/zdvih (mm)  75,5/72 75,5/72 75,5/72
Stupeň komprese 8,8 9,7 9,7
Čistý výkon (kW/min-1) 43/5000 46/5000 50/5000
Čistý točivý moment (N. m/min-1) 94/3000 100/3000 105/3500
Spotřeba paliva (l/100km)
90km/h 5,5 5,2 5,5
120km/h 7,3 7,0 7,4
městský cyklus 7,9 7,6 8,8
  
 
Charakteristiky jednotlivých motorů


Přestavba motoru 135 na 136
 Pro tuto přestavbu není nutné demontovat motor z vozu, proto je nejjednodušejší. Stačí pouze snížit hlavu o 0,8 až 1 mm tím se zvýší kompresní z  8,8  na  9,7 . Po této úpravě se motor stane 136tkou, proto je nutné vyměnit svíčky za tip pro 136 a seřídit odpovídající předstih. Doporučuji při této příležitosti zabrousit ventily. Motor 135 je identický s motorem 136 akorát má ve dně pístů vybrání, které způsobuje snížení
kompresního poměru. U Škody 742 se musí karburátor přeosadit tryskami a vzdušníky pro tip 136. Přestavbou získáte větší výkon, točivý moment a menší spotřebu. Musíte ovšem používat 95 oktanový benzín.
 

Přestavba motoru 136 na 136x
 Pro tuto přestavbu je nutné demontovat motor z vozu. Pokud jste vlastníci Škody 742 je nutné pouze sundat zadní čelo a motor se demontovat nemusí. Rozdíl motorů 136 a 136x je už větší. U motoru 136x je použita vačka s odlišným časováním a rozdělovač s jinou charakteristikou odstředivé regulace. Karburátor má menší nástřik akcelerační pumpičky.
 Přestavba spočívá v záměně vačky za tip pro motor 136x a úpravě, nebo výměně rozdělovače. Při této příležitosti doporučuji vyměnit rozvody. Karburátor stačí pouze seřídit. Tímto se z motoru 136 stane 136x., proto je nutné seřídit příslušný předstih a vyměnit svíčky za tip pro motor 136x.. Přestavbou získáte větší výkon a větší točivý moment v širším rozsahu otáček, jak je patrné z charakteristiky motoru 136x . Spotřeba je ovšem o něco vyšší.

Přestavba motoru 135 na 135x
 Tento hybrid získáte podle předchozího postupu. Svíčky a předstih jsou jako u 136tky se kterou má přibližně stejný: výkon, točivý moment a spotřebu. Palivo zůstává 91oktanů.
Ovšem pokud snížíte u motoru 135x hlavu o 0,8 až 1 mm  získáte motor 136x a musíte použít svíčky a seřídit předstih jako u 136x. Palivo je 95 oktanů.
 

 V blízké době hodlám uskutečnit přestavbu svého motoru 135 na 136 nebo 136x. Po přestavbě nechám změřit výkon a o výsledky se podělím.

 Vačka pro 50 kW motor stojí kolem 1300,-  včetně DPH. Kompletní přestavba z 135 na 136x se pohybuje kolem 2000,- včetně materiálu a DPH.
 
 

Použité zdroje: Údržba a opravy automobilů  Škoda Favorit, Forman Pick Up   Jaroslav Andrt, Ing. Tomáš Malina, Csc.

Autor článku: ŠB (Štěpán Březina)

zobrazit další autorovy články
upravit článek pro tisk

Komentáře k tomuto článku (84):




 

© 1999-2018, Petr Váňa a Insidea Digital s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.
Zásady ochrany osobních údajů