|
28. května 2001
"Kros"Škoda 105 cabrio a 100 rallyekros Hodně dlouho jsem uvažoval zda tento příspěvek uveřejnit, nakonec zvítězila
myšlenka, že techweb je o všech škodovkách a i když je tohle třeba nereprezentuje
na té vyšší úrovni tak to sem také patří.
Chipmen
Škoda 105 C
Historie
Tahle stopětka se k nám dostala podobně jako ostatní kousky, které měly
projít naším "tuningem" a skončit na závodní trati. Problém byl ale v tom,
že byla tak shnilá, že jsme se báli, že by se po prvním závodě rozpadla
a nedejbože, aby se s někým trochu sťukla.
Už před asi dvěma lety jsem viděl podobně upravenou Š1000 MB a jízda
s ní se mi fakt líbila, tak jsem si řek, že když tady teď máme takovej
materiál, tak si taky postavíme vlastní cabrio (od toho to "C" v Š105 C).
Provedené úpravy
Když chcete cabrio, tak je logický, že by to asi nemělo mít střechu
- prvním úkolem tedy bylo uříznout střechu. Ovšem škodovky mají takový
drobný problém v tom, že když jim uříznete střechu a otevřete dveře, tak
se vám jednoduše zlomí (nebo aspoň ohne) a rozhodně to na ježdění nebude.
Vzhledem k tomu výše uvedenému problému jsme ji napřed podložili špalkama
a teprve potom uřízli střechu (mimochodem dost náročná práce - padly na
to asi 4 kotouče do rozbrusky). Aby někdo neproved ten žertík s otevřením
dveří, zamezili jsme tomuto nebezpečí použitím CO svářečky a pár dalších
kusů železa. Prostě jsme zavařili dveře a ještě jsme ta zavařená místa
vyztužili pár železnými pláty. Asi jsme to zavařili dobře, protože to ještě
pořád drží a ještě se nám auto nerozpadlo.
Pro naše účely už toho nebylo moc co upravovat (když pominu detaily
jako navaření plechu na prohnilou podlahu a vytažení lanka na otvírání
motoru).
Jízda
Jestli jste nikdy neseděli v žádným kabriu, tak nevíte o čem mluvím,
ale jízda s otevřenou střechou (i v tomhle provedení) je prostě super -
nikam neženu, vítr ve vlasech, v létě prostě super pohoda.
No, je fakt, že se "trochu" snížila tuhost karosérie, takže auto se
vlní jak nasraná zmije a nikdo se s ním zatím neodvážil jet víc jak šedesát,
ale o rychlost tady přece nejde :-)
"Závoďák"
Historie
Od doby co mám papíry (možná i od dřívějška) mě totálně bere rychlost
na čtyřech kolech a cítím silnou touhu po závodění. Ze všeho nejradši bych
jezdil rallye, ale moje finanční situace to trošku nedovoluje :-( Proto
jsem se moh štěstím pos..., když jsem zjistil, že se v jednej vesnici poblíž
jezdí rallycross s čím kdo chce, ale hlavně s tím, co už nikdo pro běžnej
provoz nechce.
Pro tyhle závody jsem si pořídil první škodu 105 a později právě tuhle
Š110 L.
Úpravy
První a asi nejpatrnější úprava je na podvozku/karosérii. Jde o to,
že běžná škodovka moc nesedí a převrátit ji, není taky moc velkej problém.
Proto má vyříznutý zadní blatníky a otočený disky na zadní nápravě. Nechápete
- prostě když se nasazuje kolo, tak se nedá normálně, ale obráceně (ventilkem
směrem k autu), čímž se auto rozšíří o nějakých 30 cm (to je odhad). Já
mám otočený jen zadní kola, někteří jiní jezdci otáčí i přední (tam je
trochu problém, aby se kolo vešlo k brzdám).
Výsledkem týhle úpravy je jednak to, že se auto prakticky nedá převrátit
(ještě jsem převrácenou škodovku s těmahle úpravama neviděl) a že se zásadně
zlepšujou jeho jízdní vlastnosti. Auto už neplave a v zatáčkách sedí jako
přilepený (pochopitelně jen ve srovnání s obyčejnou škodovkou).
V závislosti na počasí používám různý gumy - na bahno zimní 14" 155/80
s pořádným vzorkem, na sucho 13" 175/70, to je co se týče zadku. Na předek
používám bez ohledu na počasí 13" 175/70, aspoň trochu se vzorkem. Musim
ovšem napsat, že v použitejch gumách, nejsem žádnej rekordman - táta jezdil
s další stejnou škodovkou na 14" 195/60 a to na klasických škodováckých
14" diskách.
Další úprava spočívá v odlehčení - zkrátka vyházet všechno, co v autě
nemusí být - sedačky (mimo řidičovo), koberečky, rezerva a podobný drobnosti.
Vzhledem k tomu, že při těhle závodech (cca 1x za 14 dní) má auto životnost
max 1/2 roku, nemá smysl upravovat motor. Navíc by to lezlo do peněz a
to je to, co já právě nechci.
Proto mám na motoru jen větší trysku v karburátoru, nastavenou trochu
bohatší směs, větší předstih a uříznutej vejfuk (ještě před tlumičem -
solidní řev).
Jízda
Motor u tohohle auta je úplně super - na 110 L táhne jako splašenej,
takže jedna, dva, tři a máte tam pětadevadesát na asi třista metrech (na
čas nevim).
Otočený zadní kola spolu se širokýma gumama tomu dávaji vlastnosti
podobný formuli :-).
Celkem dostkrát už jsem s timhle autem vyhrál ty zmiňovaný závody (škodováckou
třídu). Jednou se mi poved úspěch, na kterej snad nezapomenu - dojel jsem
druhej mezi velkejma autama (Honda CRX, VW Scirroco, 2x Opel Kadet). Tady
musim jen pro pořádek napsat, že jde o rallycross, kterej se jezdí na louce
a taky tam jde o to, kdo s kým, jak se tam přetlačuje a kdo z toho vytěží.
Občas se mi při závodech staly i nepříjemnosti v podobě celkem blbých
bouraček. Bohužel dneska už tahle škodovka nejezdí a je připravená na poslední
cestu (do sběru), ale motor z ní jsem přendal do jiný kastle a doufám,
že bude zas hodně úspěšná.
Závěr
Chápu, že každej, kdo se tuningu aut věnuje nějak seriozně, nemusí mít
pro tohle pochopení. A to už vůbec nemluvím o lidech, kteří mají auto jako
svého mazlíčka pro kterého by udělali úplně všechno - tohle je prostě "tuning"
aut, který už v běžným provozu skončily a my je ještě dokážem využít pro
zábavu.
Autor článku: JM (Jiří Miškei)zobrazit další autorovy články upravit článek pro tisk
|
|
|