|
26. října 1999
StartérVozů Škoda 105-Rapid Funkce startéru
Startér, nebo
spisovněji spouštěč motoru má jediný účel za pomocí elektrické energie
roztočit a spustit motor. Startér je elektromotor pro krátkodobé zatížení,
s elektromagneticky vysouvaným pastorkem. Je to stejnosměrný motor na 12V,
sériový , čtyřpolový.
Typy startérů
V průběhu výroby vozů Škoda 105-Rapid byly montovány dva typy spouštěčů
motoru, oba typy jsou plně záměnné. Základní infomace:
Startér do roku výroby 88 |
Výkon 0,66 kW, otáčky 1000, záběrový moment 12,2Nm |
proud bez zatížení 65A |
Startér od roku výroby 88 |
Výkon 0,8 kW, otáčky 1500, záběrový moment 11Nm |
proud bez zatížení 40A |
Samozřejmně že se zlepšením roku 88 dosáhlo lepší startovatelnosti motoru.
Během celé produkce byly startéry mírně inovovány vcelku nepodstatnými
změnami, například od roku 80 byl změněn elektromagnet vysunující pastorek
a současně bylo možno připojit předřadný odpor.
Záměnnost s novějšímy typy
Dále tento startér pokračoval ve vozech favorit, kde však byla změněna
volnoběžka (jiný počet zubů), a těleso startéru. U novějších vozů škoda
(Felicia) už se dále používají pouze novější typy elektromotorů s převodovkou
(vysokootáčkové, výkon 1kW). Startéry z vozů Škoda Favorit a Felicia
není možné montovat do starších vozidel.
Jen tak něco málo pro ty co přemýšlí o použití startérů z novějších
vozů škoda do své starší škodovky, je to možné, ale není to ani ekonomické,
ani jednoduché. Startér z Favorita mám například ve svém Rapidu, musel
jsem však vyměnit volnoběžku a přefrézovat těleso startéru, protože elektromagnetický
vysouvač vycházel do karosérie, musel se trochu pootočit. Jeden kolega
(ps. TUREK) má ve svém vozidle Š120GLS startér z (nové) Felicie, pokud
vím tak vyměňoval věnec na setrvačníku a nechal vysoustružit nějaké podložky
pod startér, protože nesouhlasí ani osové vzdálenosti (toto zjištení ho
stálo jeden vyzubený věnec). Nutno však dodat že jako odstrašující přiklad
to dobře slouží, protože při startování se z toho vozidla linou takové
zvuky, že se náhodní kolemjdoucí skoro vždy leknou. Jinak přínos těchto
startérů není tak velký aby stálo za to zajímat se o jejich montáž, spíš
doporučuji originální startér 0,8kW spolu s dobrým akumulátorem.
Pravicelná údržba
Spočívá v kontrole
a případné výměně, nebo opravě, kartáčových uhlíků, kartáčových pružin,
komutátoru, pastorku a volnoběžky, samomazných ložisek. Doporučený interval
kontroly je 30 000 km. Jinak startéry jsou vetšinou bezporuchové, vzhledem
ke své jednoduchosti.
Uhlíky a kartáčové pružinky se při velkém opotřebení (malém přitlaku)
vyměni za nové. Komutátor je nutné při zanesení očistit, názorný obrázek
správného vyčistění je vedle tohoto odstavce, čistí se lihem, benzínem
a před spuštěním musí být dostatečně suchý. Poškozené ozubení pastorku
se nahradí novým kompletem s volnoběžkou.
Demontáž, montáž
Z bezpečnostních důvodů je nejlépe hned na začátku odpojit akumulátor.
Startér se nachází pod středním překrytem v podlaze příručního zavazadlového
prostoru za zadnímy sedadly. Nejdříve od něj odpojíme elektroinstalaci
od akumulátoru a případně konektor k zapalování. Dále je nutné odšroubovat
dvě matky držící startér, pak ho je možné vyjmout z vozu.
Montáž je obrácený postup demontáže. Akorát je potřeba dávat pozor
na ukostření startéru, je kostřen tělesem a spoj musí vodit.
Poruchy spouštěče
- Spouštěč se ani nepohne, závada může být v akumulátoru (nabití) zkuste
zapnout třeba světla, elektroinstalaci změřte voltmetrem zde při sepnutí
klíčku jde na startér napětí, nebo v samotném spouštěči, tam jsou možné
závady dvě, buď nevysune pastorek a tudíž se nezapne elektromotor a je
nutné elektromagnetický vysouvač vyměnit, nebo se pastorek vysune (slyšitelné)
a nefunguje samotný elektromotor (nutno zjistit voltmetrem zda jde napětí
do elektromotoru.
- Spouštěč po zapnutí zasune pastorek, ale neotáčí motorem, nebo jen
velmi pomalu, závad může být několik, vybitý akumulátor, zadřená volnoběžka,
nebo zkrat cívek rotoru. V případě, že akumulátorem to není, je vhodné
opravu svěřit servisu.
- Spouštěc se roztočí, ale motor, ne, závada je zřejmně ve volnoběžce,
která prokluzuje na obě strany, elektromotor se totiž nemůže roztočit,
dokud se pastorek nezasune, méně pravděpodobnou možností je poškození věnce
setrvačníku, nebo jeho protáčení.
- Spouštěč po vypnutí zůstává v záběru (velmi dobře slyšitelné), závada
je nebezpečná, musíme ihned vypnout motor, je pravděpodobné poškození vysouvacího
mechanismu, nebo vysouvací pružiny.
Na závěr elektrická charakteristika spouštěče 0,66kW.
Autor článku: Chipmen (Petr Váňa)zobrazit další autorovy články upravit článek pro tisk
|
|
|