|
20. září 2001
Zástavba motoru 1.4 50kW MPI do Škody 120.zkušenosti z přestavby Jako každý chci ze své Škody dostat maximum. Původní motor Š120LS kdysi
byl výkonem dostačující, ale……
První krok byl přechod na motor Š130 s úpravami pro skupinu A (odlehčený
setrvák atd.), kromě ostré vačky (pouze 268 stupňů). Výkon byl super, pokud
auto jelo nezatížené. Točivý moment se ztratil až na otáčky kolem 4500.
Výkon byl skutečně tak velký, že po zhruba dvou měsících jsem „utrhl jedničku“.
Přišla na řadu převodovka ze 125, ta vydržela půl roku a ukroutila se poloosa.
Chyběl mi točivý moment v nízkých otáčkách a motor šel ven! Místo něho
jsem nasadil neodlehčeného Favorita 136 s ostrou vačkou (290stupňů), leštěnými
kanálky, snižovanou hlavou a kompletní generálkou. Tuto zástavbu nebudu
popisovat. Subjektivní dojem z motoru je nic moc. Výkon sice lepší než
130, ovšem kvůli ostré vačce nestabilní volnoběh a točák opět hodně vysoko.
Proto po krátké době šla ostrá ven a místo ní vačka ze 110LS, je možno
i ze 136x - téměř shodné časování, ale je drahá a nové asi nemají návaznost
na čerpadlo benzínu. Než se motor plně zaběhnul (cca 20000 km) stihnul
jsem ukroutit i druhou poloosu, a proto jsem dal komplet zadek ze 130,
který je upraven podle výkresů pro skupinu A s daleko vyšším vyztužením,
aby bylo zajištěno, že se auto „nerozkročí“ a náprava bude skutečně tuhá.
Pozor, silentbloky nejsou shodné se 120, jsou tužší. Původní záměr byl
překopat Favorita na 1.4, 1.5 nebo 1.6. Z důvodu vysoké ceny a dle odborníků,
kteří tyto motory stavějí pro Škodovku – tovární týmy, jsem od toho upustil.
Bylo mi řečeno, že takovýto motor vydrží jezdit cca 13 hodin plus mínus
a praská klika – nevím, ale věřím jim a je to pro mě dost velký risk. V
současné době připravuji zástavbu českého motoru z Fabie 1.4 MPI 50kW.
Na první pohled je téměř shodný s Favoritem, chybí víčko zdvihátkových
misek na boku (hydraulické štelování ventilových vůlí) a otvor pro benzínovou
pumpu. Po sundání olejové vany jsem pochopil, že na praskání kliky u Fav.
1.5 něco asi bude, protože se zde objevila masivní výztuha kliky a bloku.
První problém je v tom, že u Favorita se vyndal mezikroužek a narazilo
se ložisko, což tady nejde. Klika má mezikousek již obrobený na klice.
Nezbývá než upravit „mrkev“. Do kliky jsem dal jehlové ložisko a mrkev
nechal předělat na menší průměr a jiné drážkování (kvůli možnosti použít
originál lamelu Fabie). Dále je nutné překopat „prsa“ motoru. Olejové čerpadlo
je vystrčeno z prsou do vany a má větší výšku zubů, dále je zde přímý ostřik
rozvodů z čerpadla. Takže, aby bylo možné přidělat rozdělovač, je nutné
svařit část prsou 120 a Fabie tak, aby vznikl hybrid, který má vše co je
potřeba. Dále je nutné upravit vanu 120, aby se do něj vešlo čerpadlo Fabie,
nebo nechat původní vanu z Fabie. Je možné zaměnit pouze prsa 120 za Fabii,
nevím jestli nová prsa mají ostřik rozvodů nebo ne, já jsem to nezkoumal
a volil jsem první variantu. Šrouby jsou stejné. Jediný problém vidím ve
větších nárocích motoru 1.4 na dodávky oleje, proto volím variantu „hybrid“.
Čerpadlo benzínu je nutno dát elektrické. Poslední úprava je v partii na
straně motoru u držáku alternátoru. Úplně chybí kus bloku, kam se přidělává
držák alternátoru a vrchní šroub držáku motoru. Jsou zde ale tři závity
z boku motoru (původně pro uchycení alternátoru Fabie), kam je možné přidělat
vyrobenou redukci, nebo chybějící kus bloku navařit. Sací potrubí a výfukové
potrubí pasuje ze 135/136. Komůrka termostatu pasuje také. Vodní čerpadlo
je nutno předělat ze 120/130 upravením jedné díry pro přichycení čerpadla
k bloku, nebo vyměnit šroub v bloku. Vše ostatní je bez problémů. Protože
uvažuji do budoucna se zprovozněním vstřiků, je potřeba umístit na skříň
převodovky čidlo polohy klikového hřídele. Setrvačník je nutno osoustružit
na průměr ozubeného věnce 120 a nasadit věnec.
Až budu mít připraveny vstřiky, přidám další článek. Jakékoliv dotazy
pište na mou adresu ak.elektro@worldonline.cz
Autor článku: AK (Aleš Kubát)zobrazit další autorovy články upravit článek pro tisk
|
|
|