|
12. listopadu 2001
Sedačky Škoda 120snadná úprava tvaru Už delší dobu se zabývám myšlenkou na úpravu tvaru sedaček ve Škodovce
tak, aby se zlepšilo boční vedení a podepření zad. Jednou možností je kompletně
vyměnit polstrování v sedačce nebo alespoň v opěradle, druhou možností
je využít původní a jenom ho upravit.
Při příležitosti výměny rámu opěradla (kvůli opěrce hlavy) jsem se pokusil
něco z úvah přivést k životu, takže tady je výsledek, pro šikovného kutila
je to záležitost maximálně hodiny a cena úpravy je vskutku mizivá. Poměr
cena+úsilí / efekt je mnohem příznivější, než u výměny sedaček, pro tuhle
úpravu se ani sedačka nevyndá, jenom se odmontuje opěradlo.
Co je potřeba:
- Materiál: sedačka Š120 s opěrkou hlavy, tabulku z pěnového polystyrenu
přibližně 40x30x5cm. Úprava předpokládá, že sedačka je dost stará a molitan
je na krajích prosezený, v opačném případě je problém vycpávky do prostoru
správně umístit.
- Nářadí: velký křížový šroubovák, plochý šroubovák, paličku a něco
na řezání polystyrenu.
Záměr:
Jedná se o vystlání bočních partií sedačky tak, aby v bederní oblasti
došlo ke zpevnění bočních partií opěradla, druhotný efekt je celkové prohloubení
opěradla směrem dozadu, takže by opěradlo mělo záda podpírat pevněji a
v celé šířce.
Provedení:
- Sedačku jsem posunul tak, aby byl z boku přístup k uchycení opěradla,
odmontoval krytku a povolil šrouby uchycení. Na jedné straně stačí povolit
jenom šrouby v opěradle (nejlíp na vnitřní) a na druhé straně všechny 4
šrouby.
- Opěradlo se dá odmontovat po sundání sklápěcího mechanizmu a vytažení
spojovací tyče mechanizmu.
- Je potřeba na spodní hraně opěradla uvolnit plechové příchytky potahu
a potah uvolnit, pokud se nevyměňuje rám pro použití opěrek, nemusí se
potah ani sundávat.
- Dvě vycpávky z polystyrenu, jak je nakresleno na obrázku, se spodem
nacpou do opěradla na vyznačené místo, tedy z vnitřní strany do prostoru
mezi boční plech rámu a polstrování.
- Tvar vycpávek se upraví podle požadavků, tloušťka vycpávek se může
pro různě mohutné postavy lišit.
- Přichycení potahu zpátky na svoje místo vyžaduje rozvážnost, vyplatí
se to.
- Při montování opěradla zpátky k sedáku je potřeba si dát pozor na
správnou polohu sklápěcího mechanizmu (obě bočnice stejnou), jinak se to
nepovede dát dohromady, nebo nebude mechanizmus pohyblivý (bude překroucená
spojovací tyč).
Molitan je většinou prosezený, což je v tomhle případě výhoda,
prasklina umožňuje změnit tvar, vycpávka tu možnost musí využít, ale nesmí
se při tom molitan zničit úplně, tím jsou rozměry vycpávky omezené, rozměry
na obrázku jsou informativní, před úpravou tvaru pro konkrétní sedačku.
Výsledný efekt:
Překvapilo mě, jak se takovou malou úpravou změní vlastnosti sedačky,
úplně odpadl problém se stabilitou na sedačce při prudkém zatáčení. S upraveným
podvozkem je původní sedačka příšernost. Při správné tloušťce vycpávek
musí sedící osoba cítit oporu sedačky i na bocích od žeber dolů k pánvi,
potom se můžete jenom smát, jak se vám ostatní v autě kutálejí ze
strany na stranu.
Připomínám,
že tohle byl jenom pokus, ale po půl roce provozu se zdá, že se to povedlo,
kdyby se to náhodou nepovedlo, nic se neděje, prostě se vycpávky zase vyndají
a všechno je jako dřív.
Obrovská výhoda takové úpravy je, že to není na sedačce vůbec vidět,
takže žádné problémy s policií. Je to taky důvod, proč nemá cenu to fotit.
Autor článku: Viky (Viktor Valenta)zobrazit další autorovy články upravit článek pro tisk
|
|
|