|
16. července 2002Elektrické otevírání kufruna vozidle Škoda 120
Mně se dostal do rukou použitý motorek ze zadního stěrače na Fiat Ritmo,
který mě hned zaujal jako vhodný komponent pro elektrické otevírání kufru v mé
škodovce. Podotýkám předem, že motorky pro pohon zadního stěrače u různých aut
jsou podobné jako vejce vejci a lze použít v zásadě libovolný z nich. Pokud
máte na výběr, je samozřejmě vhodný spíše menšího provedení, protože se pak po
úpravě montuje do kufru. Převodovku motorku je třeba rozebrat, musí být tedy na
šrouby a nikoli zalisovaná. 1. Úprava motorkuOpatrně odšroubujeme víčko převodovky motorku, vyjmeme pákový mechanismus
pro stěrač včetně spojovací páčky. Pak vyšroubujeme samotný motor a vytáhneme z
převodovky hřídel motorku s nalisovaným šnekem. Z demontovaného motoru můžeme
snadno sundat víčko s uhlíky. Pokud je motorek starší, vřele doporučuji
zkontrolovat uhlíky a komutátor očistit benzínem. Obr. 1 - Úprava převodovky motorku ze zadního stěrače (klikni pro obrázek v plné velikosti) Nyní zpět zamontujeme motor a ozubené kolo (pozor na doběhový spínač, nesmí být deformován). Dále do pouzdra pro čep na převodní páčce vložíme točný váleček průměru přibližně jako původní čep, založíme lanko a protáhneme podložkou pro bowden ven. Tímto je úprava hotova, namažeme ozubená kola tukem a můžeme převodovku zašroubovat. 2. Test motorkuDoporučuji zkusit, zda se vše zdařilo podle plánu, pokud by správně nefungoval doběhový spínač, bylo by nutno demontovat motor z auta, což nikoho nepotěší. Z motorku vedou 3 nebo 4 dráty. Pokud tam jsou všechny 4, je vhodné odstranit ten, který vede od spínací svorky doběhového spínače (původně sloužil pro cyklovač). Správná funkce je následující: Kostřicí vodič (vede přímo do motorku a nikam jinam) připojíme na - pól akumulátoru. Pak připojíme vodič od rozpínacího kontaktu doběhového spínače na + pól baterie. Motorek se musí roztočit a lanko se maximálně vysune z převodovky ven a motor se v této zastaví. Při mžikovém připojení třetího vodiče, který vede na střed doběhového spínače, motorek udělá jednu obrátku (lanko se zasune a pak vysune) a zastaví se. 3. Montáž do autaUpravený motorek lze montovat v zásadě kdekoli, já jsem zvolil montáž do
přepážky mezi kufrem a kabinou. Montujeme alespoň dvěma šrouby (otvor pro druhý
šroub je nutno vrtat) a mezi pouzdro převodovky a přepážku přilepíme kus pěnové
gumy, aby skříň motorku neklepala o přepážku. Naproti páčky zámku kufru
přišroubujeme držák bowdenu, který vyrobíme z provrtaného (2,5 mm) držáku, za
který motorek byl původně přišroubovaný k pátým dveřím. Nakonec nasadíme na
lanko bowden, podložku bowdenu a protáhneme držákem. Obr. 2 - Moje instalace elektrického otevírání kufru Obr. 3 - Namontovaný upravený motorek Obr. 4 - Připojení ovládacího lanka k zámku víka kufru 4. NastaveníPokud je motorek připojen k palubní síti, bude lanko maximálně uvolněné. Druhý konec lanka za držákem bowdenu protáhneme okem v zámku kufru společně s původním lankem a s dostatečnou vůlí zafixujeme (viz obr. 5). Pozor, zpřevodovaný motorek má značnou sílu a v případě nedostatečné vůle může prasknout plastové pouzdro převodovky. Lanko musí být uvolněné, neboť motorek má větší zdvih lanka než původní ruční páčka. Po stisknutí tlačítka se musí páčka vychýlit dopředu (nejlepší je srovnat se zdvihem původního ručního ovládání, zdvih musí být stejný nebo trochu větší). Nyní je práce hotová, zavřeme kufr a stiskneme tlačítko. Víko se krásně uvolní ..... Pokud ne, tak promažte oba zámky, zkontrolujte uchycení táhla mezi zámky (musí být za úchytem v karosérii) a snižte vůli ovládacího lanka. Obr. 5 - Připojení lanka k motorku (ten plech tam původně nebyl, díky malé vůli mi prasklo pouzdro převodovky) 5. ZávěrPopsané otvírání kufru mám již půl roku a je naprosto bezproblémové. Pouze po cca. 1 měsíci používání jsem prováděl snížení vůle ovládacího lanka. Zatím jsem nebyl nikdy nucen použít původní ovládací lanko, což považuji za úspěch. Autor článku: Diablo (Ing. Rostislav Hučka)
|
|
|||||||||||
© 1999-2018, Petr Váňa a Insidea Digital s.r.o. Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše. Zásady ochrany osobních údajů |
|