ŠKODA techweb [homepage]
Nápravy
2. listopadu 1999

Stabilizátor

vozů Škoda 105-Rapid, popis


Příčný stabilizátor byl montován na všechny vozy Škoda 105-Rapid, jeho hlavní úlohou je zmenšovat příčné naklánění vozu v zatáčce. Příčný stabilizátor funguje na zkrutném torzním principu. V průběhu výroby vozů se montovaly dva typy stabilizátorů,  vozy vyrobené do roku 79 mají torzní tyč o průměru 14 mm, novejší pak o průměru 16 mm. Tato změna nastala v důsledku  změny charakteristiky pružin a teleskopických tlumičů. Současně byla změněna i pryžová pouzdra, ve kterých je stabilizátor zasunut a upevněn do objímek ke spodním ramenům přední nápravy a držákům na karoserii. Stabilizátor nevyžaduje žádnou údržbu. Pouze pokud pryžová pouzdra ztratí tuhost, nebo se dokonce vydrolí je nutné je vyměnit za nová, výměna je poměrně jednoduchá a zvládne ji i "domácí kutil".



Na obrázku jsou zakreslena pouze dvě pouzdra, ve skutečnosti jsou na voze samozřejmně čtyři pouzdra symetricky umíštěná.
 

Autor článku: Chipmen (Petr Váňa)

zobrazit další autorovy články
upravit článek pro tisk

Komentáře k tomuto článku (5):




 

© 1999-2018, Petr Váňa a Insidea Digital s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.
Zásady ochrany osobních údajů