2. listopadu 1999
Stabilizátorvozů Škoda 105-Rapid, popis Příčný stabilizátor byl montován na všechny vozy Škoda 105-Rapid,
jeho hlavní úlohou je zmenšovat příčné naklánění vozu v zatáčce. Příčný
stabilizátor funguje na zkrutném torzním principu. V průběhu výroby vozů
se montovaly dva typy stabilizátorů, vozy vyrobené do roku 79 mají
torzní tyč o průměru 14 mm, novejší pak o průměru 16 mm. Tato změna nastala
v důsledku změny charakteristiky pružin a teleskopických tlumičů.
Současně byla změněna i pryžová pouzdra, ve kterých je stabilizátor zasunut
a upevněn do objímek ke spodním ramenům přední nápravy a držákům na karoserii.
Stabilizátor nevyžaduje žádnou údržbu. Pouze pokud pryžová pouzdra ztratí
tuhost, nebo se dokonce vydrolí je nutné je vyměnit za nová, výměna je
poměrně jednoduchá a zvládne ji i "domácí kutil".
Na obrázku jsou zakreslena pouze dvě pouzdra, ve skutečnosti jsou na
voze samozřejmně čtyři pouzdra symetricky umíštěná.
Autor článku: Chipmen (Petr Váňa)zobrazit další autorovy články upravit článek pro tisk
|