|
2. dubna 2004Montáž tempomatu do Fabiepodrobný návod1. volant se sklopí do co nejnižší polohy, ukazováky obou ruk se vsunou
do vzniklé štěrbiny mezi volantem a přístrojovým štítem, směrem do stran.
Tahem k sobě se vytáhne krycí plast z pod přístrojového štítu. Tím se zpřístupní
dva šrouby držící přístrojový štít a po jednom šroubu od spodního
panelu řidiče a prostředního spodního panelu.
2. při otevřených dveřích řidiče odklopit a vytáhnout krycí plast pojistkové
skříňky.
3. vyklopit schránku na nápoje u řidiče, tlakem nahoru uvolnit zarážku,
schránku vyklopit úplně. Bočním tlakem na její panty schránku úplně vyjmout.
4. vyšroubovat všechny šrouby (asi 6) držící dolní panel řidiče, tahem
dozadu (k sedadlu) a dolů ho trochu uvolnit. Tím se zpřístupní konektor
spínače světel a hadička přívodu vzduchu do schránky. Tu je třeba nejprve
stáhnout ze schránky, čímž se celý panel opět trochu uvolní, vytáhnout
konektor ovládání sklonu světlometů a intenzity osvětlení palubní desky,
poté vytáhnout konektor spínače světel.
5. dolní panel řidiče už nyní visí pouze na vodičích k růžovému konektoru
OBD, který se uvolní lehkým zapáčením plochého šroubováku v horní části
konektoru, zatlačením v horní části, poté totéž v dolní části a konektor
vyskočí směrem dopředu (ve směru jízdy). Tím se spodní panel uvolní zcela
a je možné jej vyjmout. Z panelu je možné vyjmout po zatlačení dvou pojistek
spínač světel, zapojit jej do konektorů a vozidlo bude prozatím plně funkční
a pojízdné. Po sundání spodního plastu řidiče již máme přístup k ŘJ komfortních
funkcí a můžeme se tak přesvědčit o jejím čísle.
6. Pro montáž páčky je nutné sundat krycí plast hřídele volantu a ten
nelze sundat bez demontáže volantu a ten standardně obsahuje airbag. Z
toho pramení většina obav z montáže tempomatu - ovšem zcela neoprávněně.
Volant oproti základní poloze otočíme přesně o 90°. V jeho zadní části
nahmatáme, případně pomocí zrcátka pohledem najdeme dírku o průměru cca
6 mm. Vezmeme středně velký plochý šroubovák, jehož čepel má šířku oněch
cca 6mm a do dírky jej bez obav zapíchneme čepelí vodorovně, až narazíme
na kov. Rukojeť zvedneme nahoru (zapáčíme), čímž poodsuneme péro zajišťující
airbag ve volantu. Pokud se to nepodaří napoprvé, je třeba šroubovák zapíchnout
o něco výše – pero lze šroubovákem nahmatat. Péro je součástí mechanismu
spínače houkačky a právě pružina spínače houkačky sama vytlačí airbag z
volantu.
7. Volant nyní otočíme o 180° a zopakujeme úkon 6 i na druhé straně.
Přitom sedíme na sedadle řidiče s koleny těsně pod volantem a vyjmutý airbag
si položíme na kolena. Ten nyní visí na drátcích samotného airbagu.
8. Z otočné kontaktní jednotky vyjmeme plochý žlutý konektor – společný
pro airbag i houkačku.
9. Z volantu vyšroubujeme 4 šrouby torx a vyjmeme držáky airbagu/spínače
houkačky. Airbag s těmito držáky vhodně uložíme – vyvarujte se nárazů.
10. Můžeme nyní sundat samotný volant - ten uvolníme vyšroubováním dutého
šroubu s vnitřním dvanáctihranem M12. Tento šroub má závit nastříkaný modrým
samojistícím prostředkem a je možné ho povolit pouze pětkrát. Každé povolení
si proto vyznačíme na šroubu. Před sundáním volantu si ještě ryskou na
hřídeli vyznačíme polohu volantu, nejlépe oproti rysce na horní části volantu.
11. Teď můžeme rozebrat samotný plast okolo hřídele volantu – 4 křížové
šrouby: dva s metrickým závitem zepředu, dva samořezné zespodu - potřebný
je delší jemný křížový šroubovák. Dále povolit jeden imbusový šroubek přístupný
po uvolnění páky pro nastavení polohy volantu. Spodní díl je teď možné
sundat, pro sundání horní části krytu je nutné ještě povolit čtyři samořezné
šrouby torx upevňující držák textilní masky štěrbiny mezi přístrojovým
štítem a krytem hřídele volantu.
12. Nyní máme přístup k páčkám, stačí imbusem povolit objímku, odpojit
všechny konektory a spínače v kompletu s otočnou kontaktní jednotkou stáhnout
z hřídele volantu.
13. Otočnou kontaktní jednotku (uvozů s ESP je v této jednotce také
snímač natočení volantu) stáhneme z kompletu přepínačů po uvolnění dvou
západek.
14. Přepínač směrových světel je vlastně nosný a přepínač stěračů je
na něj jen nasunutý – patrné je to, pokud si prohlédnete nový přepínač
s ovládáním tempomatu. Přepínač stěračů se dá stáhnout po uvolnění západky,
nejlépe plochým šroubovákem nebo kouskem plechu, který zasuneme co nejhlouběji.
Přepínač směrovek přidržíme a přepínač stěračů vytáhneme směrem nahoru.
15. Uvolněný přepínač nasuneme na nový přepínač s tempomatem, na něj
nasuneme zpět otočnou kontaktní jednotku a celou sestavu upevníme zpět
na hřídel volantu.
16. Nyní již můžeme začít s propojováním tempomatu. Svazek z Molpiru
je svázaný izolační páskou pouze na několika místech, doporučuji ho omotat
celý. Vhodná je k tomu elektrotechnická textilní izolační páska, nebo klasická
sportpáska. S vedením svazku je dobré si pohrát a přichytit ho na více
místech k originálním svazkům. Zejména je třeba dbát na dostatečnou vůli,
aby svazek neomezoval hybnost hřídele volantu. Přímo na hřídeli je možno
svazek uchytit do originální plastové lišty. Tu je možné sundat po uvolnění
dvou pružných čepů. Pak se přestřihnou dvě stahovací pásky. Před úplným
utažením pásků je třeba upravit polohu svazků. Zejména je vhodné ponechat
určitou vůli, aby při případné demontáži sestavy přepínačů bylo možno
uvolnit konektory bez opětovného přestřižení pásků.
17. Svazek přijde zapojit ještě do tří míst:
18. V přístupu k černému spínači brzdových světel ještě brání dýza foukající
na nohy řidiče. Stačí povolit jeden samořezný torx šroubek a dýzu tahem
k levým dveřím stáhnout. Ze spínače je staženo ovládací napětí tempomatu,
které je shodné s napětím pro brzdová světla. Teoreticky je možné ho stáhnout
přímo z pojistkové skříňky, standartně však z přívodu na brzdový pedál
- modro/červený vodič. Příslušný volný vodič kabelového svazku má standartně
modro/červenou barvu, u kabeláže Molpir má barvu červeno/bílou. Na jednom
vodiči je napojena dutinka a pin v plastovém konektoru s nasunutým protikusem,
do kterého přijde zapojit dutinka vyjmutá z konektoru na brzdovém pedálu.
Originální svazek se liší nejen barvou vodiče, ale také tím, že pin a dutinka
visí každý na samostatném vodiči. V hlavním pramenu svazku jsou ovšem stejně
propojeny, takže funkčně není žádný rozdíl.
19. Propojovací box na příčné stěně se nachází na příčné stěně mezi
motorovým prostorem a kabinou, těsně pod čelním sklem, v úrovni přístrojového
štítu. Jeho obrázek najdete taky v knížce Fabia, kde je ovšem zobrazen
v pohledu z motoru, takže je zrcadlově obrácený. Konektor T11a je tedy
označen písmenem D. Box by tedy měl být vidět po demontáži přístrojového
štítu, ale není, protože pod palubní deskou se nachází příčný nosník obdélníkového
profilu – tzv.držák modulů. Přístup k propojovacímu boxu je tedy buďto
shora - po demontáži celé palubní desky, nebo zespoda po částečné demontáži
ŘJ a reléového bloku. Osobně jsem z mnoha důvodů zvolil cestu demontáže
palubní desky, ale považuji to za zbytečně pracné. Protože tím pádem nemám
s postupem „zespodu“ osobní zkušenost, použiju překlad jednoho německého
návodu, který se mi zdá proveditelný:
20. Opačným postupem vrátit na místo reléový blok a ŘJ. Při zasunování
konektorů můžeme do ŘJ již zastrčit i hnědý konektor svazku tempomatu T6y
do pozice XS3. Svazek tempomatu přiměřeně přivážeme pásky k ostatním svazkům.
21. Namontujeme zpět dýzu ofuku nohou řidiče.
22. Namontujeme zpět kryt sloupku řízení.
23. Namontujeme zpět volant, spínače houkačky, zapojíme houkačku, airbag
a nacvakneme jej zpět.
24. Pokud jsme tak dosud neučinili, vyjmeme spínač světel z dolního
panelu, usnadní to montáž. Spínač vyjmeme po zatlačení dvou zarážek v protilehlých
rozích spínače. Nacvakneme konektor OBD do panelu, připojíme hadičku přívodu
vzduchu do schránky, konektory spínače světel prostrčíme otvorem v panelu.
Panel musíme dát přední částí (ve směru jízdy) už téměř do správné výšky,
ale asi deset centimetrů dozadu, takže do správné pozice ho jakoby nasuneme,
jde totiž o to, aby pružná příchytka v pravé části správně naskočila. Panel
zajistíme ve správné poloze aspoň jedním šroubkem. Nacvakneme konektory
na spínač světel a spínač zasuneme do otvoru v panelu a zašroubujeme zbývající
šroubky.
25. Nasadíme krytku pod přístrojový štít.
26. Nasadíme kryt pojistkové skříňky.
27. Nyní zbývá tempomat aktivovat. Před aktivací je nutné ještě odkvitovat
případné chybové hlášky.
• Připojte diagnostický přístroj VAG, nastartujte motor a zvolte adresu
01 „Elektronika motoru“.
Pokud vše proběhlo správně, můžete nyní tempomat začít používat.
Obrazová dokumentace
Poznámka autor si nepřál uvést emailovou adresu, dotazy můžete psát do diskuze k článku. Autor článku: KK (Karel Košťál)
|
|
|||||||||||
© 1999-2018, Petr Váňa a Insidea Digital s.r.o. Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše. Zásady ochrany osobních údajů |
|