|
24. listopadu 1999
Seřizování ventilové vůleŠ 105-136, Favorit 135-136, Felicia 135B 136B 135M 136M Na těchto motorech je nutné pravidelné seřizování vůle ventilů každých 10 000 km (nebo 15 000 km) dle předpisu výrobce, kdo
chce být precizní může provádět kontrolu každých 5 000 km (dle mých zkušeností, zejména u vozidel vybavených hliníkovými
zdvihacími tyčkami). Ačkoliv výrobce doporučuje seřizování ventilové vůle na studeném motoru, osvědčilo se seřizování na
motoru zahřátém na provozní teplotu (T oleje > 80 st. C) a to z důvodu rozdílné tepelné roztažnosti jednotlivých zdvihacích
tyček. (Tento způsob seřizování se ostatně používá na soutěžních vozech). Navíc vůle ventilů seřizovaná na zahřátém motoru
eliminuje potřebu rozdílných hodnot seřizovaných za studena na sacích a výfukových ventilech (např. při použití hliníkových
zdvihacích tyček na sacích ventilech).
Použité nářadí: plochá měrka 0,45 mm, očkový klíč 10/11 (s tenkou stěnou očka), plochý šroubovák, Favorit a Felicia: ráčna
dvě prodloužení, ořech 30, Š 105-136: očkový klíč 30, hadr.
Příprava: Favorit, Felicia: odmontovat boční kryt řemenice klikového hřídele (3 šrouby- 2 z boku jeden ze spodu),u vozidel
Š 105-136 je nutno sundat těleso vzduchového filtru atd.
Předpoklad seřizování: motor je zahřátý na provozní parametry a prohřátý krátkou jízdou, T oleje > 80 st. C, eventuálně po
spuštění a následném vypnutí větráku chlazení (pro ty kteří nemají k dispozici teploměr oleje). Vypnutý motor, zařazen
neutrál.
Seřizování: odšroubovat víko ventilů (2 šrouby klíč 10)a za pomocí hadru víko sundat (je horké T cca 70-80 st.C),
seřizování na 1. válci:
- nastavit otáčením řemenice klikového hřídele pomocí klíče 30 ventily tak, aby střídaly ventily na 4. válci (střídaly
znamená moment kdy se hýbou oba dva ventily, sací se už otvírá, výfukový se dovírá - v tento moment jsou oba ventily na
protilehlém, tj.seřizovaném, válci zavřeny a vačky (i náběhové a doběhové hrany) jsou natočeny mimo dosah ventilů).
- povolíme očkovým klíčem 10/11 matku na sacím ventilu a necháme ho nasazený na právě seřizovaném ventilu,
- pomocí šroubováku otočíme červíkem o půl otáčky doleva,
- vložíme plochou měrku 0,45 mm mezi červík a horní dosedací plochu ventilu.
- utahujeme červík (doprava) za současného pohybu měrkou (lehce, ne silou),
- v momentě, kdy již není možné měrkou volně pohybovat, zajistíme matku (utáhneme) očkovým klíčem. Dáváme pozor, aby při
utahování matky nedošlo k pootočení červíku.
- opakujeme stejný postup na výfukovém ventilu.
seřizování na 3. válci:
- nastavit otáčením řemenice klikového hřídele pomocí klíče 30 ventily tak, aby střídaly ventily na 2. válci (tj. o 180 st.)
- seřizujeme výše uvedeným postupem ventily 3. válce
seřizování na 4. válci:
- nastavit otáčením řemenice klikového hřídele pomocí klíče 30 ventily tak, aby střídaly ventily na 1. válci (tj. o 180 st.)
- seřizujeme výše uvedeným postupem ventily 4. válce
seřizování na 2. válci:
- nastavit otáčením řemenice klikového hřídele pomocí klíče 30 ventily tak, aby střídaly ventily na 3. válci (tj. o 180 st.)
- seřizujeme výše uvedeným postupem ventily 2. válce
Pozn. Pokud bude celé seřizování trvat déle než 1 minutu, je nutné seřizování přerušit a motor znovu prohřát. Vůle seřízené
na ne zcela prohřátém motoru jsou chybné, kvůli změně rozměrových parametrů ventilového rozvodu z důvodu tepelných
dilatací
způsobených postupným, nestejnoměrným chladnutím motoru.
Autor článku: Sportmotor (Ing. Dymovský)zobrazit další autorovy články upravit článek pro tisk
|
|
|