|
29. listopadu 1999
Vypínací ústrojí spojkyvozidel Š105-Rapid Vypínací ústrojí spojky je provedeno kapalinovým převodem. V zavazadlovém
prostoru vozidla je umístěn hlavní pracovní válec spojky, který je přímo
mechanicky ovládán pedálem. Tento válec má nádržku na brzdovou kapalinu
společnou s brzdovým systémem, tato nádobka je však rozdělena přepážkami,
aby v případě poruchy jednoho systému ostatní fungovaly. Od hlavního pracovního
válce spojky je tlak veden trubičkou pod vozidlem ve střední partii, vozidla
bez podtlakového posilovače mají toto vedení pod krytem, vozidla s posilovačem
mají vedení vedle krytu.Tato trubička se od brzdových dá poznat lehko,
má větší vnější průměr 6mm (brzdy 5mm). Trubička končí zhruba v partii
pod zadním sedadlem, kde je na ni napojena hadička, podobná jako u brzd.
Hadička je pak připojena přímo k pracovnímu válci spojky. Tento pracovní
válec vysunuje táhlo, které přes ložisko stlačuje tlačný kotouč spojky.
Závad se na spojkovém systému vyskytuje málo. Nejčastěji prováděným
úkonem tedy zřejmně bude odvzdušnění spojkové soustavy, při výměně brzdové
kapaliny, což by se mělo dělat alespoň jednou za dva roky. Co se týče brzdové
kapaliny tak spojka je nenáročná stačí ji i obyčejný Syntol 205 (DOT 3),
takže brzdová kapalina se vždy vybírá podle brzd. Při odvzdušňování spojky
si počínáme stějně jako při odvzdušňování brzd, s jediným rozdílem, totiž
u spojky není možné brzdovku "našlapat" protože hlavní spojkový válec prostě
další brzdovou kapalinu v takovém případě nenatáhne.
Postup odvzdušňování:
- sešlápnout pedál
- povolit odvzdušňovací šroub, nechat vypustit tlak
- utáhnout odvzdušňovací šroub
- povolit pedál
- to celé pořád dokola dokud nezačne vytékat čistá brzdová kapalina bez vzduchových
bublin
Pro odvzdušňování je potřeba očkový klíč 9 (10), dále hadička a nádoba
na brzdovou kapalinu. Odvzdušňování se provádí ve dvou lidech.
Hlavní válec
Hlavní válec má průměr 19mm a sestvává se z jednoduchého pístu, spojeného
s plnícím a uzavíracím ventilem, konstrukce je podobná jako u brzdového
válce. Válec je připevněn dvěma matkama ke konzole pedálů a je přístupný
v zavazadlovém prostoru po odendání plastového krytu brzd. Vymontování
válce je jednoduché, nejdříve odpojíme hadičku od nádržky (v horní části),
je třeba si připravit nádobku na vytékající kapalinu, dále uvolníme šroub
(ve spodní části) upevňující trubičku na výstupu. Dále je možno vyšroubovat
dvě matky držící samotný válec, ten lze poté vyndat z vozidla. Dále lze
demontovat samotný válec, nejdříve je nutné vyndat jistící podložku "ségrovku",
která byla jen u starších typů. Poté je možno vyndat celý vnitřní mechanismus.
Mechanismus je tak jednoduchý že je prakticky bezzávadový, jednou za pár
let stačí akorát vyměnit těsnící gumičky - prodává se celá sada na spojku
za cca 20 Kč. Montáž je opačná k demontáži, v tomto případě stejně
jako u brzd je nutné kovová těsnění nahradit novými.
Na obrázku je montážní celek hlavního spojkového válce.
Pracovní válec spojky
Je jednoduchý kapalinou tlačený píst, s vnitřním průměrem 22mm. Válec
nemá vnitřní vratný mechanismus - vrací se za použití vnější síly. Sestavení
je jasné z obrázku umístěného pod odstavcem, válec je velice jednoduchý,
bez problémový, jednou za několik let (5 a více) stačí akorát vyměnit gumičky
a prachovky. Pracovní válec je dostupný za opěradly zadních sedadel ve
střední části pod krytem v příručním zavazadlovém prostoru. Válec je jednolitý
s přírubou a je přidělán na převodovce čtyřmi matkami. Pod dvěma matkami
je připevněn ocelový pružný drát, pod kterým drží plastový kryt pracovního
válce a táhla. Demontáž je podobná jako u hlavního válce spojky s rozdílem
že nejprve je nutno vyndat spojové táhlo - POZOR není ani na jedné straně
na pevno přiděláno a nesmí spadnout do spojkového prostoru.
Obrázek obsahuje kompletní montážní schéma pracovního válce spojky
vozu Š120, včetně přívodní tlakové hadičky.
Autor článku: Chipmen (Petr Váňa)zobrazit další autorovy články upravit článek pro tisk
|
|
|