|
22. října 1999Bezpečnost a světlaaneb nejste tu jen vyNejkratší část věnuji chodcům a cyklistům, kteří jsou na silnicích nejzranitelnější
a často své šance na újmu zdraví zvyšují tím, že za snížené viditelnosti
chodí v tmavém oblečení, případně na kole nemají vůbec světla ani odrazky,
či se nenamáhají je zapnout. Ráno často potkávám na úzké silnici, kde jezdí
i linkové autobusy a kde není žádné pouliční osvětlení cyklisty bez
osvětlení a bohužel není vyjímkou, že je uvidím až na směšně malou vzdálenost.
Je zřejmé že si neuvědomují význam takových maličkostí jako jsou odrazky,
nebo světla, které stále patří do povinné výbavy kol. Pro chodce mám také
dobrou radu takové ty obyčejné reflexní serepetičky na oblečení jsou
celkem dost dobře vidět. Není to tak dávno, co jsem v mlze viděl jen nějaké
záblesky a trochu zpomalil, načež jsem zjistil, že si to někdo mašíruje
po druhé krajnici než má a to co svítilo do dálky byly jeho boty dole s
takovou tou zelenou odrazkou. Takže na závěr pořidtě svým dětem na
kola světla a sami si je tam dejte taky a až budete příště vybírat podzimní
a zimní oblečení a obutí, zkuste taky myslet na něco jiného něž jen na
cenu !?
Řidič
motorového vozidla má v tomto řetězu uživatelů komunikací největší zodpovědnost,
je relativně v bezpečí narozdíl od chodců, či cyklistů. A také je nejméně
zatížen okolnostmi řízení - nepřízeň počasí, díra v silnici atd. Proto
chci apelovat na všechny řidiče motorových vozidel aby zkoušeli aspoň občas
dodržovat na silnicích pravidla slušnosti a zákony.Zde uvedu jen pár příkladů:
Za snížené viditelnosti za soumraku, zvláště v zimě zapínat včas tlumené
světla. I když se vám zdá že viditelnost je ještě postačující, ostatní
řidiči vás mohou přehlédnout (splývající barva vozu, protislunce), takže
světla v tomto případě neslouží k tomu aby jste viděl(a), ale byl viděn(a).
V zahraničích je v některých zemích uzákoněna povinnost jedoucích vozidel
mít zapnutá tlumená světla, tak jako je tomu u nás třeba s motocykly. Povinnost
jezdit se zapnutými světly platí v některých zemích Evropy, nutno zjistit
před cestou do té které země, pouze vím, že v Polsku platí povinnost svítit
ve dne od podzimu do jara. U nás se o povinném používání světel také uvažuje.
Dále na jedoucím vozidle nesmí být zapnuta pouze obrysová světla. Obrysová
světla nebo varovná světla naopak nezapoměnťe zapnout v případě,
že musíte zastavit na vozovce, připadně i v odstavném pruhu dálnice apod.
stává se poměrně často, že někdo narazí na dálnici do odstaveného vozidla,
bohužel občas i do těch co ho opravují.k tomu také patří poznámka že se
nesmí ve vašem zájmu stříkat zadní odrazky ztmavovacím sprayem. Dalším
bodem je používání předních i zadních mlhových světel, která jsou výlučně
zákonem určena do mlhy, hustého sněžení, nebo hustého deště, tzn.že pokud
je užíváte za dostatečné viditelnosti (i za noci) tak značne oslňujete,
protože to mlhová světla mají v popisu práce (rozptylovat světlo). Sám
se přiznám, že mám poněkud výkonnější dálkové světlomety, ale právě proto
je o to dříve sklápím, nikdy nečekám až je nejdříve skloní protijedoucí
vozidlo, stejně tak je zvykem klopit světla pokud proti vám jede cyklista,
nebo jde chodec, hlavně na dálnicích kde se časem velmi unavují oči, je
po krátkém silném oslnění neschopnost očí zaostřit delší než by se zdálo,
podle mých odhadů tak 10 až 15 vteřin, jakou vzdálenost za tu dobu řidič
ujede si můžete spočítat sami. V kolonách je také zvykem pokud víte, že
budete delší dobu čekat na jednom místě tak pustit nožní brzdu (na rovince,
nebo zatáhnout ruční) ona rozzářená brzdová světla auta před vámi nejsou
příliš příjemná na pohled. Dalším dobrým zvykem je pokud musíte zastavit,
či hodně přibrzdit v neočekávaném místě zapnout aspoň na pár vtěřin výstražná
světla (týká se především hlavně dálnic), tím řidiči za vámi vědí, že si
mají dát zvýšený pozor. Další použití výstražných světel je jako poděkování,
což je sluąnost, pokud vás někdo pustí apod.
Je smutné že v době kdy píšu tento článek, se právě stala tragická
dopravní nehoda na dálnici u Středokluk (Praha-Kladno) kde narazil linkový
autobus ČSAD do stojící Tatry 148, bohužel srážka si vyžádala 10 obětí
a několik dalších vážně zraněných. Lze se jen dohadovat kdo nehodu způsobil,
jisté však je, že pokud by byla Tatra řádně označena výstražným trojúhelníkem
a případně měla zapnutá výstražná světla tak se možná tato tragédie vůbec
nemusela odehrát, dávejte prosím tedy pozor na silnicích a světla užívejte
k určenému účelu, dík.
Samozřejmá je údržba světel, počínající omytím neprůhledných skel světel,
až po seřizování, které lze učinit i svépomocí, jak uvádí článek v rubrice
světel.
Autor článku: Chipmen (Petr Váňa)
|
|
|||||||||||
© 1999-2018, Petr Váňa a Insidea Digital s.r.o. Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše. Zásady ochrany osobních údajů |
|