ŠKODA techweb [homepage]
Technická data
13. ledna 2000

Historie

od vozu Š1000MB až po Š136


Jak každý ví, tak celá tato řada se odvíjí od automobilu Škoda 1000MB. Před jeho uvedením do výroby bylo dáno několik podmínek:
 hmotnost kolem 700kg
 spotřeba 6-7l/100km
 alespoň 4 místa

Vzniklo několik prototypů:

1. typ 976 - motor o objemu 900cm kapalinou chlazený a pohon předních kol neprošel protože se nesehnal výrobce kloubových hřídelů pro přední nápravu
2. typ 978 - kapalinou chlazený motor ve předu a pohon zadní nápravy neprošel z důvodu vysokých nákladů
3. typ 977 - kapalinou nebo vyduchem chlazený motor vzadu a pohon zadní nápravy.
 Tato verze s  kapalinou chlazeným motorem dala základ pro embéčko.
 Řešení to sice bylo ve své době moderní /viz Volkswagen, Fiat, Renault/, ale nedávalo možnost výroby aut typu kombi, pick-up atd...
 
 

Škoda 1000/1100MB


Za motor pro embéčko byl vybrán prototyp 978, který měl objem 988cm a výkon 41,6 k při 4750 otáčkách. Pro rychlejší odlévání bloků z hliníkové slitiny se použila technologie lití pod tlakem. Této technologii lépe vyhovuje motor s rozvodem OHC proto vynikl prototyp motoru o objemu 1000cm s rozvodem OHC , který měl bohužel problémy s pohonem  vačky a utěsněním vodního a olejového čerpadla.
 A Škodovka místo aby našla chybu v konstrukci tak udělala krok zpět a vrátila k rozvodu OHV - bohužel.

Přesto patřil motor tehdy k nejmodernějším v Evropě. Díky zaslepenosti přišla Škodovka v souvislosti s tímto motorem o ještě jeden světový primát: Ústav pro výzkum motorových vozidel totiž navrhl a odzkoušel celohliníkový motor tedy i s hliníkovou hlavou kterou měl sériově až motor 135/136 o 30 let později.

Takže hlava motoru byla nakonec litinová se samostatnými sacími kanály pro každý válec nebo vždy pro dvojici válců dohromady - pětikanálová hlava dostala nakonec přednost a osmikanálová opět za 30 let.

Karoserie nového vozu byla čtyřdveřová samonosná, ale embéčko snad už  každý viděl.

K výrobě tohoto vozu se v podstatě postavila celá nová automobilka s kapacitou 600 embéček denně.
 

Škoda 100/110


Nástupcem Škody 1000MB nebylo nic jiného než Škoda 100/110 lidově hundrtka. Jedinými většími změnami byla karoserie a přední náprava s licenčními kotoučovými brzdami Dunlop. Motor zůstal beze změn. V roce 1970 se začalo ve Kvasinách montovat dnes již kultovní auto sedmdesátých let Škoda 110R. Byl to malý sportovní vůz s karoserií kupé 2+2 místa. Slabinou kupátka byl motor o objemu 1107 cm a výkonu 62k.

Nejsvižnější byla Škoda 120S Která vznikla na objednávku ministerstva vnitra jako rychlý vůz pro tehdejší Veřejnou bezpečnost. Díky této sérii se mohla homologovat pro soutěže. Jen pár informací: přes 85kW, osmikanálová hlava, až 220km/h
 O dalších vozech jako je Š130RS, Buggy Škoda 736, auto FERAT z filmu a jiné je více informací v článku Specialitky.
 

Škoda 105 - 136


Dalším typem byla Škoda 105/120, která má výrazně změněnou karoserii, chladič vpředu a větší výkon, Š105 měla motor 1046cm a Š120 1174cm. Karoserie byly v různém provedení výbavy od 105S až po 120GLS.

Od modelu 83 se z užovky stalo M-ko, auto dostalo 13 palcová kola plastové nárazníky, o rok později se objevil typ Š130 s pětistupňovou převodovkou, hřebenovým řízením a zadní nápravou s vlečenými rameny. Od roku 1981 se v Kvasinách vyráběl typ Š Garde později přejmenovaný na Rapid.

Variantou pro soutěže byla Š 130LR s karoserií sedan /proč!!!!/
 

Autor článku: Zazaa (Radek Záleský)

zobrazit další autorovy články
upravit článek pro tisk

Komentáře k tomuto článku (3):




 

© 1999-2018, Petr Váňa a Insidea Digital s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.
Zásady ochrany osobních údajů