|
13. ledna 2000Historieod vozu Š1000MB až po Š136Vzniklo několik prototypů:
1. typ 976 - motor o objemu 900cm kapalinou chlazený a pohon předních
kol neprošel protože se nesehnal výrobce kloubových hřídelů pro přední
nápravu
Přesto patřil motor tehdy k nejmodernějším v Evropě. Díky zaslepenosti
přišla Škodovka v souvislosti s tímto motorem o ještě jeden světový primát:
Ústav pro výzkum motorových vozidel totiž navrhl a odzkoušel celohliníkový
motor tedy i s hliníkovou hlavou kterou měl sériově až motor 135/136 o
30 let později.
Takže hlava motoru byla nakonec litinová se samostatnými sacími kanály
pro každý válec nebo vždy pro dvojici válců dohromady - pětikanálová hlava
dostala nakonec přednost a osmikanálová opět za 30 let.
Karoserie nového vozu byla čtyřdveřová samonosná, ale embéčko snad už
každý viděl.
K výrobě tohoto vozu se v podstatě postavila celá nová automobilka s
kapacitou 600 embéček denně.
Nejsvižnější byla Škoda 120S Která vznikla na objednávku ministerstva
vnitra jako rychlý vůz pro tehdejší Veřejnou bezpečnost. Díky této sérii
se mohla homologovat pro soutěže. Jen pár informací: přes 85kW, osmikanálová
hlava, až 220km/h
Od modelu 83 se z užovky stalo M-ko, auto dostalo 13 palcová kola plastové
nárazníky, o rok později se objevil typ Š130 s pětistupňovou převodovkou,
hřebenovým řízením a zadní nápravou s vlečenými rameny. Od roku 1981 se
v Kvasinách vyráběl typ Š Garde později přejmenovaný na Rapid.
Variantou pro soutěže byla Š 130LR s karoserií sedan /proč!!!!/
Autor článku: Zazaa (Radek Záleský)
|
|
|||||||||||
© 1999-2018, Petr Váňa a Insidea Digital s.r.o. Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše. Zásady ochrany osobních údajů |
|