ŠKODA techweb [homepage]
Světla
22. října 1999

Seřizování světlometů

vozů Škoda 105 - Rapid


Tento článek je věnován pouze zručnějším amatérům, pro ostatní je lepší auto odvězt do servisního střediska a zde nechat provést seřízení světlometů.
Typy světlometů .
Na obrázcích po levé straně jsou nakresleny pravé světlomety, světlomety umístěné na levé straně vozu mají ovládací prvky zrcadlově.
První ze shora jsou světlomety montované od počátku výroby do července 1983. 1-šroub stranové regulace, 2-šroub výškové regulace, 3 - upevňovací šrouby.
Druhý typ světlometů (druhý ze shora), jsou světlomety montované do vozů Š120LS a 120 GLS od počátku jejich výroby do července 1983. 1- šroub stranové regulace, 2-šroub výškové regulace, 3-upevňovací šrouby.
Třetí jsou oválné světlomety montované do července 1983 ( u vozů Š garde do července 1984) 1- seřizovací šrouby, 2- seřizovací a upevňovací páčka - polohy a,b,c, 3- upevňovací pružiny optické vložky.
Čtvrtý světlomet je oválný typ, montovaný od srpna 1983, 1-seřizovací šrouby, 2- upevňvací pružiny optické vložky, 3-čep světlometu.
Pátý typ (úplně dole) je tvarový světlomet, montovaný od srpna 1983 na vozy Š120Ls, Š120 GLS a od srpna 1984 na všechny vozy 1-Seřizovací šrouby, 2- pojistná pružina, 3- plech  čela, 4-pojízdný vozík jezdící na šroubu.
 
 

Světlomety se seřizují při tlumených světlech. Jelikož správně nastavené světlomety jsou významným prvkem bezpečnosti jízdy, je tento úkon předmětem předpisu vyhlášky (FMD č. 41/84 Sb.). Technické hodnoty s předepsaným nastavením světlometů jsou uvedeny dále. Nejjednodušší (a podle našeho názoru i přesnou) pomůckou k seřízení světel je stěna kolmá k podkladu, na kterém stojí kontrolovaný automobil. Na stěnu je třeba nanést čáry podle skicy na obr. dole. Automobil, zatížený pouze řidičem, se správně nahuštěnými pneumatikami přistavíme tak, aby byly oba světlomety vzdáleny 5m od zmíněné stěny. Pro informaci dodáváme, že vozy se dvěma kruhovými světlomety mají jejich osy vzájemně vzdáleny 1030 mm, vozy se čtyřmi světlomety mají rozteč vnějších světlometů 1114, vnitřních 790 mm. Rozteč oválných světlometů montovaných do července 1983 je 970 mm a rozteč světlometů tvarových a oválných montovaných od srpna 1983 je 896 mm.
Mezinárodní předpis EHK-OSN i tuzemská vyhláška uvádějí, že rovina, na které stojí automobil, jehož světlomety jsou seřizovány, se nesmí lišit od roviny vodorovné v žádném bodě i více než 1,4 mm (nejvyšší přípustná nerovinnost) (pozn. blbost, když si to seřizuju vzhledem k boku garáže, tak mě nějaká nerovinnost neštve). Vyhlášky dále uvádějí tolerance sklonu světelného paprsku od rovinynvodorovné procházející osou světlometů, v rozmezí 1 až 1,5%. Při využití plného rozsahu dovoleného zatížení vozu je povolen sklon světelného paprsku v rozmezí od 0,5% do 2,5%. Pro ujasnění: skloníme li světelný paprsek o 1% tak na vzdálenosti 5metrů, protne světelný paprsek stěnu o 5 cm níže.Čili - jmenovitá hodnota průsečíku světelného paprsku tlumeného světla ve vzdálenosti 60 mm pod rovinnou vodorovnou odpovídá sklonu 1,2 %. Tato hodnota je uvedena na štítku, který byl u vozů z prvovýroby v souladu s vyhláškou nalepen na pravé straně předního zavazadlového prostoru.
Dodáváme, že výrobce světlometů (a tedy i kontrolní orgány) připouští možnost zamlžování vnitřku světlometů, neboť k němu dochází za určitých podmínek v důsledku fyzikálních zákonů - dosažení rosného bodu v závislosti na vnitřní atmosféře v optické vložce.
 

Zde je seřizovací stěna:

Popis kontrolní stěny:
a - podélná osa vozu
b - rovina na které stojí vůz
c - vodorovná osa světlometů
d - rozhraní světla a stínu tlumených světlometů
A - rozteč svislých os světlometů
B - vzdálenost vodorovné osy světlometů od roviny, na které stojí automobil
C - střed světlometu
D - bod, ve kterém se lomí rozhraní světla a stínu při světle tlumených světlometů pod ůhlem 15 stupňů

Použito materiálů z knih  Aby jezdily v roce 2000, autor M.R.cedrych, a Automobily Škoda 105-130  autor J.Andrt
 

Autor článku: Chipmen (Petr Váňa)

zobrazit další autorovy články
upravit článek pro tisk

Komentáře k tomuto článku (4):




 

© 1999-2018, Petr Váňa a Insidea Digital s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.
Zásady ochrany osobních údajů