|
21. ledna 2000Charakteristika motorů Š105-136krátký popis, tabulky výkonů, použití bezolovnatého benzínuMotor je z zážehový čtyřdobý řadově čtyřválec, karburační s rozvodem
OHV. Je chlazený směsí vody a nízkotuhnoucí kapaliny s nuceným oběhem,
který zajišťuje čerpadlo poháněné‚ od klikového hřídele klínovým řemenem.
Klikový hřídel je uložen ve třech ložiskách s tenkostěnnými pánvemi. Blok
motoru je tlakově litý z hliníkové slitiny. Ojnice mají na čepech klikového
hřídele tenkostěnné pánve horní oko pro pístní čep s bronzovým pouzdrem.
Písty z lehké slitiny mají po třech kroužcích. Válce jsou samostatné, litinové‚
vložené do motorového bloku. Tlakové mazání je zajištěno olejovým zubovým
čerpadlem. Tlak oleje reguluje samočinně kuličkový ventil. Odvětrávání
motorové‚ skříně má uzavřený okruh s odsáváním přes karburátor. Karburátor
je spádový dvoustupňový s mechanickěm sytičem.Čistič vzduchu je suchý s
válcovou papírovou výměnnou filtrační vložkou. Palivové‚ čerpadlo je membránové‚
mechanické, poháněné výstředníkem vačkového hřídele. Zapalováni je
kontaktní s pořadím na válce 1-3-4-2. Rozdělovač má odstředivou a podtlakovou
regulaci předstihu zážehu. Primární elektrický zdroj je alternátor o jmenovitém
napětí 14 V. Motor je pravotočivý při pohledu ve směru jízdy (ze strany
řemenice a rozvodových kol).
Číslo motoru
Číslo motoru je vyraženo na přírubě bloku motoru pro montáž čerpadla
chladící kapaliny. Od roku 1977 (náběh typové řady 105/120) je za šesticiferným
pořadovým výrobním číslem motoru lomítko a pak následuje číslice udávající
typ motoru (index):
/1 Š105 ...... (Š742.10)
Od května 1987 zavedl výrobce číslování motoru novým způsobem. Nálitek
příruby je rozšířen a číslo je ve dvou řádcích. V prvním řádku je sedmimístné
pořadové výrobní číslo motoru ukončené hvězdičkou, v druhém řádku
je třemi číslicemi udán typ motoru (105, 120, 130, 135, 136). Je-li
za tímto číslem uvedena číslice 8, znamená to, že u motoru je upravena
hlava válců (ze šedé litiny) pro použití bezolovnatého benzínu. U Š135
se identifikační kód 8 neuvádí, tento typ je určen pro trvalé používání
bezolovnatého benzinu.
U vozů s motory Š742.136 je kód vyznačen jen v případě, že hlava má
ventilová sedla z materiálu, který dovoluje provoz i na bezolovnatý benzin.
Pokud u typu Š742.136 kód vyznačen není, je nutné užívat benzin olovnatý.
Na obrázku jsou uvedeny diagramy výkonu (1), točivého momentu (2) a
spotřeby paliva (3) dle ISO (tj. s veškerým příslušenstvím - čerpadlem
chladící kapaliny, alternátorem, čističem vzduchu a tlumičem
výfuku). Hodnoty u nového, nebo generálkovaného motoru po záběhu (2500
km jízdy nebo 50 hodin chodu) v toleranci +/- 5 %.
Autor článku: Chipmen (Petr Váňa)
|
|
|||||||||||
© 1999-2018, Petr Váňa a Insidea Digital s.r.o. Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše. Zásady ochrany osobních údajů |
|