Vyhledat témata bez odpovědí | Zobrazit aktivní témata Právě je 24.11.24, 03:12



Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 8 ] 
 Valivý odpor - výpočet 
Autor Zpráva

Příspěvky: 13
Příspěvek Valivý odpor - výpočet
Zdravím Vás,

rád bych otevřel diskusi na téma valivý odpor a jeho výpočet.

Na webu koluje mnoho teorií a výpočtů, ale nikde není možné jej reálně spočítat
a zjistit si tak jaký rozměr pneu a disků odpovídá nejnižší hodnotě valivého odporu.



Přikládám jedno z logických řešení, výpočet ale nejsem schopen dát dohromady :



Miro napsal:
Tady jsou vzorce pro výpočet dokazující moje tvrzení.

Tření smykové Ft = f x Fn

Ft = Třecí síla působící proti pohybu

f = koeficient tření –bezrozměrné číslo , stanovené na základě zkoušek (praxe).
Je uvedeno v tabulkách pro jednotlivé případy , vlastností , stavu , druhu a mazání styčných ploch.

Fn = Normálová , tedy celková kolmá síla , působící na styčné plochy (npř. celková hmotnost
vozidla).
Z tohoto výpočtu je docela dobře jasné , že na velikost tření nemá velikost třecí plochy vliv. Při výpočtu se žádný údaj o ploše nevyskytuje. Je možno si ověřit npř. v SEZNAMU při zadání „ smykové tření“ hned v prvé nabídce asi v 6tém odstavci.


Tření valivé

Ft = ξ x Fn / R


Ft a Fn vyjadřují stejné veličiny jako u tření smykového .

ξ = koeficient valivého odporu – rameno valivého odporu.Je stanoven obdobným způsobem jako koeficient „f“ u smykového tření a je uváděn v tabulkách.

R = poloměr průřezu valivého předmětu (kola)

Stejně jako u smykového tření,nenajdeme ve vzorci pro výpočet valivého odporu tření ) nutnost zadát velikost třecí plochy , jejíž velikost je různá npř. u šířké a úzké pneumatiky.
Tvrzení si můžeme ověřit stejným způsobem jako u tření smykového , jen zadat do vyhledavače „valivé tření“
Ještě jednou zdůrazňuji , že musí působit absolutně stejné náhodné a chcete-li přírodní podmínky i způsob obsluhy vozidla , pro situaci se širokým i úzkým kolem.Potom docílíme stejné výsledky v obou případech.
Kdybychom diskutovali o nějakém případu (podmínce), která zhoršuje nebo zlepšuje tření , má to stejný vliv na oba pokusy s širokou a úzkou pneu v daném okamžiku .
Když například stejně označená pneu , jen různé šíře , má jiný vnější průměr , (viz.předcházející můj článek-uvedené zde pneumatiky , široká má větší vnější průměr cca o 3 cm).
Na kolo působí stejný hnací kroutící moment daný stejným použitým vozidlem.
Rozdílné (průměry) poloměry kol „R“ ( viz předcházející odstavec ) , nezaručují však stejné podmínky.
Hnací sila na kole , na jeho obvodu u pneu s větším poloměrem „R“ je menší síla „ Ft „ která je potřebná pro uvedení vozidla do pohybu a proto způsobuje menší náchylnost tohoto kola k prokluzu.
U pneumatiky úzké je to naopak.

Důkaz !!!
Podíváme li se na výše uvedený vzorec , pro výpočet valivého tření , poloměr kola „R“ je ve vzorci v čitateli zlomku , tedy kolikrát je „R“ větší , tolikrát je třecí síla „ Ft“ menší.
Menší síla „Ft“ (odpor proti valení), kterou potřebujeme překonat při uvádění této širší pneu , ale zejména o větším jejím poloměru „R“ , do pohybu za jinak absolutně stejných podmínek jako při použití úzké pneu která má menším vnějším průměrem "R" , je zdůvodněním menší náchylnosti široké pneumatiky k prokluzu.

:shock: :shock: :shock:


18.5.09, 11:26
Profil
Pspvek Reklama

   
Uživatelský avatar

Příspěvky: 19159
Bydliště: SR Bratislavský kraj - Senec
Příspěvek Re: Valivý odpor - výpočet
no nič, jediné čo viem je že Favorit má aerodynamiku ako ladnička :lol: :lol:

ostatné je už nadmoje chápanie... :oops:

_________________
Škoda Favorit 135(136)(G)Lx 93 LPG klima červeň
Nie je všetko tak ako vyzerá - rozdiel je v technike...
http://skoda.panda.cz/forum/viewtopic.php?t=3336


18.5.09, 12:22
Profil

Příspěvky: 3257
Bydliště: Brandýs nad Labem
Příspěvek 
No tak si to spočítej...je tam teoreticky všecko,ale čeho se dopočítáš,když nevíš ty hodnoty pneumatik z praxe.........Možná přijdeš při počítání na to,že si jen o chlup na kolech přilepšíš,ale nehledej zázraky,pokud nejsi konstruktér kterej počítá převod,aerodynamiku,trakci kde to auto bude jezdit,kterej se jim musí uzpůsobit...Stačí nahustit a je to...Jinak asi nejlepší poměr a složení kol má vlak...Tam je to oproti pneumatice nebe a dudy...Vem si příklad... :lol:


19.5.09, 14:58
Profil

Příspěvky: 13
Příspěvek 
To je pravda :D

Šlo mi o to navnadit nějaké znalého programátora a vzorec dát sem. Byl by to unikát na českém webu :idea:
Na druhou stranu by mne to také osobně zajímalo, jaký typ pneu by byl pro mé auto nejvhodnější z hlediska valivého odporu.
Teda dá-li se tam ještě něco zlepšit.
Jezdím s FA 1993, LPG, dovoz. Spotřeba je cca 7,5 l LPG, v předchozím modelu byla pod 7l

Ale jak píšu, jde spíše o to aby si lajk jako já naťukal do jedné řádky disk, do druhé vel. pneu a vzorec by mu ukázal přibližnou hodnotu val. odporu, případně alternativu jak jej snížit.


19.5.09, 16:11
Profil

Příspěvky: 3257
Bydliště: Brandýs nad Labem
Příspěvek 
Tak třeba zavolej do konstrukce pneumatik,tam toho vědí haffo...pořád tam něco testujou a s něčim šibujou...tak jako v jiných odvětvích,třeba ti pomohou.. :P


20.5.09, 17:34
Profil
Uživatelský avatar

Příspěvky: 1467
Bydliště: Košice
Příspěvek 
Sucasne gumy na asfalte tak okolo 0,01. Ma nato vplyv kvalita povrchu cesty, hustenie, Vacsie priemery mavaju nizsi odpor, uzsie gumy tiez nizsi odpor. Najviac zalezi na konstrukcii. Letne pneu konstruovane s ohladom na nizku spotrebu az 0,006, zimne gumy skor k 0,015. Ale tam to silne ovplyvnuje kvalita povrchu. Na zasnezenej ceste je vcelku jedno aky odpor maju pneu na asfalte. Tieto hodnoty sa medzi roznymi vyrobcami pomerne malo lisia a tu skor ako vzorec by pomohol katalogovy udaj vyrobcu. V praxi su medzi roznymi obutiami zanedbatelne rozdiely a pneu s najmensim valivym odporom nemusi mat idealne ine vlastnosti. Z hladiska valiveho odporu na kvalitnom asfalte je idealna prehustena pneu bez dezenu. Nizky odpor vo vyrobe sa dosahuje pouzitim zmesi silica, pozdlzne clenenym dezenom, konstrukciou vystuzi.


Naposledy upravil Peter50kw dne 25.7.09, 19:54, celkově upraveno 1



23.5.09, 19:33
Profil
Uživatelský avatar

Příspěvky: 6765
Bydliště: Česká Třebová
Příspěvek 
Já bych to viděl asi takhle, valivej odpor je převážně ovlivněn tlakem v pneu ale jestli je guma 175 nebo 185 široká je téměř jedno, šírka pneu má vliv hlavně na aerodinamickej odpor a ten už může mít znatelnej rozdíl třeba mezi 175 a 185

_________________
JM AUTO-MOTO

Tak jsem všechno prodal a koupil jsem si ojetou P306 a XJ 900 Div :-D


25.7.09, 13:38
Profil

Příspěvky: 1
Příspěvek 
Vypocet, ktory tu uviedol Stephan nie je uplny odpor odvalujuceho sa kolesa. Zohladnuje dokonale tuhe teleso, co penumatika rozhodne nie je.

Odpor pneumatiky sa sklada z viacerych zloziek, to je tu ale zbytocne rozoberat, pretoze by to chcelo obrazky.
Zjednodusene povedane, treba k odporu pripocitat aj deformaciu gumy samotnej pneumatiky, ktora tvori dost podstatnu cast celeho valiveho odporu.

Preto vo vseobecnosti plati, ze cim uzsia pneu, tym mensi vysledny valivy odpor (pretoze dochadza k defomacii mensieho mnozstva gumy).


16.9.09, 12:30
Profil
Pspvek Reklama

   
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odpovědět na téma   [ Příspěvků: 8 ] 

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
Český překlad – phpBB.cz