Vyhledat témata bez odpovědí | Zobrazit aktivní témata Právě je 24.11.24, 18:43



Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 13 ] 
 Aky odpor k sahare pls. 
Autor Zpráva
Uživatelský avatar

Příspěvky: 5194
Bydliště: Pééétržka a Horne Saliby
Příspěvek Aky odpor k sahare pls.
Vie mi niekdo prosim poradit (spocitat) aky vykonovy rezistor potrebujem, ked chcem, aby mi jeden ventilator isiel na cca polovicny vykon ?
Citace:
Motor poskladany, este som upravil zapojenie dvojvetraku cez dieselove cidlo teploty. A to tak, ze prvy stupen ide cez rele a druhy napriamo, len cez cidlo. Vyskusam ako to bude makat, pripadne dam na prvy ventilator vykonovy odpor. :P

Obrázek
Obrázek

D.

_________________
Forman 135Le
Volvo 855 TDI
0949126151


8.6.10, 06:50
Profil
Pspvek Reklama

   
Uživatelský avatar

Příspěvky: 7662
Bydliště: Praha východ
Příspěvek 
Tak je dej oba do série ne?

_________________
"Šlápněte na to trochu, ať nemusím brzdit!"


8.6.10, 08:02
Profil ICQ
Uživatelský avatar

Příspěvky: 19159
Bydliště: SR Bratislavský kraj - Senec
Příspěvek 
ja mám 5Ohm - 80W :shock:

_________________
Škoda Favorit 135(136)(G)Lx 93 LPG klima červeň
Nie je všetko tak ako vyzerá - rozdiel je v technike...
http://skoda.panda.cz/forum/viewtopic.php?t=3336


8.6.10, 10:54
Profil
Uživatelský avatar

Příspěvky: 7662
Bydliště: Praha východ
Příspěvek 
No, to je strašidelná ztráta, není opravdu lepší přepínat sérové/paralelní zapojení ventilátorů?

_________________
"Šlápněte na to trochu, ať nemusím brzdit!"


8.6.10, 11:53
Profil ICQ

Příspěvky: 445
Bydliště: Rychvald
Příspěvek 
nebylo by vhodnější udělat nějaký PWM regulátor?? např něco takového:
http://djpeak.cz/elektrotechnika/pwm_re ... ulator.htm

_________________
Škoda Felicia 1.3Mpi/50kW/Cimbu chip, 7/96
http:\\jedla.kx.cz


8.6.10, 13:37
Profil ICQ Zobrazit autorovy stránky
Uživatelský avatar

Příspěvky: 7662
Bydliště: Praha východ
Příspěvek 
Nebo tak.

_________________
"Šlápněte na to trochu, ať nemusím brzdit!"


8.6.10, 13:51
Profil ICQ
Uživatelský avatar

Příspěvky: 19159
Bydliště: SR Bratislavský kraj - Senec
Příspěvek 
ja mám na to napojené oba ventilátory, ono na jeden by stačil aj 40W... možno aj menší...

_________________
Škoda Favorit 135(136)(G)Lx 93 LPG klima červeň
Nie je všetko tak ako vyzerá - rozdiel je v technike...
http://skoda.panda.cz/forum/viewtopic.php?t=3336


8.6.10, 14:26
Profil

Příspěvky: 14804
Bydliště: Havířov
Příspěvek 
Když je u toho odporu taková obrovská tepelná ztráta, tak ho použít na vytápění ne? No ale teď skoro v létě? Já bych dal raději nějaký regulátor.

_________________
Škoda Favorit r.v. 94 BMM, Solitaire, Motor-Excel tuning, LPG- Minulost
Golf IV 1,6 74kW Jazz Blue perleť
Golf VII, 1,4TSi 103kW, Night Blue


9.6.10, 07:05
Profil
Pan Kapitán
Uživatelský avatar

Příspěvky: 12137
Bydliště: Tynec n.L.
Příspěvek 
Ja bych navrhoval ho podtrhnout tak na 10-11V pomoci par vykonovych diod. Bude to mit lepsi rozbehy nez s odporem. Na polovicni vykon by mel mit cca 9.5V.

_________________
Forman 1994 Million Edition "Frankie"
Rapid 120/1985 "Eda" - BAZ 120R
Škoda 742 Forever TeamObrázek

Cvokárium: Youtube Instagram


9.6.10, 07:22
Profil ICQ YIM
Uživatelský avatar

Příspěvky: 5194
Bydliště: Pééétržka a Horne Saliby
Příspěvek 
dakujem, nieco vymyslim. ten IO regulator je zaujimava myslienka, ale asi ich dam seriovo/paralene. d.

_________________
Forman 135Le
Volvo 855 TDI
0949126151


9.6.10, 13:24
Profil

Příspěvky: 327
Příspěvek 
Nejprve trošku teorie.
Řekněme, že větrák má výkon 120W. Tedy bere proud I=P/U=120/12=10A, jeho odpor je U/I= 12/10=1,2 Ohm. Chceme-li z něho výkon poloviční, 60W, musí být připojen na napětí Ux=odmocnina PxR= odmocnina 60x1,2=odmocnina 72=8,5V. (takže pozor, poloviční výkon neznamená připojení na poloviční napětí, jak se někdy udává).
Je několik možností, jak snížit výkon, nejjednodušší jsou dvě - předřadný odpor nebo sražení napětí několika diodami.
1. odpor - na něm se musí ztratit 12V-8,5V=3,5V. Při 8,5V a odporu větráku 1,2 Ohm teče proud I=60/8,5=7A, tedy velikost odporu musí být R=3,5/7=0,5 Ohm a musí být dimenzován na výkon 3,5x7=24,5W.
2. diody - na jedné diodě se ztratí asi 0,7V, pro 3,5V jich potřebujeme 5 ks. Diody musí být dimenzovány na 7A a ztratí se na nich stejné teplo jako v předchozím případě, tedy 24,5W.
3. impulzní řízení, t.zv. PWM regulátor. V podstatě jde o rychlé zapínání a vypínání větráku. Když doba zapnutí je stejná jako doba vypnutí, bude výkon přesně poloviční. To vypínání a zapínání dělá polovodičový regulátor třeba 100x za vteřinu, tedy tak rychle, že neslyšíme kolísání otáček. Obrovská výhoda spočívá v tom, že nic netopí, tedy těch 24,5W ztraceného tepla tady nebude.
(jenom moje poznámka k tomu odkazu na ten uvedený PWM regulátor-nevím proč autor použil dvojitý obvod 556, stačil by jednoduchý 555, a dávat kondenzátor 2G2 paralelně k zátěži a spínat pak zátěž tranzistorem FET, to se nedělá a dlouho to nevydrží)


Znalí teorie ať mi nenadávají, neznalým jsem chtěl trochu situaci objasnit.


9.6.10, 21:11
Profil
Pan Kapitán
Uživatelský avatar

Příspěvky: 12137
Bydliště: Tynec n.L.
Příspěvek 
Vypocty vypadaji verohodne, akorat bych dodal ze ja sem pocital pro sichr s 13.5V, ackoliv nejak tusim ze by jmenovity vykon mel bejt pro 12V.

_________________
Forman 1994 Million Edition "Frankie"
Rapid 120/1985 "Eda" - BAZ 120R
Škoda 742 Forever TeamObrázek

Cvokárium: Youtube Instagram


9.6.10, 21:39
Profil ICQ YIM
Uživatelský avatar

Příspěvky: 19159
Bydliště: SR Bratislavský kraj - Senec
Příspěvek 
Fačko má 55W ventilátor...

_________________
Škoda Favorit 135(136)(G)Lx 93 LPG klima červeň
Nie je všetko tak ako vyzerá - rozdiel je v technike...
http://skoda.panda.cz/forum/viewtopic.php?t=3336


9.6.10, 21:47
Profil
Pspvek Reklama

   
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odpovědět na téma   [ Příspěvků: 13 ] 

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 38 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
Český překlad – phpBB.cz