|
Stránka 1 z 1
|
[ Příspěvků: 13 ] |
|
Autor |
Zpráva |
kwiko
Příspěvky: 5194 Bydliště: Pééétržka a Horne Saliby
|
Aky odpor k sahare pls.
Vie mi niekdo prosim poradit (spocitat) aky vykonovy rezistor potrebujem, ked chcem, aby mi jeden ventilator isiel na cca polovicny vykon ?
D.
_________________ Forman 135Le Volvo 855 TDI 0949126151
|
8.6.10, 06:50 |
|
|
Reklama
|
Reklama
|
|
|
|
Nepér
Příspěvky: 7662 Bydliště: Praha východ
|
Tak je dej oba do série ne?
_________________ "Šlápněte na to trochu, ať nemusím brzdit!"
|
8.6.10, 08:02 |
|
|
michalkatka
Příspěvky: 19159 Bydliště: SR Bratislavský kraj - Senec
|
ja mám 5Ohm - 80W
_________________ Škoda Favorit 135(136)(G)Lx 93 LPG klima červeň
Nie je všetko tak ako vyzerá - rozdiel je v technike...
http://skoda.panda.cz/forum/viewtopic.php?t=3336
|
8.6.10, 10:54 |
|
|
Nepér
Příspěvky: 7662 Bydliště: Praha východ
|
No, to je strašidelná ztráta, není opravdu lepší přepínat sérové/paralelní zapojení ventilátorů?
_________________ "Šlápněte na to trochu, ať nemusím brzdit!"
|
8.6.10, 11:53 |
|
|
big.jedla
Příspěvky: 445 Bydliště: Rychvald
|
nebylo by vhodnější udělat nějaký PWM regulátor?? např něco takového:
http://djpeak.cz/elektrotechnika/pwm_re ... ulator.htm
_________________ Škoda Felicia 1.3Mpi/50kW/Cimbu chip, 7/96 http:\\jedla.kx.cz
|
8.6.10, 13:37 |
|
|
Nepér
Příspěvky: 7662 Bydliště: Praha východ
|
Nebo tak.
_________________ "Šlápněte na to trochu, ať nemusím brzdit!"
|
8.6.10, 13:51 |
|
|
michalkatka
Příspěvky: 19159 Bydliště: SR Bratislavský kraj - Senec
|
ja mám na to napojené oba ventilátory, ono na jeden by stačil aj 40W... možno aj menší...
_________________ Škoda Favorit 135(136)(G)Lx 93 LPG klima červeň
Nie je všetko tak ako vyzerá - rozdiel je v technike...
http://skoda.panda.cz/forum/viewtopic.php?t=3336
|
8.6.10, 14:26 |
|
|
varok
Příspěvky: 14805 Bydliště: Havířov
|
Když je u toho odporu taková obrovská tepelná ztráta, tak ho použít na vytápění ne? No ale teď skoro v létě? Já bych dal raději nějaký regulátor.
_________________ Škoda Favorit r.v. 94 BMM, Solitaire, Motor-Excel tuning, LPG- Minulost Golf IV 1,6 74kW Jazz Blue perleť Golf VII, 1,4TSi 103kW, Night Blue
|
9.6.10, 07:05 |
|
|
Viky
Pan Kapitán
Příspěvky: 12138 Bydliště: Tynec n.L.
|
Ja bych navrhoval ho podtrhnout tak na 10-11V pomoci par vykonovych diod. Bude to mit lepsi rozbehy nez s odporem. Na polovicni vykon by mel mit cca 9.5V.
_________________ Forman 1994 Million Edition "Frankie" Rapid 120/1985 "Eda" - BAZ 120R Škoda 742 Forever Team -
Cvokárium: Youtube Instagram
|
9.6.10, 07:22 |
|
|
kwiko
Příspěvky: 5194 Bydliště: Pééétržka a Horne Saliby
|
dakujem, nieco vymyslim. ten IO regulator je zaujimava myslienka, ale asi ich dam seriovo/paralene. d.
_________________ Forman 135Le Volvo 855 TDI 0949126151
|
9.6.10, 13:24 |
|
|
breta1
Příspěvky: 327
|
Nejprve trošku teorie.
Řekněme, že větrák má výkon 120W. Tedy bere proud I=P/U=120/12=10A, jeho odpor je U/I= 12/10=1,2 Ohm. Chceme-li z něho výkon poloviční, 60W, musí být připojen na napětí Ux=odmocnina PxR= odmocnina 60x1,2=odmocnina 72=8,5V. (takže pozor, poloviční výkon neznamená připojení na poloviční napětí, jak se někdy udává).
Je několik možností, jak snížit výkon, nejjednodušší jsou dvě - předřadný odpor nebo sražení napětí několika diodami.
1. odpor - na něm se musí ztratit 12V-8,5V=3,5V. Při 8,5V a odporu větráku 1,2 Ohm teče proud I=60/8,5=7A, tedy velikost odporu musí být R=3,5/7=0,5 Ohm a musí být dimenzován na výkon 3,5x7=24,5W.
2. diody - na jedné diodě se ztratí asi 0,7V, pro 3,5V jich potřebujeme 5 ks. Diody musí být dimenzovány na 7A a ztratí se na nich stejné teplo jako v předchozím případě, tedy 24,5W.
3. impulzní řízení, t.zv. PWM regulátor. V podstatě jde o rychlé zapínání a vypínání větráku. Když doba zapnutí je stejná jako doba vypnutí, bude výkon přesně poloviční. To vypínání a zapínání dělá polovodičový regulátor třeba 100x za vteřinu, tedy tak rychle, že neslyšíme kolísání otáček. Obrovská výhoda spočívá v tom, že nic netopí, tedy těch 24,5W ztraceného tepla tady nebude.
(jenom moje poznámka k tomu odkazu na ten uvedený PWM regulátor-nevím proč autor použil dvojitý obvod 556, stačil by jednoduchý 555, a dávat kondenzátor 2G2 paralelně k zátěži a spínat pak zátěž tranzistorem FET, to se nedělá a dlouho to nevydrží)
Znalí teorie ať mi nenadávají, neznalým jsem chtěl trochu situaci objasnit.
|
9.6.10, 21:11 |
|
|
Viky
Pan Kapitán
Příspěvky: 12138 Bydliště: Tynec n.L.
|
Vypocty vypadaji verohodne, akorat bych dodal ze ja sem pocital pro sichr s 13.5V, ackoliv nejak tusim ze by jmenovity vykon mel bejt pro 12V.
_________________ Forman 1994 Million Edition "Frankie" Rapid 120/1985 "Eda" - BAZ 120R Škoda 742 Forever Team -
Cvokárium: Youtube Instagram
|
9.6.10, 21:39 |
|
|
michalkatka
Příspěvky: 19159 Bydliště: SR Bratislavský kraj - Senec
|
Fačko má 55W ventilátor...
_________________ Škoda Favorit 135(136)(G)Lx 93 LPG klima červeň
Nie je všetko tak ako vyzerá - rozdiel je v technike...
http://skoda.panda.cz/forum/viewtopic.php?t=3336
|
9.6.10, 21:47 |
|
|
Reklama
|
Reklama
|
|
|
|
|
|
Stránka 1 z 1
|
[ Příspěvků: 13 ] |
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 15 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
|
|