tak jak jsem slibil, tak tady je ten postup na jejich výměnu. jen připomínám, že jde o feldu 1.6 Mpi. Tak snad to někomu pomuže, kdo hleda jakoukoliv pomoc, jako ja před opravou.
V bodech:
-prave předni kolo sundat a nechat si ho po ruce pro pozdějši otačeni motorem
-sundat řemen alternatoru, v mem připadě (pevny altik+servo) kličem 16 odklopit napinaci kladku a jednoduše ho sundat
-napinaci kladku odšroubovat a taky sundat, bo za ni je fajně schovany šroub pro spodni kryt rozvodu, sundat kladku je rychlejši, než ho tam lovit, aspoň ji promažete potom ložisko
-sundat řemenici pro altik-řemen z klikovky. Drži ji 4 inbusy, ktere jdou celkem vpohodě vyšrubovat při zařazenem prvnim kvaltu a malou račnou
-sundat plastove kryty rozvodu, horni drži 4 rychlosponky a šrubek a spodni dvě rychlosponky a dva šruby (mam na mysli zatim jen předni kryty), šrouby by měly jit dobře ven
-sundat viko ventilu (3 inbusy) a samozřejmě i plastovy dekl uplně nahoře
-vyšrubovat svičky všech valcu
-teď jak je vše pěkně odkryte, tak na horni řemenici udělat nějakou rýhu na zub, který je proti plastovému hrotu zadního krytu
-na řemenici na klikovce si taky udělat rysku na zub a proti ni rysku na blok motoru, na kterem je sice nalitek, ale ten prostě okem neuvidite
-v případě, jako v mém, že je rozvodový řemen ještě dobrý a neměníte ho, tak vykreslit na něm zuby fixem na obou řemenicich, na kterych si protizuby taky vykreslete (tim mate sichr, že to zpětně nahodite správně, jen dávat bacha, ať se značky nesetřou)
-já si pak vše ještě pojistil spoustou fotek včetně polohy vačkového hřídele, kdybych se nějak moc sekl
-rysky ještě ale nekončí. Na protější straně si udělejte rysku na předstihu a protirysku na víku ložiska vačky. Důvod viz dále
-jde se montovat. Nejdřív vyšrubovat POUZE šroub předstihu (strana rozdělovače), co drží k hlavě válců, na ten druhý nešahat. Proto ty rysky, protože se to může pootočit, jeden šroub to nemusí udržet v původní poloze při neopatrné manipulaci
-odšroubovat dva šrouby (klíč 10) držící pouzdro hallova snímače k hlavě
-odšroubovat horní zadní plastový kryt rozvodů (tři šrouby)
-teď už drží váčková hřídel jen v kluzných segmentech ložisek. Já začal stranou u rozvodů a segment vyndal (uvolňovat obě matice 11 rovnoměrně, ať se moc nevykřivujou ty segmenty, váčka je totiž celkem fest tlačena otevřenýma ventilama)
-pak to samé na straně rozdělovače a pak rovnoměrně uvolnit zbylé prostřední tři segmenty. Ve chvíli, kdy jsou matice u konců závitu, na váčku již netlačí žádny ventil, neni proto nutné se bát, že vystřeli)
-hřídel vyndat, v případě (jako v mém) že je rozpraskané gufero hřídele u rozvodů, tak chytit řemenicu mezi dřeva do svěráku, odšroubovat, gufero vyměnit (pozor na správné nasměrování gufera a správné pořadní nasunutí plastu a gufera) a zpět složit. Šroub dotáhnout na předepsaný moment. Nemějte strach ze správného natočení řemenice, poloha je vymezena drážkou a pevným perem na hřídeli
-dále vysunout všechny hydroštely, chce to trpělivost, bo kloužou, NEPOMÁHAT si kleštěma ! A někam je odložit v jejich pracovní poloze
-vrhnout se na první pár ventilů. Píst stočit (ideálně nasadit kolo a přes pátý kvalt) do dolní úvratě, kterou zjistítě nějakou špejli, co strčíte do válce
-prostor ve válci vyplnit šňůrou (dobrá je bavlněná prádelní, ta se netřepí a je pevná) a až se ji nebude chtít dovnitř tak natočit píst do horní úvratě, dokad se to ,,nekousne,, . Ale s citem.
-auto trochu popustit z heveru, ať se netočí kolo, tím si pojistíte, že se vám níkdo tím kolem neotočí nechtíc
nebo i vy sami
-pokud nemáte, tak vyrobit si jednoduchý stahovák na ventilové pružiny (viz foto)
-vzít ořech, kladivo, klepnut po misce na pružině, opět s citem, ať se povolí a pružinu stáhnout tak, že jemným šprtnutím do jistících klínků samy odpadnou od dříku ventilu.
-vše sundat, vysát olej pod pružinou, pokud tam zbyl, ať pak zbytečně neteče do válců
-samozřejmě pořád dávat pozor na válcové plochy hydroštelů, ať se zbytečně nepodřou
-opět zvednut auto a je na řadě citlivý krok
-prsty tlačit dolu ventily a OPATRNĚ !!!! cukat kolem tak, aby pomalu padaly ventily do válce
-opatrně proto, že stačí fakt trochu pootočit a sjedou dost hluboko, ale jde to
-popustit je tedy nejlépe až na úroveň gufer
-nyní ventily nepřekáží a gufera můžete vklidu uchopit do kleští (za jejich kovový rantl níže)
-protočte je a prostě je vyrvěte ven, chce to trochu síly a trpělivosti
-vše pak očistit, nasunout a přes vhodný ořech dotlačit nové gufera, zpět smontovat a tak to zopakovat na všech ventilech
-po dokončení vše zpětně poskládat, překontrolovat rysky, rozvody a vyměnit vše další, co uznáte za vhodno
pro shrnutí:
-práce mi zabrala sečteno půl dne, ale rozložil jsem to na tři dny, ne vždy se mi chtělo
ventily samotné zaberou asi dvě hodky
-není nutná pomoc nikoho druhého
-krom momenťáku není nutné žádné zvláštní nářadí (jen gola, kleště, hadry a samodomo stahovák)
-mít trpělivost
-všechny kanálky v hlavě překrýt hadrem, ať pak nic nelovíte v bloku motoru nebo ve vaně
-finančně mě to vyšlo: samotné gufera ventilů cca 90kč, gufero vačky cca 200kč, řemen altíku 400 kč, těsnění pod víko ventilů 250 kč
-snad sem na nic v postupu nezapoměl
a tu je pár fotek