Vyhledat témata bez odpovědí | Zobrazit aktivní témata Právě je 27.11.24, 18:24



Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 17 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další
 Průřez drátů a zatížení 
Autor Zpráva

Příspěvky: 14805
Bydliště: Havířov
Příspěvek Průřez drátů a zatížení
Mám tady otázku na elektrikáře. Potřeboval bych vědět, jaké zatížení drátu můžu použít. Našel jsem si na netu nějakou tabulku a tam jsou tyto údaje:
0,75mm2 max. proud asi 9A
1mm2 max. proud asi 11A
1,5mm2 max. proud asi 15A
a 2,5mm2 max. proud asi 20A

Je tam napsáno proudové zatížení vodičů, ale nevím jestli tím jsou myšleny ty tvrdé jako cyky, nebo lankové jako jsou přívodní šňůry k elektrospotřebičům a v autech.
Platí prosím zhruba stejné hodnoty pro tvrdé dráty cyky jako pro lankové?

_________________
Škoda Favorit r.v. 94 BMM, Solitaire, Motor-Excel tuning, LPG- Minulost
Golf IV 1,6 74kW Jazz Blue perleť
Golf VII, 1,4TSi 103kW, Night Blue


15.11.13, 19:13
Profil
Pspvek Reklama

   
Uživatelský avatar

Příspěvky: 947
Příspěvek Re: Průřez drátů a zatížení
Lankové by měli vydržet o něco větší zatížení než ty pevné, kvůli tzv skin efektu.

_________________
Škoda 105GL r.v. 1981( nabouráno jedním magorem chystá se náhrada)
Škoda 136GL r.v.1989 Oranžák, po částečné rekonstrukci
Škoda forman PLUS r.v.1994 135B
Škoda Fabia 1.4MPI r.v. 2001
Ford Transit 2.2 TDCI r.v. 2008


15.11.13, 19:50
Profil

Příspěvky: 14805
Bydliště: Havířov
Příspěvek Re: Průřez drátů a zatížení
Aha, takže když třeba kdyby byl pro tvrdý drát průřezu 1,5mm2 max. proud třeba těch 15A, tak lankový by mohl o nějaký ten ampér vydržet více, třeba 17A? Tak to je super. Moc děkuji za odpověď.

_________________
Škoda Favorit r.v. 94 BMM, Solitaire, Motor-Excel tuning, LPG- Minulost
Golf IV 1,6 74kW Jazz Blue perleť
Golf VII, 1,4TSi 103kW, Night Blue


16.11.13, 18:34
Profil
Uživatelský avatar

Příspěvky: 5194
Bydliště: Pééétržka a Horne Saliby
Příspěvek Re: Průřez drátů a zatížení
no ono zalezi aj v com je ten drot schovany, a nejaky vplyv tam bude aj ci je to jednosmerne ci striedave napatie a hlavne ako dlho bude vodic danym prudom zatazeny... aj na zastrcke mas napr 16A po dobu 30min maximum

_________________
Forman 135Le
Volvo 855 TDI
0949126151


17.11.13, 09:30
Profil

Příspěvky: 14805
Bydliště: Havířov
Příspěvek Re: Průřez drátů a zatížení
Budu to samozřejmě používat v mezích norem, jen krátkodobě bych tomu přihulil. To znamená na pár sekund.
Nebojím se že bych vyhořel, ale když třeba potřebuji něco v autě apod. napájet, tak když bych použil káblíky třeba 1,5mm2 o délce 2m, tak abych z toho mohl tahat krátkodobě i třeba 15A, aby tam nebyly ztráty.

_________________
Škoda Favorit r.v. 94 BMM, Solitaire, Motor-Excel tuning, LPG- Minulost
Golf IV 1,6 74kW Jazz Blue perleť
Golf VII, 1,4TSi 103kW, Night Blue


17.11.13, 13:39
Profil

Příspěvky: 2
Příspěvek Re: Průřez drátů a zatížení
Použil bych vždy o stupeň větší průřez. Nezapomeň vsadit pojistku dle předpokládaného odběru.


25.11.13, 19:25
Profil

Příspěvky: 14805
Bydliště: Havířov
Příspěvek Re: Průřez drátů a zatížení
Tak samozřejmě bych to měl ošetřené pojistkami. Děkuji

_________________
Škoda Favorit r.v. 94 BMM, Solitaire, Motor-Excel tuning, LPG- Minulost
Golf IV 1,6 74kW Jazz Blue perleť
Golf VII, 1,4TSi 103kW, Night Blue


26.11.13, 15:01
Profil

Příspěvky: 10
Bydliště: Šurany
Příspěvek Re: Průřez drátů a zatížení
tuto mate presne

http://langl.meu.zoznam.sk/elektrotechn ... ie-kablov/


29.11.13, 13:29
Profil

Příspěvky: 14805
Bydliště: Havířov
Příspěvek Re: Průřez drátů a zatížení
Děkuji, ale u těch jednotlivých vodičů to je už od 0,5mm2, což je super, ale je tam jen v zemi, né volně na vzduchu. A ty hodnoty jsou úplně jiné, než ty co jsem psal. Ale zdají se mi dost přemrštěné.

_________________
Škoda Favorit r.v. 94 BMM, Solitaire, Motor-Excel tuning, LPG- Minulost
Golf IV 1,6 74kW Jazz Blue perleť
Golf VII, 1,4TSi 103kW, Night Blue


29.11.13, 15:08
Profil
Uživatelský avatar

Příspěvky: 5194
Bydliště: Pééétržka a Horne Saliby
Příspěvek Re: Průřez drátů a zatížení
Ta tabulka je uplne zle. Niekedy davno sme riesili viaczilove kable pre osvetlovanie a tam sme vypoctom skoncili pri par ameroch na zilu. inak sa to prehrievalo, co sme si potvrdili aj experimentom...

_________________
Forman 135Le
Volvo 855 TDI
0949126151


30.11.13, 11:07
Profil

Příspěvky: 14805
Bydliště: Havířov
Příspěvek Re: Průřez drátů a zatížení
Díval jsem se na více tabulek, ale každá to má jinak. Jako původní otázku jsem myslel spíše osobní zkušenosti. Ale v té poslední tabulce je, že jednožilový káblík 1,5mm2 utáhne až 23A a 2,5mm2 až 30A. Sice to je v zemi, kde je asi lepší chlazení, ale i tak se mi to zdá moc. Ty parametry co jsem dával na začátku já, že pro 1,5mm2 asi 15A, pro 2,5mm2 asi 20A se mi zdá reálnější. Jsem si až teď všiml, že v té tabulce je napsáno pro flexibilní přívody, to tedy asi znamená ty lankové, ne cyky, že? Na nějakém elektroforu kdysy psali, že cyky kabel má u 1,5mm2 max povolený proud asi 17A a 2,5mm2 myslím 23A. Jištění ale většinou bývá u 2,5mm2 16A a u 1,5mm2 10A. Když někdo používá třeba v garáži nebo v domě na elektroinstalaci na zásuvkový okruh 1,5mm2 dráty a jistí to 16A jističem, tak je to hovado. Vidím to na jednom kamošovy kousek od mé garáže. Dělal novou elektroinstalaci i s elektroměrem. Napojil se na starou hliníkovou instalaci, protože mají poslední dvě garáže v řadě. Jako hlavní přívod dal k novému rozvaděči kabel 3x1,5mm2, světla taky 1,5mm a zásuvky taktéž. Potom se mu spustí kompresor s motorem 2,5kw a zhasnou mu světla. :D

_________________
Škoda Favorit r.v. 94 BMM, Solitaire, Motor-Excel tuning, LPG- Minulost
Golf IV 1,6 74kW Jazz Blue perleť
Golf VII, 1,4TSi 103kW, Night Blue


30.11.13, 11:59
Profil
Uživatelský avatar

Příspěvky: 947
Příspěvek Re: Průřez drátů a zatížení
Flexibilní přívody, jsou lankové. U těch průřezů musíš taky počítat s tím jak ten vodič bude dlouhý, čím delší vodič tím větší ztráty. To znamená že čím delší vodič tím musíš mít větší průřez. kdybys chtěl výpočet udělat přesně tak musíš počítat s více ovlivňujícími faktory a mezi ty patří samozřejmě i uložení vodiče, třeba zrovna kvůli tomu chlazení.


Tady jsem našel odkaz kde se to dá zhruba spočítat, je to sice na zapojení měniče ale vypočítá to i co potřebuješ ty.
http://www.ekoproud.wz.cz/v_prurez.htm

_________________
Škoda 105GL r.v. 1981( nabouráno jedním magorem chystá se náhrada)
Škoda 136GL r.v.1989 Oranžák, po částečné rekonstrukci
Škoda forman PLUS r.v.1994 135B
Škoda Fabia 1.4MPI r.v. 2001
Ford Transit 2.2 TDCI r.v. 2008


1.12.13, 11:34
Profil

Příspěvky: 14805
Bydliště: Havířov
Příspěvek Re: Průřez drátů a zatížení
Mě to stačí jen přibližně. Délka kabelů je tak max 3-5m. Samozřejmě vím že čím bude káblík delší, tím budou větší ztráty. Jinak řečeno, čím je káblík kratší, tím větším proudem ho mohu zatížit.

_________________
Škoda Favorit r.v. 94 BMM, Solitaire, Motor-Excel tuning, LPG- Minulost
Golf IV 1,6 74kW Jazz Blue perleť
Golf VII, 1,4TSi 103kW, Night Blue


26.12.13, 13:01
Profil

Příspěvky: 327
Příspěvek Re: Průřez drátů a zatížení
Uvedu příklad.
Délka kabelu 5m, průřez 1,5, proud 10A.
Odpor kabelu bude 0,12Ohm, při proudu 10A se na něm "ztratí" jen 1,2V a kabel bude topit výkonem 12W.
Při 20A se ztratí 2,4V ale bude už topit výkonem 48W.
Jestli je kabel licna nebo není, je to jedno, protože skinefekt se při kmitočtu sítě 50Hz vůbec nemusí uvažovat.


27.12.13, 11:19
Profil

Příspěvky: 14805
Bydliště: Havířov
Příspěvek Re: Průřez drátů a zatížení
Ale mě se jednalo spíše pro auta, kde je stejnosměrný proud.

_________________
Škoda Favorit r.v. 94 BMM, Solitaire, Motor-Excel tuning, LPG- Minulost
Golf IV 1,6 74kW Jazz Blue perleť
Golf VII, 1,4TSi 103kW, Night Blue


27.12.13, 13:07
Profil
Pspvek Reklama

   
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odpovědět na téma   [ Příspěvků: 17 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 14 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
Český překlad – phpBB.cz