Autor |
Zpráva |
varok
Příspěvky: 14805 Bydliště: Havířov
|
Průřez drátů a zatížení
Mám tady otázku na elektrikáře. Potřeboval bych vědět, jaké zatížení drátu můžu použít. Našel jsem si na netu nějakou tabulku a tam jsou tyto údaje: 0,75mm2 max. proud asi 9A 1mm2 max. proud asi 11A 1,5mm2 max. proud asi 15A a 2,5mm2 max. proud asi 20A
Je tam napsáno proudové zatížení vodičů, ale nevím jestli tím jsou myšleny ty tvrdé jako cyky, nebo lankové jako jsou přívodní šňůry k elektrospotřebičům a v autech. Platí prosím zhruba stejné hodnoty pro tvrdé dráty cyky jako pro lankové?
_________________ Škoda Favorit r.v. 94 BMM, Solitaire, Motor-Excel tuning, LPG- Minulost Golf IV 1,6 74kW Jazz Blue perleť Golf VII, 1,4TSi 103kW, Night Blue
|
15.11.13, 19:13 |
|
|
Reklama
|
Reklama
|
|
|
|
Milan Koukal
Příspěvky: 947
|
Re: Průřez drátů a zatížení
Lankové by měli vydržet o něco větší zatížení než ty pevné, kvůli tzv skin efektu.
_________________ Škoda 105GL r.v. 1981( nabouráno jedním magorem chystá se náhrada) Škoda 136GL r.v.1989 Oranžák, po částečné rekonstrukci Škoda forman PLUS r.v.1994 135B Škoda Fabia 1.4MPI r.v. 2001 Ford Transit 2.2 TDCI r.v. 2008
|
15.11.13, 19:50 |
|
|
varok
Příspěvky: 14805 Bydliště: Havířov
|
Re: Průřez drátů a zatížení
Aha, takže když třeba kdyby byl pro tvrdý drát průřezu 1,5mm2 max. proud třeba těch 15A, tak lankový by mohl o nějaký ten ampér vydržet více, třeba 17A? Tak to je super. Moc děkuji za odpověď.
_________________ Škoda Favorit r.v. 94 BMM, Solitaire, Motor-Excel tuning, LPG- Minulost Golf IV 1,6 74kW Jazz Blue perleť Golf VII, 1,4TSi 103kW, Night Blue
|
16.11.13, 18:34 |
|
|
kwiko
Příspěvky: 5194 Bydliště: Pééétržka a Horne Saliby
|
Re: Průřez drátů a zatížení
no ono zalezi aj v com je ten drot schovany, a nejaky vplyv tam bude aj ci je to jednosmerne ci striedave napatie a hlavne ako dlho bude vodic danym prudom zatazeny... aj na zastrcke mas napr 16A po dobu 30min maximum
_________________ Forman 135Le Volvo 855 TDI 0949126151
|
17.11.13, 09:30 |
|
|
varok
Příspěvky: 14805 Bydliště: Havířov
|
Re: Průřez drátů a zatížení
Budu to samozřejmě používat v mezích norem, jen krátkodobě bych tomu přihulil. To znamená na pár sekund. Nebojím se že bych vyhořel, ale když třeba potřebuji něco v autě apod. napájet, tak když bych použil káblíky třeba 1,5mm2 o délce 2m, tak abych z toho mohl tahat krátkodobě i třeba 15A, aby tam nebyly ztráty.
_________________ Škoda Favorit r.v. 94 BMM, Solitaire, Motor-Excel tuning, LPG- Minulost Golf IV 1,6 74kW Jazz Blue perleť Golf VII, 1,4TSi 103kW, Night Blue
|
17.11.13, 13:39 |
|
|
lipan-pan
Příspěvky: 2
|
Re: Průřez drátů a zatížení
Použil bych vždy o stupeň větší průřez. Nezapomeň vsadit pojistku dle předpokládaného odběru.
|
25.11.13, 19:25 |
|
|
varok
Příspěvky: 14805 Bydliště: Havířov
|
Re: Průřez drátů a zatížení
Tak samozřejmě bych to měl ošetřené pojistkami. Děkuji
_________________ Škoda Favorit r.v. 94 BMM, Solitaire, Motor-Excel tuning, LPG- Minulost Golf IV 1,6 74kW Jazz Blue perleť Golf VII, 1,4TSi 103kW, Night Blue
|
26.11.13, 15:01 |
|
|
wiliam47
Příspěvky: 10 Bydliště: Šurany
|
Re: Průřez drátů a zatížení
|
29.11.13, 13:29 |
|
|
varok
Příspěvky: 14805 Bydliště: Havířov
|
Re: Průřez drátů a zatížení
Děkuji, ale u těch jednotlivých vodičů to je už od 0,5mm2, což je super, ale je tam jen v zemi, né volně na vzduchu. A ty hodnoty jsou úplně jiné, než ty co jsem psal. Ale zdají se mi dost přemrštěné.
_________________ Škoda Favorit r.v. 94 BMM, Solitaire, Motor-Excel tuning, LPG- Minulost Golf IV 1,6 74kW Jazz Blue perleť Golf VII, 1,4TSi 103kW, Night Blue
|
29.11.13, 15:08 |
|
|
kwiko
Příspěvky: 5194 Bydliště: Pééétržka a Horne Saliby
|
Re: Průřez drátů a zatížení
Ta tabulka je uplne zle. Niekedy davno sme riesili viaczilove kable pre osvetlovanie a tam sme vypoctom skoncili pri par ameroch na zilu. inak sa to prehrievalo, co sme si potvrdili aj experimentom...
_________________ Forman 135Le Volvo 855 TDI 0949126151
|
30.11.13, 11:07 |
|
|
varok
Příspěvky: 14805 Bydliště: Havířov
|
Re: Průřez drátů a zatížení
Díval jsem se na více tabulek, ale každá to má jinak. Jako původní otázku jsem myslel spíše osobní zkušenosti. Ale v té poslední tabulce je, že jednožilový káblík 1,5mm2 utáhne až 23A a 2,5mm2 až 30A. Sice to je v zemi, kde je asi lepší chlazení, ale i tak se mi to zdá moc. Ty parametry co jsem dával na začátku já, že pro 1,5mm2 asi 15A, pro 2,5mm2 asi 20A se mi zdá reálnější. Jsem si až teď všiml, že v té tabulce je napsáno pro flexibilní přívody, to tedy asi znamená ty lankové, ne cyky, že? Na nějakém elektroforu kdysy psali, že cyky kabel má u 1,5mm2 max povolený proud asi 17A a 2,5mm2 myslím 23A. Jištění ale většinou bývá u 2,5mm2 16A a u 1,5mm2 10A. Když někdo používá třeba v garáži nebo v domě na elektroinstalaci na zásuvkový okruh 1,5mm2 dráty a jistí to 16A jističem, tak je to hovado. Vidím to na jednom kamošovy kousek od mé garáže. Dělal novou elektroinstalaci i s elektroměrem. Napojil se na starou hliníkovou instalaci, protože mají poslední dvě garáže v řadě. Jako hlavní přívod dal k novému rozvaděči kabel 3x1,5mm2, světla taky 1,5mm a zásuvky taktéž. Potom se mu spustí kompresor s motorem 2,5kw a zhasnou mu světla.
_________________ Škoda Favorit r.v. 94 BMM, Solitaire, Motor-Excel tuning, LPG- Minulost Golf IV 1,6 74kW Jazz Blue perleť Golf VII, 1,4TSi 103kW, Night Blue
|
30.11.13, 11:59 |
|
|
Milan Koukal
Příspěvky: 947
|
Re: Průřez drátů a zatížení
Flexibilní přívody, jsou lankové. U těch průřezů musíš taky počítat s tím jak ten vodič bude dlouhý, čím delší vodič tím větší ztráty. To znamená že čím delší vodič tím musíš mít větší průřez. kdybys chtěl výpočet udělat přesně tak musíš počítat s více ovlivňujícími faktory a mezi ty patří samozřejmě i uložení vodiče, třeba zrovna kvůli tomu chlazení. Tady jsem našel odkaz kde se to dá zhruba spočítat, je to sice na zapojení měniče ale vypočítá to i co potřebuješ ty. http://www.ekoproud.wz.cz/v_prurez.htm
_________________ Škoda 105GL r.v. 1981( nabouráno jedním magorem chystá se náhrada) Škoda 136GL r.v.1989 Oranžák, po částečné rekonstrukci Škoda forman PLUS r.v.1994 135B Škoda Fabia 1.4MPI r.v. 2001 Ford Transit 2.2 TDCI r.v. 2008
|
1.12.13, 11:34 |
|
|
varok
Příspěvky: 14805 Bydliště: Havířov
|
Re: Průřez drátů a zatížení
Mě to stačí jen přibližně. Délka kabelů je tak max 3-5m. Samozřejmě vím že čím bude káblík delší, tím budou větší ztráty. Jinak řečeno, čím je káblík kratší, tím větším proudem ho mohu zatížit.
_________________ Škoda Favorit r.v. 94 BMM, Solitaire, Motor-Excel tuning, LPG- Minulost Golf IV 1,6 74kW Jazz Blue perleť Golf VII, 1,4TSi 103kW, Night Blue
|
26.12.13, 13:01 |
|
|
breta1
Příspěvky: 327
|
Re: Průřez drátů a zatížení
Uvedu příklad. Délka kabelu 5m, průřez 1,5, proud 10A. Odpor kabelu bude 0,12Ohm, při proudu 10A se na něm "ztratí" jen 1,2V a kabel bude topit výkonem 12W. Při 20A se ztratí 2,4V ale bude už topit výkonem 48W. Jestli je kabel licna nebo není, je to jedno, protože skinefekt se při kmitočtu sítě 50Hz vůbec nemusí uvažovat.
|
27.12.13, 11:19 |
|
|
varok
Příspěvky: 14805 Bydliště: Havířov
|
Re: Průřez drátů a zatížení
Ale mě se jednalo spíše pro auta, kde je stejnosměrný proud.
_________________ Škoda Favorit r.v. 94 BMM, Solitaire, Motor-Excel tuning, LPG- Minulost Golf IV 1,6 74kW Jazz Blue perleť Golf VII, 1,4TSi 103kW, Night Blue
|
27.12.13, 13:07 |
|
|
Reklama
|
Reklama
|
|
|
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 15 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
|
|