Pežoťáci zas vymejšlí ptákoviny ...
Autor |
Zpráva |
cyz
Příspěvky: 3262 Bydliště: Uherské Hradiště (Kunovice)
|
Já jsem startoval vždycky veze spojky, ale v Avii když jsem byl nucený jezdit jenom s jednou baterkou tak jsem si zvyknul startovat se spojkou...teď jak kdy (i v tom osobáku ji většinou mačkám). Nicméně to co vymysleli ti žabožrouti - příjde mi to jako pěkná blbost, teoreticky možná dostávají záhul ale co je to ve srovnání s jedním rozjezdem?
|
1.12.07, 11:54 |
|
|
Reklama
|
Reklama
|
|
|
|
bobo23
Příspěvky: 121 Bydliště: Zlín
|
Ono to pažitkové nevymýšlejí... diskuze na tohle téma už jede na spoustě motoristických webů... jsou jen jedni z mnoha...
Ale jinak vždy se spojkou. Nikdy jinak...
|
1.12.07, 15:19 |
|
|
Ales M
Příspěvky: 250
|
to je to samý s rostlačováním OHC ček řemenem...... Podle mě, dyš tam nebude sedět kokot.... a nechá to pomaloučku šoupnout přez spojku, tak se nemuže nic stát.... protože starter zrovna tak rostáčí klikovou hřídel.... Ale je jen o to, že někdo ten cit nemá a tím se to stává potencionálně nebezpečné....
|
1.12.07, 15:55 |
|
|
cyz
Příspěvky: 3262 Bydliště: Uherské Hradiště (Kunovice)
|
Ales M píše: to je to samý s rostlačováním OHC ček řemenem...... Podle mě, dyš tam nebude sedět kokot.... a nechá to pomaloučku šoupnout přez spojku, tak se nemuže nic stát.... protože starter zrovna tak rostáčí klikovou hřídel.... Ale je jen o to, že někdo ten cit nemá a tím se to stává potencionálně nebezpečné....
Jak říkáš - 3x jsme roztahovali Octávku TDi a nikdy se nic nestalo. (kámoš, vůl, pokaždé vyjel nádrž do sucha :D)
|
1.12.07, 16:02 |
|
|
fatal
rejpal
Příspěvky: 18265
|
cyz píše: ... příjde mi to jako pěkná blbost, teoreticky možná dostávají záhul ale co je to ve srovnání s jedním rozjezdem?
Z té pažoutí diskuse jsem pochopil, že jim jde o axiální ložiska. Nejsem si jistý, jak jsou tato ložiska v různých motorech mazána, ale u škodovky jsou dle mého názoru mazána olejem který je tlačen do hlavních ložisek kliky olejovým čerpadlem. Pokud jsou před startováním suchá a ty sešlápneš spojku, dostanou určitě zabrat mnohonásobně více, než při sešlápnutí spojky nastartovaného a promazaného motoru...
Co se týče zátěže pro startér navíc, kterou dle některých představuje převodovka, zeptám se vás: Zkoušeli jste někdy ručně otáčet motorem a ručně otáčet osou převodovky?
|
2.12.07, 09:40 |
|
|
škodař
Příspěvky: 4693 Bydliště: Rokytnice u Přerova
|
ventYl píše: so spojkou, vzdy a vsetko, okrem Jawy Pionier pionýr se dobře startuje ze spojkou jde to lehči ta převodovka má asik velkej odpor
_________________ Seat toledo 1.9 TDI 1996 Seat toledo 1.9 TDI 1998 T4 1.9 MTDI 1995 Long spotřebák Včelař
Sháním vyjetý a vyfritovaný olej!
|
2.12.07, 11:17 |
|
|
ventYl
Příspěvky: 6585 Bydliště: Kosice
|
fatal píše: cyz píše: ... příjde mi to jako pěkná blbost, teoreticky možná dostávají záhul ale co je to ve srovnání s jedním rozjezdem? Z té pažoutí diskuse jsem pochopil, že jim jde o axiální ložiska. Nejsem si jistý, jak jsou tato ložiska v různých motorech mazána, ale u škodovky jsou dle mého názoru mazána olejem který je tlačen do hlavních ložisek kliky olejovým čerpadlem. Pokud jsou před startováním suchá a ty sešlápneš spojku, dostanou určitě zabrat mnohonásobně více, než při sešlápnutí spojky nastartovaného a promazaného motoru... Co se týče zátěže pro startér navíc, kterou dle některých představuje převodovka, zeptám se vás: Zkoušeli jste někdy ručně otáčet motorem a ručně otáčet osou převodovky?
bohate staci, aby som po nastartovani studeneho motora teraz v zime hodil neutral a pustil spojku a na sytic mi znatelne poklesnu otacky, cize na tom nieco bude ;) skusal si ty niekedy rucne otacat osou prevodovky pri -20 st. C?
okrem toho, podla fyzikalnych zakonov vzlinania tekutiny, pokial tie axialne loziska nie su vylozene vydrate, tak by sa v nich iste minimalne mnozstvo mazadla malo udrzat, ale to s istotou tvrdit nemozem, pretoze si nepamatam, ktore lozisko v Skodovackom motore riesi axialne sily (neviem, ci to nahodou nemaju na starosti len nejake kruzky?)
_________________ This is Linux land, on silent nights you can hear Windows machines rebooting. (--)))o-») Skoda Rapid 136 r.v.1989 biely OOOO Audi 80 2.3E r.v. 1993 - Vopruz durch Technik [H] Honda HR-V 4x4 r.v. 2000 - mula Skoda 742 Forever Team
|
2.12.07, 13:20 |
|
|
FerdikF
Příspěvky: 784 Bydliště: Chrudimsko
|
Startuju zásadně všechno se spojkou, třeba fiesta teď v zimě po puštění spojky a zařazené neutrálu má chvilku tendenci jet dopředu.
U toho fava se nemusí ten pedál mačkat až na podlahu aby se zapnul sytiš, stačí jen lehce a je slyšet jak si zacvaká karbec.
_________________ Forman Glxi r.v.93 karbec 43Kw lpg
Ford Fiesta r.v.91 37kw
|
2.12.07, 17:18 |
|
|
michalkatka
Příspěvky: 19159 Bydliště: SR Bratislavský kraj - Senec
|
FerdikF píše: U toho fava se nemusí ten pedál mačkat až na podlahu aby se zapnul sytiš, stačí jen lehce a je slyšet jak si zacvaká karbec.
nie je to treba ale ak je chladnejšie tak je to lepšie pre štart, nakoľko akceleračná pumpička mu strekne trocha paliva pred štartom...
_________________ Škoda Favorit 135(136)(G)Lx 93 LPG klima červeň
Nie je všetko tak ako vyzerá - rozdiel je v technike...
http://skoda.panda.cz/forum/viewtopic.php?t=3336
|
2.12.07, 20:05 |
|
|
fatal
rejpal
Příspěvky: 18265
|
ventYl píše: bohate staci, aby som po nastartovani studeneho motora teraz v zime hodil neutral a pustil spojku a na sytic mi znatelne poklesnu otacky, cize na tom nieco bude skusal si ty niekedy rucne otacat osou prevodovky pri -20 st. C? okrem toho, podla fyzikalnych zakonov vzlinania tekutiny, pokial tie axialne loziska nie su vylozene vydrate, tak by sa v nich iste minimalne mnozstvo mazadla malo udrzat, ale to s istotou tvrdit nemozem, pretoze si nepamatam, ktore lozisko v Skodovackom motore riesi axialne sily (neviem, ci to nahodou nemaju na starosti len nejake kruzky?)
Ano, v zimě po uvolnění spojky poklesnou otáčky, ale to nemění nic na tom, že odpor převodovky je vůči odporu motoru zanedbatelný. Pokud by byl například srovnatelný, motor by možná i zdechl... A nezapomínej, že startér točí motorem pomaleji, takže odpor převodovky je nižší, ale zároveň odpor nepromazaného motoru je vyšší. Zkoušel jsem otáčet převodovkou zhruba při 20˚C, nemyslím si, že by to šlo při -20˚C o moc hůř. Tys to zkoušel při jaké teplotě?
Samozřejmě nejsou před startem axiální ložiska suchá, ale určitě nejsou tak promazaná, jako za běhu motoru. Kdyby stačila jen troška oleje, nebyla by hlavní ložiska klikovky mazána tlakem. Na válcích také zůstane film oleje a i přesto jsem se dočetl, že start je pro písty, válce a kroužky největší záhul. Ve škodováckých motorech jsou axiální síly řešeny kroužky, což je důvod navíc netrápit je...
|
2.12.07, 20:13 |
|
|
Matthes
Hliník navždy.
Příspěvky: 17651 Bydliště: Praha západ
|
Videl nekdy nekdo na skodovce vydrany ty axialni krouzky? (na olej lepci nez M6AD)
_________________ Zbrane zabijeji!
Liga za čisté silnice: pumpičkářům pumpičkou přes koule.
|
2.12.07, 20:24 |
|
|
Jarda S.
Dřevák na focení, neumí ostřit
Příspěvky: 27227 Bydliště: Netolice největší prdel v republice
|
škodař píše: ventYl píše: so spojkou, vzdy a vsetko, okrem Jawy Pionier pionýr se dobře startuje ze spojkou jde to lehči ta převodovka má asik velkej odpor
jj akorát startér mi nějak nereaguje asik mám slabou baterku
_________________ Nissan Navara D40 Passat 96kw Felda 1.3BMM combi LPG ve stavu klinické smrti čeká na konec
|
2.12.07, 20:30 |
|
|
Drak
Příspěvky: 3060 Bydliště: Olomouc
|
fatal píše: Ano, v zimě po uvolnění spojky poklesnou otáčky, ale to nemění nic na tom, že odpor převodovky je vůči odporu motoru zanedbatelný. Pokud by byl například srovnatelný, motor by možná i zdechl... A nezapomínej, že startér točí motorem pomaleji, takže odpor převodovky je nižší, ale zároveň odpor nepromazaného motoru je vyšší. Zkoušel jsem otáčet převodovkou zhruba při 20˚C, nemyslím si, že by to šlo při -20˚C o moc hůř. Tys to zkoušel při jaké teplotě?
Samozřejmě nejsou před startem axiální ložiska suchá, ale určitě nejsou tak promazaná, jako za běhu motoru. Kdyby stačila jen troška oleje, nebyla by hlavní ložiska klikovky mazána tlakem. Na válcích také zůstane film oleje a i přesto jsem se dočetl, že start je pro písty, válce a kroužky největší záhul. Ve škodováckých motorech jsou axiální síly řešeny kroužky, což je důvod navíc netrápit je...
To, co píšeš sou jenom doměnky opřený o výklad pána, kterej u rýsovacího prkna něco spočítal a snaží se to uvádět do praxe, aby byl slavnej, jinak je to zhola nesmysl. Axiální i jiný ložiska nezůstanou u pravidelně používanýho motoru nikdy suchý a s prvním otočením motoru je uvedeno do chodu i olejový čerpadlo, takže zhruba 3-4 otočka a je promazanej celej motor. Axiály jsou snad ve všech motorech co znám řešený přítlačnýma opěrkama a jinak než tlakem prostě motor mazat nejde, protože vlivem odstředivých, dostředivých a jiných sil by olej z ložisek vytekl, takže se tam musí zase dopravit tlakem. Samozřejmě u motorů, který nemají předmazávání nejde zabezpečit optimální promazání v průběhu startu, ale po 3-4 otočce je promazání snesitelný a když si srovnám odpor převodovky při 20°C a -20°C, tak je to sakra rozdíl a starší diesel ti prostě bez spojky nedosáhne takových otáček, aby spolehlivě chytl a po pár pokusech ti tak možná zhoří bateriák vlivem neskutečnýho proudu, kterej potřebuje startér. Zatím sem nikdy neviděl nějaký znatelnější opotřebení axiálů, při přetěsňování van to vždy měřím a není vyjímka, že motor se stavem 300.000 má axiální vůli v okolo 0,25mm, přičemž ve výrobě se skládají zhruba (podle typu) na hodnotu 0,10mm a tolerance je 0,30mm a motor kolikrát pracuje i při hodnotě 0,50mm.
_________________ Už tu nejsem, s fórem mi vlezte na hrb. Co jsem měl rozřešeno dořeště prosím přes drak@drakk.eu
|
2.12.07, 20:51 |
|
|
ventYl
Příspěvky: 6585 Bydliště: Kosice
|
fatal píše: ventYl píše: bohate staci, aby som po nastartovani studeneho motora teraz v zime hodil neutral a pustil spojku a na sytic mi znatelne poklesnu otacky, cize na tom nieco bude ;) skusal si ty niekedy rucne otacat osou prevodovky pri -20 st. C?
okrem toho, podla fyzikalnych zakonov vzlinania tekutiny, pokial tie axialne loziska nie su vylozene vydrate, tak by sa v nich iste minimalne mnozstvo mazadla malo udrzat, ale to s istotou tvrdit nemozem, pretoze si nepamatam, ktore lozisko v Skodovackom motore riesi axialne sily (neviem, ci to nahodou nemaju na starosti len nejake kruzky?) Ano, v zimě po uvolnění spojky poklesnou otáčky, ale to nemění nic na tom, že odpor převodovky je vůči odporu motoru zanedbatelný. Pokud by byl například srovnatelný, motor by možná i zdechl... A nezapomínej, že startér točí motorem pomaleji, takže odpor převodovky je nižší, ale zároveň odpor nepromazaného motoru je vyšší. Zkoušel jsem otáčet převodovkou zhruba při 20˚C, nemyslím si, že by to šlo při -20˚C o moc hůř. Tys to zkoušel při jaké teplotě? Samozřejmě nejsou před startem axiální ložiska suchá, ale určitě nejsou tak promazaná, jako za běhu motoru. Kdyby stačila jen troška oleje, nebyla by hlavní ložiska klikovky mazána tlakem. Na válcích také zůstane film oleje a i přesto jsem se dočetl, že start je pro písty, válce a kroužky největší záhul. Ve škodováckých motorech jsou axiální síly řešeny kroužky, což je důvod navíc netrápit je...
Ano, starter to toci na odost nizsich otackach, to je sice pravda, ale tiez je pravda, ze napriklad taky bezny starter ma tusim od 1,2 do 2 kW vykonu, kdezto motor 135 pri volnobeznych otackach ma okolo 18 - 20 kW (aj keby sme brali stav, ze nie je zohriaty a ma polovicu, je to stale 5x viac) a ta prevodovka ho znatelne brzdi.
Neviem, cim mazes prevodovku, ale povedal by som, ze beznu prevodovku, ktora bola par rokov pouzivana, pri -20 st. C volnou rukou bez nejakeho nastroja rukou ani nepretocis (kazdopadne to mozem vyskusat, na zahrade mi jedna prevodovka z 1203jky lezi, staci pockat na prihodne pocasie).
Ked si to vezmes statisticky, ze by pri suchom starte bol pre ten axialny kruzok 100x vacsi zahul prenos sily, ako pri beznej jazde, tak je to stale jedno, pretoze pri beznej jazde v meste spojku vymacknes urcite aspon 100x (kazda jedna krizovatka = automaticky ~5 vyslapnuti spojky, pri brzdeni motorom ~8). Okrem toho, zotrvacna sila zotrvacnika pri roztocenom motore posobi nie len radialne, ale aj axialne, cize vsetky snahy hybat klukou mimo momentu jeho hybnosti sa snazi tlmit (na tomto principe funguje napriklad aj gyroskop).
_________________ This is Linux land, on silent nights you can hear Windows machines rebooting. (--)))o-») Skoda Rapid 136 r.v.1989 biely OOOO Audi 80 2.3E r.v. 1993 - Vopruz durch Technik [H] Honda HR-V 4x4 r.v. 2000 - mula Skoda 742 Forever Team
|
2.12.07, 21:03 |
|
|
fatal
rejpal
Příspěvky: 18265
|
Drak píše: To, co píšeš sou jenom doměnky opřený o výklad pána, kterej u rýsovacího prkna něco spočítal a snaží se to uvádět do praxe, aby byl slavnej, jinak je to zhola nesmysl. Axiální i jiný ložiska nezůstanou u pravidelně používanýho motoru nikdy suchý a s prvním otočením motoru je uvedeno do chodu i olejový čerpadlo, takže zhruba 3-4 otočka a je promazanej celej motor. Axiály jsou snad ve všech motorech co znám řešený přítlačnýma opěrkama a jinak než tlakem prostě motor mazat nejde, protože vlivem odstředivých, dostředivých a jiných sil by olej z ložisek vytekl, takže se tam musí zase dopravit tlakem. Samozřejmě u motorů, který nemají předmazávání nejde zabezpečit optimální promazání v průběhu startu, ale po 3-4 otočce je promazání snesitelný a když si srovnám odpor převodovky při 20°C a -20°C, tak je to sakra rozdíl a starší diesel ti prostě bez spojky nedosáhne takových otáček, aby spolehlivě chytl a po pár pokusech ti tak možná zhoří bateriák vlivem neskutečnýho proudu, kterej potřebuje startér. Zatím sem nikdy neviděl nějaký znatelnější opotřebení axiálů, při přetěsňování van to vždy měřím a není vyjímka, že motor se stavem 300.000 má axiální vůli v okolo 0,25mm, přičemž ve výrobě se skládají zhruba (podle typu) na hodnotu 0,10mm a tolerance je 0,30mm a motor kolikrát pracuje i při hodnotě 0,50mm.
O výklad pána, který něco spočítal se opravdu neopírám. Nenapsal jsem, že je axiální ložisko suché, snad uznáš, že je rozdíl mezi studenou vrstvou oleje a teplým proudícím olejem. Ty 3-4 otáčky jsou dobrý vtip. Hodně záleží na motoru a oleji, ale rozhodně 3-4 otáčky nestačí. Aby nešlo jen o nějaký výklad nějakého pána - momentálně mi zhasne kontrolka oleje až po nejméně 2s, což při otáčkách na sytič (nad 1500) odpovídá minimálně 50 otáčkám.
Jak moc se zvětší odpor převodovky při -20˚C v porovnání s odporem při teplotě 20˚C? Zvětší se natolik, že musíš otáčet osu převodovky pákou?
S diesely zkušenosti nemám, ale určitě kladou startéru větší odpor než benzíňáky. Teď mi vysvětli pár maličkostí, které z tvého příspěvku nechápu:
1) kde se v převodovce bere takový odpor, že je tak velkou přítěží při otáčení naftovým motorem?
2) jak může něco shořet vlivem startování bez zmáčknuté spojky, když musí být vše dostatečně dimenzované i pro případ "startu" se zařazenou rychlostí?
3) Kolik A je ten "neskutečný proud"? O kolik A více je to ve srovnání se "skutečným proudem"?
Možná vydrží axiální kroužky i 500 tisíc, ale to podle mého názoru nemá s opotřebením vlivem startů s/bez spojky nic společného. Stále zastávám názor, že odpor převodovky je vůči odporu motoru zanedbatelný, mám to opravdu ověřeno jen při 20˚C, kdy jsem osu převodovky otočil normálně rukou bez použití jakéhokoliv nástroje, ale motor jsem musel protáčet golou a jen po kouskách, protože jsem půlotáčku najednou prostě neutáhl.
|
2.12.07, 21:27 |
|
|
Reklama
|
Reklama
|
|
|
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 44 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
|
|