ŠKODA techweb > Komentáře k článku: Elektronické zapalování - ano či ne?
ŠKODA techweb [homepage]

Komentáře k článku: Elektronické zapalování - ano či ne?

gjhghg
Datum: 9.02.2007, 16:18
Od: cdgfnbjjh
WWW: http://hghghgfhgfjhjhj

ti si riaden boss


RE: favo.zapalování do š120?
Datum: 17.12.2006, 14:09
Od: Venca

Ano komplet rozdelovač dostaneš do škodky uplne v pohode a funguje dobře mám to vyskoušený.Venca


Kolik za to
Datum: 9.05.2006, 18:14
Od: d.nio

Chtěl bych se zeptat kolik by mě to stálo, co vše koupit a jak na to. předem za odpověd děkuji.


BU941ZP k prodeji za 50Kč...
Datum: 25.04.2006, 18:37
Od: M.Řepa

Dobrý den, nejsem sice zarytý elektronik, ale při mém pátrání po vhodných náhradách pro výměnu vadných konc. modulů zapal.(přímo na vozidlech) jsem se postupně dopracoval (a to i díky tomuto webu)až k IGBT tranzistorům/IC driverům... tímto si zde tedy dovoluji nabídnout k odprodeji zbylých cca 20ks BU941ZP viz. http://www.st.com/stonline/products/literature/ds/1008/bu941zp.pdf které už neupotřebím, ale někomu snad mohou být k užitku... cena při osob. předání v Olomouci(okolí) 60Kč/ks jinak zašlu za 50Kč/ks ,ale v min. množství 5ks (vzhledem k usnadnění rozesílání + poštovnému) díky za pochopení. Kontakt: viz email, příp.SMS 736421571 S pozdravem M.Řepa


Zapalování
Datum: 8.02.2006, 12:32
Od: Honza

Podle mého názoru záměna původního zapalování za zapalování elektronické přinese jenom výhody.Do nedávna jsem jezdil původním zapalováním,motor ve vyšších otáčkách mírně škubal a na volnoběh neměl pravidelný chod.Ptom jsem od známého dostal rozdelovač i s elektronikou ze škody favorit,bez jakýchkoli úprav či výměny pružinek jsem jej namontoval do auta.Překvapily mě snažší starty v zimním období,chod motoru se výrazně zlepšil,lépe šel do otáček a myslím si že se nepatrně zvýšila i maximální rychlost.


favo.zapalování do š120?
Datum: 16.12.2005, 18:36
Od: tommas

Poradí někdo :-) jestli jde do š120 zabudovat komplet favorit bezkontakt. zapalování .. Díky


EL zapal
Datum: 28.03.2005, 15:56
Od: kobr

Nejlepší je ponechat původní zapalování a pořádně seřídit motor a karburátor. Podívejte se na uložení rozdělovače, zda-li nemá vůle, vyměňte rozvodový řetěz. Seřiďte ventilové vůle podle předpisu výrobce. Přesně. Pro běžné ježdění rozdíl nepoznáte. Pro upřesnění: seřízení a nastavení předstihu se dělá na motorové brzdě a v praktickém provozu.


AR 11/94
Datum: 27.10.2004, 19:31
Od: Peto

Prosil by som dla moznosti o zverejnenie daneho clanku z AR 11/94. dik


RE: Skúsenosti s EZ
Datum: 13.08.2004, 21:27
Od: Peto

Kamos ma VAZ2105 a chcel nieco podobne, jak ma postupovat?


EZ
Datum: 12.04.2004, 10:07
Od: Luboš

Zdravim chtel jsem se zeptat, kde bych mohl sehnat schema se zapojim EZ(nejaky otestovany s kterym jsou dobry zkusenosti) kdyby mel nekdo neco takovyho byl bych rad kdyby nechal odkaz nebo mi to poslal na mail predem diky


jsu lepší
Datum: 9.05.2003, 10:20
Od: želva

na horách v -20 trocha plynového sitiče


Mikroprocesorové zapalování
Datum: 13.09.2002, 7:31
Od: Elektronikman

Z cvičních důvodů jsem Fojtíkovo zapalování realizoval s mikroprocesorem. Zapojení se zjednodušilo a pracuje perfektně. Mám ho nainstalované ve 120 a najel jsem na něm 10000 na LPG. Používám tam ochranu tranzistoru zenerkami 2x180V BZX a je to zatím v pohodě. Elektronikman


RE: RE: Prepetova ochrana EZ
Datum: 11.04.2002, 12:39
Od: Pavel Kral

Zdravim Fifika, Nad duvodem, proc ta ochrana zenerkami nefunguje uplne koser, jsme se s kolegou dost nadebatovali a mozne vysvetleni je toto: 2 zenerky 180V v serii se chovaji pri DC napeti jako jedna 360V - to je bez debat, ale v situaci, kdy je tato sestava namahana impulzy s velkou strmosti (byt s napetim mensim nez 360V), pak muze kapacita prechodu jedne zenerky zpusobit kratkodobe prekroceni Zenerova napeti druhe zenerky a obe zenerky "sepnou". Kolega to dlouho v aute vychytaval a osciloskopem zjistil obcas sepnuti a rozepnuti konc. tranzistoru, ktere zpusobovalo nepravidelnost chodu motoru a "stromecky" na palci rozdelovace. Zkousel menit kdeco, ale az nahrada zenerek transilem prinesla napravu. Stejne tak v mem pripade. Jinak jsem si stahnul datasheet BU941 - zenerky integrovane na chipu jsou jednoduche PN prechody s pruraznym napetim cca 400V cili to muze fungovat bez problemu, i pri zapojeni mezi B a C, ale v pripade Fojtikova EZ, kde bylo použito z duvodu nedostupnosti 400V zenerek seriova kombinace, to dela problemy. Je mozne ze je to problem jenom konkretniho typu zenerek(BZX). Skodifkam zdar Kralik


RE: Prepetova ochrana EZ
Datum: 25.03.2002, 17:20
Od: Fifik
WWW: http://www.volny.cz/taunus

Zdravím, k těmhle stránkám sem se sice dostal oklikou, ale zdá se že se tu plodně debatí :) AD přepěťová ochrana koncového tranzistoru, používám sice jiné zapojení, ale ten konec je víceméně stejný - darlington BU931. Sám tam mám, jak bylo předestřeno, 2xZD 180V. Zkuste prosím objasnit proč si myslíte že ochrana přechodu B-C resp. C-E právě zenerkami dělá brikule? Většina "lepších" darlingtonů (BU941) to má takto přímo zapouzdřeno ... Že by vznikal nějaký úbytek napětí na bázovém odporu, když zenerka "vede", který může zkrátit dobu mezi impulsy? AD otázka jestli obousměrný transil nebo jednosměrný, myslím, že je to jedno, protože druhá polarita napětí je stejně zkratována ochrannou diodou na přechodu C-E.


RE: Prepetova ochrana EZ
Datum: 14.03.2002, 9:45
Od: Johny

Jaky ten transil, jednosmerny nebo obousmerny? dik


Prepetova ochrana EZ
Datum: 19.12.2001, 16:14
Od: Kral Pavel

Jeste k onomu legendarnimu zapojeni z AR 11/94. Muj kolega, ktery pouziva koncovy stupen z tohoto EZ ve svem jednochipovem motormanagementu ve Skode Hundert, objevil, ze ochrana koncoveho tranzistoru (dve zenerky 180V v serii zapojene mezi kolektorem a bazi konc. tranzistoru) nefunguje uplne OK, ale zpusobuje cukani pri volnobehu, popr. nepravidelnosti v chodu i v otackach a na palci se objevily "stromecky". Po odstraneni inkriminovanych zenerek a nahrade za 400V transil(mezi E a C konc. tranzistoru) popsany jev zmizel. Upravu jsem udelal i na svem drakovi a zbavil jsem se obcasneho vynechani zazehu pri 2000-3000 RPM, o nemz jsem si myslel, ze je zpusobeno horsim stavem motoru. Na emisich jsem to pak musel ukecavat. Skodifkam zdar!!! Kralik


RE: Pomůže kdo může?
Datum: 31.08.2001, 11:51
Od: Kralik

V případě fáčkového rozdělovače lze měnit základní napnutí pružin odstř. regulátoru přihnutím jedné z paciček na kterých pružina drží. To lze provézt i bez demontáže rozdělovače - je třeba odmontovat všechno počínaje palcem až po snímací cívku cívku. pak lze pomocí kleštiček "tunit". Např. pro použití v Š100 je skoro nutné nastavit jednu z pružin tak, aby v klidovém stavu byla zavěšena z velkým "vaklem" a začala zabírat až po určitém pootočení odstř. regulátoru. Dále je možné použít na pozici pružiny, která zabírá už od volnoběžných otáček použít slabší pružinku. Je to proto, že optimální křivka odstř. regulace tohoto stroje je zpočátku hodně strmá a od cca 2000ot/min se "zklidňuje". Nastavování pružin je dost pracné a náročné na čas, protože po každém nastavení je nutno rozělovač sestavit a změřit křivku regulace např. pomocí stoboskopu a otáčkoměru. Ale ani tehdy, když se po několika pokusech přiblížíme křivce udávané výrobcem není ještě zdaleka dobojováno, protože motory motory(zvláště škodivek ) bývají výrazné individuality. Proto je potřeba motor vyzkoušet "v poli" - akcelerace do krpálů, odolnost proti klepání v nízkých otáčkách, studené starty atd.... .


EZ
Datum: 30.08.2001, 14:12
Od: Marek

Zdravím všechny a zárověň mám prozbu. Mohl by my někdo ze zůčastněných poslat e-mailem nebo případně faxem (zdělím e-mailem) plánek na stavbu EZ z Amatérského Rádia 10/1994+11/1994 od ing. Fojtíka. Díky moc (předem)


Pomůže kdo může?
Datum: 18.06.2001, 12:53
Od: Luděk Charous

Ví prosím Vás někdo podle autora článku jak experimentovat s těmi pružinkami odstředivé regulace ve Fáčkovým rozdělovači? Díky za odpovědi.


Skúsenosti s EZ
Datum: 30.04.2001, 11:28
Od: Igor Marko

Zdravím "Škodovkárov". Chcem tiež trošku prispieť svojimi skúsenosťami s EZ, ktoré v tomto článku opisuje autor. /Schéma od Ing. Fojtíka z AR/ Sám som vyrobil 2 ks EZ, jedeno inštaloval do Š105 a druhé do LADA2101. Inštalácia bola bezproblémová, obe autá išli hned po zapojení do auta. Problém u oboch nastal pri jazde pri vyšších otáčkach, autami trhalo a vynechával motor. Podarilo sa mi to 100% vyriešiť tak, že som natiahol napájanie obvodu priamo z batérie cez relátko, ktoré sa zopne pri zapnutí zapalovania. /EZ je veľmi citlivé na napájanie a uzemnenie/. Autá idú perfektne, a Š105 jazdí "nad pomery".


RE: Pomoc
Datum: 25.04.2001, 8:58
Od: Vena

Mel jsem obdobne problemy, ale protoze jsem moc pohodlny na to nez abych se v tom stoural a hledal chybu, dal jsem si tam kompletni zapalovani z facka a je pohoda. Sehnal jsem ho za 5000Kc (Vcetne vonavyho motoru 136) :-)))


Pomoc
Datum: 22.04.2001, 18:52
Od: vasil.s

Nazdar lidi.Mam takový menší problém s mým elektronickým zapalováním.Postavil jsem si ho podle amatarského radia jak je tady uvedeno, jenže nefachá tak jak má.Někdy9teď už skoro pořát) když startuju tak to vypadá jakoby baterka neměla šťávu, když ho odpojím a zapojím původní tak je vše vpohodě.Když se mi ale přeci jen podaří nastartovat na ETZ tak vše už jede vpohodě.Nejdřiv jsem myslel že tam je někde zkrat ale není.Desku jsem celou udělal novou a nanovo ji osadil,vaměnil jsem tranzistory(kromě vykoňáku) ale nic.Tak fakt už nevím co stim je.Nevíte někdo?


Prozba scháním el. schéma na pozvolné zhasínání vnitřního světla
Datum: 4.02.2001, 14:15
Od: Jan Barvínek

Neměl by někdo elektronicé schéma na pozvolé zhasínání vnitřího světla na automobil škoda favorit ???


RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: otázečka
Datum: 26.04.2000, 21:26
Od: Luděk Pavlus

Máš pravdu, klasická 51-ka za AVR-kem poněkud zaostává. Já abych se přiznal, jsem se tentokráte rozhodl jít na věc z druhého konce. Nevíc úsilí věnuji výkonové části a podpůrným obvodům, tam je podle mého "pole neorané" a tím myslím i profesiolnální výrobce el. zapalování. O typu řídícho procesoru se rozhodnu až pravděpodobně úplně nakonec, až zjistím, jaký skutečný výpočetní výkon budu potřebovat. Sám jsem ještě obětí éry MCS-51, takže ADuC byl mou přirozenou první volbou. Má sice ještě některé dětské nemoci, ale když si prohlídneš erata sheet AVR-ka, tak je tam taky hodně co spravovat. Na každý pád můžu slíbit, že při konečném rohodování budu snad "objektivní" a zvolím "to pravé ořechové".


RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: otázečka
Datum: 25.04.2000, 8:46
Od: Jirka

Ja bych se k ADuC nepriklanel. Krasna vec je 12 bit AD prevodnik, jinak nevidim, zadne vyhody. Radeji bych tam vydel AT90S8535. Tenhle obvod ma SPI,UART 10bit AD, Flash pamet a na rozdil od ADuC neni problem ji naprogramovat. Poku vim AD neuvolnil programovaci specifikace a kupovat kvuli tomu original ISP programator, to jse mne nechce. A nakonec ADuC je klon MCS-51. AT90S8535 je AVR RISC. Je tedy zhruba 12x vykonejsi. A ma nektere veci, ktere se budou hodit napriklad vygenerovani zapalovaciho pulzu citacem a dvema compare registrama. Programoval jsem pod obojim (MCS-51 8let) a neda se to srovnavat.


RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: otázečka
Datum: 17.04.2000, 16:33
Od: SiMi

Snimace od Motoroly jsem mel na mysli. Tusim, ze typ HPMX4100ASX nebo tak nejak, z hlavy si to nepamatuji. Problem je ale v tom, ze je nemohu sehnat v kusovem mnozstvi, jde to tak od tech 20ks, coz je pro me vylouceno.


RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: otázečka
Datum: 17.04.2000, 13:50
Od: Luděk Pavlus

Stále jsem ještě úplně neopustil ideu s ADuC. Podle zástupců AD má být na podzim v prodeji nová, opravená verze čipu. Asi to nejprve odladím na stávajícím čipu (dají mi slevu). Chyb je tam sice dost, ale žádná z nich podstatně neovlivní konstrukci (nejvíc mě "bolí" nemožnost víceprocesorové komunikace). Odhlédnu-li od těchto chyb, je pořád ADuC to nejlepší, co by se dalo použít. S immobilizérem samozřejmě počítám. Tlaková čidla asi Motorola, jsou v podobné cenové relaci. Pokusím se ještě poohlédnout po nějakém českém výrobci (v Rožnově byla dříve firma ...).


RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: otázečka
Datum: 11.04.2000, 11:33
Od: Simi

552 je v celku dobra, ale nema flash-ku a tudiz ani in-system programing. Tj. je nutna vnejsi EPROMka a jsou to zbytecne komplikace, podle meho nazoru. Myslim si, ze in-system programing, je uzitecna vec. Stale prohazovani EPROMek pri ladeni se mi moc nelibi. Jake pouzijete podtlakove cidlo? Nasel jsem nejake zajimave snimace tlaku, dokonce absolutniho, urcene pro tento ucel, ale problem je v dostupnosti. Cena okolo 600-700 Kc/ks (to by slo), ale min. odber okolo 20ks :-((. Take by bylo vhodne, zahrnout do tohoto zapalovani nejake imobilizacni funkce, rozhodne se to vyplati.


RE: RE: RE: RE: RE: RE: otázečka
Datum: 10.04.2000, 22:47
Od: Luděk Pavlus

Diky za tip s erata strankou AD, prohlednu si ji a paklize tam budou opravdu zavazne problemy, pouziji asi PHILIPS 552. Mam objednane dva vzorky ADuC, tak je pravdepodobne vyskousim. Co se tyce snimani, zacnu s indukcnim snimacem z motoru FAVORIT. Vim, ze je to spojeno s urcitymi problemy (vule atd.}, ale nejak se zacit musi. V druhe etape bych chtel vyresit prime snimani polohy klikove hridele (pravdepodobne pomoci zubu setrvacniku) a zabavit se i rozdelovace.


RE: RE: RE: RE: RE: otázečka
Datum: 10.04.2000, 11:06
Od: SiMi

ADuC bych asi nepouzil, sice ma na sobe spoustu priferii, hlavne WDT a ADC, coz je do zapalovani potreba. Ma ovsem take spoustu chyb. Staci si precist errata ma web strankach AD. Vzhledem k tomu, ze tam nechodi poradne ani seriovy port tak jak ma, tak bych se mu radeji vyhnul. Co treba AT89S8252 + plus ext. :-( ADC? Jak jste vyresil problem snimani polohy klikoveho hridele (alespon u skodovek s motorem vzadu je to problem)?


RE: RE: RE: RE: otázečka
Datum: 9.04.2000, 0:52
Od: Luděk Pavlus

Postavil jsem a na sve Skodovce vyzkousel nekolik elektronickych zapalovani vlastni konstrukce. Moje prakticke zkusenosti jsou priblizne shodne s tim, co pise Pavel Kral ve svem clanku. V soucasne dobe pracuji na novem zapalovani, ktere bude zahrnovat kompletni motormanagement (predstih v zavislosti na otackach,podtlaku,teplote atd.) a diagnostiku a bude rizeno mikroprocesorem (ADUC od Analog Devices). Mam uz "odladeny" koncovy stupen, ktery chodi uz od 3V. Problem je vsak v tom, ze vysledna porizovaci cena materialu na stavbu tohoto zapalovani bude asi podstatne vyssi, nez cena zapalovani podle AR10/94 (cca 3.000Kc}. Pokud bude zajem, konstrukci zverejnim. Uvitam take pripadne nabidky na spolupraci.


RE: RE: RE: otázečka
Datum: 29.02.2000, 11:05
Od: Jiri Dobry

Predem dekuju marovy za nabidku kniha a AR. Knihu si pujcim ve vedecke knihovne, ale stejne dekuju, leda ze jses z Plzne. K tomu AR mam skoro vsechny, ale nevim v kterem to hledat. Uvazuju o procesorovem reseni. Tam neni problem nahradit odstredivy regulator. S podtlakovym je to horsi, neni zadne rozumne cidlo. Regulace v zavisloti na jakekoli tepolote neni problem. Regulace energie jiskry taky ne. Ta je omezena pouze pouzitou civkou. Co se tyce snimace otacek tak jsem nic nevymyslel. Znovu opakuji: jsem ochoten navrhnout procesorovou regulaci a pote ji celou zverejnit. Problem zustava sehnani dostatecnych podkladu. Vitam jakoukoli nabidku na spolupraci, avsak se predem musim omluvit, ze neni v mych silach tento tyden odpovidat na e-mail. Pristi tyden odpovim vsem (zitra mnenim zamnestani). E-maily se neztrati. Kontakt je jdobry@seznam.cz.


RE: RE: otázečka
Datum: 28.02.2000, 15:19
Od: Šimi

Problém s vůlí klikovka - rozdělovač je mi zřejmý, ale domontovávat ta magn. čidla se mi moc nechce, ani tam na to nejsou díry, plus nutná úprava setrvačníku... . No ještě si to prohlédnu co by se s tím dalo dělat. Snímat polohu z řemenice mě také napadlo, ale nevymyslel jsem žadné dostatčně provozně odolné řešení. Rozhodně nechci řešit každých 100km problém typu upadlé či nefunkční čidlo.


RE: otázečka
Datum: 28.02.2000, 14:44
Od: mára

zablokovat odstředivou regulaci není takový problém, průšvih je v tom, že rozdělovač je poháněný ozubenýk kolem od vačky a ta zas řetězem od kliky a to všechno dohromady dělá slušný vůle. Nejlepší by bylo snimat otáčky řemenice nebo setrvačníku. Setrvák na feldě je řešen tak,že čtvrt otáčky je výstupek a čtvrt díra.Tak že čidlo snímá změnu stavu.


otázečka
Datum: 28.02.2000, 14:10
Od: ŠiMi

Již delší dobu uvažuji o konstrukci vlastního elektronického zapalování, včetně vlastní podtlakové a odstředivé regulace, případně bych zohlednil i takové faktory jakými jsou teplota motoru atd. Navíc by se taková věc dala využít i jako součást imobilizéru. Každému je asi jasné, že škodovku (starší) je téměř nemožné elektronicky zabezpečit, mimo to zloději bývají dobře vybaveni a jen velká nestandardnost je dokáže zmást (vlastní zkušenost, ale to neznamená, že jsem zloděj :-))) ).Ještě doplním, že pro vozidlo Š Rapid. V současné době řeším dva problémy. Prvním je snímání polohy klikového hřídele, nejraději bych snímal pomocí dvou mag. čidel zuby na setrvačníku, ale nenapadá mě jak to jednoduše zrealizovat. Nemáte někdo nápad? Takže asi zůstanu u favoriťáckého principu "přerušovače". Zde je však problémek č. 2 a sice, jak se zbavit nějak elegantně té odstředivé regulace (uvnitř "kornoutu rozdělovače"), tak aby tato úprava měla rozumnou životnost. Máte někdo nápad, nebo zkušenost ??


RE: RE: RE: RE: Drobne vady na krase
Datum: 28.02.2000, 11:50
Od: Mára

Tu knížku mám doma a jesli chceš tok bych možná vyhráb i to amáro jak jsem o něm minule psal. Je to sice dos starý, ale kdybi se to trochu zmodernizovalo tak by to mohlo slušně chodit. Pracovalo to na principu regulace v závislosti na otáčkách, ale chodilo to asi do 6000 ot/min a to je pro mě málo.


RE: RE: RE: Drobne vady na krase
Datum: 28.02.2000, 7:58
Od: Jiri Dobry

Diky za typ na tu knizku. Schaneni potrebnejch materialu = grafy, vlastnosti motoru je to nejtessi. Pokud ty grafy v te knizce skutecne jsou tak je to bezva a jdu si ji pujcit. Samotny postaveni toho regulatoru pro mne problem neni. Jsem ochoten to potom zverejnit! Takze jestli vite o nejakem dlsim zdroji informaci sem s nimi. Inf typu nekde v nejakem casopise jsem to videl je naprd. Predem dekuji a zkoro urcite to budu delat. Jirka


TEXAS
Datum: 27.02.2000, 23:55
Od: Petr Muf

Skoda ze tady v USA nejezdi moc aut na plyn.Sem tam nejaky mestsky bus.Uz aby jim tady podrazil gas aspon na 2 Dollary.Konecne by se tady zacali zajimat o tak kolenovrtske palivo jako je urcite zatim plyn.To jsem,ale drobet trochu odbocil.TICO JSES FAKT VEDEC,TEBE JE V CECHACH SKODA.(Ne SKODA AUTA,ale fakt skoda)MUF FROM TEXAS.


RE: RE: RE: Drobne vady na krase
Datum: 27.02.2000, 19:56
Od: Kralik

Zakomponovat do schematu zapalovani obvod, ktery by ho po rekneme po 5s necinnosti motoru taky neni spatny napad. Doplnil bych to monostabilem, ten by na vystupu daval napeti umerne otackam a to napeti by se vyhodnotilo komparatorem a pri poklesu napeti(otacek)pod urcitou mez by se se zpozdenim zablokovalo buzeni konc. tranzistoru. Ta funkce by byla behem startovani disablovana treba napetim od starteru. Ale stejne si myslim, ze by to zbytecne komplikovalo jednoduchost a spolehlivost zapojeni. K tomu napadu s jednocipem: Motor potrebuje zvetseni predstihu pri startu, a hlavne pri chodu za studena - to by se hned projevilo na pruznosti stud. motoru zvlast skodovackyho. To zvetseni predstihu za studena mam vyzkouseny. Pak by se hodilo zvetseni predstihu pri malem otevreni klapky(chuda smes hori pomalu), ale to se da ozelet, protoze normalne to obstarava podtlak. Jinak tyhle svoje teoreticke vylevy jsem nacerpal v knizce "Autoelektrika a autoelektronika", jsou tam uvedeny vsechny rezimy prace motoru a u nich pozadavky na zmenu predstiho a dal jsou tam i grafy prubehu predstihu u motormanagementu konkretniho motoru v zavislosti na otackach, zatizeni motoru a teplote. Neni to zadna sranda.


RE: RE: RE: Drobne vady na krase
Datum: 25.02.2000, 12:20
Od: mára

tímhle problémem se zabývám už dlouho, kdysi jsem našel podobné zařízení v jednom amáru problem je že pro nastavení ideálního předstihu je třeba sledovát hodně faktorů, ale pro mě by stačilo i nastavení určité křivky kterou by bylo možné ovlivnit na základě čidla klapání.


RE: RE: Drobne vady na krase
Datum: 25.02.2000, 11:40
Od: Jiri Dobry

Tohle by ani nebylo nutne. U Facka se to dela taky kvuli stabilizaci energie jiskry. Ani to by nebyl takovy problem u nas s nasi zapalovaci civkou bez predradneho odporu, ale nefungovalo by to pri startovani (fungovalo, ale bez stabilizace - dano konstantou RL (ne RC ;-)). Ja mnel na mysli neco jinyho. Omezeni max doby sepnuti. To by stacilo rekneme na 5 s. Potom by se to vyplo. Pri dalsim startovani by to holt nehodilo 1 jiskru, ale priznejme si komu z nas startuje auto na 1/2 otocky. Co se tyka kompletniho motormanagementu. Neni pro mne problem postavit ten jednocip, ale regulacni charakteristiky musi vychazet z motoru. Udelat regulaci predstihu podle otacek neni problem. Potrebne regulacni grafy jsou v Andrtovy. Udelat regulaci podtlakovou je horsi vzhledem na dostupnost a cenu tlakovych cidel. Elegantnejsi by bylo udelat regulaci od uhlu otevreni skrtici klapky jako u Feliny, ale jak by ta regulace mela vypadat vy Buh a technici ze Skodovky. Ani jeden mne to nechce prozradit. Regulace predstihu podle teploty (olej nebo voda nebo vzduch nebo kombinace) taky sranda realizovat, ale kdyz nevim jestli studeny motor potrebuje vetsi nebo mensi predstih to je tezky. Takze abych to shrnul nemam dostatecne podklady pro realizaci, i kdyz chut a schopnosti jo. Nevite nekdo neco? Nestalo by to moc, pri amaterske vyrobe asi 300-400 Kc.


RE: Drobne vady na krase
Datum: 24.02.2000, 23:57
Od: kralik

Zamyslel jsem taky nad vadami zapalovani a tady je vysledek. Co se tyce odberu zapalovani pri stojicim motoru, mas trochu pravdu. Touhle nectnosti trpi vetsina konstrukci. Zapojeni, ktere by resilo problem zbytecneho klidoveho proudu, musi ovsem pracovat na principu fackoveho zapalovani tzn. ze po prijeti impulzu z rozdelovace zacne teprve krmit specialne konstruovanou zapalovaci civku(civka s malou RC konstantou a tudiz hodne kratkou "dobou plneni" a s nabijecim proudem cca 10A). Prave nutnosti pouziti civky napr. z facka by to uz ztratilo vyhodu nizkych nakladu na upravu. Kdyby se k tomu postavila zapalovaci jednotka napr. s jednocipakem , ktera by ridila predstih podle teploty, otacek a zatizeni motoru, proste kompletni motormanagement, byly by z nasich skodovek pekne ukrutny pily. Urcite to nejaky pacient uz v aute ma a treba se pochlubi. Ale zpatky do reality. Klidovy odber tohoto zapalovani je sice asi 3 A, ale to napumpovani benzinu se zapnutym zapalovanim trva tak 1 min., coz predstavuje 0.05Ah tzn. asi 0.3 procenta kapacity zpola nabite baterie. Nechci se hadat, ale baterce to ani v mrazech nijak vyrazne neuskodi. Navic bez pouziti el. zapalovani je to tak 1:1 ze se rozdelovac zastavi tak, ze v klidu krmi civku. A jeste jedna poznamka tykajici se zimnich startu na LPG. Napriklad tahle zima nebyla zase tak kruta, takze jsem na benzin startoval asi 5x za celou zimu, takze jsem si moc nezapumpoval se zapnutym klickem. Co se tyce osetreni zakmitu - na tom sice neco muze byt (teoreticky), ale prakticky jsem merenim ani v provozu zadne ovlivneni zazehu nezaznamenal ani na jednom vzorku postaveneho zapalovani. Tim bych ukoncil obhajobu EZ z AR A 10/94 S pozdravem shokofka forever!!! kralik


Neco na tom bude
Datum: 24.02.2000, 23:12
Od: Petr Muf

Dobre zpracovane a podane.


Drobne vady na krase
Datum: 24.02.2000, 14:00
Od: Jiří Dobrý

Videl uz jsem nekolik zapojeni el. zapalovani pro toho naseho mylacka a chtel jsem si ho postavit take. Hlavne proto, ze jezdim na LPG a to je nachylny na energii jiskry. Jako nejlepsi se mne jevi skutecne zapojeni ARA10/94. Ma vsak nekolik drobnych vad na krase: spusteni jiskry je rozpojenim kontaktu - to je v poradku, ale neni osetren stav, kdy muze dojit k odskoceni kontaktu pri sepnuti (RC+D obvod na vstupu mne neprijde dostatecny) zapalovani nastavuje delku rozepnuti na 1.8 ms - to je OK, ale drobna vada na krase, nehlida max dobu sepnuti. Takze kdyz necham zapnuty klicek tece !VZDY! A !NEPRETRZITE! tece proud zapalovaci civkou. A to je docela vada, kdyz v zimne jdu napumpovat benzin rucne musim mit zapnuto zapalovani aby se uvolnil benzinovy ventil (mam LPG) a zbytecne vybijim baterii. To se ale tyka i neplynaku, kdyz potrebujou nechat zapnute zapalovani. To, ze toto zadne ze zapalovani neosetruje povazuju za problem. Takze ted mam doma tranzistor a stale hledam nejake zapalovani, ktere by vyhovovalo. Nevite o necem? Jestli neco nenajdu tak si navrhnu svoje. A klidne ho nabidnu k zverejneni, ale cim vice dostupnych informaci, tim bude lepsi. Nevite o necem?


Chválím
Datum: 21.02.2000, 11:27
Od: CMT

Vidím, že jsi opravdu odborník na elektronické zapalování. Nemohu než s tebou souhlasit. Když to vezmu z mého pohledu úpravce motorů, tak El. zapalování má kladný vliv na jiskru až od 4000-6000 otáček, což se shodujeme. Dobře jsi připomenul i velký vliv odstředivé regulace na výkon motoru. O jejím vlivu na výkon motoru chystám článek. Čau Zdena



© 1999-2018, Petr Váňa a Insidea Digital s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.
Zásady ochrany osobních údajů